1
Jos hylkään hylomorfismin erilaiset versiot metafyysisinä
ennakkoluuloina ja ristiriitaan päätyvinä virhepäätelminä ja naturalistisen
holismin tietynlaisena magiana [yleisesti ottaen ajatus energiasta ‘henkisenä’
aineena: holistinen energeettisyys], minulle jää kaksi vaihtoehtoa: teoreettinen
fysiikka/matematiikka ja nihilismi/teismi.
.
Teoreettinen fysiikka ja matematiikka eivät ole varsinaisesti
metafysiikkaa vaan eksaktein ihmisen luoma sääntö- ja merkkijärjestelmä, ei
enempää muttei vähempääkään. Nihilismi ja teismi sen sijaan ovat kannanottoja
myös teoreettisen fysiikan ja matematiikan mahdollisuuteen selittää
todellisuuden merkitys ihmiselle.
.
Nihilismille todellisuus on kielen täyttämää triviaa eli
konstruoitua semantiikkaa, joka romahtaa tyhjyyteen ilman symboleita ja loogisia
[perimmältään dialektisia, kaksiarvologiikan sitomia] sääntöjä. Matematiikka ja
teoreettinen fysiikka yrittävät nekin tavallaan pelastaa ihmisen tuolta
romahdukselta, mutta voivat ilmaista todellisuutta eksakteimmillaan vain
kuolleiden muotojen avulla, jotka kyllä ‘toimivat’, mutta joissa ei ole muuta
sisältöä kuin eksakti mitattavuus. Teismille todellisuus on sen sijaan pyhää
jumalallista täyteyttä, jota myös matematiikka ilmentää.
.
Mutta mitä eroa lopultakaan on nihilismillä ja teismillä? Itse
ajattelen, ettei niiden välillä ole perimmältään mitään eroa, koska tyhjyyttä ja
täyteyttä on mahdoton ymmärtää edes itsessään saati sitten eron kautta. Tiedoksi
kutsuttu ‘ennakkoluulo’ on aina ja väistämättä symbolista. Kuvittelu
[imaginaarisuus] sen sijaan ei ole tietoa vaan kuvittelua, kuin valveilla nähtyä
unta. Ja jos kaikki on pyhää, silloin myös tyhjyys on pyhää, ikään kuin näin
sanomisella olisi mitään merkitystä tai edes mieltä. Nihilismi ja Jumala,
molemmat, ovat semanttisia mielettömyyksiä, jotka äärimmäisinä ratkaisuina yhä
vielä antavat trivialle mieltä.
.
Toisin sanoen koska trivia itsestään selvyytenä on aidosti
vailla mieltä, nihilismi ja teismi ovat kuitenkin yhä vielä mielettöminä
mielettömyyksinä [ja vain tämän vuoksi] tosia käytetyn symbolijärjestelmän
sisällä, toisin kuin hylomorfismin keinotekoiset maailmat, joilla on pelkästään
soveltava ja käytännöllinen funktio ja jotka näin ollen aina ja loputtomasti
väistävät viimeisen kysymyksen todellisuudesta paetessaan materialle annettuihin
tai materiasta hahmotettuihin metafyysisiin ja ylipäätään rationaalisesti
konstruoituihin informaatio-muotoihin, joihin kuuluvat myös mallinnuksen ja
virtuaalisuuden maailmat. Tämä hylomorfistinen prosessi on jäänyt evoluution
vangiksi, vaikka luulee pystyvänsä hallitsemaan sitä.
.
Kysymykseen todellisuudesta ei voi vastata positiivisesti,
antamalla sille argumentoitu ratkaisu, pakenematta sitä samalla representaation
perspektiiviseen ansaan. Rehellisempää on siis nostaa kädet ylös ja tunnustaa
tietämättömyytensä ja voimattomuutensa eli äärettömyys, jonka edessä
inhimillinen ajattelu kohtaa rajansa eli rajattomuuden. Rehellisempää on
romahtaa kuiluun kuin luulla pystyvänsä ylittämään kuilu eli kävelemään tyhjän
päälle rakennettujen siltojen varassa kuilun reunalta toiselle. Näin ollen
matematiikkakin on pelkkä hauras riippusilta, joka viime kädessä kuvitellaan
todeksi. Kuilu on loputon niin pituus- kuin syvyyssuunnassa.
