Fritz Langin Metropolis
.
1 
Kullervo kirjoitti edellisen päreeni ‘Aikamme 
donatolaiset ja heidän vastustajansa’ kommentissaan: Jossakin keskustelussa 
IM leimasi minut kehitysuskovaiseksi, mutta minä väitän olevani 
kehitysempiristi.
*
Tulevaisuus-optimistisen kehitysempirismin utooppisessa 
mallissa [by RR] on kyse valistuksen perinteen ‘teknologisen’ järki- vapaus- ja 
tiedehybriksen + hegeliläistyyppisen historianäkemyksen [josta Marx unelmoi 
valtiottoman anarko-kommunismi-utopian] yhdistymisestä Francis Fukuyaman 
‘demokraattisessa markkinaliberalismissa’ [joka niin ikään on osoittautunut jos 
ei utooppiseksi niin ainakin ylioptimistiseksi ja epärealistiseksi visioksi]. 
.
Hegelin historiavisio on teleologinen [aristoteelinen 
entelekheia + ‘panenteismi’/prosessiteologia] eli ‘päämäärädeterministinen’ 
[erotuksena ei-intentionaaliseen kausaaliseen determinismiin], mikä tarkoittaa, 
että sen historiallinen liike/muutos päätyy ihmisen [tietoisuuden,’hengen’] 
alunperin kausaalisen pakon alaisesta ‘langenneen’ vieraantumisen [‘synnin’] 
syklisestä tilasta [‘lihan kontingenssista’] hänen vapautumiseensa kaikesta 
tyranniasta maallisessa yhteiskunnassa/valtiossa [Jumala tulee lopullisesti 
ihmiseksi Jeesuksessa; Hegel on ‘maallis-metafyysinen’ gnostikko]. 
.
Hegelille ihmisen autonomia [positiivinen vapaus] 
toteutui siis nimenomaan ja vain vahvassa valtiossa, mistä 
libertaari-anarkistit ovat tietysti täysin eri mieltä, mutta heitä pitää 
vastustaa, sillä anarkistit eivät näköjään kykene ymmärtämään, mitä saisivat 
aikaan hourupäisellä negatiivisen vapauden hypetyksellään, joka hajottaa 
yhteiskunnat instituutioineen takaisin primitiivisen barbarian tilaan, jossa 
vallitsee a] jatkuva kaikkien sisäryhmien välinen sota toisiaan vastaan [eikä 
mikään rousseaulais-kristillinen alkuparatiisi], ja jonka b] markkinatalouden 
voimat ahmaisevat myllyynsä entistä tehokkaammin kykenemättömänä ideologisesti 
organisoituun poliittiseen vastarintaan. 
.
Myös Jeesus oli eräänlainen ‘eskatologinen’ anarkisti 
juutalaisessa yhteiskunnassa ja on oireellista [ja mielestäni anarkismin 
kannalta erittäin johdonmukaista], että hän odotti 
nimenomaan pikaista maailmanloppua eikä suinkaan mitään ihmisten suurta 
vapautumista juutalaisessa eli maallisessa valtiossa. Anarko-liberaalit, 
anarko-kristityt ja anarko-kommunistit eivät elä tässä maailmassa vaan jossain 
tulevassa tai menneessä utopiassa/pelastuksessa, joka saavutetaan aina 
‘vallankumouksellisen’ marttyyriuden hengessä.
. 
2
Ensinnäkin on kysyttävä: eikö noin 2000 vuotta, joka 
Rooman valtakunnan uhosta ja tuhosta kulunut, ole kuitenkin jopa 
kehitysempiristille hieman liian lyhyt aikaperspektiivi ihmisen historian 
‘laadullista’ kehitystä arvioitaessa? Toisekseen [ja tämä on olennaista] 
onnellisuus ei viime kädessä ole mitattavissa oleva ‘vakio’. Toki kohtuullinen 
elintaso, joka takaa sen, ettei tarvitse joka päivä pohtia pelkästään sitä, 
mistä saisi tänään jokapäiväisen leipänsä, antaa mukavamman elämisen tunteen, 
mutta onnellisuus ei tietenkään ole vain elintason jatkuvan kasvun asia vaan 
jotain ‘sisäistä’ ja ‘lopullista’ - jotain sellaista, mitä juuri anarkistit 
sanovat tavoittelevansa utopiassaan. Mikä merkitsee, että ‘todellinen’ 
onnellisuus on aina imaginaarista [fantasiaa], jota ei nimenomaan sen 
imaginaarisen haluluonteen vuoksi voi koskaan saavuttaa 
reaalisena/aktuaalisena.
