Johannes näkee Ilmestyksen. 
. 
Kirjoitettu kommentiksi 
Tiedemiehelle ja Ironmistressille IM:n päreessä Rotuhygieniaa kokoomuslaisen 
tapaan, osa II.
.
1
Tiedemies arvioi Ironmistressin väitteitä 
mm. seuraavasti: 'hohhoijaa'
. 
Samaa mieltä. Mutta sitkeä on akka. Saisipa sen 
vielä ajattelemaan tolkullisesti. Suunta vaikuttaa joskus miltei 
oikealta/vasemmalta, joskin tietyt yleistykset ovat edelleen syvältä hanurista. 
Mutta mikä minä olen kritisoimaan IM:n ajoittain realistisia fanatismeja, 
jos/kun itse polemisoin niin, että räkä lentää. 
. 
Ironmistressin mekanistinen logiikka ei 
kuitenkaan ole aina relevanttia liberalismin, konservatismin, oikeiston ja 
vasemmiston erojen määrittelyyn. Silti [olen yllättynyt, myönnän] IM selviää 
etenkin talousliberalismin kritiikissään kohtuullisen hyvin – jälleen, mutta 
arvoliberalismin suhteen häneltä pääseekin sitten aika jääräpäistä turbulenssia, 
jota en suoraan sanottuna aina ymmärrä. 
Myöskään ylipositiiviset 
konservatismi-tulkinnat eivät joka paikassa avaudu. 
. 
Kokeile, Ironmistress, vielä nelikenttää em. 
käsitteillä ja koordinoi itsesi vain yhteen nelikentän pisteeseen. Jos sinulta 
löytyy vähääkään ristiriidan tajua ja älyllistä omaatuntoa, et tule siinä 
onnistumaan.. Et voi olla uskottavasti pelkästään konservatiivi. Muussa 
tapauksessa olet joko pragmaatikko, joka venyttää määritelmien merkitykset 
ylösalaisin tai fanaatikko joka vähät välittää tosiasioista.
. 
2
Muistutan, että minun polemiikkini perustuu 
tunteen ja intuition dynamiikkaan – ei niinkään argumentatiiviseen päätelmään ja 
päätökseen. En väittele ns. tosiasioista vaan siitä, minkä koen/tunnen oikeaksi 
ja/tai vääräksi. Yritän tietysti välttää sellaisia perusmokia, jotka ilmentävät 
vakavaa argumentatiivista ja jopa kognitiivista ristiriitaa tai pahaa kehää, 
vaikka tiedän jo etukäteen, etten onnistu täysin välttämään niitä, mikäli pidän 
kiinni omaksumastani poliittis-sosiaalisen oikeudenmukaisuuden käsityksestä. 
. 
Mutta mentaalis-aatteellinen vakaumus ja sen 
argumentatiivinen todistettavuus eivät kuulu saman kategorian piiriin. Eiväthän 
ihmiset usko Jumalaankaan sen vuoksi, että Jumalan olemassaolo voitaisiin 
todistaa tai kumota loogisin ja/tai tieteellisin metodein. Vakaumus ei ole 
perimmältään selitettävyyden tai edes ymmärrettävyyden piiriin kuuluva asia. 
Kyse on ikään kuin ‘sisälläni kypsyneestä’ valinnasta/päätöksestä [‘sikisi 
pyhästä Hengestä’ ;\], jonka viime kädessä vain hyväksyn ja se siitä. Loppu on 
polemiikkia ;\. Vakaumus on kuin oma lapsi, jota puolustetaan henkeen ja 
vereen.
. 
3
Toisin kuin Ironmistressiin tai meikäläiseen, 
sinuun Tiedemies, joka niin selkeästi ja järkevästi 
osaat perustella asiat, pätee seuraava näky. Tarinan minä on ‘tietysti’ 
Henki.
. 
15. Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, 
jospa olisit kylmä tai palava! 16. Mutta nyt, 
koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut 
suustani ulos. 
Johanneksen ilmestys 3
. 
Hm. Tämähän voisi olla vaikka Nietzschen kynästä. 
. 
4 
Entä keitä ovat 2000-luvun profeetat? 
Konservatiiveja? Nyt pitänee kysyä, ovatko ‘tyypilliset’ profeetat aina olleet 
perimmältään konservatiiveja? Jopa Marx, joka uneksi staattisesta onnen tilasta, 
jossa valtiota ei ole ja jossa kaikki ihmiset elävät tasapainoisesti ja itseään 
toteuttaen vailla pakotteita käyttäytyen kiltisti toisiaan kohtaan. 
. 
Mitä muuta tämä on kuin vasemmisto-liberaalista 
paratiisiromantiikkaa eli käytännössä eräänlaista ‘perhe- suku- ja 
klaani-konservatismia’ [vapaus on saavuttanut siinä ikään kuin uudestaan 
‘alkuperäiset ja luonnolliset’ rajansa: kyseessä on nostalginen Lintukoto], 
jossa alunperin fanaattisen vasemmisto-liberalisti-anarkistin levoton sielu 
pyrkii saavuttamaan ikuisen oikeudenmukaisuuden ja rauhan tilan. 
. 
