‘We’re on fire. We may not know it but we’re on 
fire, and we have to put that fire out. We’re burning with desire. We’re burning 
with craving. Everything about us is out of control.’ 
[Buddha].
*
*
The Waste Land, III The Fire 
Sermon (loppusäe)
To Carthage then I came
Burning burning burning burning
O Lord Thou pluckest me out
O Lord Thou pluckest
burning
*
T.S. Eliot siteeraa Augustinusta Buddhan Tulisaarna otsikkonaan: 'Oi Herra, sinä tempaat tulesta.' [Autio maa].
. 
I
I
Kommenttiluonnoksia Ironmistressin päreeseen 
Kalvinismin seitsemän ongelmaa:
1
Olen kirjoitellut itselleni kommenttiluonnoksia käydystä 
keskustelusta - en niinkään Ironmistressin käsityksestä kalvinistien Jumalasta, 
joka todella on sadisti ainakin/mm. predestinaatio-opin perusteella [josta emme 
voi tietämällä mitään tietää], jos nyt välttämättä halutaan kuvata Jumalaa 
inhimillisillä ominaisuuksilla [mutta mitä muuta on Jobinkaan kirjan Jumala kuin 
ihmisellä leikittelevä sadisti, hirveä Isä/Äiti, josta lapsi ei kuitenkaan voi 
luopua, koska silloin hän jäisi täysin yksin maailmassa]. 
*
Anonymous ja HepOnen[?] kirjoittavat mielestäni täyttä 
asiaa mitä esim. pelastuksen ja valinnan sekä predestinaation problematiikkaan 
tulee. Predestinaatio on paljon älyllistä sotkua ja turhaa väittelyä aiheuttava 
näennäisongelma, jolla on turha riivata itseään. Jos pelastus on ennalta 
määrätty joko periaatteella a] jotkut pelastuvat [myöhempi Augustinus ja 
kalvinismi] tai b] kaikki pelastuvat [nykyään liberalistinen teologia], niin on 
aivan sama, mitä teen ja sillä siisti, koska tuomio on jo julistettu [niinpä 
kalvinistien menestyksen teologia on (sinänsä lamaannuttavan) 
predestinaatio-opin kavaltamista]. 
.
.
Ennalta määräämisessä ihmisen moraaliselta vastuulta 
katoaa motiivi ja insentiivi. Asiasta ei kannata keskustella enempää, ellei 
sitten aleta Raamatun lauseisiin vedoten käydä retoris-hermeneuttista 
saivartelupeliä [joka on lopulta tarkoitus itsessään ja jonka katoaa 
historiallisen tulkinta-relativismin hämäryyteen], koska vapaan ratkaisuvallan 
ja ennaltamääräämisen ongelmat eivät ratkea loogisesti, ellei valinnanvapauden 
ja predestinaation käsitteellisiä kriteereitä höllennetä niin pitkälle, että 
melkein ‘kaikki käy’, mikä ei tietenkään ole enää teologiaa vaan lähinnä 
postmodernia politiikkaa. 
*
Se, mitä Raamattu itsessään sanoo Jumalasta, ei sovellu 
suoraan suoraan tähän päivään, mutta silti tietty teologian peruslogiikka säilyy 
niin kauan kuin kristinuskoa voidaan vakavasti ottaen [dogmaattisesti] 
kristinuskoksi nimittää. Mutta jo reformaatio ajautui niin suureen hajaannukseen 
ja eroon vanhasta kirkosta, ettei sitä varsinkaan modernistisen maallistumisen 
jälkeen aina viitsisi kirkoksi tai edes kristinuskoksi nimittää. Kun 
instituution auktoriteetti katoaa, se menettää lopullisesti myös 
uskottavuutensa. 
*
Pelastuksen ja valinnan ongelmaa pitää pohtia erikseen. 
Avainterm[e]iksi olen siihen ajatellut syyntakeettomuuteen asti luokiteltavaa 
intohimoista epävarmuutta, joka ajaa ihmisen joko halujensa orjaksi [esim. 