.
Olet Kullervo taipuvainen mittailemaan kaikkia asioita, 
ilmiöitä ja tuntemuksia kvantitatiivisesti. Mittaapa siis sydämen tuskan ja 
autuuden kvantiteetti. Määrittele ihmiselle hänen onnensa ainutlaatuisuus 
ja sen ehdot, ohjaa häntä sitten tekemään kaikkensa tuon määritellyn onnen eteen 
ja mikäli hän yhä epäröi tai protestoi, totea ‘Tuntemattoman sotilaan’ Lahtisen 
tapaan, että ‘sulla ei voi olla enää nälkä, koska [‘kapitalistinen’] tiede on 
todistanut, että sä olet jo saanut tarpeeksi kaloreita’ [vapaasti siteerattu]. 
.
Olet siis tekemässä ihmisestä robotin, joka toimii 
piirulleen annetun ohjelman ja ohjelmoinnin puitteissa. Sellaisesta 
maailmakatsomuksesta sanoudun irti, koska se nyt vain yksinkertaisesti tuhoaa 
ihmisen ihmisyyden, mikä tarkoittaa nimenomaan hänen vapauttaan erehtyvänä 
eli/myös pahana [ja juuri epätäydellisyydessään luovana/‘semanttisena’] 
olentona. Lue Dostojevskin ‘Kellariloukon’ I jakso [myös toinen jakso on 
loistava]. Se kirja lienee ollut oman nuoruuteni tärkein lukukokemus ‘Rikoksen 
ja rangaistuksen’, Camus’n ‘Sivullisen’ ja Nietzschen esteettisesti häikäisevän 
[mutta filosofisesti ongelmallisen] retoriikan ohella.
.
Jos ajattelemme, että maailma kulkee vääjäämättä 
parempaan [tai ylipäätään tiettyyn] suuntaan ja että tämän suunnan voi 
osoittaa/mitata ottamalla huomioon ‘tarpeelliset’ muuttujat, ei jää muuta 
ongelmaa kuin nuo muuttujat: onko niitä ‘tarpeeksi’ monta, jotta tulokset olivat 
luotettavia ja vielä eräs ‘pikku’ juttu: mittaavatko ne tosiaan sitä, mitä 
niiden pitäisi mitata [tutkimuksen validius]. Jos uskot, että tällaisia 
tutkimuksia on mahdollista tehdä uskottavasti tieteellisen objektiivisuuden 
[eikä vain filosofisen ajatuskokeen] vaatimuksilla, olet minun katsannossani 
tiedeuskovainen ja siis vain askelen päässä New Age’-hömpästä. 
.
Oletko lukenut Timo Airaksisen ‘Tekniikan suuret 
kertomukset’? Kirja on perustellusti nimetty raportiksi ja vaatisikin tiettyjen 
rönsyjen tiivistämistä/toimittamista, mutta aiheensa suomalaisena pioneerina 
sillä on ohittamaton paikkansa. Kirjassa esitellään viisi tapaa 
[tekno-optimismi, teknopessimismi, tekniikan determinismi, tekniikan imperatiivi 
ja tekniikan autonomia] suhtautua tekniikkaan ja teknologian kehityksen 
globaaleihin mahdollisuuksiin niin hyvässä, huonossa kuin ehkä pahassakin. 
.
Itse edustan [ajatellen ihmisen onnellisuutta 
fenomenologis-eksistentiaalisesta lähtökohdasta käsin] teknopessimististä 
teknodeterminismiä. Kehittämämme teknologia ‘vie voiton’ meistä jossain 
vaiheessa. Teknoäly tulee kehittymään kapasiteetiltaan niin ylivoimaiseksi, että 
se muuttuu lopulta jopa laadullisesti autonomiseksi [saavuttamatta silti koskaan 
ihmisen tietoisuuden holistista tasoa], jolloin ihminen luovuttamalla 
‘välineellisen toimivallan’ häntä ylivoimaisesti tehokkaammalle 
informaatiojärjestelmälle ajautuu lähes täysin riippuvaiseksi sen ‘ehdoista’ 
[näin on käynyt pienemmässä mittakaavassa jo nyt esim. sairaalateknologian 
suhteen eikä laajempaankaan megakatastrofiin tarvita kuin viikon kestävä totaali 
sähkökatkos tiheästi asutulla miljoonakaupunkialueella]. 
