.
1
Mahdollisimman laaja [globaali] suora demokratia on
anarkistis-ideologisena projektina vaarallinen illuusio, jonka seuraukset ovat
aina [ennemmin tai myöhemmin] kontrafinaalisia [enemmistö äänestää itselleen
tyrannin], elleivät ne jo lähtökohdissaan ole rasistisia kuten Ateenassa.
.
Lokaali suora demokratia esim. modernin
minivaltio-Sveitsin mallin mukaan on asia erikseen. Valtion/maan koko, sijainti
ja/eli geopoliittinen historia sekä perustuslaillinen äänioikeus- ja
osallistumisperinne ratkaisevat soveltuuko sinne suora demokratia.
.
Dunbarin luku [ks. linkit] saattaisi kuitenkin toimia
suoran demokratian mahdollisuutta merkittävästi rajoittavana ‘faktana’. Miten
esim. yli 250 hengen joukko voi päättää ‘kansan tahdon mukaisesti’ yhteisistä
asioista, jos/kun jokaisen ryhmän jäsenen tulisi tuntea toisensa ja pystyä
keskustelemaan keskenään ennen päätöksentekoa?
.
Tässä joudutaan väistämättä turvautumaan ainakin
väliaikaisesti edustuksellisuuteen eikä näin ollen voida välttää sekä
representatiivisuuteen sinänsä [miten kukaan voi edustaa minua minun omassa
asiassani?; vrt. pappeuden oikeutus ihmisen ja Jumalan ‘välissä/välittäjänä’ ja
kummankin ‘edustajana’] että vaalijärjestelmän reliabiliteettiin ja
[etenkin] validiteettiin
liittyviä ongelmia. Validiteetin (laadullisen pätevyyden) dilemma ei tietenkään
voi ratketa pelkällä matematiikalla, koska kansan tahto tai ylipäätään minkä
tahansa tahdon päätös ei ole redusoitavissa laskutoimitukseksi, ellei sitten
viime käden turvautuminen kolikonheittoon ole matemaattinen ‘päätös’, jonka
kaiken lisäksi matematiikka ‘itse’ tekee (hehheh)].
.
2
Konservatiivisen [myös benoist’laisen] orgaanisen
demokratian [joka ei siis ole synonyymi suoralle demokratialle] laatukriteerit
nousevat aina hyve-eettisistä lähtökohdista, olivatpa nuo hyveet sitten
homeerisia, aristoteelisia, kristillisiä tai ylipäätään ideaalis-yhteisöllisiä.
Hyveellisyys orgaanisessa demokratiassa ei ole niinkään ‘välittömän inhimillisen
tarpeen’ kartoitukseen perustuvaa arviointia [kuten ‘valistuneesti’ ajatteleva
‘tiedekansalainen’ ilmeisesti toivoisi] kuin valmiutta tietyn ‘ihanteellisen
ihmisyyden’ ja sen mahdollistavan yhteiskunnan perustamiseen ja säilyttämiseen
[Hegelin ‘orgaanisesta demokratiasta’ ei tosiaankaan näin (yksinkertaisesti)
ajateltuna ole pitkä matka fasismiin ja totalitarismiin].
.
3
Kansalaistottelemattomuutta en kuitenkaan pidä
‘ideologisena’ anarkismina vaan päätöksenteossaan jälkeenjääneen ja
‘dementoituneen’ parlamentaarisen demokratian [etenkin sen
lainsäädäntöproseduurien] autenttisimpana kritiikkinä, jota pelkkä asioita
kaaoksen asti hölöttävä sosiaalinen tai ‘virallinen’ valtamedia ei pysty
artikuloimaan kuin enintään poleemisesti ja viihteellisesti puhumattakaan siitä
että tuo kritiikki organisoituisi muutosvoimaksi [joko valtio tai yksityinen
finanssi-bisnes omistaa median: miten siitä kahleet jalassa voisikaan tulla
poliittinen muutosvoima].
.