Augustinus ennen lopullista kääntymistään] ja/tai desperadoksi, joka maailmaan 
[ehkä jopa elämään] pettyneenä hylkää kaikki lopulliset ratkaisut, joita 
uskonnollis-metafyysiset markkinat ovat tarjoamassa olemassaolon mielekkyyden 
takaamiseksi.
.
.
Augustinus kääntyi/’käännettiin’ [‘ Oi Herra, Sinä 
tempaat tulesta’] kristinuskoon, mutta Räsänen tuskin kääntyy. Miksi? 
Vastaukseksi tarjoan jälleen Ivan Karamazovin logiikkaa: en halua pelastua, jos 
Jumala samalla sallii pienen lapsen tahallisen kidutuksen ja kuoleman. Ivan 
ikään kuin heittää ‘pelastuspallon’ takaisin Jumalalle, mikä merkitsee, että 
pelastuksen ‘ehdot’ on arvioitava moraalisesti uudelleen myös Pelastajan/Luojan 
näkökulmasta käsin. 
Luoja ei siis ole kaikkivaltias,-tietävä tai –hyvä. Itse 
asiassa Hän on yhtä paljon ihmisen luomus kuin modernin fysiikan 
matemaattis-tutkimukselliset metodit/välineet, joilla ymmärrämme todellisuutta, 
ovat ihmisen innovaatioita. Tästä seuraa, että myös moraali on viime kädessä 
ihmisen ymmärryksen luomus samassa merkityksessä kuin Kantin kategorinen 
imperatiivi on analoginen luonnonlakien kanssa. On sitten toinen asia, miksi 
luonnonlait pätevät aina, mutta ihmisen moraaliset käytännöt vaihtelevat 
kulttuureittain.
*
Jumalan olisi ollut turhaa luoda itsensä kanssa 
identtinen olio, koska silloin hän ei oikeastaan olisi luonut ihmistä lainkaan. 
Piti siis luoda olio, joka voi arvioida omaa eksistentiaalista tilannettaan 
suhteellisen itsenäisesti ja siten myös kieltäytyä ja kääntyä pois Jumalasta. 
Ilman tätä mahdollisuutta teologia olisi pelkkää toistoa [mitä se liturgiana 
tietysti onkin varsinkin itäisessä kirkossa] ja/tai 
kaikki-pelastuvat-sanahelinää [moraalirelativistinen liberaaliteologia], jossa 
perusongelma on kuin onkin vapaaksi arvioidun tahdon olemassaolo, koska 
liberaali ei voi kieltää tahtoa ja silti hänen pelastus-utopiansa toteutumisen 
kannalta subjektiivisen tahdon merkitys on de facto tarpeeton, koska kaikki 
pelastuvat [yhtä tarpeeton se on kalvinismissa, jossa pelastuvat on valittu jo 
etukäteen eli vetoaminen menestykseen ei ole muuta kuin peräti röyhkeää hybristä 
– itse asiassa kuolemansynti dogmin kannalta]. 
.
.
Niin itäisen mystiikan kuin yltiöliberaalisen teologian 
ajatus kaikkien pelastumisesta [myöhempi Augustinus ja kalvinismi sijoittuvat 
ikään kuin näiden kahden väliin] edellyttää kärjistetysti sanottuna vapaan 
tahdon ja subjektin mitätöimistä/katoamista. Itäisen teologian 
kulttuuriantropologinen ja kielellis-ontologinen perinne juontuu Aasiasta, jossa 
monista kielistä puuttuu suoraan subjektia merkitsevä sana [teon subjekti 
ilmenee/ilmaistaan kiertoilmaisuilla ja lauseyhteyden avulla]. Läntisen liberaaliteologian soteriologinen eetos sen sijaan on a] 
maallistuneen protestanttisen perinteen, b] humanistisen poliittisen 
liberalismin ja ] romanttisen maailmankatsomuksen hybridi.
.
.
Kyseessä on entisten 
viherhippien eli nykyisen oikeistokeskiluokan tapa- ja nimikristillinen versio 
universaalista [seksuaalisen ym.] vapautumisen itämaisesta meditaatio-kultista, 
joka on vuosien mittaan sulautunut menestyksen teologiaan [eikö tämä ole jo 
pikemminkin silkkaa synkretismiä kuin ‘alkuperäistä’ kristinuskoa? [ks. David 
Bentey Hart: Religion in America: Ancient and Modern]. 
*
Abrogaatio-oppi merkitsee lopulta samaa kuin postmoderni 
relativismin periaate ‘anything goes’ [Feyerabend tosin tarkoitti sloganillaan 
tieteellisiin innovaatioihin johtavien metodien pluralismia, ei niinkään 
eettistä relativismia], koska siinä opin annetaan muuttua muotien, poliittisten 
suhdanteiden [ehkä jopa pörssikurssien] ja ties millaisten 
mentaalis-kulttuuristen oikkujen vaikutuksesta pragmaattisesti ‘soveliaampaan’ 
suuntaan. Mutta abrogaatio-periaatteen voi perustellusti sanoa myös noudattavan 
predestinaatio-opin sisäistä logiikkaa. Kun pelastus ja kadotus on ennalta 
määrätty, on ihan sama, mitä ihminen tekee – teki hän sen sitten 
lähimmäisilleen, itselleen tai kristinuskon dogmatiikalle. Abrogaatio-oppi on 
poliittista teologiaa, joka elää pelkästään teologis-kulttuurisia markkina- ja 
valtasuhdanteita ennakoiden ja niihin reagoiden [esim. J. S. Spong]. 
.
.
2
'että Jumalan empatian puute on aika ilmeistä ja 
toisaalta voitaisiin sanoa, että Jumala kärsii laaja-alaiseen kehityshäiriöön 
kuuluvasta asperger oireyhtymästä (Jumalalla on kyllä riittävästi voimaa, mutta 
kyky ymmärtää ja kommunikoida kypsästi puuttuu). Jumala ei siis välttämättä 
olisi paha ja ilkeä sinänsä, vaan sellainen kuin kaikkivaltiuden ja asperger 
oireyhtymän kombinaatiolla varustettu persoona voisi olla.'
.
.
Onko hellenistinen 'divine apatheia’-käsitys, 
läntisempi[?] ‘kärsivä/rakastava Jumala’-käsitys sekä myöhäisvaiheen 
Augustinuksen ja kalvinistien ‘sadistinen jumala’ diagnosoitu nyt uudestaan nämä 
kolme 'luonnehäiriötä' yhdistävällä ‘divine asperger’-diagnoosilla? Hehheh. 
Ihminen se osaa kehitellä Jumalasta oman [epäjumalan]kuvansa – käsitteet vain 
vaihtuvat. Aiheesta löytyy asiaa 
esimerkiksi:
.
.
***
II
Anonymous kirjoitti Ironmistressin päreessä Kalvinismin seitsemän ongelmaa: 
.
.
'Pelastus on Jumalan teko joka on itseasiassa jo 
tehty (Jeesuksen sovitustyö), sen voi joko hyväksyä tai hylätä omalta osaltaan. 
Siitä voiko ihminen tehdä valinnan itsenäisesti vapaasta tahdosta (katolinen, 
evankelikaalinen, helluntailainen jne jne versio), vai onko sekin Jumalan 
vaikuttama valinta (luterilainen) tai peräti ennalta määrätty (kalvinistinen, 
hieman hassu tulkinta) voidaan sitten käydä kokonaan oma teologinen keskustelu 
mutta nähdäkseni kalvinistista versiota ja sinun väittämääsi arpapelistä ei 
voida ainakaan Raamatun kokonaisilmoituksen mukaisesti perustella tekemättä 
väkivaltaa alkuperäisille teksteille.'
.
.
Tämä anonymous puhuu täyttä asiaa sekä tässä että 
muualla kommenteissaan. Minun kannaltani ongelma on siinä, voiko kysymystä 
valinnasta pitää aitona kysymyksenä lainkaan vai onko kyseessä ‘pelkkä’ kielen 
eli logiikan ja retoriikan rakentama representaatio-kulissi – eräänlainen 
maaginen teatteri, johon a] otan henkilökohtaisesti eli aktiivisesti osaa, b] 
jään passiivisemmaksi katsojaksi tai c] pysyn kokonaan poissa [ei kiinnosta?] 
näistä ‘bailuista’.
.
.
Voidaan kysyä, onko olemassa mitään uskomusjärjestelmää, 
joka ei olisi rakentunut kielessä? Ei ole, joten naivi empirismi [havainto 
itsessään paljastaa enemmän (materiasta tai Jumalasta – miten vain) kuin 
havainnon representaatio eli kieli] ei ole relevantti vastaväite tässä[kään] 
tapauksessa. 
.
.
Minulle jää henkilökohtaisesti jäljelle ensin toinen ja 
lopulta kolmas positio, jossa jätän valinnan yksinkertaisesti tekemättä, koska 
en osaa päättää kumman vaihtoehdon valitsen. En silti Buridanin aasin tavoin 
kuole nälkään, koska yritän elää ‘autenttista’ elämää sitoutumatta Kristukseen 
silti kieltämättä häntä älyllisesti yksisilmäisten ateisti-naturalistien tavoin. 
.
.
Hyväksyn epävarmuuteni. Muuta minulla ei ole. En 
ymmärrä, mitä usko merkitsee, en sitä, mitä tarkoitetaan Jumalalla, enkä 
myöskään elä siinä odotuksessa, että jonain päivänä tulisin ymmärtämään [mikä ei 
ole ihan sama asia kuin tietäminen; en ole agnostikko]. Ehkä olen syyntakeeton, 
eivätkä syyntakeettomat ole vastuussa uskostaan tai epäuskostaan. 
'
'
Jos nyt joku vaatimalla vaatii minua uskomaan, väitän, 
ettei hän itse sisimmässään usko, koska pelkää omaa epävarmuuttaan, mutta 
minusta hän ei tule saamaan ideologiseksi vallanhaluksi muuttuneen 
epävarmuutensa lakeijaa. Syyntakeetonta ei voi käännyttää, mutta hän saattaa 
kyllä ‘käännyttää’ uskossaan liian varmoja.
.
.
III
Anonymous kirjoitti Ironmistressin päreessä Kalvinismin seitsemän ongelmaa:
.
.
'Pelastus on Jumalan teko joka on itseasiassa jo 
tehty (Jeesuksen sovitustyö), sen voi joko hyväksyä tai hylätä omalta osaltaan. 
Siitä voiko ihminen tehdä valinnan itsenäisesti vapaasta tahdosta (katolinen, 
evankelikaalinen, helluntailainen jne jne versio), vai onko sekin Jumalan 
vaikuttama valinta (luterilainen) tai peräti ennalta määrätty (kalvinistinen, 
hieman hassu tulkinta) voidaan sitten käydä kokonaan oma teologinen keskustelu 
mutta nähdäkseni kalvinistista versiota ja sinun väittämääsi arpapelistä ei 
voida ainakaan Raamatun kokonaisilmoituksen mukaisesti perustella tekemättä 
väkivaltaa alkuperäisille teksteille.'
*
Kiitos anonymous. Kirjoitat tässä kuten jokaisessa 
kommentissasi täyttä asiaa – loogisesti pätevää ja raamatullisesti perusteltua 
[en sano tätä asiantuntijana vaan 'amatöörinä']. Itse yritän kiemurrella 
valinnan ongelmasta vetoamalla eräänlaiseen täydellisestä epävarmuudesta 
johtuvaan syyntakeettomuuteen, mutta tavallaan juuri sellainen ‘olotilahan’ on 
otollinen ‘ottaa Kristus vastaan'. Vertaan sitä murrosikäiseen, jonka 
maailmankuva ja –katsomus hapuilee ties missä, ottaa ja saa vaikutteita monelta 
suunnalta, kunnes ehkä löytää tukevan tuntuisen perustan. Tai ihminen, joka ei 
ihan vielä ole rakastunut, mutta joka on valmis rakastumaan. Hän on epävarma 
eikä ehkä vielä edes tiedä, kuka on hänen rakastettunsa, mutta hän odottaa ja 
mahdollisesti etsiikin. Silti hän on kuin sumussa eikä näe tulevaisuuteen, ei 
tiedä kehen voisi luottaa niin paljon kuin rakkaus edellyttää [eli 
määrättömästi] eikä toisaalta uskalla rakastua täysillä ja luottaa juuri siksi, 
että rakastaa eikä päinvastoin [pelkkä luottamus ei ole rakkautta].
*
Käsittämättömän ja kauhistuttavan hämmennyksen vallassa 
[maailman indifferenssin uhatessa murtaa ’ymmärrykseni muodot’ eli 
identiteettini/minuuteni] huudan apua, jonka luonnetta en myöskään/tietenkään 
voi kerta kaikkiaan ymmärtää, koska saavuttaakseen minut ja vakuuttaakseen minut 
sen täytyy ylittää omat voimani ja älyni, joka uhkaa murtua sisäisessä ja 
ulkoisessa kaaoksessa. Eiköhän kääntymystä voisi tässä kohtaa kuvata eroottisia 
konnotaatioita sisältävällä määrityksellä – Jumala ‘ottaa minut’, jos on 
ottaakseen.  
.
.
Minun kaltaisellani ‘syyntakeettomalla ja täysin 
epävarmalla [en usko loogisiin (Pascalin fideismi) tai tilastollisiin 
todennäköisyyksiin (Dawkinsin ateismi)] joskin ehkä intohimoisella 
nihilistillä’, joka ei siis kiellä Jumalaa vaan Ivan Karamazovin tavoin 
palauttaa tälle pääsylippunsa, koska uskon/pelastuksen hinta on hänen mielestään 
liian kova [yhdellekin pienelle lapselle aiheutettu tahallinen kärsimys], ei 
liene muuta vaihtoehtoa kuin tuo tulesta tempaaminen, sillä omaehtoisesti hänen 
tahtonsa ei kiinnity mihinkään lopullisesti ilman, että jokin ‘korkeampi voima’ 
asettaa hänelle jumalallisen ‘viitepisteen’ eli uskonnollis-ideologisen 
alkuehdon tai peruskoordinaatin, josta käsin hän voi ajatella/ymmärtää 
pelastusta, hyväksyä sen ja sitoutua siihen. 
.
.
Mitä edellä määritellyssä tapahtuu todella – 
fenomenologisesti, sitä en osaa enkä edes uskalla relevantimmin kuvailla. Olen 
kielen varassa ja kieli on representaatiota – siis platonilaisittain eräänlaista 
todellisuuden epätäydellisempää toistoa ellei jo peräti vääristynyttä kopiota. 
Ehkä asian/muutoksen voi kuvata eksakteimmin matematiikalla ja biteillä, mutta 
silloin on jo väistämättä menetetty autenttisen/alkuperäisen ajan presentistinen 
hetki, ja kun menetetään presentistinen aika [jota ei siis voi korvata 
merkeillä, numeroilla ja fysiikan laeilla; ‘aika on entropian gradientti’, ei 
ole kuvaus koetusta, presentistisestä ajasta vaan ajan kaavamainen määritys, 
toisin sanoen eri ontologis-kategorisen tason kuvaus kuin presentistinen aika], 
menetetään historia sellaisena kuin se tapahtui ja kun menetetään alkuperäinen 
ajallinen historia, menetetään ihmisen kokemuksellinen ja intentionaalinen 
ulottuvuus, joten se siitä matemaattisen mallinnuksen ja tekoälyn ‘hyödystä’ 
esim. uskonnon ja Jumalan ‘havainnoinnissa’. 
