Lobbaajille on perimmältään aivan sama, ovatko vallassa konservatiivit vai republikaanit, mutta demokratian he haluavat ja pystyvät pitämään ylimmän päätöksenteon ulkopuolella samaan tapaan kuin alakuvan Kongressi-rakennusta ympäröivässä vallihaudassa uivat krokotiilit tekevät selvää jälkeä vallihautaa ylittämään lähtevistä äänestäjistä ja heidän mielipiteistään.
.
I
Ironmistressin rukous hänen päreessään Rakentava
ehdotus:
Pyhitetty olkoon sinun rahasi.
Tulkoon sinun plutokratiasi.
Tapahtukoon sinun trendisi niin nousu- kuin laskukausillakin.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen voittomme.
Anna meille meidän osinkomme ja pääomatulomme niinkuin mekin annamme nakkirahat niille, jotka meille työtä tekevät.
Äläkä saata meitä turskalle, vaan päästä meidät veloista.
Sillä sinun on plutokratia, vipuvoima ja mammona
Iankaikkisesti, aamen.
.
Tästä markkinavoimiin satiirisesti suhtautuvasta
parodiasta huolimatta en pidä Ironmistressin kapitalismi-kritiikkiä
pohjimmiltaan kovinkaan radikaalina eli juuriin asti menevänä.
.
II
1
Kirjoitettu kommentiksi Ironmistressin ja
Tiedemiehen kommenttiosioihin Ironmistressin päreessä
Globaali kouluammuskelu.
Ironmistress kommentoi anonyymiä: 'Miksi
medikalisaatio on sinulle sellainen mörkö?' - - Tiedemies kirjoitti anonyymille:
Medikalisaatio ei ole mitään moraalikatoa aiheuttanut’.
.
Anonyymin kommentti oli kuitenkin täysin
aiheellinen, joskin se pitää ymmärtää laajemmassa kontekstissa. Ironmistress ei
näköjään tajua, mikä on olennaisinta kapitalismi-kritiikissä, vaikka hän
niin kärkkäästi sekä polemisoi, moralisoi että käyttää numero-ruutia sen
pommittamiseen. Tiedemies puolestaan on niin atomistinen ja occamilainen
pragmaatikko, ettei hän kykene muodostamaan yleiskäsityksiä [jotka tuomitsee
retoriikkana] lainkaan – erittäin teräviä joskin triviaaleja mikroanalyysejä
kylläkin.
.
Ironmistress ei yksinkertaisesti vain oivalla,
että medikalisaatio on kapitalistisen tuotteistamisen nerokas väline [eikä pelkästään väline], jolla
ihmiset koukutetaan pakkomielteisen kuluttamisen kautta älyllis-moraalisen epärehellisyyteen ja tyhjänpäiväisyyteen.
.
[Pörssikurssien muutoksilla spekuloiva uusliberalisti ja matematiikkaan seonnut fyysikko kieltävät molemmat ihmisiä kysymästä, mikä on todella tärkeää tässä elämässä - ja miksi? Tällaiset kysymykset ovat kuulemma mielettömiä - heidän teknis-teknokraattisessa kontekstissaan.]
.
Medikalisaation tarjoamat ‘helpotukset’ ovat kapitalismin kieroimpia insentiivejä, koska ihmisten on niin vaikea turhamaisuudessaan, heikkoudessaan ja hedonismissaan vastustaa oman kehonsa toiminnan ja psykologisten ominaisuuksiensa ‘parantamista’. Hinta, jonka he tästä ‘itsestään huolehtimisesta’ maksavat, on kuitenkin perimmäisen itsemääräämisen [autonomian, autenttisuuden, autarkian] menetys.
.
[Pörssikurssien muutoksilla spekuloiva uusliberalisti ja matematiikkaan seonnut fyysikko kieltävät molemmat ihmisiä kysymästä, mikä on todella tärkeää tässä elämässä - ja miksi? Tällaiset kysymykset ovat kuulemma mielettömiä - heidän teknis-teknokraattisessa kontekstissaan.]
.
Medikalisaation tarjoamat ‘helpotukset’ ovat kapitalismin kieroimpia insentiivejä, koska ihmisten on niin vaikea turhamaisuudessaan, heikkoudessaan ja hedonismissaan vastustaa oman kehonsa toiminnan ja psykologisten ominaisuuksiensa ‘parantamista’. Hinta, jonka he tästä ‘itsestään huolehtimisesta’ maksavat, on kuitenkin perimmäisen itsemääräämisen [autonomian, autenttisuuden, autarkian] menetys.