Sosiaalinen media ei synnytä useimmiten kuin pelkkää
massavouhotusta vailla pitkälle harkittua sitoutumista mihinkään asiaan, kun
taas virallinen media jää lopultakin Pressi-klubin viihde-tasolle: senkin
vuoksi, ettei asiallista poliittista kritiikkiä pystytä siirtämään tehokkaasti
eduskuntatasolle kuin äänestyksissä, jos niissäkään. Intiimit tekstiviestit ja
muu poliittisesti lopultakin täysin epäolennainen kyllä nostetaan tikun nokkaan
[no – juuri sehän näyttäisi olevan tuo mystinen ‘perussuomalaisen kansan oman
tahto’: kaunainen herraviha ja sensaatioista elävä moraalipilkunviilaus
(;)].
.
Myös sos.-viihde-media-hömpän takia aidosti sitoutunut
kansalaistottelemattomuus on suorastaan välttämätöntä. Virallinen lainsäätäjä on
joka tapauksessa sekä päätösbyrokratiaan että edustukselliseen vallankäyttöön
sisältyvän ‘tyhjäkäynnin’ ja puoluepoliittisen pelin [~ edustuksellisen
demokratian ‘rakenteellinen korruptio’] takia aina jonkin verran myöhässä ja
varmistamassa valtaeliitin de facto privilegioita [mm. pääomaverotusta
laskemalla].
.
4
‘Kansan tahto’/’yleistahto’ on ‘melkein’ pelkkä illuusio
sekin. Ajatus kansan yhteisestä tahdosta on yhtä häilyväinen, manipuloitavissa
oleva, muuttuva ja epämääräinen demokratian lähtökohta kuin säälin ja sympatian
[altruistisesti itsekkäät eli ihmiseen liittyen jopa narsistisen tekopyhät]
tunteet oikeudenmukaisuuden perustana moraalifilosofiassa. Fasistien ja
kommunistien on ollut kirjaimellisesti vaarallisen helppoa käyttää hyväkseen
ihmisten psykologista labiiliutta ja siten heidän manipuloitavuuttaan vetoamalla
poliittisissa vaatimuksissaan kansan tahtoon.
.
Markkinatalousdemokratioissa liberaali poliittinen
kapitalismi sen sijaan lobbaa itse itseään jatkuvasti miltei joka paikkaan
tunkeutuvan mainosten virran myötä ja lopulta Pekka Himasen kaltaisten
konsulttien jargonilla [entinen anarko-tekno- ja nykyinen bisnes-marxisti Manuel
Castells & Poika konsultoivat oikeistoa tuottamaan voittoa
ihmisarvoisemmalla tavalla, positiivisen hengen vallassa, iloisesti, ilman
huonoa omaatuntoa eli ilman omien motiiviensa jatkuvan ja perusteellisen
reflektoinnin vaatimusta = sietämättömän tekopyhää
pelagiolaisuutta].
.
5
Kapitalismin kannalta on suorastaan hyödyllistä vedota
tunteisiin pyrittäessä järjestämään kaikentyyppinen sosiaali- ja kriisiapu
vapaaehtoisen hyväntekeväisyyden pohjalle, koska siihen ei kapitalistin tarvitse
ottaa verotuksellisestikaan osaa, mutta josta se kuitenkin voi hyötyä uusia
markkina-alueita etsiessään. Sosiaali- ja
terveydenhuoltopalveluita ei kuitenkaan voi rakentaa vain hyväntekeväisyyden
muttei myöskään yksityisen yrittämisen ja omistuksen varaan, koska miten se,
joka on kiinnostunut vain omasta edustaan eli voitosta, voisi olla aidosti
kiinnostunut ihmisten terveydestä tai ylipäätään minkäänlaisesta hyvinvoinnista
[jos ja kun vain ‘sairaus’ tuottaa voittoa], ellei sitten ihmisiä ajatella
karjana, jota pitää ruokkia [uusilla taudeilla, uusilla diagnooseilla, uusilla
lääkkeillä], jotta se lypsäisi kapitalistille koko ajan enemmän hyötyä/voittoa.
Paljon maninostettu yksityisten palvelujen suurempi tehokkuus julkisiin nähden
osoittautuu ainakin peruspalvelujen järjestämisen suhteen pelkäksi
markkina-liberalistien laskelmoiduksi valheeksi, jonka sekä empiiriset että
normatiiviset tosiasiat kumoavat mennen tullen.