.
2
Tieto siis muuttuu ja päätyy aina ja väistämättä lopulta
takaisin kuvitteluksi [imaginaariseksi kuvaksi], joka sen on synnyttänytkin.
Tästä loppupäätelmästä, tiedon romahtamisesta takaisin
kuvitteluun, ikään kuin uneen, on vain askel henkilökohtaiseen askeesiin:
maailmasta vetäytymiseen ja vaikenemiseen. Tämä askel ei seuraa johtopäätöksestä
eli tiedon arvon romahtamisesta tietenkään välttämättä vaan on ihmisen oma
valinta ja sellaiseksi minä sen myös jätän [moni pakeneekin kuilun partaalta
takaisin elämän valheeseen], toisin kuin pakkomielteisesti ihmisten
persoonallisuuksia penkovat piilorasistiset pseudotieteilijät, jotka on
legitimoitu käyttämään leimakirvestä tieteen nimissä [etenkin psykologit,
sosiaalipsykologit ja antropologit] ja jotka luulevat olevansa tieteen
auktoriteetin legitimoimia oraakkeleita.
.
Vain se, joka lakkauttaa itsessään
representoituvan ja representoivan evoluution täysin, vapautuu. On kuitenkin
aivan sama, jos ihminen syntyy jossain muodossa ikään kuin uudestaan jossain evoluutioon vaiheessa, koska hän ei silloin ole enää
sama olento tai ja persoona kuin aiemmin eikä voi elää kuin vain ja ainoastaan
sen hetkisen elämänsä. Kaikki muu höpinä esim. jälleensyntymisestä on pelkkää
inhimillisen ajattelun luomaa harhaista kuvitelmaa ja yritystä hallita
evoluution tyhjyyttä, indifferenssiä ja triviaalisuutta, joka ei piittaa
ihmisestä vähääkään vaan tapahtuu pelkästään oman itsensä takia [ikään kuin
tämäkään väite olisi mielekäs]. Näin ollen myös tulevaisuuden ‘ennustamiseen’
suuntautunut buddhalaisuus on jämähtänyt juuri siihen ansaan, jota ja josta se
kaikkein voimallisimmin yrittää paeta: inhimilliseen
ajatteluun/tietoisuuteen.
.
Tietoisuuden voi lakkauttaa lopullisesti vain tekemällä
itsemurha. Mutta kuka pystyy siihen? Harkitusti ja loppuun asti tyynenä. Jos ja
kun psykologit, psykiatrit ja muut piilorasistiset hömppätieteilijät pitävät
kaikkia itsemurhia mielenhäiriöinä, heidän täytyy silloin pitää myös antiikin
ajan merkittävintä ajattelun ja elämänfilosofian suuntaa eli stoalaisuutta
mielenhäiriönä. Mutta jos itsemurhan hyväksyvä stoalaisuus todella on
mielenhäiriö, niin mitä sitten on elämän jatkaminen helvetillisessä tilanteessa?
Kidutuskammio? Sadomasokismia? Kyllä, juuri sitä. Itse valitsen, jos minulta
vain löytyy siihen tarpeeksi tahtoa, mieluummin mielenhäiriön kuin
kidutuskammion. Tämä valinta merkitsee kuitenkin samalla perustavaa protestia
kristillistä arvomaailmaa ja sen uskoa kohtaan. Elämä on
kammottava erehdys, ei Jumalan armolahja.
.
