April 15, 2012

Baletti on 'fenomenologista fysiikkaa'

















Alakuvassa: Nijinski's Petrushka' [1911] expresses the grief of marionette [Petruska on eläväksi ja tuntevaksi muuttuvan nuken burleski tragedia]. Yläkuvassa: Alexander Campbell as Petrushka.

I
1
Petrouchka or Petrushka is a ballet with music by Russian composer Igor Stravinsky, composed in 1910–11 and revised in 1947.

Petrushka is a story of a Russian traditional puppet, Petrushka, who is made of straw and with a bag of sawdust as his body, but who comes to life and develops emotions.

 
According to Andrew Wachtel, Petrushka is a work that fuses music, ballet, choreography and history in perfect balance. It evokes Richard Wagner's Gesamtkunstwerk (total artwork), but with a Russian approach.

2
Kehotan lukemaan Solomon Volkovin henkevän, informatiivisen, hauskan ja 'päähenkilönsä' kohtaloa ajatellen myös traagisen kirjan Pietari - Eurooppalainen kulttuurikaupunki, joka muiden taidemuotojen ohella ja niihin kietoutuneena avaa kulttuurisesti elävän historiallisen näkymän myös venäläisen baletin kehitykseen 1900-luvun alkuvuosina ja sen voimahahmon George Balanchinen emigroitumiseen vallankumouksen jälkeen ensin Pariisiin ja sitten Amerikkaan, jossa Balanchine tuli merkitsemään USA:n modernille klassiselle baletille samaa kuin pietarilaiset emigrantti-kolleegansa Igor Stravinski [sekä tämän lobbaama Tsaikovski] amerikkalaiselle taidemusiikkimaulle ja Vladimir Nabokov sen modernille kirjallisuudelle.

II
http://www.youtube.com/watch?v=JbWDG3LU4bc
Stravinsky - Petrouchka (1/4)

http://www.youtube.com/watch?v=bmf5T57sFHw&feature=relmfu
Stravinsky - Petrouchka (2/4)

http://www.youtube.com/watch?v=wekV-tQb-xs&feature=relmfu
Stravinsky - Petrouchka (3/4)

http://www.youtube.com/watch?v=kSssKEYzRJY&feature=relmfu
Stravinsky - Petrouchka (4/4)

III
http://www.youtube.com/watch?v=kHYwVfN3wY4&feature=related
Tchaikovsky - The Nutcracker - Kirov Ballet, St. Petersburg - - Pähkinänsärkijän satumaisen kaunista ja kokonaisvaltaista musiikkia kehon kielellä eli 'fenomenologisesti' ilmaistuna. Musiikillinen vaikutelma muuttuu baletissa liikkeiksi ja liikesarjoiksi, jotka ilmaisevat kuullun 'musiikillisen' äänimuodostelman mielen ja merkityksen kehollis-kineettisenä dynamiikkana. Sellaiseen ei suhteellisuusteoria tai kvanttimekaniikka pysty, vaikka miten säädettäis.

IV
http://www.youtube.com/watch?v=vbY_FIyXPFg&feature=related
Tchaikovsky - Swan Lake - Act 2, Pas de Quatre - - Pienten joutsenten tanssi on eräs baletin historian kuuluisimmista kohtauksista.
*
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fenomenologia
http://en.wikipedia.org/wiki/Petrushka_(ballet)
http://www.answers.com/topic/petrushka-ballet-burlesque-in-4-scenes-for-orchestra-1911-version
http://fi.wikipedia.org/wiki/Igor_Stravinsky
http://en.wikipedia.org/wiki/Pyotr_Ilyich_Tchaikovsky
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pjotr_T%C5%A1aikovski
http://en.wikipedia.org/wiki/Vaslav_Nijinsky
http://en.wikipedia.org/wiki/George_Balanchine
http://en.wikipedia.org/wiki/Gesamtkunstwerk
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhten%C3%A4istaideteos
http://www.interq.or.jp/mars/siozaki/klimkin/eNijinski.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Solomon_Volkov
http://www.otava.fi/kirjat/tieto/2012/fi_FI/pietari/
http://compassrosebooks.blogspot.com/2009/11/stravinskys-three-great-ballets.html

No comments: