Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
July 30, 2014
July 28, 2014
July 26, 2014
July 24, 2014
Rationaalinen psykopaatti
Mainoksia pidetään informaationa, johon sisältyy suosittelu ja suostuttelu. Itse asiassa mainokset pyrkivät manipuloimaan ja tavallaan
hypnotisoimaan ihmisiä ostamaan tuotteita. Itse en pidä mainoksia pelkästään suosituksina vaan röyhkeimmillään häpeämättömänä tunkeiluna ihmisten kaikille elämänalueille.
.
Psykopaatteja on vaikea hypnotisoida
ja manipuloida. Olisiko siis psykopaatti perimmäinen mutta lausumaton ja tarkoin varjeltu totuus rationaaliseksi valitsijaksi mystifioidun kuluttajan tyypistä? Kyseessä on järkeään harkitusti käyttävä ihminen,
jota ei ole helppoa kusettaa ja hämätä ja joka toimii itse asiassa saman kusetuslogiikan mukaan kuin suurinta mahdollista voittoa tavoittelevaa toimijaa palveleva mainosmarkkinointi?
.
Eikö jo pelkästään tämä paradoksi tai pikemminkin kaksoisstandardi ja tekopyhä valhe kerro siitä,
minkälainen motiivi ja moraali sisältyy ei ainoastaan mainosmarkkinointiin vaan ylipäätään kapitalismiin? Sen tarkoitus on aina de facto huijata eikä sitä voi vastustaa
kuin tyyppi, joka itse narsistisesti [vasta]manipuloi kanssaihmisiään.
.
Tällaisesta
asenteesta ja asetelmasta löytyy hyvin vähän mitään eettisesti
arvostettavaa.
.
PS. Jos ihmiset ihan oikeasti ovat kerta kaikkiaan niin tyhmiä ja halujensa vietävissä, ettei heitä voi olla kusettamatta, ei oletusta rationaalisesti valitsevasta ihmisestä voi silloinkaan tehdä kuin sellainen saalistaja, joka haluaa käyttää ihmisen hölmöyttä hyväkseen rationaalisen valinnan imartelevaan mutta valheelliseen periaatteeseen vetoamalla.
.
PS. Jos ihmiset ihan oikeasti ovat kerta kaikkiaan niin tyhmiä ja halujensa vietävissä, ettei heitä voi olla kusettamatta, ei oletusta rationaalisesti valitsevasta ihmisestä voi silloinkaan tehdä kuin sellainen saalistaja, joka haluaa käyttää ihmisen hölmöyttä hyväkseen rationaalisen valinnan imartelevaan mutta valheelliseen periaatteeseen vetoamalla.
July 23, 2014
Entä jos kangastuskin katoaa?
Kun lähteet kuivuvat, ihmiset
yrittävät juoda kangastuksesta.
Charles Ryder Evelyn Waugh'n romaanissa Mennyt maailma.
*
Tietoisuus ja Midaksen käsi
Tietoisuus on kuin Midaksen käsi. Kaikki, mihin
tietoisuus tarttuu, muuttuu välineeksi johonkin päämäärään ja näännyttää
omistajansa loputtoman kysymisen nälkään.
*
July 22, 2014
Our sacred writ is advertising, our piety is shopping, our highest devotion is private choice
‘Late modern society is principally concerned with purchasing
things, in ever greater abundance and variety, and so has to strive to fabricate
an ever greater number of desires to gratify, and to abolish as many limits and
prohibitions upon desire as it can. Such a society is already implicitly atheist
and so must slowly but relentlessly apply itself to the dissolution of
transcendent values. It cannot allow ultimate goods to distract us from
proximate goods. Our sacred writ is advertising, our piety is shopping, our
highest devotion is private choice. God and the soul too often hinder the purely
acquisitive longings upon which the market depends, and confront us with values
that stand in stark rivalry to the only truly substantial value at the center of
the social universe: the price tag.’
July 21, 2014
Usko edellyttää tietoa, tieto uskoa
Sinä päivänä, jolloin tiedämme mitä
Jumala on, muutumme itse Jumalaksi [‘trad.’]
