Pärekommentti Kullervon kommenttiin edellisessä
päreessäni.
.
1
Kantin ongelma Jumalan suhteen on puhtaasti tiedollinen:
miten meidän on mahdollista oikeuttaa tietomme Jumalasta? Kantille sellainen
oikeuttaminen ei ole tiedon rajoissa mahdollista. Ajattelun mahdollisuudella on
aina ehtonsa ja järjellä rajansa. Niitä hän kartoittaa ja niistä hän myös pitää
kiinni, mitä tulee mahdollisuuteen ‘tietämällä’ tietää mitään koskien myös
‘olevaa itseään’ [olio sinänsä] ja Jumalaa [‘tietämällä’ tietää = oikeuttaa
tieto; muita varmuuden lajeja toki on olemassa, mutta tietoa ne eivät ole (ks.
luku 3)].
.
Jumala on Kantille moraalin transsendenttinen tuki [mikä
EI ole sama asia kuin tiedon transsendentaalinen ehto], mutta ei moraalin
perusta, joka on aina järjen asia. Tästä teistit ovat [eikä ilman perusteltua
syytä] jyrkästikin eri mieltä: universaalia ja ehdotonta moraalia ei voi olla
olemassa ilman jumalallista ilmoitusta ja käskyjä, sillä ihmisen järki ei voi
olla moraalin suhteen yhtä aikaa sekä autonominen että ‘jumalallinen’, kuten
Kant joutuu epäsuorasti implikoimaan ainakin moraalifilosofiassaan, jonka mukaan
autonominen järki tottelee kategorista imperatiivia ‘vapauden kausaliteetin’
periaatteella? Eikö järki nimittäin joudu tässä moraalisen lain
omaksuakseen/sisäistääkseen ylittämään omat rajansa, mikä merkitsee, etteivät
vapauden kausaliteetti ja ‘uskomalla’ uskominen praktisesti ja psykologisesti
eroa oleellisesti toisistaan, vaikka niiden käsitteellinen konstituutio
johdettaisiin/rakennettaisiin aivan erilaisista lähtökohdista, jotka molemmat
ovat viime kädessä ‘perustattomia’, joskin [etenkin naturalistiselta] järjeltä
puuttuu jopa transsendenttinen ‘Ilmoitus’, johon usko aina
perustuu/vetoaa.
.
Autonominen järki on kuin näyttelijä, joka astuu
näyttämön ‘tyhjään tilaan’ yrittäen esittää roolia, jota kukaan ei ole
sille/hänelle etukäteen kirjoittanut. Ymmärrät kai nyt, miksi Shakespearen
ohella sympatiseeraan etenkin Samuel Beckettiä [‘Huomenna hän tulee’ (ei siis
koskaan)].
.
Kant ei ehkä niinkään ‘pelasta’ Jumalaa valistukselta
[valistus kun tuhoaa tai lähtökohtaisen antimetafyysisyytensä (joka itsessään on
metafyysinen kanta, vaikka/koska se johdetaan ei-mistään) nimissä sen pitäisi
lopulta tuhota jopa oma utooppis-emansipatoris-optimistinen perustansa
metafysiikkana ja Kant kyllä ymmärsi tämän] kuin ‘varaa Jumalalle paikan’, mistä
Jumalaa ei enää voi ainakaan tiedon nimissä karkottaa, koska tiedolla ei ole
asiaa transsendenssin ‘puolelle’ [kuten sanottu: olio sinänsä ja Jumala ovat
Kantille tuntemattomia (vrt. fideismi)].
.
2
Modernin fysiikan on sanottu romuttaneen koko Kantin
tietoteoreettisen projektin. Näin väittävät esim. Deleuze ja etenkin Rorty. Jos
Rortyn antirepresentationalismin voikin osittain hyväksyä Kantin historiattomien
ja formaalisti ‘jäykkien’ kategorioiden kritiikkinä, niin eliminativistisessa
materialismissaan hän niin väärässä kuin vanha trotskilainen anarkisti-utopisti
voi vain olla. Deleuze taas on vitalistis-materialistinen käsiterunoilija, ei
filosofi. Nietzschekin oli ‘hämärästä’ filosofoinnistaan huolimatta sentään
suuri esseetyylitaituri/taiteilija, mutta Deleuze ‘vain’ loogisesti hyvinkin
teräväpäinen anarkisti-estetisti-hörhö.
.
