Kommentti Kullervon kommenttiin edellisessä
päreessäni.
.
Rap on rakenteellisesti vähintäänkin yhtä rajattua musiikkia
kuin perinteinen rock&roll, joskin sanoitusten rytminen riimitysrakenne
rajoittaa sitä vielä enemmän kuin trad.-rockia. Mutta ilman muuta myös rap voi
olla ‘aitoa’ ja esimerkkisi esitykset ovat luultavasti sieltä parhaimmasta
päästä. En osaa asiaa kovin hyvin arvioida, koska rap-tuntemukseni on niin perin
vähäistä. Palefacea arvostan etenkin sanoitusten takia paljon, mutta noin
ylipäätään rap on jäänyt ja tulee jäämään minulle vieraaksi, ja hyvä niin. En
kaipaa rap-tyyppistä hytkymistä ja toistoa, etsin ‘suuria melankolisia tunteita’
a la ‘En antaa muuta voi’ tai raakaa suoraviivaista energiaa, jota löytyy mm.
Dr. Feelgood’ista. Myös hyvät lauluntekijät saavat pisteitä minun raadissani,
esim. Lennon ja McCartney tai John Fogerty. Tätä hyvien lauluntekijöiden listaa
voisi jatkaa usealla nimellä, mutta epäilen, ettei sinne montaa rapparia pääse,
vaikka sitä musiikki-genreä paremmin tuntisinkin.
*
Jokaisella sukupolvella on tietysti omat suosikkinsa, joista
on lähes mahdoton luopua myöhemmin. Asia on hiukan sama kuin ensirakkaudessa,
joka ei kuole koskaan. Itse olen kuitenkin varsin tyytyväinen, että varhaisempi
nuoruuteni sattui juuri 60-70-lukujen vaihteeseen. Silloin rockin luovuus
saavutti eräänlaisen lakipisteensä monessa mielessä. Loppu on ollut hajoamista
genre-strategioiden kaupalliseen markkinahumuun. Lajityyppien pirstoutuminen
lienee kuitenkin väistämätöntä ‘evoluutiota’, mutta niiden kaupallistuminen
kertakulutustuotteiksi kapitalismin myllyssä on sen sijaan yhtä lailla
poliittinen valinta kuin ‘luonnollista’ kehitystä, johon markkinatalouden
kustannustehokkuutta ensisijaisena arvonaan korostavat aina vetoavat pääomien
kasaantumista oikeuttaessaan.
*
Pessimistinä pysähdyn aina tähän, jään miettimään ja joudun
myöntämään, että ehkä sittenkin on niin, huolimatta poliittisesta tahdosta
arvokysymyksissä, ettemme voi tälle kehitykselle yhtään mitään, sillä jatkuvasti
uudistuva teknologia, joka toimiamme lopulta deterministisesti ohjaa, näyttäisi
olevan kaiken kapitalismin ‘luonnollisin’ liittolainen. Sekä erikoistuminen että
hajoaminen ovat yhtäaikaisesti kaiken evoluution perimmäinen ei päämäärä vaan
prosessi, liike ja kulkusuunta. Päämäärää evoluutiolla ei ole.
*
Musiikkilajien pirstoutumisen lopputulema saavutettiin
kuitenkin jo 1960 alkuun tultaessa freejazz-kokeilujen alkaessa. Freejazzin
‘ulkopuolelle’ on enää mahdoton päästä musiikkityylejä vertailemalla ja
erottelemalla. Eikä tuo erottaminen onnistu enää freejazzissakaan, sillä
freejazz-improvisaatiossa ‘menetämme’ kyvyn määritellä/erotella satunnainen ääni
tai melu niin sanotusta musiikista [tai pikemminkin tahdomme jotain, joka on ‘ei
mitään’ tietoisuuden tasolla, mutta silti intuitiivisesti ‘jotain’ itsessään
‘vapaasti leijuvien’ äänten ketjuna]. Jäljelle jää pelkkä tunne, mitä se sitten
ikinä onkaan ja merkitseekään. Ja tunteethan ovat tunnetusti yhtä häilyviä kuin
varmoja, mikä merkitsee, että ne ovat rationaalisesti [symbolisesti,
käsitteellisesti] äärimmäisen epäselviä ja epäluotettavia. Mielestäni tunteista
onkin turha jankata subjektiivisella tasolla, koska sellainen keskustelu johtaa
joko kaaokseen tai ‘vahvimman’ tunteen yksinvaltaan. Jokainen joskus rakastunut
‘tietää’, mistä puhun. Kärjistetysti sanottuna tällainen tilanne merkitsee
rationaalisen kommunikaation loppua: yhtä aikaa sekä tyhjää hiljaisuutta että
‘pakotettua’ yksimielisyyttä. Mitään ‘luonnollista’ ja sillä tavoin[?] selkeää
tunnetta ei ole olemassakaan. Tunteet ovat säälimättömiä ‘diktaattoreita’, ellei
niitä valjasteta järjellisen ymmärryksen käyttöön, joka/mikä tietysti itsessään
on myös ‘diktatuuria’, nyt vain symbolisella ja siten tunteisiin verrattuna
vähintäänkin johdonmukaisemmalla tasolla.
