Se joka alinomaa puhuu hyveestä on turmeltunut
[Kant]
.
Onko tämä Kantin piikikäs huomautus kohdistettu Aristoteleehen, jolle hyve
vaikuttaisi olevan yhtä aikaa sekä osa ihmistä määrittävää metafyysistä olemusta
[substanssia] että persoonallisuus-typologisesti etevän luonteen [identiteetin]
tärkein ‘ominaisuus’, yhtä aikaa jokin pysyvä ja muuttuva, jokin kulloisenkin
yhteisön arvostama, ‘ehdottoman kohtuullinen’ asenne ja taipumus? [kohtuus on
hyveen optimaalinen ‘mitta’ ja Nietzschen ironisin termein ilmaistuna
aristoteelinen hyve-etiikka onkin ‘keskivälin metafysiikkaa’]; - mutta eikö
tällainen käsitys pikemmin hämärrä moraalin universaalia velvoittavuutta kuin
selvennä sitä; eikö se tee moraalista pelkän paikallispoliittisen strategian,
jossa lopulta mitkä tahansa arvot ovat hyväksyttävissä, kunhan niiden avulla
voidaan ihmisten ‘luonnollisia’ tunteita [mitä ne ovat?] ja 'luonnollisia'
taipumuksia [mitä ne ovat?] edistämällä saada aikaan tasapainotila, joka
mahdollistaa hyvän elämän toteuttamisen ja toteutumisen kulloisessakin
yhteisössä [yhteisössä on kuitenkin aina joku ‘intressi’, jolle ihmisten
tiettyjen tunteitten manipuloiminen tuo valtaa/esim. Putinin nationalismi]; -
eikö tällainen käsitys moraalista ajaudu väistämättä sekä dogmatismiin että
relativismiin mutta myös partikularismiin ja separatismiin: ylipäätään
yksilöiden ja/tai pienyhteisöjen elitismiin; eikö tällainen käsitys moraalista
ole paitsi triviaali [se ei anna informaatiota arvojen oikeuttamisen
käytännöistä niiden legitimoimiseksi vaan olettaa legitimaation ikään kuin
hyvekäytäntöjen kausaaliseksi seuraukseksi] myös dogmaattinen
[traditiosidonnaisesti itsestään selvä ja siten kaiken kyseenalaistamisen
ulottumattomissa]; eikö Aristoteleen käsitys etiikasta oikeuta minkä tahansa
yhteiskuntamuodon ja arvopohjan, kunhan ensin päästään jollain merkillisellä
tavalla [partikulaaristen ja silti ‘ikuisten’ perinteiden periaatteilla] muka
legitiimiin yksimielisyyteen tuon arvopohjan hyväksyttävyydestä?; Aristoteles ei
siis määrittele legitimiteetin pätevyyden perusteita tarkemmin, koska hänelle
hyve paitsi oikeuttaa myös lähes automaattisesti vaikuttaa ‘oikean’ toiminnan
[vrt. Aristoteleen praktinen syllogismi]; olen eri mieltä: tunteisiin ja
taipumuksiin perustuvat, kunkin yhteisön preferoimat hyveet pikemminkin
sekoittavat ja hämärtävät moraalisia valintoja kuin selventävät niitä;
moraali ei voi olla ansio, joka johdetaan ‘oikean’ hyveen ‘oikeasta’
noudattamisesta ja jonka yhteisö palkitsee vaan koskee kaikkia yleisesti ja
ikään kuin yksipuolisesti: muussa tapauksessa moraali romahtaa paikallisiksi
käytännöiksi [tavoiksi, tottumuksiksi], jotka voivat olla mitä tahansa, mikä
merkitsee moraalisen velvoittavuuden muuttumista ‘moraalisesti oikeutetuksi
hyödyllisyydeksi’, joka on ristiriitainen määritelmä, sillä jos moraalisen
säännön velvoittavuus seuraa sen välineellisestä hyödystä, sitä on mahdoton
erottaa tehokkuusvaatimuksesta ja vallasta; moraalista puhuminen on silloin enää
pelkkä ideologinen savuverho tai suostutteleva mainos, jolla omaa etua ajetaan
