‘Raivotautinen islam tulee taas. Lyökäämme siltä
lopullisesti pää poikki älyllämme, teknologiallamme ja uskonnollamme’ [Reinhold
Reiniläinen vuonna 2013].
1
Ironmistress kirjoitti edellisen päreeni kommentissa:
‘Tosiasioista ei edelleenkään voi muodostaa arvolauseita, tämä kaikille
rasisteille tiedoksi.’
Ai että tämänkö takia emme voi olla rasisteja? Sen
vuoksi että jokin looginen sääntö aina säännöllisin ajoin muisteltuna ja mantran
tavoin hoettuna jotenkin itsessään lähes automaattisesti estää sen? Ja jos ei
estä, niin silloin ihminen on todella ja oikeasti rasisti?
Höpöhöpö. Me teemme tosiasioista yleistyksiä arvojen
suuntaan ja arvoiksi koko ajan lähes kaikessa puheessamme ja jopa tieteellisissä
väittämissämme. Myös älykkyysosamäärästä. Mielestämme korkea älykkyysosamäärä
tekee ihmisestä paitsi toiminnallisesti taitavamman ja kyvykkäämmän [empiirinen
tosiasia] myös eettisessä arvoasteikossa paremman [normatiivinen arvo]. Juuri
sinä itse, Ironmistress, käytät ÄO:ta tässä merkityksessä ja todistelet tällä
tavoin [contra Humen laki] vertailemalla keskenään yhteiskuntia, joiden
väestöllä on muka faktisesti erilainen ÄO ja myös erilainen uskonto.
Tämän kaltainen vertailu on sitä samaa 1800-luvun
imperialistis-kolonialistista sosiaali-darwinismia, jossa älykkyysosamäärältään
korkea ja ‘oikeaa’ uskontoa edustava valkoinen ‘mies/nainen’ haluaa ottaa vallan
älykkyydeltään tyhmemmistä roduista, joilla on uskonto, joka estää laajan
tieteellis-yhteiskunnallisen kehityksen näissä maissa. Niinpä minun
katsannossani myös kaikki lähetystyö sisältää edelleen kolonialistisen rasismin
intention, sanoipa vaikka itse arkkipiispa tai Paavi mitä tahansa. Kukapa nyt
omaa firmaansa haukkuisi ja likaisi. Ei ole olemassa pyyteetöntä
avustustoimintaa, kuten ei ole ilmaisia lounaitakaan.
Niinpä se, että tiedostaa kyseenalaistettavissa olevan
Humen lain [sillä etenkin ihmistieteissä tosiasioiden ja arvojen erottelu on
ellei kehämäistä niin ainakin erittäin vaikeaa/vrt. ongelmat ilmiöiden välisten
korrelaatioiden arvioinnissa sekä syyn ja seurauksen erottamisessa toisistaan], ei
‘puhdista’ ketään rasismiin päin kallellaan olevasta mentaliteetista.
Ei riitä, että hokee Ironmistressin lailla ‘tosiasioista
ei voi edelleenkään muodostaa arvolauseita’, mikäli sanojan koko
intellektuaalinen mentaliteetti itsessään toimii kuitenkin jatkuvasti sellaisen
asenteen ja ideologian motivoimana, joka nimenomaan sekoittaa empiirisen
tosiasian ja normatiivisen arvon keskenään [sanojan sitä itse tajuamatta].
Ironmistressin [oletetusti tiedostamaton] intentio
puheessaan on seuraavanlainen. ‘Tosiasioista ei voi muodostaa arvolauseita,
mutta koska olen tosiasiallisesti parempi, olen myös normatiivisesti parempi eli
oikeutettu ohjaamaan ja hallitsemaan näitä tyhmempiä primitiivisen uskonnon
edustajia, jotka elävät vailla hyvinvointia, demokratiaa ja naisten vapautta.’
Tämä ei vielä ole rasismia, mutta tästä kaikki rasismi
kuitenkin alkaa: ylemmyydentunteesta, joka perustuu vakuuttuneisuuteen omasta
korkeammasta älykkyydestä, korkeammasta sivistystasosta ja oikeasta uskonnosta.
Huomataan, että juuri tieteellisesti ja juridisesti kaikkein sivistynein ja
poliittisesti kaikkein demokraattis-liberaalein ihminen saattaakin olla samalla
Jean-Babtiste Clamencen [Camus: Putoaminen] tavoin oikeamielisyydessään kaikkein
omahyväisin ja itsetyytyväisin olento, joka kaiken lisäksi vaatii ihmisten
käyttäytyvän kuten hän haluaa, uskovan samoihin uskomuksiin, kuin mihin hän
uskoo ja kouluttautuvan kirjaimellisesti saman didaktisen kaanonin mukaan kuin
hän itsekin.