.
Ihmisestä muokkautuu medikalisaation myötä yhä
suuremmassa määrin tuotteistettu cyborg, mitä kehitystä ei teknologian
determinoimassa maailmassa voi tietenkään estää, mutta jos hänestä samalla uhkaa
tulla yhä robottimaisempi kapitalistisen ohjauksen orja, olemme totisesti
matkalla kohti Uljasta uutta maailmaa [Huxley].
.
Foucault’n, joka näitä imago- ja
identiteettitekniikan prosesseja nerokkaasti ennakoi, olisi pitänyt paljon
vahvemmin ja kriittisemmin korostaa, että kapitalismissa tuotteistaminen ulottuu
aivan kaikkeen – myös moraaliin. Jäljelle ei jää yksilön aidosti omaa vastuuta
eikä edes omaa valintaa vaan pelkästään [näennäisesti] oma halu
taloussubjektina, joka siis tarjonnan ja kysynnän pelissä väistämättä
tuotteistuu ja toisaalta kapitalistin [tai pikemminkin kapitalistisen ‘hengen’]
omaksumilla/kaappaamilla innovaatioilla ja raaka-aineilla tuotteistetaan ad.
inf. niin kauan kuin ihmiset ovat valmiita maksimoimaan nautintonsa kuluttamalla
‘elämystuotteita’.
.
Ironmistressille medikalisaatio eli kapitalismin
sisäiseen dynamiikkaan kuuluva ilmiö tai megatrendi näyttääkin sen sijaan olevan
täysin ongelmaton ellei peräti vain positiivinen asia. Ilmeisesti hän ei ole
katsonut esim. elokuvaa Kasvot kuvaruudussa [Network], joka kertoo,
miten kapitalismi media-totuuden tasolla oikeasti toimii, tai sitten hän ei
todellakaan vain oivalla, miksi kaiken tuotteistaminen [kaikki on myytävänä],
tuotesuunnittelun manipulaatio [tuotteiden käyttöiän eli kierron minimointi;
vrt. muoti ja viihde], manageroiminen [joka treenaa ihmistä yhä tehokkaammaksi
kilpailijaksi], kaiken medikalisaatio [joka pyrkii tekemään ihmisestä yhä
tehokkaamman biokoneen] ja kaiken lobbaaminen [rahalla ja vastaavilla eduilla
lahjominen] ovat ihmisen autonomian kannalta vaarallisia kehityssuuntia.
.
Autonomiaa [ja tervettä itsekunnioitusta
erotuksena positiivisen ajattelun kauppaamaan hedonistiseen narsismiin] voi
pitää kaiken eettisen ajattelun [sen, mikä tekee ihmisestä ihmisen] perustana.
Autonomia [jota ei pidä samaistaa johonkin erityisälykkyyteen] ei ole
teknis-välineellinen informaatio-koodi [geeni] vaan ihmisen persoonallinen
valmius ennakkoluulottomaan ja riippumattomaan mielipiteeseen. Jos autonomiaa ei
pidetä itseisarvona tai se korvautuu [kuten kapitalismissa käy] vaihtoarvoilla,
silloin moraalista puhuminen tosiaan muuttuu Tiedemiehen pilkkaamaksi
retoriikaksi, jolla on pelkkä illusorinen luonne. Näin siis ultratieteellinen ja
uusliberalistinen asenne suhtautuvat moraaliin lähes samoin kuin käsitteellisen
ajattelun kannalta tieteellisen naiviuden ja aidon typeryyden rajamailla
harhaileva Richard Dawkins kristinuskoon.
.
2
Jos esim. media, politiikka, tunteet, terveys,
ideologiat, etiikka jne. muuttuvat ostettavissa oleviksi kauppatavaroiksi siinä
missä mikä tahansa välttämätön hyödyke kuten ruoka, asunto ja vaatteet, silloin
demokraattisen päätöksenteon periaatteet menettävät nopeasti käytännön
uskottavuutensa.
.
