May 4, 2012

Täällä on hashista juotu














Yläkuva: Peter Tosh juomassa - anteeksi polttamassa Leguana-hashista Legalize it-LP:n kannessa. - Alakuva: 'Legualize! Näin Olvi mainostaa uutuuslonkeroaan. Mainoslauseesta tulee monille mieleen kannabiksen laillistamista vaativa legalize it -hokema. Olvin mukaan mielikuva on tuulesta temmattu, ja koko slogan huomiota herättävää 'siansaksaa'/Taloussanomat - - [hehheh - ken uskoo, käsi ylös].
*
Ne rupes meille vittuileen
mutta kai ne on siihen luotu
Ja ne yhteen ääneen totesivat
että täällä on hasista juotu
[Juice: Pilvee, pilvee]

I
1
Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä sanoo, että yhtiöllä ei ole tullut mieleenkään, että mainos yhdistyisi kannabikseen.

'En käytä kannabista, eikä täällä kukaan muukaan. Me myymme lonkeroa', Heikkilä sanoo.

'Yhteyttä ei tarvitse hakemalla hakea', EHYT ry sanoo. 'Kun Leguana-lonkeron sloganin "Legualize!'" kirjoittaa internetin hakukoneeseen, saa tarjolle vähemmän tietoa lonkerosta mutta melkoisen määrän aineistoa kannabiksesta".

Heikkilän mukaan 'legualize' viittaa ainoastaan lonkeron Leguana-nimeen. 'Se on markkinatoimiston keksimä ja hyvä.'

2
Tällä tavoin röyhkeä kapitalisti manipuloi ostajan mielikuvia. Niinpä Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä on joko idiootti tai erittäin ovela markkinointimies.

Toki hän voi demokraattisessa liberalismissa olla laillisesti idiootti eli tietämätön Legualize!-mainoksen kannabis-assosiaatioista ja kieltää tajuamasta yhtään mitään esitetyistä syytteistä, mutta silloin hän tulee vain todistaneeksi kapitalismiin [ja itse asiassa kaiken kaupankäynnin olemukseen] sisältyvän yrityksen harhauttaa, indoktrinoida, manipuloida ja valehdella eli sanalla sanoen pyrkimyksen saada petoksen avulla ihmiset ostamaan [tässä tapauksessa] viinalla lantrattua limonaadia [jonka koostumus on merkistä riippumatta aina lähes samanlainen] kannabis-assosiaatioiden herättämän huomion kasvattamalla kysynnällä.

Heikkilän käyttämä kysynnänkasvattamisidea pitää kieltää välittömästi, koska se a] viittaa Suomessa kiellettyn kannabiksen laillistamis-sloganiin 'Legalize it' ja koska b] markkinointijohtaja Heikkilä valehtelee tietävänsä tai tajuavansa kannabis-assosiaatiosta ei-mitään. Jos nimittäin tuossa asemassa oleva ihminen ei muka oikeasti ymmärrä kyseisen assosiaatio-mielikuvan ilmeisyyttä, hänen ammattitaitonsa päihde-elintarvikkeiden kauppa-alalla voidaan kyseenalaistaa.

3
Mutta tietenkin kapitalisti-yrittäjä saa valehdella. Perustuslaki jopa suojaa ellei peräti kannusta häntä käyttämään valehtelua kaupankäynnin edistämiseksi - ainakin tiettyyn rajaan asti, koska kaupankäynti ilman harhauttamista, kusetusta ja valehtelemista on yksinkertaisesti mahdotonta. Jo tavallinen tinkimistilanne perustuu hämäykseen, liioitteluun ja valehteluun.

Joku raja pitää kuitenkin vetää ja Heikkilälle se raja on tässä tapauksessa tullut vastaan - vaikkei hän ymmärräkään, mistä on kysymys ja miksi häntä estetään myymästä Legualize-lonkeroa janoisille yli 18-vuotiaille teineille [haha].

4
Tämä tapaus kuvottaa minua aivan erityisesti, koska se kaikessa yksinkertaisuudessaan paljastaa koko markkinointimaailman sisäisen raadollisuuden eli moraalisen rappion ja korruption.

Nämä milttonfriedmanit tekevät lakimiestensä konsultoimina ihan mitä tahansa saadakseen ihmiset ostamaan juuri heidän tuotteistamaansa tai paremminkin fiktioimaansa 'päästöä', jota kaikki muutkin myyvät joskin hiukan vähemmän houkuttelevilla mutta ehkä myös hiukan rehellisemmillä mainoksilla.

5
Anyway - Olvi on jo nyt saanut ilmaisen mainoksensa ja tämä lieneekin ollut heidän varasuunnitelmansa, mikäli Legualize! käryää.

Sellaisesta ketjureaktiosta minulla ei kuitenkaan ole pätevää urputettavaa. Tyhmäksi heittäytymistä voi silloin pitää pääosin näppäränä mainosprovokaationa, ellei halua välttämättä tuomita jo pelkkää myttyyn mennyttä yritystä laillistaa kannabis-lonkun myynti.

Niin vihainen mies minä en sentään ole. Täytyhän satiirikon ainakin yrittää ymmärtää huumoria - - ?