Kuvattua asennetta ja vaatimuksia ei yleensä
kutsuta rasismiksi, vaikka ne tiukasti tulkiten täyttävät rasismin perimmäisen
tunnusmerkin: toisten ihmisten yksipuolisen [ei vaihtoehtoa
käännytettävän/integroitavan/assimiloitavan omalle/aiemmalle identiteetille]
käännyttämisen valtakulttuurin arvojen ja normien mukaisen elämän ja tradition
piiriin siinä määrin, että aiempi oma symbolinen identiteetti kuihtuu ja
häviää.
Tällaista on hienostunein ja oikeutetuin rasismi tänäkin
päivänä. Perussuomalaiset konservatiivit ovat sen vannoutuneimpia kannattajia
Suomessa [mieluiten Persut eivät tietenkään päästäisi Suomeen ainuttakaan
islam-mutakuonoa]. Ironmistress yksittäisenä bloggarina, tosiasioista-ei-voi-
johtaa-arvoja-mantrastaan huolimatta tai juuri sen takia [kuten edellä on
osoitettu], edustaa perussuomalaistyyppistä mentaliteettia, jota hän ryydittää
‘uskonnollisella teknokolonialismillaan’ ja tulee siten luokitelluksi
protorasistiksi par exellence.
Nyt voidaan tietysti kysyä, eivätkö edellisen todistelun
perusteella lopulta kaikki ihmiset ja kansat ole jollain tavoin rasistisia tai
sitten kukaan tai ketkään eivät ole?
En ole tässä halunnut enkä voinut osoittaa, että jotkut
ovat tai eivät ole rasismiin päin kallellaan [lopulta kaikki ovat – jokainen
‘vuorollaan’]. Olen vain halunnut tarkentaa sitä, miten helposti me menemme niin
sanottujen tosiasioitten taakse piiloon oikeuttaaksemme omat valtapyrkimyksemme,
joiden motiivina mitä ilmeisimmin on tulkita esittämämme tosiasiat myös
normatiivisesti, arvoina, mikä [muka] oikeuttaa meidän väliintulomme ja
kolonialistiset käännyttämiskäytäntömme ilman, että näkisimme tuossa
‘silmänkääntötempussa’ mitään loogista tai psykologista ongelmaa.
Ongelma on tosiasioiden ja arvojen käytön kehämäisyys.
Toisin sanoen tulkitsemme omat traditionaaliset arvomme välittömästi
tosiasioiksi, jotka ovat pysyviä, oikeita ja ikuisia, vaikka kyseessä ovat
tietyn kulttuurialueen sisällä syntyneet uskomukset ja tavat. Relativismia tai
ei [itse en ole relativisti ‘perusmoraalin’ suhteen], mutta tämä ongelma pitää
ensin tiedostaa kunnolla eikä vain aatehistoriallisella ylioptimismilla
doupattuna kehiteltävä kulttuuri-sosiologisen kuvittelun ja jälkiviisauden
varassa jotain sarjakuvamaista ihannemaailmaa, josta kaikki ‘huono ja paha’
aines on teknologian ja luterilaisuuden avulla saatu eliminoitua, jotta
voitaisiin ‘aloittaa kulttuurillisen paradigman muutos.’
Kun oikein tarkkaan kuuntelen, niin viimeiseen
lauseeseen kaiku vastaa ensimmäisen kerran jostain 1960-70-luvulta [näenkö
samalla punaisen lipun?], sitten toistamiseen erittäin voimakkaasti ja selvästi
jostain 1930-luvulta asti [näenkö nyt hakaristin?]: ‘pitää aloittaa
kulttuurillisen paradigman muutos’, ‘pitää aloittaa kulttuurisen paradigman
muutos’, ‘pitää al - -‘ [sitten ei kuulu muuta kuin kohinaa, rätinää ja
pauketta, sillä aina ennen kuin jotain muutosta ollaan
aloittamassa, jotain vanhaa täytyy ensin lopettaa tai ainakin
sensuroida].
2
Olen osittain samaa mieltä, kuin mitä kuulemani kaiku
viestii, mutta kun avaan TV 2:n tai jonkun mainoskanavan [yök!], uskoni
korkeatasoisen kulttuurisen muutoksen mahdollisuuteen katoaa lähes tykkänään.