USAssa tämä kehitys on luultavasti saavuttamassa
jonkinlaisen saturaatiopisteen, koska siellä ainakaan sisäpoliittinen
päätöksenteko ei onnistu etenemään enää edes muodollisesti. Suurin syy tähän
jumittuneeseen asiantilaan ovat juuri edellä mainitut kapitalismin
‘etäispesäkkeet’ – varsinkin rahalahjonta [lobbaus].
.
USA jakautuu yhteiskunnallisesti ja sosiaalisesti
kolmeen tai neljään osaan: arvokonservatiivi-punaniskoihin eli orjayhteiskunnan
geopoliittisiin ja henkisiin perillisiin [esim. Texas], arvoliberaaleihin
ökyrikkaisiin [1-2% väestöstä, joka omistaa yli 80% finanssi-tuotannosta] sekä
elintasostaan yhä tiukemmin kamppailevaan maltillisen arvoliberaaliin
keskiluokkaan ja sitä köyhempään alaluokkaan. Alimpana hierarkiassa on se mustan
väestön rikollisuuteen ajautunut ja lakirasismin avulla tehokkaasti
diskriminoitu osa, jolle on melko yhdentekevää, kokeeko se olevansa liberaalien
vai konservatiivien puolella – kumpikaan ei paranna sen kurjuutta.
.
USAn rikoslaki syrjii mustia rikoksentekijöitä
samoihin rikoksiin syyllistyneisiin valkoisiin verrattuna [etenkin huumeitten
hallussapidosta saadut kaksi ensimmäistä vankilatuomiota, jotka korottavat
monessa osavaltiossa kolmannen vastaavasta hallussapidosta annetun
vankilatuomion pituuden jopa 15-20 vuoteen].
.
Mikä pöyristyttävintä koko USAn juridinen
systeemi ja amerikkalaisen oikeusjärjestelmän/oikeustajun yhtä aikaa sekä
pragmaattinen busines-luonne että arvofundamentalistinen mentaliteetti
kytkeytyvät ei oikeudenmukaisuuden periaatteen vaan finansialisaation ja
lobbausten käytäntöihin toteuttaen siis rahavallan agendaa. USA ei ole demokratia vaan rakenteellisen [sekä taloudellisen,
eettisen että poliittisen] korruption rappeuttama aikapommi: uusi Rooman
valtakunta ennen lopullisen hajoamisprosessin alkua.
.
3
Olen ainakin osittain pitänyt Ironmistressin
kapitalismi-kritiikkiä rakennefunktionaalisesti [kapitalismin
monopolisoitumis-dynamiikan kannalta] osuvana, mutta en koskaan loppuun asti
syvällisenä. Hänen medikalisaatio-sammakkonsa nyt viimeistään osoittaa, ettei
hän ole kapitalismi-kriitikko ehkä lainkaan vaan about perussuomalainen
kaksinaismoralisti, jonka ajattelun peruslogiikka on yhtä selkeällä pohjalla
kuin kenen tahansa hysteerisyyteen asti mielensä rauhan menettäneen
perheenäidin.
.
Ironmistress ei kritiikissään pysty tunnistamaan
ja tunnustamaan omaa perimmäistä ristiriitaansa arvojen ja faktojen
yhteensovittamisyrityksissä vaan [kun ei enää muuta yhteenvetoa keksi] latistaa
kaava- ja referaatti-harjoituksiin pohjautuvan polemiikkinsa lopulta
sananlasku-banaaliuksiin [esim. ‘joka kuuseen kurkottaa, se käpyjä
näkee’], jotka pikemminkin tuudittavat omahyväiseen itsetyytyväisyyteen
kuin katarttisesti puhdistavat ja lohduttavat umpikujaan ajautunutta
mieltä.
.....
Insinöörin tieto-ymmärryksellä voi ja pitääkin
saada kone toimimaan, mutta jos samaa ymmärrystä tehokkuusvaatimuksineen, jotka
vähät välittävät eettisistä periaatteista, sovelletaan täysin johdonmukaisesti
ihmiseen, tuloksena on etukäteen sijoitetulla korttirahalla eläville
cyborgisoituville nautiskelijoille rakennettu markkinataloudellinen
Hyper-Giga-Market [minun kielenkäytössäni Ostoskeskitysleiri].
.
Sitäpaitsi Tomi oli aivan oikeassa: Ironmistress
on itse enemmän islamilaisen fanaatikon kaltainen kuin hän ikinä pystyy edes
aavistamaan. Tai ainakin juutalainen. Hän on kuin pieni yltiö-nationalistinen
blogi-ydinase-tukikohta keskellä vihollismielisten internet-kansojen brutaaleja
ali-ihmispopulaatioita.