*
Mitä tulee tieteelliseen tunteiden tutkimukseen, siinä ollaan
aina jo peruuttamattomasti kietouduttu rationaaliseen [symboliseen]
viitekehykseen, jotta systemaattinen tutkiminen ylipäätään olisi mahdollista ja tuloksellista. Näin ollen herää
kysymys, mitä ne tunnetutkijat sitten lopulta oikein tutkivat? Vastaan: omia
rationalisaatioitaan tunteista ja affekteista, toisin sanoen kiertävät kehää
käsitteen ja tunteen välillä. Tämä prosessi on aina dialektinen, ei
induktiivisesti yleistäen suora ja välitön, vaikka se kokemuksellisesti siltä saattaisi
tuntua. Ongelman ymmärtää loogisesti, jos pyydämme ihmisiä kertomaan, mitä he
oikein kokevat orgasmissa, joka on ihmisen äärimmäisin kokemus [oletan, että
syntymä ja kuolema eivät ole kommunikoitavissa]. Onko sellaiselle kokemukselle
olemassa ‘luonnollisia’ sanoja? Ei varmasti ole. Vai väittääkö joku ihan vakavissaan, että jokin symboli voisi kuvata objektiivisesti, siis kokemuksen
välittömyyden tasolla, orgasmia? ‘Olkoon niin, että x on orgasmi ja p on tunne’.
Hehheh. Tämän lähemmäs tunteiden välittömyyttä me emme symbolisella tasolla
pääse. Ellemme sitten ryhdy runoilijoiksi.
*
5 comments:
Olen hieman kateellinen sinulle, kun pääsit kokemaan nuoruudessasi kaikki nuo myyttiset rockjättiläiset. Myös minulle 70-luvun rock on sitä oikeaa rockmusiikkia, about kaikki tuli jo sanottua silloin. Itse 80-luvun nuorena sain tyytyä, no... 80-luvun ylikaupalliseen musiikkiin ja se oli yleensä ottaen noloa, ja parhaimmillaankin siinä oli enää joitakin 60 -ja 70-luvun musiikin elementtejä mukana (kuten vaikka laimea progen tuoksahdus Asian musiikissa).
Mitä räppiin tulee, niin sehän tosiaan on vain yksi popmusiikin muodosta (siis vastakohtana taidemusiikille) ja imee nykyään suuren osan lahjakkuudesta.
Tunteet ovat säälimättömiä ‘diktaattoreita’ehhee ne on tiemerkkei,viittoi
'Tunteet ovat säälimättömiä ‘diktaattoreita’ehhee ne on tiemerkkei,viittoi'
Mihin?
Tunne on moottori, joka muokkaa energiamme tahtovaksi liikevoimaksi, mutta järki ja vain järki voi toimia kuljettajan suunnannäyttäjänä. Tai näin ainakin pitäisi olla, sillä jos yksinomaan tunne meitä ohjaisi, kuten liian usein tapahtuu, ajaisimme ojaan ehkä jo seuraavassa mutkassa. Järkeä ei kuitenkaan voi olla ilman tunnetta, koska silloin emme pääsisi liikkeelle ollenkaan. Järjen tahdonvoima tulee tunteesta, mutta tunne ilman tahtovaa järkeä tai pikemminkin järjen valistamaa tahtoa on vailla suuntaa, kirjaimellisesti suunnaton.
Kytken siis tahdon pikemminkin järkeen kuin tunteisiin. Joku voi olla eri mieltä ja väittää, että tahto on tunteen asia. Hän on jos ei aivan väärässä niin ainakin hän ratkaisevasti vääristelee tietoisuuden dialektisen toiminnan luonnetta. Tätä lähtökohtaa ei ole tarvis perustella, koska se on järjen suosittelema valinta, jota ei ole edes mahdollista selittää tunteitten avulla [tunne ei selittämällä selitä yhtään mitään], ellei sitten tunteita varta vasten rationalisoida selittäjän rooliin, mikä tietenkin vaatii aina jo järjen dialektista toimintaa. Näin ollen tunteilla selittäjät kumoavat itsensä eli lähtökohtansa väistämättä jo ensimmäisessä selitysyrityksessään.
teknologia kapitalismin liittolaine herr pessimist
Post a Comment