Lobbaajille on perimmältään aivan sama, ovatko vallassa konservatiivit vai republikaanit, mutta demokratian he haluavat ja pystyvät pitämään ylimmän päätöksenteon ulkopuolella samaan tapaan kuin alakuvan Kongressi-rakennusta ympäröivässä vallihaudassa uivat krokotiilit tekevät selvää jälkeä vallihautaa ylittämään lähtevistä äänestäjistä ja heidän mielipiteistään. 
. 
I
Ironmistressin rukous hänen päreessään Rakentava 
ehdotus:
Pyhitetty olkoon sinun rahasi.
Tulkoon sinun plutokratiasi.
Tapahtukoon sinun trendisi niin nousu- kuin laskukausillakin.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen voittomme.
Anna meille meidän osinkomme ja pääomatulomme niinkuin mekin annamme nakkirahat niille, jotka meille työtä tekevät.
Äläkä saata meitä turskalle, vaan päästä meidät veloista.
Sillä sinun on plutokratia, vipuvoima ja mammona
Iankaikkisesti, aamen.
. 
Tästä markkinavoimiin satiirisesti suhtautuvasta 
parodiasta huolimatta en pidä Ironmistressin kapitalismi-kritiikkiä 
pohjimmiltaan kovinkaan radikaalina eli juuriin asti menevänä.
. 
II
1 
Kirjoitettu kommentiksi Ironmistressin ja 
Tiedemiehen kommenttiosioihin Ironmistressin päreessä 
Globaali kouluammuskelu.
Ironmistress kommentoi anonyymiä: 'Miksi 
medikalisaatio on sinulle sellainen mörkö?' - - Tiedemies kirjoitti anonyymille: 
Medikalisaatio ei ole mitään moraalikatoa aiheuttanut’.
. 
Anonyymin kommentti oli kuitenkin täysin 
aiheellinen, joskin se pitää ymmärtää laajemmassa kontekstissa. Ironmistress ei 
näköjään tajua, mikä on olennaisinta kapitalismi-kritiikissä, vaikka hän 
niin kärkkäästi sekä polemisoi, moralisoi että käyttää numero-ruutia sen 
pommittamiseen. Tiedemies puolestaan on niin atomistinen ja occamilainen 
pragmaatikko, ettei hän kykene muodostamaan yleiskäsityksiä [jotka tuomitsee 
retoriikkana] lainkaan – erittäin teräviä joskin triviaaleja mikroanalyysejä 
kylläkin.
. 
Ironmistress ei yksinkertaisesti vain oivalla, 
että medikalisaatio on kapitalistisen tuotteistamisen nerokas väline [eikä pelkästään väline], jolla 
ihmiset koukutetaan pakkomielteisen kuluttamisen kautta älyllis-moraalisen epärehellisyyteen ja tyhjänpäiväisyyteen. 
.
[Pörssikurssien muutoksilla spekuloiva uusliberalisti ja matematiikkaan seonnut fyysikko kieltävät molemmat ihmisiä kysymästä, mikä on todella tärkeää tässä elämässä - ja miksi? Tällaiset kysymykset ovat kuulemma mielettömiä - heidän teknis-teknokraattisessa kontekstissaan.]
.
Medikalisaation tarjoamat ‘helpotukset’ ovat kapitalismin kieroimpia insentiivejä, koska ihmisten on niin vaikea turhamaisuudessaan, heikkoudessaan ja hedonismissaan vastustaa oman kehonsa toiminnan ja psykologisten ominaisuuksiensa ‘parantamista’. Hinta, jonka he tästä ‘itsestään huolehtimisesta’ maksavat, on kuitenkin perimmäisen itsemääräämisen [autonomian, autenttisuuden, autarkian] menetys.
.
[Pörssikurssien muutoksilla spekuloiva uusliberalisti ja matematiikkaan seonnut fyysikko kieltävät molemmat ihmisiä kysymästä, mikä on todella tärkeää tässä elämässä - ja miksi? Tällaiset kysymykset ovat kuulemma mielettömiä - heidän teknis-teknokraattisessa kontekstissaan.]
.
Medikalisaation tarjoamat ‘helpotukset’ ovat kapitalismin kieroimpia insentiivejä, koska ihmisten on niin vaikea turhamaisuudessaan, heikkoudessaan ja hedonismissaan vastustaa oman kehonsa toiminnan ja psykologisten ominaisuuksiensa ‘parantamista’. Hinta, jonka he tästä ‘itsestään huolehtimisesta’ maksavat, on kuitenkin perimmäisen itsemääräämisen [autonomian, autenttisuuden, autarkian] menetys.