Eliminativismissa Rorty de facto ajaa itsensä kaiken
tiedollisen diskurssin ulkopuolelle. Olisi sitten älynnyt vaieta lopullisesti
tai muuttaa käsityksiään selvästi antirealistisen kontekstualismin eli
‘säännön seuraamisen’ suuntaan kuten Wittgenstein muutti Tractatuksessa
esittämäänsä ‘metodis-monistista’ kantaansa myöhemmässä
kielipeli-filosofiassaan. Mutta sen sijaan Rorty, kadottaessaan tiedon
oikeuttamisen mahdollisuuden, ryhtyykin a] paitsi lisäämään ‘semanttisesti
tyhjän puheen [myös ‘tieteellisen’] pragmaattista informaatiosaastetta’
[hyväksymänsä Tarskin semanttisesti triviaalin ja tautologisen = ‘tyhjän’
totuusteorian ‘hengessä’], b] bongaamaan ‘harvinaisia’
lintuja [ikään kuin vain ne olisivat todellisia eli kaikesta representaatiosta
‘eliminoituja’ oliota ja c] käymään ‘valistuneitten herrojen’ klubilla
keskustelemassa ‘pragmaattisesti vallankumouksesta’ [tässä trotskilainen
vapaus-utopisti paljastaa perimmältään elitistisen luontonsa, sillä myös
trotskilainen globaali emansipaatio synnyttää aina vain uusia hierarkioita
luovan ääriliberalismin: trotskilaisuus onkin de facto laissez fairen
anarko-libertaristinen versio].
.
No – tuohon modernin fysiikan ja Kantin väliseen
suhteeseen löytyy kyllä moniakin syitä palata [esim. Deleuzen immanentin
fysikaalisen vitalismin vuoksi]. Moderni fysiikka ei Kantin epistemologista
projektia kuitenkaan kaada [esim. Kantin Antropologian toisena filosofian
lopputyönään kääntänyt ja esitellyt nominalisti-positivisti Foucault ei koskaan
hylännyt Kantia lopullisesti], mutta se kyllä ‘relativoi’ Kantin
[‘newtonilaisen’] epistemologian, kun siirrytään sellaiseen modernin teknologian
mahdollistamaan havainnointiin, joka ei perustu ‘tuttuun’ aistihavaintoon vaan
ylittää newtonilaisen maailmankuvan ‘ulottuvuudet’ aina niin pitkälle, että vain
matemaattinen kalkylointi voi mallintaa ääretöntä havaintoa virtuaalisesti
[matemaattinen mallinnus on virtuaalinen kuva, joka ei ole tietoa, mutta joka
mahdollistaa (muttei tietenkään oikeuta) ‘maailman hallinnan’].
.
3
Esimerkkejä ‘ei-tiedollisesta varmuudesta’ ovat
uskonnollinen tai idealistinen metafysiikka, probabilistis-tilastollinen
fallibilismi [skeptinen empirismi] ja common sense [itsestään selvyys
‘tuttuutena’].
.
Myöskään matemaattinen päättely ole tietoa [E=mc2 ei ole
tietoa vaan triviaa luonnonlain ja ‘epäsuoran tuttuuden’ kautta (esim. H2O
tärkeimpänä osana sitä ilmaa, jota hengitämme)] eikä oikeastaan edes ajattelua
vaan ‘puhdasta laskemista’, sillä eihän se muuten edes olisi matematiikkaa vaan
a] logiikkaa [Russell kuitenkin epäonnistui Principia Mathematicassa rakentamaan
matematiikalle pitävän/pätevän loogis-aksiomaattisen perustan, jota jo
Wittgenstein kritisoi viiltävästi, ja jonka Gödel ‘tuhosi’ lopullisesti] tai b]
astrologiaa [esim. new age-hömppä].
.
Yhtälöiden ja kaavojen käsitteellis-teoreettinen
selittäminen on jo sitten toinen juttu. Siihen tarvitaan käsitteellistä järkeä
ja järjellisellä selittämisellä on ehtonsa ollakseen järjellistä selittämistä. -
- Viimeistään tässä yhteydessä on syytä oivaltaa, että vahvaa tiedon
oikeuttamista vaativalle tietoteoreetikolle [skeptiselle
rationalistille] ‘tieto’ on monessa mielessä [niin loogisesti kuin
psykologisestikin] lähellä ‘dogmaattista uskoa’.
.
Joihinkin kvanttimatemaatikoihin [esim. Penroseen]
joskus liitetty lukumystiikka [joka on aina jonkinlaista science fictionia
ja/tai astrologiaa] ei myöskään/tietenkään ole tiedollisesti perusteltavissa,
vaikka se laskennallisesti ‘toimisi’ rikkomatta laskennallisuuden sääntöjä. Olen
itse ollut paikalla filosofian seminaaritöiden vaiheessa erään keski-ikäisen
matemaatikon yrittäessä todistaa seminaarityössään lukujen ja yhtälöiden avulla
maailmankaikkeuden universaalin jumalallisen totuuden [hindulaista mystiikkaa?].