*
Anteeksianto on sittenkin mahdollista
Vihollisilleen tulisi antaa anteeksi, mutta ei ennen kuin
heidät on hirtetty [Heinrich Heine]
*
Joskus erimielisyydestä on hyviä seurauksia
Those people who tell me that I'm going
to hell while they are going to heaven somehow make me very glad that we're
going to separate destinations [Martin Terman]
*
Omistan tämän aforismin mm.
Ironmistressille.
*
Pidin optimismia joko typeryytenä tai fanatismina, kunnes luin tämän
Koska
elämällä ei ole tarkoitusta, emme voi epäonnistua [Arno
Kotro]
*
July 20, 2014
Sibelius, sinfonia nro. 5
.
Sibelius, sinfonia nro. 5 Es duuri opus 82, Herbert von
Karajan, Berliinin filharmonikot
*
Jean Sibeliuksen
sinfonia nro 5 Es-duuri op. 82 on vuonna 1919 valmistunut
kolmiosainen teos sinfoniaorkesterille.
Sinfonia on yleisilmeeltään valoisa ja luonnonläheinen ja siten täydellinen
vastakohta Sibeliuksen neljännen sinfonian introverttisuudelle.
Sibeliuksen
itsekritiikki alkoi kuitenkin kasvaa, ja teoksen luomisprosessi oli tuskallinen.
Säveltäjä laati teoksesta kolme eri versiota. Ensimmäinen versio valmistui
vuonna 1915. Sibelius johti version kantaesityksen 50-vuotisjuhlillaan 8. elokuuta[1]. Toinen
versio valmistui vuonna 1916. Sibelius johti lopullisen version kantaesityksen
24. marraskuuta 1919.
Ensimmäisen levytyksen sinfoniasta tekivät Robert Kajanus ja
Lontoon sinfoniaorkesteri vuonna 1932. Helsingin kaupunginorkesteri soitti teosta Helsingissä Sibeliuksen kuollessa.
Yleisradio radioi konsertin. [wikipedia]
Viidennen sinfonian näennäisestä tyylillisestä
ongelmattomuudesta huolimatta säveltäjä ei tinkinyt epäsovinnaisuuden
tarpeestaan. Ensimmäinen osa alkaa raukeana ja pastoraalisena, mutta
keskivaiheilla päädytään lähes hätkähdyttävän modernilta kuulostavaan, jopa
György Ligetin
kenttätekniikan mieleen tuovaan taitteeseen. Viidettä sinfoniaa pidetään
ainutlaatuisena muotorakenteellisista ratkaisuistaan: ensimmäinen ja nopea
toinen osa ovat mestarillisesti yhteen sulautettuja. Finaalissa kuullaan
yksinkertaisuudessaan nerokas käyrätorvien keinuva
teema, joka huipentaa
sinfonian
suurenmoisella tavalla. Teoksen loppusivuilla Sibelius tarjoaa yllätyksen.
Tavanomaisen koodan sijasta 5.
sinfonia päättyy täyden sinfoniaorkesterin
kuuteen painokkaaseen, tauoilla erotettuun sointuun, jotka
kaikuvat kuin avaruuden keskeltä. [wikipedia]
*
July 19, 2014
Tietoisuus, totuus, vaikeneminen
Anonyymi kommentoi edellisessä päreessäni
mm.:‘Mainittakoon, että tällä tietoisuustutkijalla olivat parhaat
ajatukset.’
.
Kyllä. Revonsuolla oli sentään esittää pari kolme
erilaista näkemystä aiheen metafyysisestä ongelmallisuudesta, vaikkeivät biologi
ja tähtitieteilijäkään turhan yksipuolisiin oletuksiin langenneet. Sen verran
myönnettäköön [mutta samalla myös kritisoitakoon], että Valtaoja on useimmiten
jopa yksipuolisuuteen asti täysin terveen järjen ihminen, mitä nyt ajoittain
tuppaa ajautumaan sarjakuvamaiseen fantasia-metafysiikkaan [mikä on
luonnontiedeihmisille varsin luonteenomaista], jonka ylivoimaisin edustaja
lienee tällä hetkellä ‘tieteellisen’ paranoian kruunaamaton kuningatar
Ironmistress.