.
6
En ota tässä yhteydessä kantaa IDAn kommentin ehkä
hankalimpaan osaan [jos nyt oikeastaan mihinkään osaan], joka koskee
‘ulkoryhmiin’ luokiteltujen oikeuksien suhdetta sisäryhmäläisten oikeuksiin
sisäryhmän sisällä - toisin sanoen kansalaisoikeuksien ja ihmisoikeuksien
välistä suhdetta. Liberalistisen perinteen piirissä nämä oikeudet eivät voi/saa
periaatteellisesti olla ristiriidassa toistensa kanssa, mutta ymmärtääkseni
kiistaa käydään liberalismissakin yhä siitä, pitääkö kansalaisoikeuksien olla
alisteisia ihmisoikeuksille vai päinvastoin, mikä vaikuttaa melko absurdilta
keskustelulta: voivatko kansalaisoikeudet muka [edes teoriassa] olla
ristiriidassa ihmisoikeuksien kanssa [paitsi ehkä orgaanisissa demokratioissa]?
*
10 comments:
Itse näen tuon sensaatiohakuisen viihteellisyyden ongelmana ja olisin sen osalta melkeinpä valmis jopa sananvapauden rajoituksiin. Mitä meille jonkun Kanervan tekstivietit tai Vanhasen nettitreffit kuuluvat? Yksityisyyden kunnioittaminen olisi yksi hyvellinen komponentti mahdollisessa ideologiassa.
En nyt nukkumaan menossa olevana jaksa kommentoida syvemmin, mutta luin juuri hyvän artikkelin kuinka tekemällä yksityisestä ja persoonallisesta sensaatioita ja skandaaleja vastustamme jopa aborttia väärin:
http://www.patheos.com/blogs/badcatholic/2013/11/unintentional-fetal-depersonalization.html
Viihteellisyys on suoraa seurausta vapaasta tiedonvälityksestä. Mitä muuta kansa haluaisi nähdä kuin pornoa ja skandaaleja? En minäkään kiellä olevani immuuni sellaiselle, enkä välttämättä olisi ollenkaan pahoillani, jos mediaa hieman holhottaisiin. Mutta kuka ja miten... Kyllä te tiedätte, että vielä suurempia ongelmia siitä vain seuraisi. Ihan hyvä tämä nykyinen systeemi on.
1
Mikä tuon artikkelisi peruspointti on, IDA? En näin nopealla vilkaisulla päässyt siitä selvyyteen. Kieli on joka tapauksessa aina vieraannuttavaa [‘dialektisen representaation’ siunaus ja kirous]: samalla kun kieli nimeää kohteen joksikin erityiseksi [omaksi persoonakseen], se väistämättä tulee eriyttäneeksi eli ikään kuin esineellistäneeksi sen osaksi kielellistä järjestelmää, jonka, kielellisen ilmaisun pyrkiessä nimeämisen/kuvauksen erityislaadun välittämiseen, on aina jo oltava perustaltaan [geneerisesti; vrt. Chomsky] yleistävällä tavalla formaalia [kielioppi, lauseoppi].
Kielen on oltava kahdessa mielessä käyttökelpoista: ensinnäkin sen on pystyttävä välittämään informaatiota luotettavasti eli tietyn syntaksin periaatteella. Luotettavuus edellyttää kuitenkin, että kieleen sisältyy aina myös semanttinen ymmärrettävyys, joka/mikä perustuu kielenkäyttäjien yhteisesti jakamaan yhteisölliseen ‘identiteettiin’.
En osaa kuvitella autenttista ihmisten välistä kommunikaatiota puhtaan formaalisen kielen säännöillä, joissa semantiikka on määritelty pelkästään ‘tieteen kielen loogisena syntaksina’ [Carnap]. Ohjelmoitu puhe ei ole puhetta vaan ‘autistista toistoa’. Luonnollinen puhe on usein epäselvää ja epätarkkaa, mutta pystyy viestimään tunteita ja ylipäätään dispositioita ratkaisevasti aidommin [ja juuri aitoudessaan ‘tarkemmin’] kuin formaali kaavakieli.