.
.
Lukekaa Platonia. Aristoteleen oivallukset on jo 
puristettu tyhjiin [paitsi ehkä Metafysiikan suhteen].
*
'Oi Herra, sinä tempaat tulesta!'
.
.
Augustinus on täynnä intohimon kaaosta ja hämmennystä, 
eikä hänen elämässään ole mitään suuntaa, koska halut vievät häntä yhä 
syvemmälle lihan oikuttelevaan hulluuteen [hän palaa himosta]. Viimein hänet 
temmataan [Jumala tempaa] pois – palavana – toisin sanoen hän saa mahdollisuuden 
ja pelastuu sisäiseltä tuhoutumiselta ja näivettymiseltä.
.
.
Luultavasti on niin, että ihminen voi omalta osaltaan 
hyväksyä pelastuksen eli Jeesuksen sovitustyön [Kristuksen sovitusuhrin takia 
enää ei tarvitse uhrata ketään eikä mitään; laki ei enää ole pelkkä ulkoinen 
pakko absurdeine detaljeineen vaan siitä on tullut sisäinen, universaali normi 
(omatunto)] täydellisen epävarmuuden ja miltei syyntakeettomuuden tilassa, mutta 
ei koskaan ilman intohimojen turbulenssia.  
.....
IV
http://www.hermitary.com/solitude/eckhart.html 
[lopullinen ratkaisu Jumalan ja ‘vastaavien’ mysteerien ongelmaan]
*
*

 
 
4 comments:
"Predestinaatio on paljon älyllistä sotkua ja turhaa väittelyä aiheuttava näennäisongelma, jolla on turha riivata itseään."
Sieltä indoktrinaation menetelmätyöpakista, eikä siis mitään sattumaa.
Materialismin omassa tiedeuskossa taas geenifatalismi rakenteelliesti ajaa pitkälti samaa asiaa.
Mainio huomautus. Tämäkin analogia osaltaan osoittaa, että loogiselta rakenteeltaan uskomuksemme koko laajuudessaan toistavat ja/tai pikemminkin uusintavat tiettyjä ajattelun 'metapsykologisia' ['semanttisia', ei ainoastaan matemaattissyntaktisia] perusehtoja tai edellytyksiä, kutsuttakoon niitä sitten tiukan muodollisesti [mikä ei ole välttämättä minun intentioni tässä asiassa] ymmärryksen muodoiksi [Kant], symbolisiksi muodoiksi [Cassirer] tai jopa synnynnäisiksi ideoiksi [Platon, nativismi]. Ne eivät kuitenkaan ole pelkkiä struktuureja [strukturalismi ylipäätään jämähtää historiattomaan muotoon], koska niillä on yleensä ainakin näennäisesti erilainen empiirinen ja psykologinen sisältö. Näin ollen niiden yhteyttä ei myöskään voi osoittaa ja oivaltaa rakenteellisen identiteetin [tai rakenteellisen kausaliteetin, mitä se sitten onkaan; Althusser kai tiesi] vaan analogian ja metaforan kautta.
Hitto - kappalejaon kanssa on taas ongelmia, mutta eiköhän asia ole nyt jotakuinkin kunnossa. Tekstistä puuttuu valitettavasti kunnon idea. Kun on päätynyt paradoksiin ja umpikujaan, alkaa ajattelu yhtä aikaa sekä rönsytä että lyödä tyhjää.
Lapsuksen korjaus.
Eliotin kuuluisa runo Waste Land on suomennettu otsikolla 'Autio maa' ja hänen vielä kuuluisampi runonsa Hollow men otsikolla 'Ontot miehet'.
Post a Comment