.
Eliminativismi itsessään on ihan koherentti
teoria, mutta jos sitä halutaan käyttää naturalismin teoreettisena tukena tai
ylipäätään kytkeä se naturalistiseen metafysiikkaan, ollaan vaikeuksissa. Eihän
eliminitavismi voi sanoa edes sitä, että todellisuus ylipäätään on
materialistinen. Eliminativismista nimittäin äärimmillään seuraa, ettemme voi puhua mitään
edes yleiskäsitteellisistä entiteeteistä [niitä ei ole olemassa fysikaalisessa
todellisuudessa], kun taas naturalismi tekee aina tämän eliminativististen
lähtökohtiensa suhteen loogisesti ristiriitaisen hypoteesin - jos siis
oletetaan, että eliminativismi on naturalismin perustava filosofinen lähtökohta.
Jos taas naturalismi etsii tietoisuuden tutkimisessa teoreettista perustaa esim.
emergentistä materialismista [joka on eräs hylomorfismin muunnelma ja siten oxymoron], se joutuu hylkäämään pelkästään fysikaalisten
syy-yhteyksien kautta johdetun selityksen tietoisuudesta.
.
Tähän dilemmaan ei ole empiirisesti mahdollista
eikä loogisesti pätevää ratkaisua. Päädymme aina kehäpäättelyyn ja paradoksiin.
Savoj Zizek tietysti selittäisi asian dialektisesti, mutta onko
kaksiarvo-logiikkaan sitoutunut käsitteellinen dialektiikka lopulta muuta kuin
käsitteisiin implikoidun semantiikan venytystä absurdeihin mittoihin eli
lopultakin pelkkää sanoilla leikkimistä: eräänlaista teesi-antiteesi-peliä ad
inf. Mitä nyt synteesiä yritetään joskus hahmottaa, mutta eihän dialektiikalle
mitään loppua voi olla, ei ainakaan, jos oletetaan hengen kehityksen olevan
analoginen biologisen evoluution kanssa[1]. Muussa tapauksessa dialektiikka
pysähtyy hyvin nopeasti omien argumentatiivisten mahdollisuusehtojensa rajoihin.
Jos se ne ylittää, liikutaan jossain naturalistisen holismin, panpsykismin tai
platonistis-kristillisen mystiikan alueella.
.
Poliittisesti ja metafyysisestikin hyvin
erilaisia lähtökohtia edustavat Zizek ja Pauli Pylkkö väittäisivät yllättäen
molemmat vastaan heittämällä Schellingin kehiin, mutta siinä vaiheessa minä
nostan kädet ylös ja sanon: kiitti vaan, mutta nyt minä en enää ymmärrä.
Kieltäydyn jatkamasta tätä verbaalisirkukseksi muuttunutta käsiteilotulitusta ja
‘valitsen’ mieluummin vaikka zeniläisyyden ja sen koanit, sillä siihen myös
Schellingin täytyy lopulta semanttisesti päätyä: joko tautologiseen nonsenseen
tai vaikenemiseen. Esikäsitteellinen dialektiikka on minulle tie tyhjyyteen. Ja
jos tyhjyys on ‘totuus’ niin siinähän on, aina vain parempi, koska kysyminen
loppuu ja alkaa lopullinen mielenrauha.
.
Jälleen kerran
Wittgensteinin askeettista mystiikkaa henkivä: siitä, mistä ei voi puhua [eli
semantiikka ylipäätään] on vaiettava, pätee. Se, joka vaikenee lopullisesti, on
saavuttanut ‘totuuden’ [joko palannut tai edennyt totuuteen, miten vain], ei
ainoastaan luonnosta vaan myös ja etenkin tietoisuudesta. Ja, kuten sanottu, hän
on saavuttanut silloin myös mielenrauhan. Tämän verran annan suosiolla periksi
idän suurille ajatteluperinteille, buddhalaisuus mukaan
lukien.