Koska formaalista kielestä on loogisen tarkkuuden saavuttamiseksi ‘eliminoitu performatiivisuus’, se on tässä ‘operaatiossa’ menettänyt kyvyn autenttisuuteen [ja siten semanttisen ‘ulottuvuuteen’]. Verratkaapa esim. Shakespearen kieltä useimpien analyyttisten filosofien ja fyysikoiden kieleen, niin ymmärrätte, mitä tarkoitan. On tosin väitetty, että esim. Wittgensteinin kieli Tractatuksessa on kaunista, mutta eiköhän siinä viehätä pikemminkin sen loogisesti äärimmilleen viety pyrkimys ‘[anti]metafyysisen’ tarkkuuteen kuin mikään, mikä vähänkään viittaa inhimilliseen elämykseen tunteina ja affekteina.
Estetiikka on vaikeasti määriteltävä ja ymmärrettävä asia, mutta minulle kauneus on pikemminkin jotain syvästi emotionaalista kuin emotionaalisuutta systemaattisesti ‘eliminoivaa’ [mikä ei tietenkään tarkoita, ettenkö pitäisi Wittgensteinia nerokkaana filosofina].
Miten sikiötä sitten pitäisi nimittää. ‘Hänen ainutlaatuinen persoonansa’? Nimeämistä sekin, joskin ylevällä tavalla henkilökohtaista. Ja perin outoa, ellei naurettavaa.
2
Systeemi saattaa aina ja joka paikassa olla hyvä. Ihmiset vain pitäisi vaihtaa. Tämä pätee myös ja etenkin anarkistiseen utopiaan.
Tarkennetaanpa hieman. Poista ihmiseltä omaehtoinen kyky valehteluun, intohimoon, kateuteen, vihaamisen, ahneuteen, uteliaisuuteen, leikkimielieleen, sääliin, rakkauteen jne. ja muokkaa tunteista/affekteista uuden uljaan ihmis-biokoneen [cyborgin] ehdollistettuja toimintoja [ikään kuin ‘päivitettyjä’ vaistoja], niin saat ihmisen sopeutumaan mihin tahansa. Tähän pyrkii kaikkein toimivimman systeemin [täydellisen koneen] kehittelijä [markkinavoimille itsensä myynyt bioteknologi ja insinööri-fyysikko. Oletko Kullervo samaa mieltä?].
Anarkismi ja kommunismi toimivat erinomaisesti, mutta vain edellä esittämälläni tekno-universalistisella edellytyksellä. Konservatiivien lähtökohta [‘sisäpiiri-pieni-pyörii ulkoryhmiin kohdistuvan piilorasismin uskonnollis-tieteelliseen oikeutukseen perustuen] on yhteiskuntien toimivuuden perustaksi sen sijaan huomattavasti rehellisempi ja jopa realistisempi [en sanonut järkevämpi ja hyväksyttävämpi] vaihtoehto.
Toki olen samaa mieltä, mutta pitää vielä tarkentaa mitä tarkoitin "hyvällä systeemillä". Vaikka meitä yritettäisiinkin "ohjelmoida" ties mitä tarkoitusta varten, ohjelmointiin osallistuminen on kuitenkin vapaaehtoista ja tässä lienee se suurin ero totalitaarisiin systeemeihin ja siihen tulevaisuuden ihmeelliseen Impivaaraan, joka on ilmeisesti tuloillaan, olemme sitten valmiita tai emme.
Voimme siis toistaiseksi valita miten elämme, mitä ajattelemme ja mitä luemme, ja se on ihan "ok".
'Toki olen samaa mieltä'
Siis mitä asiasta olet samaa mieltä?
*
'Voimme siis toistaiseksi valita miten elämme, mitä ajattelemme ja mitä luemme, ja se on ihan "ok".
