Pariisin kommuuni ja valheellisen vapauden
anarkistiset seireenit
.
Kommentti anonyymeille
kommentoijille edellisessä päreessäni.
.
1
Ensimmäiselle anonyymille sen verran, että
‘korrelaationi’ oli tietenkin ‘epätieteellinen’ provokaatio, joka kuitenkin
paljastaa samalla myös osan tämän hetken talouspoliittisten realiteettiemme
todellisesta dynamiikasta. Suurkapitalistien pelipanokset ja sosiaaliset
intressit ovat aivan toisesta maailmasta kuin keskiluokan todellisuus, sillä
maksimaalisen hyvän tavoittelun ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumisen
välillä ei ole selvää positiivista korrelaatiota. Markkinoitten näkymätön käsi
ei nimittäin lisää [tai laske] oikeudenmukaisuutta vaan elintasoa.
.
Oikeudenmukaisuus näyttäisi kuitenkin
suurkapitalistien mielestä aina olevan hinnoiteltu liian kalliiksi suhteessa
heidän voittoihinsa. Tätä faktaa ei kapitalismissa muuta mikään, kuten ei
valitettavasti sekään, että ilman kohtuullisen [?] elintason mahdollistavaa
taloussysteemiä, oikeudenmukaisuudelle jää pelkkä illuusion ja utopian – siis
eräänlainen maallisen uskonnon – rooli.
.
2
Wallersteinin perusidean tunnen ja siitä
näyttäisi löytyvän ‘totuudellisia’ aineksia. Mutta onko Wallerstein esittänyt
kapitalismin kehityksestä muuta merkittävää visiota kuin kapitalismin
historiallisen ‘moninapaisuusdynamiikan’?
.
Minulle deskriptiivinen kapitalismin kehityksen
kuvaus ‘jää’ kuitenkin/väistämättä triviaaliksi siinä missä kaikki tieteellinen
arviointi. Sosialismiin suurella varauksella suhtautuvalle vasemmistolaiselle
[kuten minä] marxilaisten tutkijoitten ja ajattelijoitten perusongelma piilee
kuitenkin aivan muualla kuin tieteellisessä evidenssipelissä eikä se fokusoidu
lopulta edes loogisen argumentaatioon vaan poliittiseen legitimaatioon, jota
mikään evidenssi/argumentti/kriteeri ei siis voi kausaalisesti taata. Eiväthän
biljardipalloakaan liikuta fysiikan tai logiikan teoreettiset
lainalaisuudet vaan näitä lakeja ‘aktivoivien/performoivien’
lainlaatijoiden antaman käskyn aiheuttama muutos/liike. Fiat!
Tapahtukoon! Ihminen on siis kirjaimellisesti Jumala[nsa] kuva ja malli. Luoja.
Siittäjä ja synnyttäjä. Murhaaja sekä pelastaja [jne].
.
3
Marxilaisuuden ydindilemma eli mahdollisesti
ratkaisematon haaste ja tehtävä on vallan siirtämisen mahdollistava legitimaatio
ja tuon legitimaation legitimaatio [jne.]. Toisin sanoen – miten sosialismiin
siirtyminen voi saada perimmäisen legitimaationsa? Onko vallankumous välttämätön
siirtymisessä jos ei vielä hegemoniseen sosialismiin niin viimeistään totaaliin
valtiottomaan kommunismiin vai onko ‘aidosti’ oikeudenmukainen [tässä
tapauksessa siis sosialistinen] yhteiskunta sittenkin saavutettavissa
parlamentaarisen demokratian vaatimien proseduurien puitteissa?
*
Kommunistien mielestä edustuksellinen demokratia
muuttuu aina, ehdokkaista riippumatta, ‘pääomaparlamentarismiksi’ ajautuen
väistämättä työläisten sosiaalisesta todellisuudesta pääoman sisäisen dynamiikan
ehdoilla toimivaksi finanssi-pokeriksi [uhkapeli, jota eufemistisesti nimitetään
riskien hallinnaksi], jonka intressit [maksimaalinen ja mahdollisimman nopea
voitto] ovat oleellisesti toiset kuin elämäänsä varman päälle ja pitkällä
tähtäimellä rakentamaan pyrkivälle työväestölle, sikäli kuin tuo ‘väki’ edustaa
jotain luokkaa, jolla on laajempia oikeudenmukaisuuteen kytkeytyviä
yhteisöllisiä intressejä.