*
[1] Myös meemit on mahdollista tulkita
käsitteellisiksi analogioiksi, jotka eivät siis ole todellisia samassa mielessä
kuin geenit. Mikäli tällainen samaistus kuitenkin tehdään [esim. Ironmistress],
on ajauduttu hylomorfistiseen metafysiikkaan niin että
paukahti. Meemiä, toisin kuin geeniä, ei voi havaita. Meemi on pelkästään kätevä fiktio ja siten käsitteellinen väline jossain diskurssissa [kielipelissä].
*
July 18, 2014
Oikeudenmukaisuus ansiona: Aristoteles ja 'luonnollinen rasismi’
Jos Platonia voi pitää sekä proto-natsina että
proto-kommunistina, ei Aristoteles ollut kuin enintään rasisti.
Parlamentaarisen demokratian [erotuksena antiikin Kreikan suoraan demokratiaan,
jossa suurin osa ihmisistä jätettiin kaiken poliittisen vaikuttamisen ulkopuolelle]
perimmäinen lähtökohta sen sijaan juontuu stoalaisuudesta ja Paavalin
stoalaisvaikutteisesta kristinuskosta, joka teki Jumalasta universaalin ja siten
myös jokaisesta ihmisestä perimmältään tasavertaisen Jumalan edessä. Toki tämä
periaate löytyy [joskin hieman ehdollisena johtuen Jumalan tekemästä liitosta
nimenomaan Israelin kansa kanssa] myös Raamatun deuteronomisista
teksteistä.
*
Demokratian ikuinen ongelma on siinä, miten oikeudenmukaisuus
[mikä on oikein, mikä väärin] ja ansio [meriittinä ja aatteellisena arvona]
voidaan sovittaa yhteen. Aristoteles ratkaisee tämän ongelman ehkä kaikkein
käytännöllisimmin, mutta hänelle kyseessä on aina tietyn poliksen eli yhteisön
sisäisistä, siis paikallissidonnaisista, ratkaisuista, joita ei voi soveltaa
universaalisti.
*
Platonin ongelmana oli se, miten oikeudenmukaisuus voidaan
määritellä ja oikeuttaa argumentatiivisesti pätevällä tavalla [varmana tietona],
ja siten universaalisti. Kysymys on siitä, palautuuko oikeudenmukaisuus aina
tehokkuuteen [hyöty, intressi, voima] vai voidaanko sille osoittaa jokin
perustavaa laatua oleva Hyvän idea, jota tietyt perusarvot edustavat ja joita
oikeudenmukaisuus yhteiskunnallisena organisaationa ilmentää.
*
Platon ei anna tähän kysymykseen lopullista ratkaisua, vaikka
kehitteleekin Valtio-dialogissaan yhteiskunnan, jossa oikeudenmukaisuus muka
toteutuu universaalisti ansioiden, kykyjen ja tasa-arvon periaatteen
‘sopusointuna’. Mutta Platonin valtiomalli muistuttaa pikemminkin jonkinlaista
kastijärjestelmää [‘natsitettua’ kommunismia] kuin yhteisöorganismia, joka
pystyy säätelemään itseään joustavasti. Tässä yhteiskuntamallissa ihmisten
ansiot [siten myös oikeudet ja tarpeet] on arvioitu lopullisesti määriteltyjen
kykyjen mukaan ammattien ja meriittien perusteella [vrt. systemaattinen
älykkyysosamäärä-eugeniikka, johon eräät piilorasistit ovat
hurahtaneet].
*
Aristoteleen vaihtoehto on yhteisöllisesti joustavampi ja
siten käytännöllisempi, mutta voidaanko oikeudenmukaiseksi kutsua mitä tahansa
yhteisöä, joka organisoituu paikallisesti tulkitun ansioperiaatteen ja
arvoperustan mukaan? Aristoteleen malli on jos ei sentään yhtä idealistinen kuin
Platonin, niin ainakin siinä vähät välitetään ihmisten välille syntyvän
eriarvoisuuden oikeudenmukaisuusperustasta, mikäli se täyttää ne paikallisesti
hyväksytyt hyvekriteerit, joilla ko. yhteisön ansioperiaate legitimoituu.