. 
Ihmisestä muokkautuu medikalisaation myötä yhä 
suuremmassa määrin tuotteistettu cyborg, mitä kehitystä ei teknologian 
determinoimassa maailmassa voi tietenkään estää, mutta jos hänestä samalla uhkaa 
tulla yhä robottimaisempi kapitalistisen ohjauksen orja, olemme totisesti 
matkalla kohti Uljasta uutta maailmaa [Huxley].
. 
Foucault’n, joka näitä imago- ja 
identiteettitekniikan prosesseja nerokkaasti ennakoi, olisi pitänyt paljon 
vahvemmin ja kriittisemmin korostaa, että kapitalismissa tuotteistaminen ulottuu 
aivan kaikkeen – myös moraaliin. Jäljelle ei jää yksilön aidosti omaa vastuuta 
eikä edes omaa valintaa vaan pelkästään [näennäisesti] oma halu 
taloussubjektina, joka siis tarjonnan ja kysynnän pelissä väistämättä 
tuotteistuu ja toisaalta kapitalistin [tai pikemminkin kapitalistisen ‘hengen’] 
omaksumilla/kaappaamilla innovaatioilla ja raaka-aineilla tuotteistetaan ad. 
inf. niin kauan kuin ihmiset ovat valmiita maksimoimaan nautintonsa kuluttamalla 
‘elämystuotteita’. 
. 
Ironmistressille medikalisaatio eli kapitalismin 
sisäiseen dynamiikkaan kuuluva ilmiö tai megatrendi näyttääkin sen sijaan olevan 
täysin ongelmaton ellei peräti vain positiivinen asia. Ilmeisesti hän ei ole 
katsonut esim. elokuvaa Kasvot kuvaruudussa [Network], joka kertoo, 
miten kapitalismi media-totuuden tasolla oikeasti toimii, tai sitten hän ei 
todellakaan vain oivalla, miksi kaiken tuotteistaminen [kaikki on myytävänä], 
tuotesuunnittelun manipulaatio [tuotteiden käyttöiän eli kierron minimointi; 
vrt. muoti ja viihde], manageroiminen [joka treenaa ihmistä yhä tehokkaammaksi 
kilpailijaksi], kaiken medikalisaatio [joka pyrkii tekemään ihmisestä yhä 
tehokkaamman biokoneen] ja kaiken lobbaaminen [rahalla ja vastaavilla eduilla 
lahjominen] ovat ihmisen autonomian kannalta vaarallisia kehityssuuntia. 
. 
Autonomiaa [ja tervettä itsekunnioitusta 
erotuksena positiivisen ajattelun kauppaamaan hedonistiseen narsismiin] voi 
pitää kaiken eettisen ajattelun [sen, mikä tekee ihmisestä ihmisen] perustana. 
Autonomia [jota ei pidä samaistaa johonkin erityisälykkyyteen] ei ole 
teknis-välineellinen informaatio-koodi [geeni] vaan ihmisen persoonallinen 
valmius ennakkoluulottomaan ja riippumattomaan mielipiteeseen. Jos autonomiaa ei 
pidetä itseisarvona tai se korvautuu [kuten kapitalismissa käy] vaihtoarvoilla, 
silloin moraalista puhuminen tosiaan muuttuu Tiedemiehen pilkkaamaksi 
retoriikaksi, jolla on pelkkä illusorinen luonne. Näin siis ultratieteellinen ja 
uusliberalistinen asenne  suhtautuvat moraaliin lähes samoin kuin käsitteellisen 
ajattelun kannalta tieteellisen naiviuden ja aidon typeryyden rajamailla 
harhaileva Richard Dawkins kristinuskoon. 
. 
2
Jos esim. media, politiikka, tunteet, terveys, 
ideologiat, etiikka jne. muuttuvat ostettavissa oleviksi kauppatavaroiksi siinä 
missä mikä tahansa välttämätön hyödyke kuten ruoka, asunto ja vaatteet, silloin 
demokraattisen päätöksenteon periaatteet menettävät nopeasti käytännön 
uskottavuutensa. 
. 
USAssa tämä kehitys on luultavasti saavuttamassa 
jonkinlaisen saturaatiopisteen, koska siellä ainakaan sisäpoliittinen 
päätöksenteko ei onnistu etenemään enää edes muodollisesti. Suurin syy tähän 
jumittuneeseen asiantilaan ovat juuri edellä mainitut kapitalismin 
‘etäispesäkkeet’ – varsinkin rahalahjonta [lobbaus]. 