Ei mennyt se ‘todistus’ läpi silloisen Lappeenrannan teknillisen korkeakoulun
kurssivastaavan, yhden matematiikan opettajan ja seminaariohjaaja Sami
Pihlströmin seulasta. Ainakaan tieteen ja/tai tiedon filosofiasta siinä ei ollut
kyse. Eivätkä sitä kyllä opiskelijatkaan ymmärtäneet. Sellaista oli/on
metafyysinen ‘tosi usko’ myös fysiikkaan nuorempana erikoistuneelle Kantille.
Ehkä sen psykologiaa ja aatehistoriallisia lähtökohtia pystyy ymmärtämään
hermeneuttisessa kontekstissa, mutta ei oikeuttamaan tiedollisesti.
.
Todellisuutta kuvaaville matemaatikoille, kuten
sanottu, kaikki on kuitenkin tavallaan mahdollista, koska todellisuus [kuten
numerosarjatkin] on loputon ja ääretön. Semanttisesti 'syvällisiä' etenkään ‘täydelliset’ matemaatikot eivät käsitteellis-filosofisessa mielessä ole [koska he
pidättyvät, kuten pitääkin, vain tiukan matemaattisessa todistamisessa], sillä
luotettava matematiikka on [koska se ei muuta edes voi olla] aina ‘todellisuuden
kausaalista pintaa’ vailla semanttista eli tietoisuuden fenomenologista
ulottuvuutta [todellisuutta ‘meille’], joka taas on aina havainnoitsijan
‘kontingentti/subjektiivinen virhe/anomalia’ todellisuuden deterministisessä
rakenteessa’. Todellisuus ‘itsessään’ on siis ‘mykkä ja tyhjä ääretön’ vailla
muuta 'hahmoa/muotoa', kuin minkä matemaattinen ‘pinta’ eksakteimmin voi tuosta
äärettömyydestä leikata/kuvata [ei selittää tai ymmärtää]. Tämä ‘formaalisen
pinnan/syntaksin ja luonnollisen sisällön/semanttisen 'syvyyden' välinen dilemma on myös
universaalisuutta tavoittelevan kantilaisen epistemologian
umpikuja.
*
Eliminativismi
Jotain seikkaa koskeva näkemys, jonka mukaan tätä seikkaa ei ole olemassa ja siitä puhuminen pitäisi lopettaa. Esim. eliminativismi mielen suhteen on kanta, jonka mukaan mieleen liittyvillä (ts. mentaalisilla) käsitteillä ei ole alaa, ne eivät viitaa mihinkään (ts. mieltä ei ole olemassa).
Jotain seikkaa koskeva näkemys, jonka mukaan tätä seikkaa ei ole olemassa ja siitä puhuminen pitäisi lopettaa. Esim. eliminativismi mielen suhteen on kanta, jonka mukaan mieleen liittyvillä (ts. mentaalisilla) käsitteillä ei ole alaa, ne eivät viitaa mihinkään (ts. mieltä ei ole olemassa).
*
1 comment:
"Kant ei ehkä niinkään ‘pelasta’ Jumalaa valistukselta kuin ‘varaa Jumalalle paikan’, mistä Jumalaa ei enää voi ainakaan tiedon nimissä karkottaa"
Tämä on kieltämättä täsmällisempi kuvaus.
"Todellisuutta kuvaaville matemaatikoille, kuten sanottu, kaikki on kuitenkin tavallaan mahdollista, koska todellisuus [kuten numerosarjatkin] on loputon ja ääretön.
...
Todellisuus ‘itsessään’ on siis ‘mykkä ja tyhjä ääretön’ vailla muuta 'hahmoa/muotoa', kuin minkä matemaattinen ‘pinta’ eksakteimmin voi tuosta äärettömyydestä leikata/kuvata"
Ajattelen itsekin jotakuinkin näin. Todellisuus on siis ääretön mahdollisuuksien maailma. Tämähän on juuri se, mitä moderni fysiikka meille kertoo. Mutta idealismissa on edelleen tämä ongelma: moderni fysiikkakin, niin kuin matematiikkakin kuuluu ilmiöiden maailmaan, joten eihän se voi sinänsä kertoa mitään todellisuudesta. Tästä syystä kunnon idealisti hylkää kaikenlaisen pythagoralaisen lukumystiikan, jota siis myös kvanttimekaniikka edustaa, perimmäisen todellisuuden kuvauksena. Mistä päädytään luonnollisesti siihen, että ei sitä voi mitenkään kuvata, eikä siitä kannata oikeastaan edes puhua.
Post a Comment