Onko? Aina? Joka asiassa? Joka ikisen valinnan suhteen? Onko vapaa valinta sitä paitsi edes mahdollista, mikäli emme tiedä, mitä seurauksia valinnallamme on? Ja mehän emme voi tietää, me vain luulemme tietävämme, muka parhaaseen mahdolliseen tietoon tukeutuen. Elämme aina jonkin asteisen todennäköisyyden varassa, emme koskaan tietäen varmasti. Mutta tarkoitat vapaudella tietysti vapaata mahdollisuutta valita, et valinnan varmuutta ja oikeellisuutta. Kysyn kuitenkin, onko ‘tietämätön’ vapaa valitsemaan yhtään mitään. Eikö hän pikemminkin toimi sattumanvaraisesti kuin vapaasti? Ja viedäkseni loppuun asti tämän pilkkua viilaavan logiikkani väitän, että tietämättömän vapaus valita on pikemminkin halun impulsiivista orjuutta ja päämäärättömyyttä kuin [harkitusti vapaata] johdonmukaisuutta, jolla on tietty selkeä tavoite. Sillä miten voisikaan päämäärätön valitsija sanoa olevansa vapaa, ellei hän sitten valehtele itselleen? Mutta koska hän ei tiedä olevansa tietämätön ja siten epävapaa, miten hän silloin voisi tiedostaa elävänsä itsepetoksessa? A fortiori, eikö koko ihmisen elämä ole pelkkää vapauden illuusiota, jonka hän yrittää säilyttää, kunnes on liian myöhäistä [tai ainakin yks hailee] tajuta, ettei mitään vapautta koskaan ollut olemassakaan. Mutta ehkä juuri tietämättömyytemme mahdollistaa onnen ja ehkä vain tietämätön todella voikin olla onnellinen. Jos hän vain tietäisi sen. Mutta silloin hän tuskin olisi enää onnellinen. Jne. Jne
"Siis mitä asiasta olet samaa mieltä?"
No tästä markkinatalouden kritiikistäsi, sikäli kun sen oikein ymmärsin.
Vapaasta valinnasta... Jos lähdetään pilkkua viilaamaan, niin en minä oikeasti usko vapaata tahtoa olevan olemassa. Siis sillä tasolla, kun siitä filosofiassa yleensä puhutaan. En siis voi oikeasti valita kirjoittavani mitenkään muuten kuin nyt kirjoitan. Kun puhuin vapaista valinnoista, tarkoitin siis arkiajattelun tunnetta siitä, että olemme vapaita ja vastuullisia toimijoita.
"Mikä tuon artikkelisi peruspointti on, IDA?"
No, en ole itse sitä kirjoittanut, mutta lyhyesti jos tiivistäisin, niin "Me emme missään tapauksessa saisi personalisoida ideologiaa, koska silloin teemme persoonalle vääryyttä"
Tätä kannattaa miettiä,
'No, en ole itse sitä kirjoittanut,' - - Ehhehe. Minä kun jo luulin.
Eikö pikemmin ole niin, ettemme saisi ideologisoida persoonaa?
:D
No tietysti niinkin päin.
Itse olen tosiaan aika mopo länsimaisessa filosofiassa, mutta olen nykyään aika otettu Johannes Paavali II:n edustamasta personalismista. Vähän vaiheessa siinä, enkä pysty esittämään mitään varmaa näkemystä.
Ihmisen mieli [tietoisuus] on sekä passiivinen että aktiivinen. Itse painotan mielen aktiivisuutta ja siten myös personalismia. Pitää kuitenkin muistaa, ettei mielen aktiivisuus tarkoita samaa kuin tahdon vapaus [vrt. Lutherin ja Erasmuksen kiista ko. aiheesta (*)]. Semantiikka ymmärrettynä totuudeksi, jolla on eettisesti ja metafyysisesti normatiivinen ‘arvo’ [erotuksena deskriptiivis-kalkyloituun ‘kaava-arvoon’] on joka tapauksessa aktiivisen mielen tuote ja sellaisenaan sekä konstruoitu että [tästä seuraten] deskriptiivisesti epätosi. ‘Jumala’ ei siis ilmesty ‘deskriptiivisessä eksaktissa’ maailmassa vaan ihmisen mielessä, mikä ei kuitenkaan/tietenkään tarkoita, etteikö ‘semantiikalla/Jumalalla’ olisi merkitystä ja mieltä konstruoivalle mielelle.
(*) Luther oli tässä asiassa ‘stoalainen empiristi’ ja Erasmus ‘humanistinen rationalisti’.
http://en.wikipedia.org/wiki/Personalism
Post a Comment