Aristoteleelle mikä tahansa yhteisö, jossa toteutuu hyveellisen käytännön
mukainen ansioperiaate, on myös oikeudenmukainen yhteisö, eikä hän problematisoi
erikseen itse legitimaatio- ja päätösprosessia, jossa tietyt arvot ja ansiot
arvioidaan jonkin erillisen oikeudenmukaisuusperiaatteen tai normatiivisen
hyötykriteerin mukaan [vrt. Habermasin ‘tarkennettu’ desisionismi, jossa
päätöksenteon ideaalinormisto takaa oikeudenmukaisuuden toteutumisen tai Rawlsin
reflektiivisen tasapainon periaate].
*
Mitähän empiristi mutta ‘umpirationalistinen’ hyveteoreetikko
Aristoteles sanoisi meidän arvoliberaalista demokratiastamme? Entä islamilaisten
valtioiden teokraattistyyppisestä järjestelmästä? Luultavasti pitäisi niiden
käsitystä hyveellisistä käytännöistä enemmän tai vähemmän väärinä. Demokratiaa
hän kritisoisi, koska siinä arvot ja siten myös päämäärät on korvattu keinoilla
[menetelmäoikeus ~ proseduuri, enemmistöpäätös], jolloin demokratia on
kykenemätön ansioihin perustuvan hyveen oikeaan soveltamiseen politiikassa.
Islamia hän luultavasti pitäisi demokratiaa parempana vaihtoehtona, mutta
kritisoisi sen liian dogmaattista arvoperustaa, joka estää ansioitten joustavan
poliittisen arvioinnin kulloisestakin tilanteesta käsin sovellettuna käytäntönä.
Aristoteles ei ollut fundamentalisti jos kohta ei myöskään demokraatti,
pikemminkin jonkinlainen valistunutta itsevaltiutta kannattava
konservatiivi.
*
Oletan, että Aristoteles olisi suhtautunut melko
myötämielisesti älykkyysosamäärä-eugeenikkojen endogamia-projektiin eikä olisi
pitänyt sitä ainakaan ‘väärällä tavalla’ rasistisena: perustaahan se
lähtökohtansa määriteltävissä ja jopa laskettavissa[?] oleviin kykyihin,
taipumuksiin ja tietynlaisiin tunteisiin, jotka tulkitaan hyveiksi ja joiden
edistäminen tuottaa ansioita. Näin ajatellen Aristoteles hyväksyisi sellaisen
politiikan, jota nykyään pidetään ainakin liberaalissa ja demokraattisessa
järjestelmässä rasistisena.
*
Platonin hahmottelema universaalisti oikeudenmukainen
ideaaliyhteiskunta ei siis ole Aristoteleelle toteutettavissa oleva malli, koska
politiikka tapahtuu aina kaupunkivaltion [poliksen] sisäisinä käytäntöinä, ei
alunperin utooppisessa teoreettisessa kuvitelmassa, joka väen väkisin yritetään
saada toimimaan kaikkialla riippumatta siitä, miten se lopulta soveltuu
erityyppisten ihmisryhmien käytännöksi. Yhteisöjä on monenlaisia ja Aristoteles
pitää niitä suhteellisen itsenäisinä ja siten toisistaan poliittisesti
riippumattomina yksikköinä. Aristoteleen yhteiskunnallinen perusyksikkö ei ole
yksilö, kansa tai peräti utopia vaan kotitalous ja polis.
*
Demokratiassa taitava retorikko voi Aristoteleen [myös
Platonin] mukaan manipuloida äänestäjänsä katteettomilla lupauksilla jopa siinä
määrin ja sillä seurauksella, että poliittinen valta saattaa keskittyä harvojen
käsiin tai nostaa valtaan tyrannin [vrt. pankkien valta liberaalissa
demokratiassa, jota Alain Badiou kutsuu pääomaparlamentarismiksi].