.
Nykyään jopa suhteellisesti köyhien ihmisten
elintaso on kuitenkin niin turvattu, ettei heitäkään ilmeisesti yhdistä
toisiinsa enää muu kuin ahneus ja samansuuntainen rasismi – elleivät he sitten
ole säilyttäneet uskoaan tuohon maallistuneeseen uskontoon nimeltään
oikeudenmukaisuus, kuten deontologisen liberalismin moderni ‘Kant’, John Rawls,
tai häntä ratkaisevasti lyhytnäköisemmät ja älyllisesti rajoittuneemmat
suvaitsevaisuus-liberaalit, jotka ovat paitsi tahtomattaan voimattomia
rahavallan suhteen myös psykologisesti naiiveja, mitä tulee suvaitsevaisuuden
ideaaliin ideologisena kliseenä [liberalismin äärimmäinen ‘perversio’,
anarko-kommunistit, ovat vieneet libertaristisen hörhöyden aina absurdisuuteen
asti].
*
Mutta milloin [jos milloinkaan] vallankumoukselle
on olemassa ‘oikea’ hetki - siis sellainen hetki, jolloin kyse ei ole vain
fanaattisen epärealistisesta typeryydestä vaan ainutlaatuisesta historiallisesta
mahdollisuudesta yhdistyneenä historialliseen välttämättömyyteen?
.
Huomataan, että viime kädessä nämä molemmat
vallankumouksen lähtökohdat ja perustelut palautuvat subjektiiviseen päätökseen
ja agitaatioon, joka on yhtä aikaa sekä irrationaalinen että rationaalinen.
Esimerkkeinä Rosa Luxemburg ja Lenin. Kun enemmistö väestä/kansasta ei
ymmärtänyt ‘omaa parastaan’, halusivat Luxemburg ja Lenin hieman ‘oikaista’
Marxin historiallisen välttämättömyyden [determinismin] tiellä siirtymisessä
sosialismiin ja kohti kommunismia. Jopa bolsevikkien turvallisuuspäällikkö Felix
Dzerzhinskyn pelkäämä Luxemburg ei lopulta oikaissut kuin koipensa tultuaan
teloitetuksi, mutta Leninin vallankumouksellinen rikollisjoukko kaappasi viimein
lopullisesti vallan NL:ssa äärimmäisen väkivaltaisen ja 4 vuotta kestäneen
sisällissodan jälkeen. Tässä taistelussa ei valitettavasti ollut kyse
demokratiasta vaan kollektiivisesta pakkovallasta, jota perverssillä tavalla
tosin nimitettiin todelliseksi demokratiaksi.
.
Hitler oli ilmeisesti oppinut jotain Leniniltä,
koska oli tätä [tosin vain lyhyen aikaa] poliittisesti ovelampi [ehkä myös
hieman onnekkaampi] ja kaappasi vallan vasta saatuaan parlamenttiin tarpeellisen
määrän edustajia voidakseen esim. sensuurilakimuutosten kautta julistaa
poikkeustilan. - - Mikäli Hitler ei olisi ollut sotahullu nationalisti ja
psykopaattinen rasisti, natsien poliittinen systeemi olisi luultavasti kestänyt
paljon pitempään kuin vuoteen 1945 – jopa pitempään kuin Neuvostoliitto ja sen
satelliittivaltioiden reaalisosialismi. Mutta jokainen sotatalous romahtaa
aikanaan – sotaan, joka joskus väistämättä hävitään.
.
Itse asiassa Venäjä ja Kiina ovat nykyään
matkalla kohti autoritaarista totalitarismia [elleivät jo ole sitä], jossa
valtiokommunismin ja natsismin [rasismin] aatteelliset perusrakenteet
yhdistyvät. Länsimainen arvoliberaali kapitalismi sen sijaan ajautuu
informaatioteknologian ja immateriaalitalouden kehityksen myötä melko varmasti
kriisiin, jonka hallinnoimisessa mahdollisimman avoin parlamentaarinen
demokratia saattaa osoittautua yhtä voimattomaksi kuin se on ollut
suurpääomankin suhteen. Ellei sitten todellinen valta ole jo siirtymässä
vääjäämättä kapitalististenkin valtioitten tiedustelupalveluille, jotka
hallinnoivat myös poliittisesti kaikkein tärkeintä aluetta eli
informaatioteknologiaa.