naamioimalla se yleiseksi eduksi; moraali ei kuitenkaan ole väline mihinkään, ei
edes onneen, moraali on a] autonomista, b] universaalia ja c] ylivertaista; jos
moraali olisi ansio, kuten Aristoteles näyttää ajattelevan, se muuttuisi
kilpailuksi, jossa on voittajia ja häviäjiä; niinpä kysyn: voiko olla
‘moraalisia voittajia’?: onko äärimmäinen synergismi, esim. de jure
predestinaatioon uskova mutta käytännössä eli de facto pelagiolainen kalvinismi
[tai edes buddhalaisuus] lainkaan moraalivakaumus?; vastaan: jos on, niin
moraalista pitäisi järjestää joka vuosi maailmanmestaruuskilpailut; vastauksen
absurdisuudesta seuraa, että vain kristillisen monergismin [armo pelastaa, eivät
teot: monergismin äärimmilleen rationalisoitu sekulaari versio on kantilainen
stoalaisuus] varaan voidaan rakentaa uskottava moraaliteoria, sillä varsinkin
ontologisista lähtökohdistaan(*) riisuttuna ja yksipuolisen pragmaattisesti
paikalliseksi, tietyn yksilön tai ryhmän hyödyksi ja mielihyväksi tulkittuna
aristoteelinen hyvään elämään tähtäävä hyve-etiikka johtaa 1] yhteisöllisesti
keskitettyyn teknokraattiseen utilitarismiin [moraali on väline entistä
suurempaan ja ‘tehokkaampaan’ onnen tunteeseen], 2] elitistiseen
epikurolaisuuteen [‘onni’ rajataan tiukasti oman yhteisön asiaksi ja heikommista
eli arvottomammista ulkopuolisista väitetään juuri sen verran, että pysyvät
tarpeeksi kaukana häiritsemästä ‘meidän jengin’ sisäsiittoista rauhaa ja
sisäänlämpiävää moraalista omahyväisyyttä] ja 3] jopa rasismiin siinä
merkityksessä kuin me sen liberaali-demokraattisessa maailmassa tunnemme;
Aristoteleelle rasismi sen sijaan ei ollut ja tuskin olisi nykyäänkään
ylitsepääsemätön ongelma vaan osa kulloisenkin yhteisön ‘luonnollista’
hyveellistä ‘käytäntöä’..
.
(*) Ontologinen lähtökohta merkitsee tässä oletusta määrättyjen hyveitten ja ihmisluonteen [taipumusten ja asenteiden] perimmäisestä ykseydestä; samantyyppinen mutta universaaliksi laajennettu oletus löytyy myös stoalaisuudesta, jonka mukaan hyveellinen ihmisluonto [mikrokosmoksena] on harmoniassa maailmankaikkeuden [makrokosmoksen] kanssa; Aristoteles ei kuitenkaan stoalaisten tavoin puhu maailmankaikkeudellisesta vaan tiettyyn yhteisöön sidotusta hyveestä, joskin hän tekee kohtuudesta perushyveen ja siten jopa kaikkien hyveitten universaalin ‘mitan’, mikä ‘operaatio’ minua hieman huvittaa, sillä miten ihmeessä kohtuus voisi olla tarkasti/eksaktisti määriteltävissä, vai onko meidän ymmärrettävä kohtuus jo Aristoteleella eräänlaisena [luonteen] hyödyllisyyden kvantitatiivisena kertoimena, jolla luonteen optimaalinen arvo hyvän elämän suhteen maksimoituu?; ryhdymme siis laskemaan luonnetaipumusten optimaalisen toteutumisen todennäköisyyksiä, odotusarvoja ja riskejä; tästä ei ole enää pitkä matka teknokraattiseen arvorasismiin, painottuipa tuo rasismi sitten liberaaleilla tai konservatiivisilla arvoilla.
2 comments:
Minulla ei ole tuohon Nylenin kolumniin mitään lisättävää. Se on 'perfect' ja 'terrific' minun katsannossani.
Thhanks for the post
Post a Comment