3
Nietzsche yritti romanttisen vitalismin ja Schopenhauerin
taidekäsityksen hengessä estetisoida elämäntunteen ja ulottaa sen
kolossaalisesti koskemaan koko maailmankaikkeutta. Hän puhuu oseaanisesta
tunteesta, jonka ihminen voi tavoittaa maailmakokemuksessaan. Mutta Nietzschen
ääni ei rivien välistä luettuna ja kaikessa liioittelussaan kuulosta kovin
vakuuttavalta ainakaan tässä asiassa. Siinä on jotain jos ei teeskenneltyä niin
pakotettua ja väkinäistä. Nietzschen Dionysos ei ole onnellinen vaan kuilun
partaalla kävelevä desperado, joka stoalaisen itsekurin läpi yrittää rakastaa
elämää. Mikä sovittamaton sisäinen ristiriita!
.
David Bentley Hart yrittää yhdistää Nietzschen kolossaalisen
vitalismin lähes panteistiseen kristillisyyteen, jossa ‘autuus’, joka Jumalan
luomistyön näkemisestä luonnossa seuraa, on uskon kokemuksellinen perusta. Mutta
eikö tuon evolutiivisen luomistyön voi yhtä lailla nähdä kammottavana toistona,
jossa syntyminen, lisääntyminen ja kuolema seuraavat toistaan vailla mitään
muuta mieltä kuin tuo lisääntyminen [eli/tai informaation siirto] itsessään
ilmentää? Eikö sen sokea ja päämäärätön syklisyys ole pikemminkin vankila, johon
ihminen on tahtomattaan suljettu koko elämänsä ajaksi ja josta hän ei pääse pois
kuin vasta kuolemassa? Eikö se ole pikemminkin helvetti, joka johtaa
pelastukseen vasta loputtuaan – mutta vain kuoleman itsensä takia, ei sen
jälkeen luvatun taivasosuuden vuoksi?
.
4
Mutta kas, luettuani pseudotieteilijää, minä toki alan
ymmärtää ajatteluni ankeuden syytä. Minä olen parantumaton pessimisti ja
tunne-elämältäni jotenkin häiriintynyt. Minun pitää oppia optimismin jalo taito.
Minun pitää oppia ajattelemaan positiivisesti. Ehkä on niin, että joskus
tulevaisuudessa on mahdollista vaihtaa pessimistille optimistin geenit ja saada
hänet tällä tavoin ajattelemaan toisin. Koittakoon siis kaikille tuleville
pessimisteille se päivä, jolloin he voivat käydä vaihdattamassa itselleen oikeat
geenit, jotta heidän elämänsä ja ennen kaikkea heidän pessimismistään kärsivien
optimististen lajitoverien elämä helpottuisi. Sellaista, tieteellisen geeni- ja
emootiotutkimuksen ohjaamaa yhteiskuntaa odotellessa, täytyy pessimistin vain
kärvistellä oman mielensä synkissä syövereissä. Tuota synkkyyttä kuitenkin
valaisee kuilun toisessa päässä, tosin himmeästi mutta valaisee kuitenkin,
optimismin ihanan helpottava valo. Kiitos tieteen ja tiedeyhteisön, joka on
uuden uljaan elämänuskomme taivaisiin asti ulottuva kirkko.
4 comments:
kyssymykseen todellisuusdesta voi vastata ja on paha olla vastaamatta possitiivisesti.tiedän että vaa vittuilet siellä
Hehheh. Kiitos tiedosta.
Positiivinen ajattelu on oksymoroni. Optimismi saavutetaan vasta ajattelun loputtua.
Viimeisestä kappaleesta voisi kehitellä mehevääkin satiiria.
'Optimismi saavutetaan vasta ajattelun loputtua.'
Tavallaan asia on juuri näin. Mitä ilmeisimmin ymmärrämme lopputuloksen kuitenkin eri tavalla. Minulle ajattelun loppumisen jälkeen loppuu myös kaikki kielen symboliikalla kommunikoitu puhe. Mutta ehkä kommunikoimme silloin muiden eläinten tavoin, vaistonvaraisesti, signaalein, ilman turhia käsitteellisiä ja metafyysisiä ongelmanasetteluja, ilman eettisiä ongelmia. Se olisi paratiisi, eikö?
Post a Comment