.
4
Poliittisesti autoritaarinen kapitalismi vai
edustuksellisen demokratian nukkehallinto, jolla on muodollinen legitimaatio
[valtuutus], mutta jolta puuttuu reaalinen kyky ja voima sekä rahan että lopulta
kansan hallinnointiin: nämäkö ovat tulevaisuuden maailman poliittiset
vaihtoehdot?
.
Mutta voiko muodollisesta legitimaatiosta koskaan
seurata kausaalisesti reaalista sisällöllistä voimaa ja kykyä? Eikö valta ja
jopa pelkkä hallinnointi ole aina pikemminkin ja ensisijaisesti strategista [ja
enintään intressien välistä kompromissia; Foucault]] kuin kommunikatiivisen eli
tiukasti proseduraalisen [ja tiukasti vallan kolmijakoon perustuvan]
oikeudenmukaisuuden ja/eli konsensuksen [Habermas] ilmentymää?
.
Jos hyväksyn tämän skeptisen johtopäätöksen
vallasta, minun täytyy pohtia, miksi en asettuisi pikemminkin Carl Schmittin ja
Leo Straussin kaltaisten oikeistokonservatiivien kuin Leninin ja Stalin
puolelle. Valinta ei nimittäin ole minulle itsestään selvä.
.
Jos sen sijaan uskon, että vain proseduraalinen
eli muodollinen ja edustuksellinen demokratia on välttämätön puite, jolla
kansalaisten suorat mielipiteet voidaan toteuttaa poliittisina sisältöinä ja
päätöksinä kaikkein oikeudenmukaisimmalla tavalla, minun on mahdollista valita
mikä tahansa puolue Vasemmistoliitosta Kokoomukseen ja siltä väliltä.
Poliittisen filosofiani ydinkysymys ei siis ole sosialismi vai
kapitalismi vaan edustuksellinen demokratia vai autoritaarinen valtio.
.
5
Anarkistit jäävät tämän jaottelun ulkopuolelle,
koska heidän ‘yhteiskuntansa’ näköjään toimii ilman mitään pakotteita tai
instituutioita. Jopa alkukristillinen kirkko tarvitsi uskonsa tueksi
byrokratiaa, mutta anarkistit näyttäisivät toimivan pelkän ‘pyhän hengen’
voimasta; maailma on heille kuin yksi suuri kommuuni, jossa vallitsee
täydellinen intressien eli tarpeiden ja halujen harmonia [?!].
.
Dialektisesti ajateltuna positiivinen eli
haluttuun päämäärään suuntautuva, mielekäs vapaus voidaan saavuttaa tietysti
vain negatiivisen vapauden rationaalisen rajoittamisen kautta, mutta tämän
rajoittamisen on tapahduttava jokaisen yksilön autonomisena päätöksenä,ei
kollektiivisena massahysteriana.
.
Itse itselleen normia/lakia asettavan ihmisen
tilanne ei siis ole likikään samanlainen kuin anarkistisen kollektiivin
yksipuolisen totaali irtautuminen institutionaalisen yhteiskunnan kahleista
tarkoituksenaan ulottaa utooppisen keinotekoinen kommuuni-tila väkivaltaisesti
kaikkialle.
.
Koska anarkistinen kollektiivi yhteiskunnallisena
totaliteettina syntyy vain väkivaltaisena projektina ja koska kommuunielämä
merkitsee käytännössä yksilön täydellistä alistumista suoran demokratian
oikukkaan populististen suhdanteiden vietäväksi, ei poliittisen anarkismin ja
tyrannian välille ole edes syytä tehdä kuin käsitteellinen ero [jos sitäkään].
.