***
Mutta miten ansio ja oikeudenmukaisuus lopultakin
kytkeytyvät periaatteellisesti toisiinsa? Sitä minä en vieläkään ymmärrä.
Aristoteles nimittäin esittää pelkästään hyper-rationaalisen mallin, jonka
mukaan poliittisten käytäntöjen tulee kussakin yhteisössä rakentua, käytäntöjen
sisällöistä riippumatta. Minun mielestäni myös tällainen etiikka ja politiikka,
olipa se sitten miten joustavaa tahansa, mitä se ei loputtomiin tietenkään voi
olla, koska ratkaisut eivät synny itsestään eli suoraan hyveellisistä
käytännöistä [*], on lopulta vain pelkkä malli ja proseduuri myös sen vuoksi,
että se jättää arvo- ja normikysymykset kunkin yhteisön erikseen ratkaistavaksi.
Ikään kuin juuri ne eivät aiheuttaisi suurimpia kiistoja ihmisten välillä.
.
Itse olen sitä mieltä, että jos aristoteelinen malli
toimii, se ei johdu itse mallista vaan jostain muusta, mutta siihen muuhun ei
Aristoteles juurikaan ota kantaa, vaikka tiedämme, että hän oli jonkinlaisen
valistuneen itsevaltiuden kannalla, joskin perimmältään kai jonkinlainen
eklektikko, mitä poliittiseen järjestelmään tulee.
*
[* ] Aristoteles-spesialisti Alasdair MacIntyre kuitenkin
olettaa, että juuri tämä on yksi Aristoteleen käytännöllisen järjen
peruslähtökohtia. Tiedollisesti pätevä praktinen syllogismi, joka Aristoteleella
väistämättä implikoi perustakseen ja päämääräkseen hyveellisen käytännön, ei
toteutuakseen tarvitse erillistä päätösaktia [ja siten erillistä legitimaatiota]
vaan toteuttaa itse itsensä. Tiedollinen, hyveellinen ja käytännöllinen ovat
Aristoteleella yksi ja sama asia [vrt. muodon, aineen ja liikkeen ykseys
Aristoteleen biologis-metafyysisessä teleologiassa]. Legitimaatio sisältyy jo
tähän prosessiin itsessään.
*
Eräät modernin poliittisen teorian suuntaukset
[arvoliberalismi, sosialismi] eivät kuitenkaan ole tästä asiasta Aristoteleen
kanssa samaa mieltä vaan pitävät sitä kehäisenä ja metafyysisenä verbaliikkana,
joka ei pysty tekemään ja jossa ei kai edes haluta tehdä eroa esim. rasististen
ja ei-rasististen käytäntöjen välillä, mikä tietenkin vaatisi rasismin kieltäviä
lakeja. Aristoteleen oma, positiivinen, näkemys sellaisesta eriarvoisuudesta,
jota me kutsumme rasismiksi, mutta jota ei hänen aikanaan pidetty lainkaan
samassa mielessä tuomittavana kuin nykyään, ei Aristoteleen teorian kannalta ole
kuitenkaan olennaista, koska sen lähtökohta ei ole yksittäisissä arvoissa tai
oikeuksissa vaan kunkin yhteisön hyveellisissä käytännöissä, jotka vaihtelevat.
*
Mutta onko rasismi lopulta vain määritelmäkysymys eikä
kuvaa todellisia ihmisten välisiä suhteita ja hierarkioita, mikä merkitsee, että
ainakin liberaalidemokraattiset lait ovat tässäkin asiassa enemmän tai vähemmän
‘luonnottomia’? Ehkä meidän pitäisi tosiaan unohtaa koko rasismin ajatus, kuten
nimimerkki Valkea [Hiljaista pohdintaa] toteaa, ja ryhtyä kaikin voimin
toteuttamaan yhteiskuntaa, jossa eriarvoisuus toteutuu luonnonmukaisesti ja
toimivasti, siten myös hyveellisesti, kuten hyveellinen hylomorfisti Aristoteles
asian ymmärsi. Vai mitä? Eikö tämä ole vakavan pohtimisen arvoinen asia? Hm.