.
USA jakautuu yhteiskunnallisesti ja sosiaalisesti 
kolmeen tai neljään osaan: arvokonservatiivi-punaniskoihin eli orjayhteiskunnan 
geopoliittisiin ja henkisiin perillisiin [esim. Texas], arvoliberaaleihin 
ökyrikkaisiin [1-2% väestöstä, joka omistaa yli 80% finanssi-tuotannosta] sekä 
elintasostaan yhä tiukemmin kamppailevaan maltillisen arvoliberaaliin 
keskiluokkaan ja sitä köyhempään alaluokkaan. Alimpana hierarkiassa on se mustan 
väestön rikollisuuteen ajautunut ja lakirasismin avulla tehokkaasti 
diskriminoitu osa, jolle on melko yhdentekevää, kokeeko se olevansa liberaalien 
vai konservatiivien puolella – kumpikaan ei paranna sen kurjuutta. 
. 
USAn rikoslaki syrjii mustia rikoksentekijöitä 
samoihin rikoksiin syyllistyneisiin valkoisiin verrattuna [etenkin huumeitten 
hallussapidosta saadut kaksi ensimmäistä vankilatuomiota, jotka korottavat 
monessa osavaltiossa kolmannen vastaavasta hallussapidosta annetun 
vankilatuomion pituuden jopa 15-20 vuoteen]. 
. 
Mikä pöyristyttävintä koko USAn juridinen 
systeemi ja amerikkalaisen oikeusjärjestelmän/oikeustajun yhtä aikaa sekä 
pragmaattinen busines-luonne että arvofundamentalistinen mentaliteetti 
kytkeytyvät ei oikeudenmukaisuuden periaatteen vaan finansialisaation ja 
lobbausten käytäntöihin toteuttaen siis rahavallan agendaa. USA ei ole demokratia vaan rakenteellisen [sekä taloudellisen, 
eettisen että poliittisen] korruption rappeuttama aikapommi: uusi Rooman 
valtakunta ennen lopullisen hajoamisprosessin alkua.
. 
3 
Olen ainakin osittain pitänyt Ironmistressin 
kapitalismi-kritiikkiä rakennefunktionaalisesti [kapitalismin 
monopolisoitumis-dynamiikan kannalta] osuvana, mutta en koskaan loppuun asti 
syvällisenä. Hänen medikalisaatio-sammakkonsa nyt viimeistään osoittaa, ettei 
hän ole kapitalismi-kriitikko ehkä lainkaan vaan about perussuomalainen 
kaksinaismoralisti, jonka ajattelun peruslogiikka on yhtä selkeällä pohjalla 
kuin kenen tahansa hysteerisyyteen asti mielensä rauhan menettäneen 
perheenäidin. 
. 
Ironmistress ei kritiikissään pysty tunnistamaan 
ja tunnustamaan omaa perimmäistä ristiriitaansa arvojen ja faktojen 
yhteensovittamisyrityksissä vaan [kun ei enää muuta yhteenvetoa keksi] latistaa 
kaava- ja referaatti-harjoituksiin pohjautuvan polemiikkinsa lopulta 
sananlasku-banaaliuksiin [esim. ‘joka kuuseen kurkottaa, se käpyjä 
näkee’], jotka pikemminkin tuudittavat omahyväiseen itsetyytyväisyyteen 
kuin katarttisesti puhdistavat ja lohduttavat umpikujaan ajautunutta 
mieltä. 
..... 
Insinöörin tieto-ymmärryksellä voi ja pitääkin 
saada kone toimimaan, mutta jos samaa ymmärrystä tehokkuusvaatimuksineen, jotka 
vähät välittävät eettisistä periaatteista, sovelletaan täysin johdonmukaisesti 
ihmiseen, tuloksena on etukäteen sijoitetulla korttirahalla eläville 
cyborgisoituville nautiskelijoille rakennettu markkinataloudellinen 
Hyper-Giga-Market [minun kielenkäytössäni Ostoskeskitysleiri]. 
. 
Sitäpaitsi Tomi oli aivan oikeassa: Ironmistress 
on itse enemmän islamilaisen fanaatikon kaltainen kuin hän ikinä pystyy edes 
aavistamaan. Tai ainakin juutalainen. Hän on kuin pieni yltiö-nationalistinen 
blogi-ydinase-tukikohta keskellä vihollismielisten internet-kansojen brutaaleja 
ali-ihmispopulaatioita. 