II
Päihdejärjestö: Olvin lonkeromainos viittaa kannabikseen
Hs.fi - 4.5.2012
Olvi myy uutuuslonkeroa kannabismielikuvilla, väittää Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry. Järjestön mukaan Olvin tapa mainostaa uutta Leguana-lonkeroaan mainoslauseella 'Legualize!' viittaa kannabikseen, jonka laillistamisen puolesta on jo vuosikymmenten ajan kampanjoitu tunnuksella "Legalize".
Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä sanoo, että yhtiöllä ei ole tullut mieleenkään, että mainos yhdistyisi kannabikseen.
"En käytä kannabista, eikä täällä kukaan muukaan. Me myymme lonkeroa", Heikkilä sanoo.
"Yhteyttä ei tarvitse hakemalla hakea", EHYT ry sanoo. "Kun Leguana-lonkeron sloganin "legualize!" kirjoittaa internetin hakukoneeseen, saa tarjolle vähemmän tietoa lonkerosta mutta melkoisen määrän aineistoa kannabiksesta".
Heikkilän mukaan "legualize" viittaa ainoastaan lonkeron Leguana-nimeen. "Se on markkinatoimiston keksimä ja hyvä."
Sosiaali- ja terveysministeriössä on valmisteltu lakiesitystä, jossa alkoholin mielikuvamainonta kiellettäisiin. EHYT ry:n mukaan Olvin mainoskampanja on erinomainen esimerkki siitä, miksi lainsäädäntömuutoksia tarvitaan. "Myyvien mielikuvien hakeminen laittomista huumeista on kaikkea muuta kuin vastuullista alkoholimainontaa".
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry aloitti toimintansa tämän vuoden alussa Elämäntapaliiton, Terveys ry:n ja Elämä On Parasta Huumetta ry:n yhdistyessä.

III
http://www.youtube.com/watch?v=8HcXcYlF3_0
Peter Tosh - Legalize it live - - [legalize kuulostaa lausuttuna lähes samalta kuin 'legualize']
*
http://www.hs.fi/kotimaa/P%C3%A4ihdej%C3%A4rjest%C3%B6+Olvin+lonkeromainos+viittaa+kannabikseen/a1305561261781
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194741254556/artikkeli/yhdistys+arahtaa+legualize-lonkeroslogan+viittaa+kannabiksen+hyvaksymiseen.html
http://www.taloussanomat.fi/mainonta/2012/05/04/olvi-kannabiskohusta-legualize-on-siansaksaa/201228746/135
http://en.wikipedia.org/wiki/Legalize_It

2 comments:

Sammalkieli said...

http://sammalkieli.blogspot.com/2012/05/en-hotbild.html

Rauno Rasanen said...

I
1
Julkaisen Sammalkielen linkkaamaan päreeseen kirjoittamani kommentin myös tässä, koska se selventää kantaani Olvi-pomon ja hänen mainos-apureittensa tietämätttömyyteen, jota kutsun harkituksi, täyttipä tällainen tietämättömyys sitten valehtelun juridiset kriteerit tai ei.

2
Juridiikka elää omaa elämäänsä ja se, mitä todella tapahtuu [totuus] omaansa. Tässä mielessä juridiikka on kuin logiikka - ehdottoman tarpeellista asioiden kokonaisuuden ymmärtämiseksi mutta sietämätön rasite - jopa 'kulloisenkin' totuuden suurin este silloin, kun on pakko tehdä poliittisia ja eettisiä ratkaisuja. Juridiikan ja logiikan avulla moni rikollinen ja saivarteleva sofisti on kehitellyt valheilleen ja manipuloinneilleen uskottavat kulissit.

II
1
'Jos et oikeasti tiennyt, niin voisiko olla myös niin ettei Olvin pomo vain tajunnut hyväksymänsä mainoksen mahdollista piiloviestiä?'

*
Olennaista on se, että muut tajuavat. He sitten ostavat mielikuviensa kannabis-lonkeroa tai kritisoivat tämän lonkero-mainoksen piiloviestiä.

Olvi yrittää uskotella, että ihmiset ostaisivat heidän tuotettaan vain huomiota herättävän Legualize-neologismin ['siansaksan'] vuoksi, johon ei muka sisälly Legalize it-piiloviestiä.

Varmasti sellaisiakin ostajia löytyy, mutta myös heihin pätee, että on niitä, jotka tietävät paremmin, mistä on kysymys ja että heillä on pätevämpi ja todenmukaisempi näyttö asiasta kuin 'tietämättömällä' Olvi-porukalla ja niillä, jotka 'yhtä tietämättöminä kuin myyjäkin' [haha] ovat retkahtaneet ostamaan Leguana-lonkeroa Legualize-mainoksen 'vietteleminä'.

2
Tuskin voidaan näyttää toteen, että Olvin pomo on/oli tietoinen kannabis-mielleyhtymästä, jos/kun hän ja koko hänen mainosalaan erikoistunut markkinatoimistonsa + muut kyseisestä mainosasiasta tienneet henkilöt [kaikki yhtä tietämättömiä?!] kieltävät tajunneensa mielleyhtymää.

Tietysti kyseinen mainos voidaan ja pitäisikin kieltää, mikä on samalla viesti Heikkilälle myös siitä, että juuri hänen olisi pitänyt tietää, vaikkemme pystykään suoraan todistamaan, että hän valehtelee.

Tietämättömyydestä sakotetaan - varsinkin harkitusta sellaisesta.