Joku pyörittelee päätään...ei, se ei ole vain minun peilikuvani vaan myös joku
muu. Itse asiassa moni muu.
*
July 16, 2014
Sallivat ja kieltäjät
Ote Ykkösaamun kolumnista 'Eksynyt lipilaari', 8.7 [Alf
Rehn]
.
[...]
‘Tämä, koulutusjärjestelmämme, onkin erinomainen esimerkki siitä mitä tarvitsemme lisää. Ei lisää kieltoja, tai säännöksiä, tai lakeja, vaan tapoja joilla voimme vapauttaa ihmisten potentiaalia. Tapoja joilla voimme sallia lisää tekemistä, ja yrittämistä, ja toimintaa. Tapoja jotka vähentäisi jo etabloituneen pääoman voimaa, ja joka antaisi kaikille mahdollisuuksia – ihonväriin, sukupuoleen, luokkataustaan tai seksuaalisuuteen katsomatta.
.
Hyvä testi taas siitä josko puolue on oikeasti salliva tai kieltävä on luonnollisesti josko se haluaa sekaantua siihen kuka saa mennä naimisiin kenen kanssa. Itse en voi ottaa vakavasti ketään joka haluaa kieltää rakkauden julistuksen kahden aikuisen välillä. Jos haluaa kieltää joltakulta jotain niin luonnollista kuin rakkauden tunnusmerkit, silloin on valinnut kieltämisen tien, ja tämä on suurempi asia kuin kuvitellaan. Tässä ei nimittäin ole kyse vain marginaaliryhmän marginaalitoiveesta, vaan siitä josko yhteiskuntaamme ajavat sallivat vai kieltäjät.
.
Koska nämä kieltäjät eivät koskaan saa tarpeekseen. Kun he ovat saaneet yhden asian kiellettyä, he etsivät jo seuraavaa asiaa – oli se sitten pelottava teknologia, outo kulttuurin muoto tai miksei koulutusjärjestelmämme tapaa toimia. He eivät halua kehitystä, eikä he oikeasti halua kasvuakaan. He eivät etsi mahdollisuuksia, vaan maatumista. Ennemmin tai myöhemmin he haluavat kieltää myös sinulta jotain.
.
Siinä vaiheessa minä olen jo alkanut etsiytyä muualle. Porvarillinen vasemmisto-älykkö kun olen.’
*
http://ohjelmaopas.yle.fi/1-2325926
http://fi.wikipedia.org/wiki/Alf_Rehn
.
[...]
‘Tämä, koulutusjärjestelmämme, onkin erinomainen esimerkki siitä mitä tarvitsemme lisää. Ei lisää kieltoja, tai säännöksiä, tai lakeja, vaan tapoja joilla voimme vapauttaa ihmisten potentiaalia. Tapoja joilla voimme sallia lisää tekemistä, ja yrittämistä, ja toimintaa. Tapoja jotka vähentäisi jo etabloituneen pääoman voimaa, ja joka antaisi kaikille mahdollisuuksia – ihonväriin, sukupuoleen, luokkataustaan tai seksuaalisuuteen katsomatta.
.
Hyvä testi taas siitä josko puolue on oikeasti salliva tai kieltävä on luonnollisesti josko se haluaa sekaantua siihen kuka saa mennä naimisiin kenen kanssa. Itse en voi ottaa vakavasti ketään joka haluaa kieltää rakkauden julistuksen kahden aikuisen välillä. Jos haluaa kieltää joltakulta jotain niin luonnollista kuin rakkauden tunnusmerkit, silloin on valinnut kieltämisen tien, ja tämä on suurempi asia kuin kuvitellaan. Tässä ei nimittäin ole kyse vain marginaaliryhmän marginaalitoiveesta, vaan siitä josko yhteiskuntaamme ajavat sallivat vai kieltäjät.
