January 10, 2007

Varmuus: uskon ja tiedon tuolla puolen

Alla oleva sitaatti löytyy kirjasta Huonosti käyttäytyvät filosofit (s. 172), ja se on jatkoa kahden edellisen päreeni teemalle.

Jokainen saa tehdä omat johtopäätelmänsä siitä, missä määrin Alvin Plantingan tietoteoreettinen warrant tai "vissiys" kuten Järveläinen näppärästi kääntää, on ikäänkuin kompromissi Mooren ja Wittgensteinin epistemologis-semanttisista näkemyksistä.
*
"Wittgenstein oli nyt (elämänsä ja ajattelunsa aivan viimeisimmässä vaiheessa/RR) liikkunut kohti foundationalistista näkemystä. Kun aiemmat "kielipelit" ja "elämänmuodot" olivat itse todistaneet oman pätevyytensä ilman viittauksia mihinkään absoluuttiseen totuuden kriteeriin, hän alkoi nyt tutkia, kuinka nämä voisi paaluttaa joillakin ehdottoman varmoilla perusteilla.
"Eikö kysymys olekin tämä: 'Mitä jos sinun pitäisi muuttaa mielipidettäsi jopa kaikkein keskeisimmistä asioista?' Ja vastaus tähän näyttää olevan: "Sinun ei tarvitse muuttaa sitä. Juuri sitä ehdoton varmuus tarkoittaa."
Wittgensteinin ajattelu näytti alkavan kääntyä takaisin sen tunnustamiseen, että oli tarve perustella erilaiset diskurssin muodot jollain ehdottoman varmalla tavalla, jota ilman kieli ja tarkoitus kelluivat ilmassa.

Hän ei elänyt kyllin pitkään kehittääkseen loppuun tämän kolmannen (1. oli Tractatuksen semanttinen verifikationismi (kuvateoria), 2. mm. Filosofisten tutkimusten kielipeliteoria eli käsitteen merkitys on sen käyttö kielipelissä=elämänmuodossa/RR), foundationalistisen ajattelunsäikeensä, jonka sisältöä tutkijat edelleen selvittävät ja kyseenalaistavat."
***
1 (Erilaisten oikeutusteorioiden esittelyä modernin teologian kontekstissa)
*

6 comments:

Anonymous said...

Ihan asian vierestä, melkein:

http://www.youtube.com/watch?v=cGRXF4t_nHI

Anonymous said...

usko on niin tuulesta kiinni, sitä ei pitäisi epäillä

Rauno Rasanen said...

Sini

Kiitos tuosta Monty Python videosta. Olen sen joskus nähnyt, mutta yhä vain se jaksaa naurattaa, koska kysehän on melkein ihan oikeasta jalkapallomatsista.

Ja tietenkin Nietzschelle annetaan varoitus - taas kerran.
Jos nimittäin väittää, ettei tuomarilla ole vapaata tahtoa, niin se on keltainen kortti laakista - hyvä ettei punainen ;~)

*
Tuuli

Oletko sinä fideisti?

Anonymous said...

itse tässä aisassa, voimme tietää

Anonymous said...

sina kysyit joskus mita teen sitten kun olet sinut lukenut,
luen uudestaan

Anonymous said...

olen varma, mutta jos elama on tarpeeks inhottava ei sekaan riita