Rane koputtelemassa (turhaan) Hilman aitan ovea. - - Hilma perkele ei päästä 'kyläilemään' enää kuin Onni Laukkasen! - Ei se vastaa mulle puhelimeenkaan kuin ehkä vahingossa ja näppää kännykän heti kiinni kuullessaan, kuka soittaa...
*
Karu tosikertomus kommentiksi kaikkiin mahdollisiin rakkauspäreisiin ja -keskusteluihin Blogistanissa.
(- - Kyseessä on myös henkilökohtaista kokemushistoriaani etäisesti sivuava - syrämeni tuhansiksi kappaleiksi raastava surullinen, ikävä ja katkera muistelo - ah ja voi!)
*
Jaakko Teppo - Hilma ja Onni
*
Satunnaisen kommentaattorin huomio:
'Ei oo Jaskan voittanutta. Tässä on sellaista tatsia ja herkkyyttä että alta pois... 15-vuotias siskontyttökin kuuntelee tämän ainaki pari kertaa viikossa täältä ;-) vaikka musamaku muuten onkin ihan eri mantereelta..."Laukkanen ja syksy saa vaan minä en". Se on muuten jo musertava lause.'
*
Part 1.
Rantamalla Likolahden Hilma Holokin kanssa kahden yhteisestä rakkauvesta aina haaveiltiin.
Käessä pitelin Hilman kättä aettaan mentiin siitta viivyttelemättä. Tekohampaat samaan lasiin yöksi laitettiin.
CH 1:
Kunnes Hiliman vei multa Onni, Laukkanen, kylän ravattisonni.
Hajanaisten kenkies lotinaa navetalta kuule nyt en.
Part 2.
Poissa lasista on Hilman hampaat, myöty kanat, siat lampaat
Konelypsyyn kantturat täytyi minun totuttaa
Navettaan minä mänen nytkin rikki lypsykoneen kytkin
Miksen Hilima koskaan sua takaisin minä saa
CH 2:
Miksi Hiliman vei multa Onni, Laukkanen kylän ravattisonni.
Hajanaisten kenkies lotinaa navetalta kuule nyt en.
Part 3.
Kynsilakkaa oot sä lyönyt näppiin, aettas oven laetat säppiin
Vällyn väliin painut kanssa Onni Laukkasen
Kumiteräs aetan rappuun nojaa, tuskissain minä kaevan ojaa
Laukkanen ja syksy saa, mutta minä en.
CH 3:
Koska Hiliman vei multa Onni, Laukkanen kylän ravattisonni.
Hajanaisten kenkies lotinaa navetalta kuule nyt en.
Part 4.
Jätitkö mut Hilma ehkä juuri siksi, etten koskaan tullut vänkäriksi.
Lietettä kun luukun läpi mätit lantalaan.
Nyt mä kaikkea kadun vasta, Hilma oottelloo jo Onnin lasta.
Kahen viikon piästä niihen häitä tanssitaan.
CH 4:
Kuokkavierooks meinoon minä päissään, kostan Hilimalle ja pierasen häissään.
Hajanaisten kenkies lotinaa navetalta kun kuule minä en.
The End:
Ihan itekseni kuopan katolla näin sinua muistelen.
*
http://www.jaakkoteppo.fi/discografia/
21 comments:
Entäs jos olet väärässä? Jospa kiemurat ovat vain käyrän torven ääntä eikä suoraan sanottua kuten trumpetista?
Näytä mies sydämesi, siitä on kiinni - pieraisu on yhtä tyhmää kuin se, että aika vei asiat näin kieroon.
Show me the meaning of being lonely?
Taidankin olla aika mainoa mies, sillä nuorena tunsin Jaakko Tepon. Istuimme yhdessä Riemuliiterissä monet kerrat.
Mutta sinä Räpä-Rauno - et sinä voi samastua Ruikonperän pirttiviljelijään, sillä sinähän olet sitä sorttia, joita kylähulluiksi kutsuttiin... korpifilosofi kaikessa komeudessaan.
Kerropas nyt minulle Tapsa rakas, kuka on tämä mies, joka Raunon blogia vetää. Anna vinkki, niinkuin minä annoin sinulle kun tavattiin tuossa kerran aulassa missä oli paljon ihmisiä kuuntelemassa Benkkua.
Kun JP ei pidä pankinjohtajastamme niin voiko syy olla se, ettei tämä RR ole halunnut näyttäytyä koska haluaa olla hyvissä väleissä myös JP:n kaa ja se on näitäkin asioita mutkistava asia - etenkin kun rouvat katsovat ikkunoistansa ulos.
Menipä mutkikkaaksi - siksi minuakin pidetään kylähulluna: Hullu näkee niin monta kerrostumaa eikä muista, ettei kaikki niitä näe.