Anarkismi on perverssillä tavalla
kontrafinaalinen projekti [toisin kuin Kantin kategorinen imperatiivi tai
Rawlsin ‘tietämättömyyden verho’] siinä missä mikä tahansa
poliittis-uskonnollinen fundamentalismi, koska anarkismissa yksilö nimenomaan
luopuu lähtökohtaisesta moraalisesta autonomiastaan ajautuen kollektiivisen eli
heteronomisen pakon alaisuuteen. Jos anarkisti väittää olevansa vapaa, hän tekee
sekä kategorisen virheen että elää psykologisessa valheessa.
.
Joku sanoo nyt, etten voi näin väittäessäni olla
myöskään hegeliläinen, mutta hän unohtaa, että nimenomaan minä en ole kumoamassa
valtiota ja instituutioita vaan epärealistisen ja vaarallisen illuusion
kollektiivisesta vapaudesta. Sellaista vapautta ei ole olemassa muualla kuin
anarkistien valheellisessa tietoisuudessa. Jopa uskonnolliset fundamentalistit
ovat rehellisempiä ja selväjärkisempiä tässä asiassa kuin hedonistiset
hippi-anarkistit, joiden keskuudesta nykyinen kapitalismi on saanut monta
sosiaalista omaatuntoa vailla olevaa rosvoparonia.
.
6
En jatka nyt pitemmälle, koska tarkoitukseni on
jossain vaiheessa kirjoittaa aiheesta hieman tarkemmin Paul
Cockshottin/Allin Cottrellin kirjan ‘Uusi sosialismi’ herättämien
ajatusten ja etenkin tuon kirjan tuottamien pettymysten pohjalta.
.
Nämä ideologisesti yksinomaan Aristoteleehen, Marxiin ja anarkistiseen suoran demokratian ideaan tukeutuvat tietokoneinsinöörit näkevät ylettömästi vaivaa pikkutarkoissa työnarvolaskelmissa ikäänkuin työn voisi aina arvottaa kvantitatiivisesti ja ikäänkuin heillä olisi [ikäänkuin heillä ylipäätään voisi olla; samassa harhassa elävät myös uusliberaalit kvanttimatemaatikot] näitten laskelmiensa pätevyyteen vaadittava lähes täydellinen empiirisen tiedon määrä jo etukäteen hallussaan.
.
Vallansiirtoa [itse asiassa vallan hajauttamista] edistävän ja sen mahdollistavan legitimaation pohdinnassa eli ideologisen ajattelunsa ytimen suhteen Cockshott/Cottrell ovat kuitenkin perin rajoittuneita ja suppea-alaisia ja senkin vuoksi enemmän kuin naiiveja. Niinpä jos kommunistien poliittisen ajattelun taso olisi yleisesti ottaen tämä, voisimme unohtaa kommunismin lopullisesti.
.
Nämä ideologisesti yksinomaan Aristoteleehen, Marxiin ja anarkistiseen suoran demokratian ideaan tukeutuvat tietokoneinsinöörit näkevät ylettömästi vaivaa pikkutarkoissa työnarvolaskelmissa ikäänkuin työn voisi aina arvottaa kvantitatiivisesti ja ikäänkuin heillä olisi [ikäänkuin heillä ylipäätään voisi olla; samassa harhassa elävät myös uusliberaalit kvanttimatemaatikot] näitten laskelmiensa pätevyyteen vaadittava lähes täydellinen empiirisen tiedon määrä jo etukäteen hallussaan.
.
Vallansiirtoa [itse asiassa vallan hajauttamista] edistävän ja sen mahdollistavan legitimaation pohdinnassa eli ideologisen ajattelunsa ytimen suhteen Cockshott/Cottrell ovat kuitenkin perin rajoittuneita ja suppea-alaisia ja senkin vuoksi enemmän kuin naiiveja. Niinpä jos kommunistien poliittisen ajattelun taso olisi yleisesti ottaen tämä, voisimme unohtaa kommunismin lopullisesti.
.
Anarko-kommunismin naiiviudesta ja poliittisesta
vaarallisuudesta [se voi muuttua tyranniaksi yhdessä yössä, kuten juuri Ranskan
ja Venäjän vallankumoukset ovat osoittaneet] lisää myöhemmin. Anarkismi on siis
lapsellinen, kaoottinen ja vaarallinen utopia, joka pikemminkin estää kuin
edistää realistisen vasemmistolaisen yhteiskuntaetiikan toteuttamista.