.....
Ja todellakin – ettei vain jäisi mitään 
hampaankoloon - me olemme kaikki syyllisiä kaikkeen [eli emme mihinkään]. Mutta 
kun tämä sanotaan tietyllä äänellä ja paatoksella, tietyistä asiayhteyksistä 
irrallaan ja argumentin sisäisestä johdonmukaisuudesta piittaamatta, se 
paljastaa, ettei sanoja itse taatusti laske itseään tuohon ‘kaikkien’ luokkaan. 
Ja vaikka laskisikin, niin eiväthän kaikki voi tietenkään olla juridisesti syyllisiä [eksistentiaalis-filosofis-uskonnollis-antropologinen syyllisyys on ihan toinen juttu]. Olisi 
fiksumpaa lähteä tästä ‘tunnustuksesta’ kuin kätkeä oma ‘terveysvaikutteinen 
kevytrasisminsa’ banaaliuksien mitäänsanomattomiin latteuksiin, varsinkin jos vain 
pari riviä aikaisemmin on julistanut sodan ‘syyllisille’.
. 
III
Tässä karmea esimerkki siitä, miten pankkitoimintaa on lain 
puitteissa mahdollista käyttää juridisena ‘lyömäaseena’. Voit pelata 
finanssi-casinoa ei ainoastaan ihmisten veloilla vaan myös oikeuden arvovallalla 
eli mitätöidä jopa korkeimman oikeuden päätöksiä pelkkään busines-logiikkaan 
vetoamalla. Oikeudenmukaisuus on tässä tarinassa yhtä kuin 
busines-etiikka eli ei etiikkaa lainkaan vaan pelkkää keinottelua tai 
selkokielellä sanottuna häpeämätöntä epäoikeudenmukaisuutta, kostoa, pahuutta. 
. 
Kavaltajan kosto. Tarina siitä, miten rikoksesta tuomittu vältti korvaukset 
ostamalla uhrinsa vanhan velan. Velallisesta tuli velkoja laillisesti ja 
viranomaisten siunauksella.
. 
. 
IV
Jatkuva kasvu on illuusio, jota kapitalismi pyrkii pitämään yllä 
kaikin mahdollisin keinoin, koska muussa tapauksessa markkina toimisivat 
huomattavasti hitaammin ja tehottomammin, mikä merkitsee, etteivät ahneimmat 
kapitalistit koe silloin saavansa tarpeeksi voittoa tuotteittensa myynnistä. 
Poliittinen oikeisto on etenkin syksyllä 2008 lauenneen talouskriisin ja 
virallisesti keväällä 2010 alkaneen eurokriisin yhteydessä [PS.] alkanut yhä 
äänekkäämmin väittää, ettemme pysty rahoittamaan julkista sektoria ilman 
jatkuvaa kasvua. Mutta tämä on jos ei sentään uusliberalistis-teknokraattinen 
valhe niin silti hyvin kapea-alainen osatotuus, koska julkisen sektorin palvelut 
voidaan rahoittaa jättiyritysvoittojen kohtuullisemmalla distribuutiolla, kun 
taas kapitalismin pyhä lehmä eli voittojen yksipuolisen kasautumisen periaate ei 
voi toimia kuin jatkuvan kasvun illuusiolla, joka johtaa sosiaaliseen 
eriarvoistumiseen eli plutokraattiseen oligarkiaan, jossa rikkaimmat 3%:a 
rikastuvat yhä enemmän ja nopeammin ja jossa loput 97%:a ajautuvat yhä 
lisääntyvään työn orjuuteen elintasonsa ylläpitämiseksi tai suoranaiseen 
köyhyyteen. Jatkuvan kasvun vaatimuksella oikeisto pyrkiikin nykyään 
oikeuttamaan omien intressiensä ajamisen. Se pitää koko ajan julkisen sektorin 
leikkausten uhkaa eli hyvinvointivaltion alasajon miekkaa keskiluokan ja 
köyhyysrajalla elävien niskassa, mikäli nämä eivät suostu saavutettujen etujensa 
leikkauksiin, varsinkin työurien pidentämiseen ja ties mihin 
vyönkiristyskuureihin, jotta ‘kasvu’ eli jättifirmojen jättivoitot saataisiin 
‘elvytettyä’ yhä suurempiin lukemiin. 