Vulgääriuden iloissa hekumointi sopii humaanin intellektuellin karaktääriin kuin sormi p...seeseen.
Tämän totuuden edessä edes polvillaan olo ei riitä.
http://www.youtube.com/watch?v=ERl2YK7MwRI
Jaakko Teppo - Onnen kerjäläinen
Tapsa P
Eikös tuo J.Teppo sitten ole kylähullu?
anonymous
'Onnen kerjäläinen'
Tuttu biisi.
'kätilö, se vanha kuikka, kuivas minut luuttuun'
Eh - - tämä on yksi mahtavimpia ja samalla realistisimpia maailmaantulokuvauksia, mitä olen kuullut ja lukenut. Jäävät kreikkalaiset jumalmyytit toiseksi...
Rouva Kiimainen ei ole itse ikkunamaailman taustalla eikä lakannut kyntensäkään.
Piirroksessa oli Baron ja oikein ruottinkielinenkin ja hänen kynänsä oli kaunis. Sitten tuli kultalusikkaporukka, jota riitti aina 1900-luvulle asti. NÄmä ottavat vapauden sanella kuka saa elää ja kuka ei: heidän jälkeläiset tuntevat omat jälkeläiset nimeltään: det var Ernst, och det där är ju Gustaf, och här har vi lilla Maria on detta är ju faster Ester och där bredvid henne mosters faster som är en äkta von Bjorn och vi bredvid henne hör till Standersköld-Morotsgull som är ju underställd baronerna Lustigkurre vars barnbarn äger hela Österbotten för att de var lestadianer.
Näitä nimettyjä on sitten jo aika monta, sanoisinko miljoona ja heillä on hiljainen ääni myös äänestysten yhteydessä vaikka sitä ei voisi kukaan lukutaitoinen ylioppilaskaan uskoa (näin sanoisi Noam Chomsky) mutta niin on käytännössä
Heillä on nimi. Tosin nimet eivät ole elossa eikä ihmisetkään mutta kaiku niistä tuntuu kuin elämä jatkuisi. Siksi heidän ääntä käytetään edelleen.
Men låt de döda begrava sina döda. Antakaa kuolleiden haudata kuolleensa. Mutta ei, ei ei ei. Heidät pidetään niminä ikäänkuin verkostona sillä se luo tunteen oikeutetusta olosta vaikka ihmiskunnan identiteetti vääntyy sairaaksi koska kuollut on läsnä mitä enemmän hoetaan elämästä filosofiana. Sen pitäisi RR:kin tajuta vaikka ei ole kylähullu? Voi kun olisi ollut, olisi ollut mukavampaa.
Kaksi elossa olevaa huuhkajaa korppien ja kyyhkysten kesken.
HG
Kenelle sinä puhut? Et ainakaan minulle.
Kylähulluna puhun kenties itselleni, eiku puhun oikeasti Tekniselle Korkeakoululle ja blogistanin online-ihmisille, joiden elämä on virtuaalisessa kontekstissa online kuka puhuu minnekin ja missä.
Heille IP numerot, bluetooth,viimeiset faksit ja Digita on yhtä ja samaa. Meille tämä internet on vain jotain muuta.
Tapsalle, Vaarille ja niille minä puhun. He, jotka vaalivat kuolleiden sielujen kannalta poliittista jatkumoa.
Niille minä puhun: baroneiden lastenlapsille joilla on hyvä stoori kertoakseen.
Give me a good stoory and I will ask you to the dinner party. VIimeinen ateria )-idea. Miksi yhteinen ateria on edelleen niin tärkeä on siksi, että se symbolisoi sitä mitä nämä kuolleetkin. Ikävää on (etenkin filosofian kannalta mitä sinun pitäisi hokata) että näitten demoonien lastenlapset dominoivat identiteettikäsitystä kuolleiden kautta houkutellaakseen sinut yhteiselle aterialle. Se on lännen demooni.
Kutsu sitä Kristinuskoksi, minä en. Minä uskon, että Kristinusko on sitä, että uskoo Jumalaan ja kunnioittaa ihmisiä heidän lähtökohdistaan huolimatta. Juutalaiset uskovat vain Jumalaan ja se oikeuttaa heitä dominoimaan myös virtuaalista mediaa sillä leikkivät Jumalaa sen kautta kun leikkivät ,että putsaavat promiskuiteettia samalla. Mutta kun haluavat sinne ruokapöytiin niin käy juuri toisinpäin: ylläpitävät sairaita ihmisiä sanelemassa totuuden ja valheiden rajaa.
Miksi?