.....
Ja todellakin – ettei vain jäisi mitään
hampaankoloon - me olemme kaikki syyllisiä kaikkeen [eli emme mihinkään]. Mutta
kun tämä sanotaan tietyllä äänellä ja paatoksella, tietyistä asiayhteyksistä
irrallaan ja argumentin sisäisestä johdonmukaisuudesta piittaamatta, se
paljastaa, ettei sanoja itse taatusti laske itseään tuohon ‘kaikkien’ luokkaan.
Ja vaikka laskisikin, niin eiväthän kaikki voi tietenkään olla juridisesti syyllisiä [eksistentiaalis-filosofis-uskonnollis-antropologinen syyllisyys on ihan toinen juttu]. Olisi
fiksumpaa lähteä tästä ‘tunnustuksesta’ kuin kätkeä oma ‘terveysvaikutteinen
kevytrasisminsa’ banaaliuksien mitäänsanomattomiin latteuksiin, varsinkin jos vain
pari riviä aikaisemmin on julistanut sodan ‘syyllisille’.
.
III
Tässä karmea esimerkki siitä, miten pankkitoimintaa on lain
puitteissa mahdollista käyttää juridisena ‘lyömäaseena’. Voit pelata
finanssi-casinoa ei ainoastaan ihmisten veloilla vaan myös oikeuden arvovallalla
eli mitätöidä jopa korkeimman oikeuden päätöksiä pelkkään busines-logiikkaan
vetoamalla. Oikeudenmukaisuus on tässä tarinassa yhtä kuin
busines-etiikka eli ei etiikkaa lainkaan vaan pelkkää keinottelua tai
selkokielellä sanottuna häpeämätöntä epäoikeudenmukaisuutta, kostoa, pahuutta.
.
Kavaltajan kosto. Tarina siitä, miten rikoksesta tuomittu vältti korvaukset
ostamalla uhrinsa vanhan velan. Velallisesta tuli velkoja laillisesti ja
viranomaisten siunauksella.
.
.
IV
Jatkuva kasvu on illuusio, jota kapitalismi pyrkii pitämään yllä
kaikin mahdollisin keinoin, koska muussa tapauksessa markkina toimisivat
huomattavasti hitaammin ja tehottomammin, mikä merkitsee, etteivät ahneimmat
kapitalistit koe silloin saavansa tarpeeksi voittoa tuotteittensa myynnistä.
Poliittinen oikeisto on etenkin syksyllä 2008 lauenneen talouskriisin ja
virallisesti keväällä 2010 alkaneen eurokriisin yhteydessä [PS.] alkanut yhä
äänekkäämmin väittää, ettemme pysty rahoittamaan julkista sektoria ilman
jatkuvaa kasvua. Mutta tämä on jos ei sentään uusliberalistis-teknokraattinen
valhe niin silti hyvin kapea-alainen osatotuus, koska julkisen sektorin palvelut
voidaan rahoittaa jättiyritysvoittojen kohtuullisemmalla distribuutiolla, kun
taas kapitalismin pyhä lehmä eli voittojen yksipuolisen kasautumisen periaate ei
voi toimia kuin jatkuvan kasvun illuusiolla, joka johtaa sosiaaliseen
eriarvoistumiseen eli plutokraattiseen oligarkiaan, jossa rikkaimmat 3%:a
rikastuvat yhä enemmän ja nopeammin ja jossa loput 97%:a ajautuvat yhä
lisääntyvään työn orjuuteen elintasonsa ylläpitämiseksi tai suoranaiseen
köyhyyteen. Jatkuvan kasvun vaatimuksella oikeisto pyrkiikin nykyään
oikeuttamaan omien intressiensä ajamisen. Se pitää koko ajan julkisen sektorin
leikkausten uhkaa eli hyvinvointivaltion alasajon miekkaa keskiluokan ja
köyhyysrajalla elävien niskassa, mikäli nämä eivät suostu saavutettujen etujensa
leikkauksiin, varsinkin työurien pidentämiseen ja ties mihin
vyönkiristyskuureihin, jotta ‘kasvu’ eli jättifirmojen jättivoitot saataisiin
‘elvytettyä’ yhä suurempiin lukemiin.
.
PS.