Tällainen ihanuus ei kuitenkaan toteudu enää kuin 
unissa. Sitä ei saa tapahtumaan ‘luonnollisen’ [ei-institutionaalisen] 
kehityksen tuloksena, koska ihminen on [kuten Rousseau sanoo] vieraantunut 
lajiolemuksestaan juuri instituutioiden [etenkin rahan] vääristämänä. Niinpä 
ideaaliseen tasa-arvo-onnen tilaan [mitä ikinä se sitten onkaan] voi yrittää 
pyrkiä vain yhteiskunnallisin pakkokeinoin eikä suinkaan ‘luonnollisena’ [mitä 
ikinä se sitten merkitsekään] paluuna alkuperäiseen luontoon ennen 
vieraantumista. Sitäpaitsi kaikilla ihmisillä ei koskaan tule olemaan yhteistä 
tahtoa/yleistahtoa tähän päämäärään. He ‘jäävät’ 
individualisteiksi.
. 
Ei hyvä. Eikä edes mahdollista. Tuohon uneen minä 
en mene mukaan. Pelkkä ulkoinen pakko ei synnytä vapautta edes Hegelin 
oikeusfilosofiassa. Sisäinen pakko/velvollisuus [Kantin kategorinen imperatiivi] 
ja sisäisen sekä ulkoisen velvollisuuden ykseys [Hegelin Sittlichkeit] on sitten 
asia erikseen. 
. 
Sekä Kantin että Hegelin näkemys eroaa 
liberalistisesta ja sosialistisesta vapaus- ja autonomiakäsityksestä, joissa 
ihminen/tahto on joko mahdollisimman vapaa valtiosta/pakosta 
[oikeistoliberalismi, negatiivinen vapaus] tai täysin sidottu siihen 
[sosialistinen ‘liberalismi’, positiivinen vapaus]. Hegelin malli ottaa huomioon 
kummatkin vapauden aspektit. Hegel oli Adam Smithinsä lukenut.
. 
Vasemmistoliberalistien [dream-]utopia on siis 
practically arvokonservatiivinen Onnela. Niin talous- kuin 
sosiaali-darwinististen oikeistoliberalistien Onnela sen sijaan merkitsee 
patruunojen ja torpparien ellei peräti orjayhteiskunnan paluuta: lyhyesti 
sanottuna fasismia ja rasismia. Vahva talousliberalismi yhdistyneenä vahvaan 
arvokonservatismiin synnyttää väistämättä kohtuutonta yhteiskunnallista 
epätasa-arvoa. Entä onko tällainen kehitys luonnollista vai ei? Kas siinä pulma. 
Schubakin, Tolvasen ja Milttonin mielestä on [mutta ovatko Schubak ja Tolvanen 
arvokonservatiiveja?]. Tomin, Sammalkielen ja RR:n mielestä ei [mutta ovatko 
Sammalkieli ja Räsänen arvoliberaaleja?].
. 
Esitetyt mallit eivät näyttäisi olevan kovin 
hyviä vaihtoehtoja [Hegelin mallissa tosin on viehätyksensä edelleen, mutta 
Fredrik Suuren jälkeistä Preussia ei enää ole olemassa/?]. Viimeiseksi 
vaihtoehdoksi jää aina eräänlainen ‘Realpolitik’, jonka ytimestä löytyy tässä 
yhteydessä angloamerikkalainen mentaliteetti eli pragmaattisuus. Kyseessä on 
eräänlainen Tiedemiehen virkamieshallitus, jossa jaaritellaan loputtomiin 
asiantuntevasti ja päädytään lopulta vesitettyihin kompromisseihin. Max Weberiä 
vapaasti lainaten: hallintobyrokratian teknokraattinen kone on alkanut käydä 
itsestään. Mihin poliitikkoja enää tarvitaan? Nehän vain sotkevat asioiden 
tehokasta etenemistä. 
. 
Minulle tällainen malli merkitsee 
teknokraattisen plutokratian valtaa. Siinä liberalismi ja konservatismi eivät 
enää juurikaan erotu toisistaan poliittisesti, psykologisesti tai semanttisesti. 
Kapitalistiseen teknologiakoneeseen on silloin asennettu puoliautopilotti 
päälle, kunnes uusi talouskupla taas puhkeaa ja ihmisen on yritettävä korjata 
kvantti-algoritmiseen järjestelmään ohjelmoimiensa alkuehtojen 
vääristymät.
. 
5 
Kone käy itsestään. Kone on 
funktionaalinen tautologia. Ihminen muuttuu koneeksi. Kone ei muutu ihmiseksi. 
Koneella on vaihtoarvo. Jumala tulee koneesta. Koneesta tulee Jumala. 
Teknologinen järjestelmä ei tunne liberalismia eikä konservatismia. Järjestelmä 
tuntee vain algoritmin. Algoritmi on nimi teknologian Pyhälle Hengelle. Henki kuolee 
teknologisen determinismin ja tehokkuuden orjuuteen sitä itse edes tajuamatta. 
Orjuus on vapautta. Vapaus on orjuutta. Osta nyt. Nauti heti. Maksa huomenna. 
Sama uudelleen. 
Loputtomasti. Kuvittelee olevansa onnellinen. On onnellinen. Aina. Ikuisesti. Ei 
enää ihminen. Kone. Käy itsestään. On. Off. ON. OFF. ON. OFF. ON. 
*


2 comments:
on se tieremiäs säälimättömän fiksu jannu, plokistanin kovin jätkä
no ei kai toi räsänen sille muuten viittis eres vittuilla
Post a Comment