Tästä halveksunnan, säälin ja resignaation tunteitten aiheuttamasta
pahoinvoinnista saan kiittää liberalismia, demokratiaa, modernisaatiota,
globalisaatiota, vapaata kaupankäyntiä, kulttuurien sekoittumista, taiteen tason
madaltumista typeräksi viihteeksi ja sekoiluksi, maahanmuuttoa kulttuureihin,
joihin muuttaja ei kykene integroitumaan, Schengen-sopimusta, lisääntyvää
lentokoneilla matkustelua ympäri maailmaa, ylipäätään monikulttuurisen
diversiteetin jatkuvaa lisääntymistä eli traditioon perustuvan
yhtenäiskulttuurin yhtaikaista pirstaloitumista ja finansiaalista
kaavamaistumista yhdenmukaistavaksi mainosroskakulttuuriksi, jonka
perusostohoukuttimina toimivat tietenkin porno ja väkivalta ja jonka ainoa
tehtävä on myydä yhä enemmän, jotta jatkuva kasvu eli kestävä kehitys
tuottaisivat enemmän voittoa kapitalistille ja pitäisivät julkisen sektorin
palvelut nimellisesti mahdollisina, mikäli kapitalisti suostuu maksamaan edes
muutaman promillen veroistaan valtiolle ennen kuin siirtää voittonsa
veroparatiiseihin.
En siis ole mikään kulttuuriliberaali, vaikka
poliittisen ontologian lähtökohtani ja perustani onkin liberalistinen: kaikki
ihmiset ovat samanarvoisia – ilman mitään rajoituksia. Mutta tämän tunnustuksen
jälkeen joudunkin sitten vaikeuksiin, koska inhoan syvästi kapitalistista
liberalismia, joka oikeutetaan valtiosääntöjuristien [juristien yleensä]
juonimilla demokraattisen representaation/edustuksen
positivistis-institutionaalisilla tulkinnoilla [kansalla on äänioikeuden lisäksi
erittäin vähän vaikutusmahdollisuuksia parlamentin toimintaan] ja jossa
kaupankäynnin häikäilemätön vapaus ja rajaton yksityinen omistusoikeus
hyväksytään ihmisten ja kansojen kommunikatiivisen toiminnan perustaksi
[esimerkkinä järjestelmän korruptiosta ja suoranaisesta rikollisuudesta on esim.
verosuunnitteluksi nimitetty laillistetun veronkierron mahdollisuus ja veroilla
keinottelu; lisää esimerkkejä löytyy kymmenittäin].
Elintasomme ja vaurautemme on varmaankin merkittävästi
johdettavissa vapaan kaupan tuottamasta työstä ja veroista, mutta samalla vapaa
kauppa monipuolistaessaan tuotevalikoimiamme yksipuolistaa arvomaailmaamme,
sillä kapitalismi on darwinistinen prosessi, jossa yksittäinen megayritys
evoluution lainalaisuutta noudattaen pyrkii ikään kuin yhtenä populaationa
lisääntymään määrättömästi ja siten valtaamaan markkinat kokonaan. Lopputulos on
markkinoitten romahtaminen. Mutta mitä tapahtuu oligarkisessa kapitalismissa,
jossa vain 2-3 yritystä kilpailevat keskenään? Siellä kulttuuri muuttuu pelkäksi
taloudeksi ja kansalaissubjektit pelkiksi taloussubjekteiksi. Tuloksena on rahan
ja täysin turhamaisen status-kilpailun mädättämä kilpailusivilisaatio eli pelien
ja trivian Idiot-Landia. Uskonnot kuolevat tai muuttuvat nekin pelkiksi viihde-
eli/ja kauppakeskuksiksi.
Kuka haluaa tällaista kulttuuria? Kuka sitä arvostaa?
Monikulttuuriset, kestävän kapitalistisen kehityksen [oxymoron] liberaalitko? -
- Minusta ette saa kannattajaa. Taidan äänestää
Perussuomalaisia, vaikka yhä edelleen ja loppuun asti olen siis sitä mieltä,
että kaikki ihmiset ovat mihinkään ominaisuuksiin katsomatta samanarvoisia.
Toiset ovat toki vittumaisempia ja halveksittavampia kuin toiset, eri syistä
vain. Täytyy siis yrittää kestää tuo Persujen patologinen mamu-resistenssi. - -
Hehheh. Ei taida onnistua. En malta olla vittuilematta sangen pahasti eräille
Persujen kaikkein hölmöimmille tai ‘hienostuneimmille’ kansanedustajille.
Saattaisivat Juho Eerolan ja Jussi Halla-ahon kaltaiset ‘herkkähipiäiset ja
siistit pojat’ vetää herneen nenään - - - . Ei – en aio heittää lokaa niskaanne
neidit. - - Ainakaan tänään - - -.
3
Nonniin. Nyt keitän kahvit ja leikkaan kohtuullisen
palan täytepitkosta, vaikkei se sokeriarvoille hyvää teekään. Mutta eihän tätä
kroppaa voi pelastaa enää muu kuin ylösnousemus. Se olkoon tavoitteeni.
*
No comments:
Post a Comment