USAsta Eurooppaan siirtyneessä kriisissä megapankkien pelivelat eli
katteettomien biljoona-luottojen likviditeetin totaali romahdus maksatettiin
veronmaksajien rahoista joko a) suoraan [USAn keskuspankista) tai b) muuntamalla
ne finanssikaupan shorteilla ym. ja korruptoituneitten poliitikkojen päätöksillä
valtioiden omiksi ja siten muka pelkästään julkisen sektorin veloiksi [mikä
temppu oli eurokriisin suurin syy].
.
V
Eräs kapitalistisen voiton varmistamiskeino on tuotteitten
suunnittelu lyhytikäisiksi tekemällä niiden korjaamisesta joko mahdotonta tai
epärealistisen kallista [‘tuotekehittelyn hallinta’ on eräs naamio tälle
käytännölle]. Jos ihmisiä ei saada heti ostamaan uusinta tuotemallia, niin
heidät voi pakottaa siihen edellä kuvatun ‘tuotekehittelyn hallinnan’ avulla.
.
Hehkulamppuhuijaus. Tavarat voisivat kestää moninkertaisesti
sen ajan mitä ne nyt kestävät. 1920-luvulla syntyi kartelli, joka päätti kuinka
pitkään lamppu saa toimia. Näin lisättiin kysyntää ja käytäntö levisi muihin
tuotteisiin.
.
VI
Eräs räikeimpiä medikalisaation muotoja on 30 viime vuoden aikana
uusliberalismin vanavedessä laajasti yleistynyt lääketeollisuuden lobbaus
lääketutkimuksessa. Jos tupakkateollisuus kärsi lopulta pitkän viivytystaistelun
jälkeen tappion yrittäessään pimittää tupakan terveyshaittoja, niin
lääketutkimuksessa ja ylipäätään lääketeollisuudessa ovat tieteen ja
markkinavoimien intressit sekoittuneet pahemman kerran
lääkefirmojen medikalisaatio- eli tuotteistamistavoitteiden takia, jossa ihmiselämästä ollaan diagnosoimassa loputon mutta lääkittävissä oleva oireyhtymien ketju.
.
Lääkkeitä
terveille. Lääketeollisuus sanelee, mikä on sairaus ja
miten sitä hoidetaan, väittää dokumentti. Lääkeyritykset ovat moninkertaistaneet
tulonsa hyvin suunnitellulla markkinoinnilla ja keksimällä uusia
sairauksia.
*
3 comments:
Julkinen sektori, vasemmisto ja oikeisto, ovat yhtä mätiä kuin kapitalismikin. Seuraavat tietysti raapaisevat vain pintaa meiltä ja muualta, mutta ovat kuvaavia:
http://www.halla-aho.com/scripta/helsingin_johtajiston_palkankorotuksista.html
http://areena.yle.fi/tv/1742349
Suuri julkinen salaisuus on se, että vasemmisto ja oikeisto ovat lähes samanlaisia, ja jakavat samat perusperiaatteet ja modernismin ideologian:
http://hiljaistapohdintaa.blogspot.fi/2012/11/nicolas-gomez-davilan.html
Hyvin yleisesti ottaen olen samaa mieltä, mutta ilman mitään suurta sympatiaa Perussuomalaisia kohtaan. Varsinkin tuo Espanja-dokumentti oli kuin jostain absurdista näytelmästä. Jopa absurdimpaaa kuin Gogolin kuvaama tsaari Nikolai I aikainen virkamies-byrokratia 1830-luvun Venäjällä. Ei tainnut Francon jälkeinen sosialistisen demokratian projekti täysin onnistua vaan loi pikemminkin sellaisen hallinto-hirviön, joka mahdollisti entistä laajemman ja syvemmän korruption katolisessa manana-maassa. Tätä tosiasiaa eivät mitkään sosialistisen humanismin naivin idealistiset julkilausumat muuksi muuta.
Foucault’n, joka näitä imago- ja identiteettitekniikan prosesseja nerokkaasti ennakoi, olisi pitänyt paljon vahvemmin ja kriittisemmin korostaa, että kapitalismissa tuotteistaminen ulottuu aivan kaikkeen – myös moraaliin. Jäljelle ei jää yksilön aidosti omaa vastuuta eikä edes omaa valintaa vaan pelkästään [näennäisesti] oma halu taloussubjektina, j
Post a Comment