By the way - Ismo Alanko on tehnyt Jaakko Tepon biiseistä mainioita versioita.
http://www.youtube.com/results?search_query=ismo+alanko+jaakko+teppo&search_type=&aq=f
Tillmanilta on linkki kohteeseen "Tuhmat tädit." Löytyy se suoraan Youtubestakin. Tätien lauluista käy ilmi, ettei elämä aina ole helppoa naisillakaan. "Se ei pane, joka valkkaa", julistavat tädit, muun muassa. Suosittelen lämpimästi, vaikka tuhmien laulutaito nyt ei kovin korkeaa arvosanaa ansaitse.
Nämä tädit, samoin kuin J.Teppo ovat AT-kulttuuria alimmillaan ja kysyy suurta rohkeutta sinulta, Rane, tunnustaa, että kuuntelet Teppoa ja tietty minulta, että sanon kuuntelevani tätejä.
Joskus vaan on niin hyvä laskeutua Dostojevskien, Shakespeareiden, Zisekien (vast.) ylevästä ilmapiiristä sinne, missä lantatalikko heiluu ja hampaat panaan samaan lasiin. Sanalla sanoen: kansan pariin.
Eikö olekin, Rauno, joskus hyvä muistaa, että kerran mekin olimme vain aivan tavallisia ihmisiä! Voi nuoruutta! Silloin ei tosiaan valkattu. Päivä kun oli lyöty heinää häkkiin ja käyty saunassa niin ei kun aittaan piikatytön viereen. Ei siinä paljon kuningas Learista puhuttu, kun piti jännätä, kestääkö kortsu.
Voi yhden kerran niitä muistoja! Monestikin kävi niin, että kun lähti tytön kanssa marjaan niin takaisin tullessa sen selkä oli aivan mustikassa.
Niin, niin. Ja sitten tulivat pakolliset kynttiläillalliset, matkat etelän kohteisiin, käynnit oopperassa, ennen kuin pääsi edes ritsikoita riisumaan. Ne olivat kalliita riisumisia ne, muistathan? Kuinka helkkarin monta sataa tai tuhatta kuohuviinipulloa on tullut tarjoilluksi vuosien mittaan vain siksi, että tuo esivaatteen alla oleva pieni kapine vaati jälleen omaansa. (Lainaus Sinuhelta)
Valintoja, valintoja joutuu näissä asioissa aina tekemään. Toisinaan on viisainta vaan olla ravattisonni, ei ainakaan tarvitse puutteessa elää. Ja mikäs siinä, yöllä ravattisonni, päivällä fil. lis ja dosentti, menee se elämä niinkin, jos on mennäkseen.
Zisekin ja kumppaneiden Jesu-kirjaan en nyt ehdi syventyä, on jotain paljon maallisempaa mielessä. Aurinkokin, perkele, härnää vanhaa miestä, vaatii vähentämään vaatetta, vaikka peili selvästi sanoo, että pidä puku päälläs vaan.
Olen edelleen
sinun
veljesi Herrassa.
Tepon Jaskan rooli esiintymiskiertueillaan ja lauluissaan ei suinkaan ole kylähullu, vaan karrikoitu tavallinen savolaisäijä.
Samalla tavalla kuin Siunatussa hulluudessa nämä ei-hullut veljet ovat omassa elinpiirissään normaaleja. Meistä toki koomisia.
Eikä J. Teppo omana itsenäkään mikään kylähullu ollut ainakaan nuorena. Tolukun mies kaikin puolin, insinööri. Luova hulluus pilkisti vasta esiintymislavalla.
Puhun näin vakavasti siksi, että kyse on komiikasta.
Tapsa
En tietenkään tarkoittanut, että J.T olisi nimenomaan oikeasti kylähullu (vaikka kyllä myös insinööri voi olla sellainen - - ikäänkuin Dr. Jekyll tai ainakin Pelle Peloton).
Olenko minä sitten sinun määritelmässäsi oikeasti kylähullu, jos J.T ei ole?
Mixed enough (communication failed).
Tulkitsit tapaani käyttää 'village idiot'ia liian kirjaimellisesti ja realistisesti. Minä puhuin kylähullusta itsetietoisen koomisena artistina, farssina.
Ehkäpä siis käytin itse ko. sanaa väärin..? (plaa plaa jne. jne.)
Olen Iineksessä kirjoittanut pari kylähulluaihettakin jossain määrin sivuavaa kommenttia J. Teposta, joten katsoo sieltä, ken haluaa.
Vaari kirjoitti:
'Nämä tädit, samoin kuin J.Teppo ovat AT-kulttuuria alimmillaan ja kysyy suurta rohkeutta sinulta,'
Ei varmasti vaadi. Olen kuin kotonani (kärjistys) sekä kaikkein banaalimmassa populaarissa että mitä ylevimmässä, korkeakulttuurisessa henkevyydessä ja filosofiassa. - - Kai sinä sen olet jo huomannut.