. 
PS.
USAsta Eurooppaan siirtyneessä kriisissä megapankkien pelivelat eli 
katteettomien biljoona-luottojen likviditeetin totaali romahdus maksatettiin 
veronmaksajien rahoista joko a) suoraan [USAn keskuspankista) tai b) muuntamalla 
ne finanssikaupan shorteilla ym. ja korruptoituneitten poliitikkojen päätöksillä 
valtioiden omiksi ja siten muka pelkästään julkisen sektorin veloiksi [mikä 
temppu oli eurokriisin suurin syy].
. 
V
Eräs kapitalistisen voiton varmistamiskeino on tuotteitten 
suunnittelu lyhytikäisiksi tekemällä niiden korjaamisesta joko mahdotonta tai 
epärealistisen kallista [‘tuotekehittelyn hallinta’ on eräs naamio tälle 
käytännölle]. Jos ihmisiä ei saada heti ostamaan uusinta tuotemallia, niin 
heidät voi pakottaa siihen edellä kuvatun ‘tuotekehittelyn hallinnan’ avulla. 
. 
Hehkulamppuhuijaus. Tavarat voisivat kestää moninkertaisesti 
sen ajan mitä ne nyt kestävät. 1920-luvulla syntyi kartelli, joka päätti kuinka 
pitkään lamppu saa toimia. Näin lisättiin kysyntää ja käytäntö levisi muihin 
tuotteisiin.
. 
VI
Eräs räikeimpiä medikalisaation muotoja on 30 viime vuoden aikana 
uusliberalismin vanavedessä laajasti yleistynyt lääketeollisuuden lobbaus 
lääketutkimuksessa. Jos tupakkateollisuus kärsi lopulta pitkän viivytystaistelun 
jälkeen tappion yrittäessään pimittää tupakan terveyshaittoja, niin 
lääketutkimuksessa ja ylipäätään lääketeollisuudessa ovat tieteen ja 
markkinavoimien intressit sekoittuneet pahemman kerran 
lääkefirmojen medikalisaatio- eli tuotteistamistavoitteiden takia, jossa ihmiselämästä ollaan diagnosoimassa loputon mutta lääkittävissä oleva oireyhtymien ketju.  
. 
Lääkkeitä 
terveille. Lääketeollisuus sanelee, mikä on sairaus ja 
miten sitä hoidetaan, väittää dokumentti. Lääkeyritykset ovat moninkertaistaneet 
tulonsa hyvin suunnitellulla markkinoinnilla ja keksimällä uusia 
sairauksia.
*


 
 
3 comments:
Julkinen sektori, vasemmisto ja oikeisto, ovat yhtä mätiä kuin kapitalismikin. Seuraavat tietysti raapaisevat vain pintaa meiltä ja muualta, mutta ovat kuvaavia:
http://www.halla-aho.com/scripta/helsingin_johtajiston_palkankorotuksista.html
http://areena.yle.fi/tv/1742349
Suuri julkinen salaisuus on se, että vasemmisto ja oikeisto ovat lähes samanlaisia, ja jakavat samat perusperiaatteet ja modernismin ideologian:
http://hiljaistapohdintaa.blogspot.fi/2012/11/nicolas-gomez-davilan.html
Hyvin yleisesti ottaen olen samaa mieltä, mutta ilman mitään suurta sympatiaa Perussuomalaisia kohtaan. Varsinkin tuo Espanja-dokumentti oli kuin jostain absurdista näytelmästä. Jopa absurdimpaaa kuin Gogolin kuvaama tsaari Nikolai I aikainen virkamies-byrokratia 1830-luvun Venäjällä. Ei tainnut Francon jälkeinen sosialistisen demokratian projekti täysin onnistua vaan loi pikemminkin sellaisen hallinto-hirviön, joka mahdollisti entistä laajemman ja syvemmän korruption katolisessa manana-maassa. Tätä tosiasiaa eivät mitkään sosialistisen humanismin naivin idealistiset julkilausumat muuksi muuta.
Foucault’n, joka näitä imago- ja identiteettitekniikan prosesseja nerokkaasti ennakoi, olisi pitänyt paljon vahvemmin ja kriittisemmin korostaa, että kapitalismissa tuotteistaminen ulottuu aivan kaikkeen – myös moraaliin. Jäljelle ei jää yksilön aidosti omaa vastuuta eikä edes omaa valintaa vaan pelkästään [näennäisesti] oma halu taloussubjektina, j
Post a Comment