.
Tämä kuulostaa kovin pessimistiseltä scifi-humpalta, 
mutta miten muuten minäkään [lankeamatta silti pelastusmetafysiikkaan] voisin 
ilmaista ajatukseni/epäilykseni tulevasta? Kuka tahansa futurologisia 
ennustuksia esittävä kirjoittaa väistämättä omanlaistaan science 
fictionia.
.
En siis jaa tekno-optimistien uskoa teknologian 
mahdollistamaan globaalisti parempaan tulevaisuuteen. Syitä on monia, joskin 
perimmäinen syy lienee joka tapauksessa evoluutiobiologinen. Ihminen ei eroa 
niin ratkaisevasti muista eläinlajeista, etteikö se tulisi lisääntymään eli oman 
informaationsa siirtämiseen pyrkiessään [vai onko seksuaalinen halu pikemminkin 
deterministinen pakko kuin subjektiivinen valinta, jolloin emme 
tietoisesti/vapaasti ‘pyri’ lisääntymään vaan olemme pakotettuja/’huijattuja’ 
siihen (rakastumalla)?] ja määrällistä onnea [elintasonsa jatkuvaa kasvua] 
tavoitellessaan aiheuttamaan lopulta myös oman tuhonsa rajatussa 
tilassa/olosuhteessa [maapallo]. Lajeja on tuhoutunut ennenkin ja tulee 
tuhoutumaan myös tulevaisuudessa. Miksi ihminen [joka on tuhonnut enemmän 
eläinlajeja kuin mikään muu ‘luonnonmullistus’] olisi itse poikkeus säännöstä 
[1]? 
.
3
Vain tiede- ja anarko-utopistit [libertaristiset tai 
kommunistiset] pitävät ihmistä niin ainutlaatuisena, että hän muka pystyy 
luomaan paratiisin maan päälle, vaikka hintana laiskan ja mukavuudenhaluisen 
elitisti-epikurolaisen kalliista ja turhista pikku nautinnoista saattaa hyvinkin 
olla eko- ja biosfäärin nopeutettu tuhoutuminen. Nuo Nietzschen kuvailemat 
‘viimeiset ihmiset’ ovatkin onnellisia idiootteja [2], sillä vain jonkin asteen 
narsistiset typerykset voivat olla täysin avoimesti elämää rakastavia onnellisia 
ihmisiä [kuten esim. pätevä biologian popularisoija Richard Dawkins]. 
* 
Kas tässä meillä väestöteknologisesti tosi optimistinen 
tulevaisuusvisio: epikurolaisten anarko-idioottien suoran demokratian 
yhteiskunta, jossa päätökset tehdään onnellisimman=vahvimman 
‘nautintaoikeudella’. Kuulostaako johdonmukaiselta ja 
oikeudenmukaiselta?
*
En tietenkään ole vaatimassa, ettei ihminen saisi olla 
onnellisuusoptimisti [senkin vuoksi, ettei keneltäkään voi/saa riistää hänen 
‘omaa luontoaan’], mutta 
ollakseen uskottava, optimistin pitää ensin vakuuttaa pessimisti ja skeptikko 
siitä, ettei ole samalla pelkkä hyväuskoinen hölmö. Skeptikkoa ja pessimistiä 
[kuten minä] ei kuitenkaan/tietenkään vakuuta välttämättä yhtään mikään, joten 
communication failed – taas kerran. Yritetään vain jotenkin sietää toisiamme, 
joskin suvaitsevaisuus on tässä blogissa ‘kiellettyä’.
.
[1] Rajattuun elintilaan sisältyvän 
yhteiskunnallis-ekologisen problematiikan tiimoilta kannattaa lukea etenkin 
Garret Hardinin ‘Yhteismaan ongelma’.
.
[2] Viimeisetkin ihmiset jakautuvat kahteen eri 
kategoriaan, joista globaali-liberaalit ‘mukavuus-narsistit’ [oman 
onnellisuutensa varmistamiseksi] ‘sosiaalistavat/integroivat’ kaikki 
mukavuuttaan uhkaavat ‘ikävät kansalaiset’ demokraattisella 
enemmistö-byrokratialla. ‘Orjuuttamisen’ syyksi heille riittää jopa kansalaisen 
‘suvaitsemattomuus’. ‘Lokaalit ‘yhteisö-narsistit’ sen sijaan ajavat 
toisinajattelijat maanpakoon Impivaarastaan eivätkä edes yritä ‘käännyttää’ 
heitä omaan onnellisuususkoonsa kuten globalisti-liberaalit.
*

 
 
3 comments:
Rauno, tämä on niin perusteellinen vastaus, että sen pureksimiseen menee nyt hieman aikaa. Poimin tässä nyt pikaisesti vain muutaman yksittäisen kohdan.
"Olet Kullervo taipuvainen mittailemaan kaikkia asioita, ilmiöitä ja tuntemuksia kvantitatiivisesti."
Mitä muuta voit odottaa insinööriltä?
"Olet siis tekemässä ihmisestä robotin, joka toimii piirulleen annetun ohjelman ja ohjelmoinnin puitteissa."
Mielestäni ihmiskunnan dokumentoitu historia osoittaa, että ihminen on onnistunut käyttämään tietojaan eduksensa, ja että teknologinen kehitys on yksilön kannalta positiivista. Tämä ei tietenkään kerro mitään tulevaisuudesta, vaikka antaakin sille jonkinlaista toiveikkuutta. Emme voi johtaa ihmiskunnan kehitykselle matemaattista mallia.
"Oletko lukenut Timo Airaksisen ‘Tekniikan suuret kertomukset’?"
En ole. Nuo mainitsemasi Dostojevskit olen lukenut, tosin nuoruudessa. Lukulistallani on myös muutama Dostojevski, luulen saavani niistä nyt paljon enemmän kuin parikymppisenä.
"Itse edustan [ajatellen ihmisen onnellisuutta fenomenologis-eksistentiaalisesta lähtökohdasta käsin] teknopessimististä teknodeterminismiä. Kehittämämme teknologia ‘vie voiton’ meistä jossain vaiheessa."
No nyt mennään sinne scifi-osastolle, josta olet minua myös muistutellut. Taidat flirttailla scifin kanssa vähintään yhtä paljon kuin minäkin. Olen myös taipuvainen ajattelemaan, että teknologiassa piilee suuri vaara. Vaikka monet pitävät teknologista singulariteettia hölynpölynä, olen omaksunut sen osaksi maailmankatsomustani ja pidän sitä täysin realistisena vaihtoehtona. Teknologian (ja koko ihmiskunnan) tulevaisuuteen liittyy siis mielestäni jonkinlainen epäjatkuvuus, jossa tämä (mielestäni) näihin päiviin asti jatkunut ihmiskunnan positiivinen kehitys voi ottaa arvaamattoman suunnan.
"Vain tiede- ja anarko-utopistit [libertaristiset tai kommunistiset] pitävät ihmistä niin ainutlaatuisena, että hän muka pystyy luomaan paratiisin maan päälle, vaikka hintana laiskan ja mukavuudenhaluisen elitisti-epikurolaisen kalliista ja turhista pikku nautinnoista saattaa hyvinkin olla eko- ja biosfäärin nopeutettu tuhoutuminen. Nuo Nietzschen kuvailemat ‘viimeiset ihmiset’ ovatkin onnellisia idiootteja [2], sillä vain jonkin asteen narsistiset typerykset voivat olla täysin avoimesti elämää rakastavia onnellisia ihmisiä "
No ilmeisesti olen sitten jonkinlainen utopisti, mutta kyllä teknologinen paratiisi minun nähdäkseni on täysin mahdollista. En kuitenkaan pidä itseäni aivan täysin "onnellisena idioottina", sillä olen päätynyt humanismiini ja optimismiini pitkällisen tien kautta, läpi masentavan pessimismin ja ateismin. Vaikka haluaisin yhdistää tämän jonkinlaiseen sivistykseen (joka on tosin erittäin pintapuolista: mitä enemmän luen, sen vajaammaksi tunnen itseni), kyse taitaa kuitenkin olla tietynlaisesta optimisisesta perusvireestä, joka on kulkenut mukanani pitkin elämääni (eli siis se "oma luonto", johon viittaat myöhemmin).
ilman optimismia e ela raunokka
No e ela.
Post a Comment