.
Koska nämä kieltäjät eivät koskaan saa tarpeekseen. Kun he ovat saaneet yhden asian kiellettyä, he etsivät jo seuraavaa asiaa – oli se sitten pelottava teknologia, outo kulttuurin muoto tai miksei koulutusjärjestelmämme tapaa toimia. He eivät halua kehitystä, eikä he oikeasti halua kasvuakaan. He eivät etsi mahdollisuuksia, vaan maatumista. Ennemmin tai myöhemmin he haluavat kieltää myös sinulta jotain.
.
Siinä vaiheessa minä olen jo alkanut etsiytyä muualle. Porvarillinen vasemmisto-älykkö kun olen.’
*
http://ohjelmaopas.yle.fi/1-2325926
http://fi.wikipedia.org/wiki/Alf_Rehn
July 15, 2014
Ateismia[kin] on monenlaista, fiksua ja typerää
“I can honestly say that there are many forms of
atheism that I find far more admirable than many forms of Christianity or of
religion in general. But atheism that consists entirely in vacuous arguments
afloat on oceans of historical ignorance, made turbulent by storms of strident
self-righteousness, is as contemptible as any other form of dreary
fundamentalism. And it is sometimes difficult, frankly, to be perfectly generous
in one’s response to the sort of invective currently fashionable among the
devoutly undevout, or to the sort of historical misrepresentations it typically
involves.”
Ajatus, joka pätee kaikkeen luovuuteen
Kaikkein herkullisin tulkinta on vain hiuskarvan
päässä katastrofista [Nikolaus
Harnoncourt]
*
July 14, 2014
One O' Clock Jump
Lester Young – Harry Edison Sextet [1955] - One O' Clock Jump
.
Personnel:
Harry Edison - Trumpet
Lester Young - Tenor Sax
Oscar Peterson - Piano
Herb Ellis - Guitar
Ray Brown - Bass
Buddy Rich - Drums
*
Recorded: Radio Recorders,
Hollywood, CA, November 1, 1955.
Personnel:
Harry Edison - Trumpet
Lester Young - Tenor Sax
Oscar Peterson - Piano
Herb Ellis - Guitar
Ray Brown - Bass
Buddy Rich - Drums
.
Vai ei jatsi svengaa? Ainakin nyt svengaa, mutta tällä superkokoonpanolla luultavasti svengaisi ihan mikä tahansa kappale.
*
July 13, 2014
Tiede tutkii, laki säätää
Endogamian suosimisen laajentaminen
yhteiskuntaa yleisemmin rakenteistavaksi perusperiaatteeksi
älykkyysosamääräerojen periytyvyyteen vetoamalla ei ole mitään muuta kuin
systemaattista eugeniikkaa, siis rodunjalostusta. Tällainen periaate tunnetaan
laeissa, joita suurin osa liberaaleista ja demokraattisista yhteiskunnista
noudattaa, rotusyrjinnän eli rasismin nimellä, käytettiinpä siitä sitten mitä
tahansa muita nimityksiä tai vedottiinpa sen suosimisen preferoimiseen mitä
tahansa tieteellisinä pidettyjä todisteita geneettisesti toisistaan eroavien ihmisryhmien eroista myös älykkyyden suhteen. On kategorisesti kaksi eri asiaa a] esittää tällaisia
todisteita ja b] vaatia, että niiden perusteella pitäisi organisoida
yhteiskunnallisia rakenteita. Tiede ei ole lain perimmäinen lähtökohta vaan
enintään asiantuntevana pidetty taho, jolta tarvittaessa pyydetään tutkittua
informaatiota erilaisista ilmiöistä. Tiede tutkii, laki säätää. Tiede on lain
palvelija, ei sen herra ja lähtökohta. Joka muuta väittää, ei, ilman
argumentaatioonsa sisältyvää sisäistä ristiriitaa, pysty enää uskottavasti
puolustamaan tieteellisen tutkimuksen luotettavuutta.
Subscribe to:
Posts (Atom)