March 21, 2005

Jumalan toinen erehdys, osa 2, tulkinta

The Antichrist (Friedrich Nietzsche,1889,1895; translation by H. L. Mencken, 1920)

On chapter 48 (päivitys 22.3)

--Has any one ever clearly understood the celebrated story at the beginning of the Bible--of God's mortal terror of science? . . . No one, in fact, has understood it. This priest-book par excellence opens, as is fitting, with the great inner difficulty of the priest: he faces only one great danger; ergo, "God" faces only one great danger.--

...................(see the former blogchapter)

.--"Woman, at bottom, is a serpent, Heva"--every priest knows that (*); "from woman comes every evil in the world"--every priest knows that, too. Ergo, she is also to blame for science. . . It was through woman that man learned to taste of the tree of knowledge.--What happened?

The old God was seized by mortal terror. Man himself had been his greatest blunder (hehheh!/RR); he had created a rival to himself; science makes men godlike--it is all up with priests and gods when man becomes scientific!--Moral: science is the forbidden per se; it alone is forbidden. Science is the first of sins, the germ of all sins, the original sin. This is all there is of morality.--"Thou shalt not know"--the rest follows from that.

--God's mortal terror, however, did not hinder him from being shrewd. How is one to protect one's self against science? For a long while this was the capital problem. Answer: Out of paradise with man! Happiness, leisure, foster thought--and all thoughts are bad thoughts!--Man must not think.--And so the priest invents distress, death, the mortal dangers of childbirth, all sorts of misery, old age, decrepitude, above all, sickness--nothing but devices for making war on science! The troubles of man don't allow him to think. . .

Nevertheless--how terrible!--, the edifice of knowledge begins to tower aloft, invading heaven, shadowing the gods--what is to be done?--The old God invents war; he separates the peoples; he makes men destroy one another (--the priests have always had need of war....). War--among other things, a great disturber of science !--Incredible! Knowledge, deliverance from the priests, prospers in spite of war.--So the old God comes to his final resolution: "Man has become scientific--there is no help for it: he must be drowned!". . . .


(*) Tämä oli filologien kanta vielä yli 100 vuotta sitten, mutta nykyisin tulkinta on toinen, eikä Heva=Eva kytköstä pidetä enää etymologisesti oikeana./RR

PS. Nietzschen johtopäätös: Naisen luomisesta seurasi tiedon ja tieteen kehitys, mikä merkitsi lopulta sitä, että ihminen halusi tulla Jumalan kaltaiseksi. Ei edes pappissääty kyennyt estämään tätä kehitystä, joka sai vain oman laatuisensa, ressentimenttisen, luonteen papillisten ennakkoluulojen myötä.

Vanhalle Jumalalle ei jäänyt enää paljon vaihtoehtoja ihmisen suhteen...

Mitä Nietzsche itse todella ajatteli tästä allegoriansa kätkemästä/paljastamasta kehityskulusta, se jäänee jälleen kerran epäselväksi.

1 comment:

Pälli said...

Joskus olen kertakaikkisen hämmästynyt siitä, kuinka väärin Raamattu voidaan ymmärtää. Erityisesti Nietzsche on siitä hyvä esimerkki.

Raamatun mukaanhan varsinainen synti oli epäusko, joka johti hyvän- ja pahantiedon puusta syömiseen. Jo silloin ihminen halusi tulla Jumalan kaltaiseksi, ei vasta silloin kun tiede astui kuvaan mukaan. Ja tämä kaikkihan on suoraan luettavissa luomiskertomuksesta.

Itse en löydä Raamatusta mitään perusteita naisvihalle tai tiedon tai kyseenalaistamisen pannaanjulistukselle.

On se ihmeellistä, tämä elämä. ;)