.
Tässä kaksi kuuluisaa mustalaislaulua
[ks. youtube] elokuvamusikaalista ‘Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen’. Kylmät väreet menee
selkäpiitä pitkin näitä kuunnellessa. Tällaiset melodiat ja laulu kumpuavat yhä
vielä siitä ihmisyyden ‘eläimellisjumalallisesta selkäytimestä’, jonka suurin
osa länsimaisesta iskelmäpopista on lähes kadottanut ja korvannut näennäis- tai ylitunteellisella kertakäyttötoistolla. Kulutusmusiikin esittäjät ovat
ulkoistaneet tunteensa tekniikalle: heillä on informaatiokoneen tosi-tv-sielu,
joka tyhjentyy bitteinä ja algoritmeina ylisensitiiviseen banaalisuuteen. Aivan
toisin on mustalaislauluissa [vrt. flamenco, fado, blues, klezmer, jne.], joiden kiehtovuutta ja tenhoa ei voi vangita mihinkään
tappamatta emootioita ja affekteja, joista ne syntyvät. Niinpä ne, kuten myös Maksim Gorkin traagiseen tarinaan perustuva elokuva kertoo, sisältävät olemassaolonsa epävarmuuden
ja jopa tuhon mahdollisuuden kahlitsemattoman vapauden ja sitoutuneen rakkauden välisessä ristiriidassa [Oscar Wilden
riimein:‘rakkaimpansa surmaa jokainen, pelkuri tekee sen sanoin kavalin, mies
uljas miekallaan’ ja tulee myös tapetuksi]. - - Tämän[kin] hyvin ikävän
ristiriidan länsimainen loogis-empiirinen järki pyrkii minimoimaan.
Hinta on korvaamaton: ihmisen muuttuminen päämäärästä ja itseisarvosta teknisen tehokkuuden välineeksi: ihmisen kuolema. Toisin kuin mustalaislaulun ‘kiertelevä henki’,
länsimainen sielu ei enää herää kuolleista ja synny jatkuvasti uudelleen vaan
loppuu tekniikan täydelliseen hiljaisuuteen, ‘ei paukahtaen vaan kitisten’,
kuten Eliot ‘Ontoissa miehissä’ ennustaa. - - Mustalaislaulu kumpuaa elämästä,
jossa kuolema on aina läsnä, joskus hyvinkin traagisesti [ellei satu olemaan
kyseisen elokuvan flunssainen, aivasteleva ja sangen epäonnekas teloittaja].
Länsimainen jumputus sen sijaan tekee kuolemasta ekstaattisen revyyn [esim.
heavypellet] tai ylisensitiivistä ja kliseemäistä sosiaalipornoa [esim.
tangokuninkaalliset], itse asiassa tunteen kuolemaa: elämän kuolemaa. - - Vanha
sanonta pitää paikkansa: kaikki suuret ideat ja tunteet syntyvät idässä
kuollakseen viimein moderneissa läntisissä sivilisaatioissa. - - Mustalaisia on
helppo [joskin de jure oikeutettua] haukkua, koska he eivät integroidu
minkäänlaiseen sivilisaatioon vaan elävät yhteisöjen kannalta epäsosiaalista
elämää: kulkevat ja kiertävät loputtomasti – ‘maan äärin’.
‘Miksi?’, kysyy elokuvan femme fatalea turhaan tavoitteleva valkoinen
herra. ’Jotta voisimme palata takaisin’, vastaa nainen. ‘Mitä te
oikein etsitte?’ ‘Ei mitään, meille riittää tie’.
Siinä viisautta, joka ei kuole, vaikka sitä yritettäisiin väen väkisin
tappaa tieteellä, tekniikalla, järjellä ja rasismilla – kaikkein kavalimmin jopa
demokratialla ja suvaitsevaisuudella.
*
*
6 comments:
Nämä ovat aitoa oikeaa musiikkia. Ei ole huono kotimaisen Mannemenuetin versiokaan.
Hop hop hop! Tuli mieleen Piirpauken Imala Maika. Ja kun se tulee mieleen, liikutaan syvillä vesillä.
Uskomatonta! Olen hoilannut koko syksyn juuri samoissa tunnelmissa, hain nimittäin erästä kappaletta, mutta en sitä löytänyt. Kuulin sen kerran nuorena ja olen hakenut sitä turhaan täältäkin, sen tiedän, että se on melodiasta mustalaisleiri muuttaa taivaaseen, ehkä se oli joku muu sovitus.
pitää paikkansa: kaikki suuret ideat ja tunteet syntyvät idässä kuollakseen viimein moderneissa läntisissä..........voihan syntyä ilman et kuolee
tengnoupal sexy girls
thongkhong laxmi bazar hot girls
Very nice blog you hhave here
Post a Comment