.
On
kuitenkin tehtävä eroa myös sinänsä nerokkaaseen Zizekiin, joka provosoivasti
leikittelee poliittisen vallankumouksen tulella, mutta Zizek sentään menee asian
ytimeen eli nostaa legitimaatio-kissan pöydälle, kun taas anarkistit eivät edes
ymmärrä, mistä legitimaatiossa lopulta on kysymys: heille kun kaikki on niin
perin itsestään selvää: ihminen on hyvä ja kaikki rakastavat toisiaan, kun
kaikille ihmisille vain annetaan siihen tilaisuus eikä heitä riistetä. - - Voi
pyhä yksinkertaisuus! Vain Richard Dawkinsin ‘tieteellistä’ valistusoptimismia
moraalin kehittymisen suhteen voi pitää yhtä lapsellisen typeränä kuin
anarkisti-kommunistien poliittisia hiekkalaatikkoleikkejä
ihanneyhteiskuntautopioillaan.
*
4 comments:
En tiedä, en usko että kukaan tietää, mihin olemme matkalla, yhdessä ja erikseen, en tiedä mitenkään ehdottomasti.
Mutta sen ymmärrän, että olen elänyt kristillisessä kulttuurissa (tämä täysin riippumatta siitä kuulunko ja mihin kirkkokuntaan...).
Ja sen ymmärrän, että eurooppalaisena olen pohjoismaiden, pohjoisen reunavaltion kansalainen.
En ole keskieurooppalainen tai eteläeurooppalainen, mutta minun on kohtalaisen helppo sietää eroavaisuuksiamme.
Kuta kauempana olen tai voisin joutua, omista kulttuurisista juuristani ja perinnöstäni, sitä enemmän olisin hukassa (tai hitaasti mutta väkisin omaksuisin itselleni vieraan kulttuurin).
Se minua viehättää Wallersteinin ajattelussa, että on paljon mitä emme tiedä - emme voi tietää ihan varmasti mitä on tulossa.
(luen uudelleen kirjoittamasi ja ehkä kommentoin lisää...)
Zizek korostaa hegeliläisittäin – ja tämä on jo kaukana tulella leikkimisestä – että vallankumouksen on "tarkoituskin" aluksi epäonnistua, juuttua väkivaltaan. Luennoissaan hän käyttää usein esimerkkinä jakobiinien terroria. Vaikka Zizek aina jaksaa muistuttaa, kuinka katastrofaalinen järjestelmä kommunismi 1900-luvulla oli, näyttäisi hän komppaavan väkivaltaa vallankumouksellisena välttämättömyytenä, jota hän vertaa kapitalismin "näkymättömään", joka päiväiseen väkivaltaan, jonka kansa jokseenkin nielemättä hyväksyy.
On hyvä pointti anonyymilta korostaa Zizekin jakobiinisuutta. Juuri se minua tässä legitimaatio-jutussa jäi eniten kaivelemaan. Zizekhän näyttäisi omien lähtökohtiensa puitteissa pitävän vallankumouksen legitimaatiota täysin ilmeisenä ja itsestään selvänä eli vallankumous ei tarvitse demokraattista legitimaatiota [onhan vallankumous semanttisestikin nimenomaan demokraattisen legitimaation vastakohta] eikä legitimaatiota tarvitse näin ollen oikeastaan edes keneltäkään kysellä [edes kansalta, koska kansa on tyhmää eikä ymmärrä omaa etuaan?].
Vallankumouksen ilmeisesti oikeuttaa Zizekille ‘pelkkä’ historiallinen oikeudenmukaisuusvaatimus, jonka vain suuri vallankumouksellinen’ tietoisuus’ voi sisäistää ja massoille agitoida [?!].
Mutta eikö tällainen asenne jos mikä ole silkkaa ‘elitististä’ avantgarde-kommunismia – eräänlainen leninismin päivitetty muoto – olkoonkin, että Zizek ‘pitää’ enemmän ‘konservatiivisesta’ Stalinista kuin ‘rettelöivästä’ Leninistä, mutta eipä hän tässäkään asiassa olisi ensimmäistä kertaa ristiriidassa itsensä kanssa.
Palaan asiaan, mutta sanonpa vain vaikka vittuillessani, että pahinta mitä Zizekille voisi tapahtua on, että hänelle todella avautuisi tilaisuus nousta jonkin suuren vallankumouksellisen liikkeen johtohahmoksi - oikeasti, käytännössä, komentajana ja tappajana eikä vain suurten puheitten, kirjojen ja/eli fantasioiden tasolla. Eikä tämä ‘ennustus’ ole itse asiassa vain ironiaa vaan eräänlainen lacanilaisen fantasialogiikan ‘sovellus’. Pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua on, että fantasian toiveuni toteutuu reaalisena, koska jo reaalisen kokemus itsessään on shokeeraava – ikään kuin ‘suolapatsaaksi jähmettävä’. Sitä paitsi Zizek on aivan liian pakkoneuroottinen, hysteerinen, yliherkkä ja romanttinen ihminen ‘tappajaksi’.
Mutta vaikka vallankumousta ei voikaan legitimoida edustuksellisen demokratian puitteissa itse käsitteen menettämättä alkuperäistä merkitystään, niin mitä vallankumouksellinen legitimaatio sitten todella merkitsee? Ei kai kukaan sentään tosissaan väitä toimivansa pelkästään ‘historiallisen determinismin pakottamana’? Sellainen ihminen ei ole ihminen vaan robotti vailla omaa tahtoa. Marxin spinozalais-hegeliläinen determinismi on siis perimmältään huuhaata.
Kant pohti filosofiaa ajattelun mahdollisuuden ehtojen kannalta. Miten ajattelu on mahdollista? Mitkä ovat ajattelun loogiset perusehdot, joiden on pakko täyttyä, jotta käsitteellinen päättely mahdollistuisi?
Poliittisen toiminnan mahdollisuuden ehdoksi voisi nimetä yleisesti ottaen legitimaation. Miten poliittinen toiminta, joka pyrkii muuttamaan yhteiskuntaa, ylipäätään on mahdollista? Tällainen kysymyksenasettelu toimii oman poliittisen filosofiani lähtökohtana.
Zizek usein ilkkuu sitä, kuinka lännen intellektuellit arvostavat vain etäisiä vallankumouksia. Jos vallankumouksen mahdollisuus tulee liian lähelle, on pysyttävä rauhallisena ja mietittävä. Toisaalta hän itsekin jaksaa aina muistuttaa, kuinka tulisi nimenomaan vastustaa liian äkillistä toimintaa: "sometimes doing nothing is the most violent thing to do." Vittuilusi osuu joka tapauksessa epäilemättä arkaan paikkaan, sillä tositilanteessa filosofi (ongelmien luoja & niiden osoittaja) ei enää auta, vaan on oltava myös vastauksia, joita Zizekiltä ei juuri heru.
Mitä tulee legitimaatioon, tuntuu Zizek miltei poikkeuksetta vetoavan kolmeen seikkaan: ekokriisi, biogenetiikka ja "intellectual property", toisin sanoen yliopistot, jotka joutuvat yritysmaailman pusertamina entistä ahtaammalle tuottaen irvokkaita "asiantuntijoita".
"Communism today is not the name of a solution but the name of a problem: the problem of commons in all its dimensions – the commons of nature as the substance of our life, the problem of our biogenetic commons, the problem of our cultural commons ('intellectual property'), and, last but not least, the problem of the commons as that universal space of humanity from which no one should be excluded. Whatever the solution might be, it will have to solve this problem"
Tietyssä mielessä ylläolevaa sitaattia – kirjasta Living in the end of times – voi pitää edelleen historiallisena oikeudenmukaisuusvaatimuksena. Proletariaatti on saanut rinnalleen uusia sorrettuja, tämän ajan ongelmia. Avantgarde-kommunismista ei silti ole kyse, vaikka Zizekin varsinainen ideologiakritiikki kumpuaakin sellaiselta teoriapohjalta, ettei sitä tohtisi ihan heti raksan ainoalle "punaiselle" tarjota.
Post a Comment