Markku Ulander / Lehtikuva
Ystäväni kertoi pääsevänsä hoitopalaverin tuloksena kolme kertaa viikossa omaan vessaan, kun hän aikaisemmin oli päässyt vain kaksi kertaa viikossa (ei siis päivässä, kuten ensin luulin). Hän piti niin sanottua suurempaa hätää hyvin kiusallisena, koska itsensä likaaminen on hänelle, kuten meille kaikille, erittäin vastenmielistä. Apuakaan sen jälkeen ei aina ole saanut riittävän nopeasti.
Ihmettelen suuresti tätä käytäntöä. Miten ihmistä voidaan nöyryyttää tällä tavalla? Ymmärrän toki, että vahinkoja voi sattua missä ja milloin ja kenelle tahansa. Tässä on kuitenkin kyseessä ihan virallinen päätös. Vatsa ei saa toimia vääränä päivänä!
Miten Helsingin seniorisäätiön päättäjät perustelevat tätä asiakkaittensa julmaa ja välinpitämätöntä kohtelua tässä meidän kaikkien perustarpeita koskevassa asiassa?
Syyt ovat tietysti taloudelliset. Kysyn vain, kuinka paljon säästöä tulee asukasta kohti, kun asukasta ei päästetä edes kerran päivässä käymälään vaan hänet puhdistetaan vasta jälkikäteen? Onko ihmisen arvo laskettu näin alhaiseksi?
Ihmisarvo kunniaan
Julkaisemme kirjoituksen
poikkeuksellisesti nimimerkillä.
*
2 comments:
Tämä on tärkein ja pysäyttävin uutinen pitkiin aikoihin. Miten siihen suhtautuu riemuvoittona meille tarjoiltu sote-uudistus? Uskooko joku asioiden tolan parantumiseen?
'Tola' varmaan parantuu, mutta 'asiat' eivät parane.
Post a Comment