Unohdat että olen narri, jonka saa puhua vain totta. Muuten hänet tapetaan (ks. narrin kommentti Kuningas Learissa).
*
Nuoruutta en muistele kovin suurella ilolla. Minusta nuoruudessa ei ole mitään suurta. Ellei sitten kokemattomuus ole suurta.
Olen lähinnä helpottunut siitä, ettei enää tarvitse (toivottavasti ei, sillä viime kesä oli - lopultakin ikävä - yllätys) sekoilla ihmissuhteissaan ja polttaa sieluaan karrelle.
Viime kesä ku kuuntelin Jazzia ja Lillbabsia olin vakuuttunut että taivas aukeaa. Minkäänlaista muutosta ei tullut mihinkään. En edes saanut tilaisuutta puhua vaan sihteerit hätytti ovelta ja posti tuli takaisin ja puheluihin ei kukaan vastannut. Minun kontaktointini estettiin ja ihmiset ympärillä vei huomioni tahallaan ja osoittivat, ettei ole kuulemma kiinnostusta. Sieluni paloi myös karrelle.
Odotin niin, toivoin ja yritin miettiä miten päästä edes puhumaan. Ei ollut mitään keinoa ja esteet olivat liian suuret ja sen ohella kusetukset.
Entäs jos sinulla kävi samalla lailla sillä toisten ihmisten kohtaloiden kopeloiminen on jo liian helppoa ja rakkaus ei saa enää sitä mahdollisuutta jonka se muuten saisi koska nyt joillakin sioilla on käsikirjoitus kaikkeen ja lykkäävät omat mirrit heti eteen ja lopulta kaikki ja ainakin maine on rikottu.
Näin kävi: ja minä odotin myös, lähes kuolin ja lopulta tajuan ,etten enää usko mihinkään enkä keneenkään.
Ja ympärilläni toistetaan minun juttuja, minun koira-hevos-ooopperajuttuja sen kun ehtivät. Iva on päällimmäisenä. Legitimoituneena vielä.
Vuosisadan rakkaustarina on nyt heidän käsikirjoituksessa, ei elämässä enää.
jos Sinä saisit niin lieko näitä blogeja.. olisi
Nyt tuli väärä tulkinta ja myös väärä ääni ÅÅlannista: minä olen flosofi, en kiimainen nainen.
Mutta myös filosofilla on tarve elämään, ihan tavalliseen elämään jossa on vuorovaikutusta. Se on puuttunut ja se on kuin ilma loppuisi huoneesta. Siksi blogimaailma, rakas kuka-oletkaan.
Järjestys ei siis ole niin, että hömppä nainen ja se aiheutti suurta taidetta vaan taide on ensin sillä se on luonteessa ja muu oli taiteen seurausta, myös tarve kontaktiin, tarve luoda oikeaa elämää staattisen ja kuolleen tilalle.
Mutta pragmaattiset ja ehkä vähän tylsät ihmiset joilla on vain oma elämä viitteenä eivät voi tätä ymmärtää milloinkaan ja siksi eivät tajua myöskään, että se mitä he puolestaan tekevät ajavat sekä taitelijoita että naisiakin vain huonompaan suuntaan. Kun kuvittelevat, että ei niin varta vasten vievät siihen, tämän voi minunlainen filosofi myös argumentoida. Minun läppärini on ollut jatkuvassa bluetooth tai faksitilassa modeemin kautta jota en ole ymmärtänyt mikä ja kuka - ja se on tehnyt sen, että minä jään koko ajan paikalleni, junnaan petyn ja petyn lisää ja siihen ILON TARPEESEEN olisi tarvittu myös rakkautta. Ilon kautta kirjoittavat hyvin sanovat kirjoittajakoulussa.
Iloa ei ole näkynyt ja sen myöntäminen on avannut lisää sadismia.
Naisissa etenkin: päättävässä asemassa olevissa naisissa.
Haha siitä sait sanovat. Ja niin naisten tilaa ei pian voi kukaan auttaa koska gate-keeperinä on taitavasti seksuaalisesti vinksahtanut - NAINEN.
Totta Rauno, Iineksellä kirjoitat Teposta tavalla johon voin yhtyä.
Oma vähäinen kritiikkini perustui siihen, että meistä kaupungistuneistahan kaikki maaseudun äijelit ja peräkammarin pojat näyttävät koomisilta ja "kylähulluilta".
Kylähulluutta ei voi määritellä kylän ulkopuolelta.
Sinä voisit olla kylähullu siksi, että olet "liika viisas".
ei oo Rauno liika viisas, se on varmaan nevanlinna, eikä kuitenkaa
Post a Comment