I'm Going Slightly Mad
*
Päreen luku 1 on sitaatti Ann Heberleinin 
kirjasta Pieni kirja pahuudesta. 
. 
1
[.....] 
Friedrich Nietzschen mukaan ihmiskunnassa 
kamppailevat jatkuvasti toisaalta pimeät, kaoottiset, primitiiviset, 
irrationaaliset voimat, ja toisaalta pyrkimykset hallita niitä. Hän kutsuu näitä 
kilpailevia voimia dionyysisiksi ja apollonisiksi. Kummatkin voimat ovat läsnä 
ja havaittavissa ihmiselämässä, mutta dionyysiset voimat ovat voimakkaampia kuin 
apollonisten voimien yritykset hillitä niitä. Nietzsche liittää pimeät, 
primitiiviset, tuhoisat voimat luontoon ja niiden hillitsemispyrkimykset 
ihmiskulttuuriin ja sivilisaatioon.
. 
Nietzsche ei suinkaan tuomitse dionyysisiä 
voimia, kuten voisi kuvitella, vaan päinvastoin. Hän nimittäin pitää niitä 
luovuuden alkulähteinä. Ihminen on osa luontoa, joten dionyysiset voimat 
hallitsevat meitäkin, Nietzsche pohtii. Terveellisintä on ymmärtää ja tunnustaa 
tämä seikka. Vasta silloin ihminen voi elää vapaata ja ja täysin ilon täyttämää 
elämää. Se tosiasia, että dionyysiset voimat torjutaan mutta apollonisia voimia 
ylistetään, selittää Nietzschen mukaan kulttuurimme sairastumisen ja sen, miksi 
järkemme ja moraalimme on pelkkä vitsi. Vain ani harvat suuret, luovat yksilöt 
[kuten Nietzsche itse, kuvittelisin] näkevät tämä petoksen läpi. Ratkaisu on 
arvioida moraaliset kannanottomme uudestaan, luopua harhaanjohtavasta 
rationaalisuudesta ja vapauttaa ne luovat alkukantaiset voimat, joilla on valta 
tehdä meidät onnellisiksi. Se ei Nietzscheä huoleta, että samalla kun pimeät, 
tuhoavat ja primitiiviset voimat toivotetaan tervetulleeksi, vapautuu myös 
julmuutta.
. 
Nietzsche torjuu platonistisen ja aristoteelisen 
ajatuksen järjestä hyvän ihmiselämän edellytyksenä. Platonin ja Aristoteleen 
tavoin myös hänestä olemassaolo on kaksijakoista – luonto ja kulttuuri, pimeä ja 
valo – ja hän uskoo vakaasti siihen, että ihmiselämää leimaavat vastakohdat ja 
keskenään kamppailevat voimat, mutta siihen yhteneväisyydet jäävät. Platonin ja 
Aristoteleen päämäärä on kulttuurin kesyttämä luonto ja järjen voitto vieteistä, 
kun taas Nietzsche panee vietit järjen edelle ja torjuu valistusfilosofian 
pakkomielteen rationaalisuudesta.
. 
Joseph Conradin romaanin [Pimeyden sydän], jossa 
Kurtz muuttuu sivistyneestä ja moraalisesta länsimaalaisesta julmaksi ja 
primitiiviseksi hirmuhallitsijaksi, voidaan ajatella kuvaavan ajoittain 
Nietzschen ajatusta siitä, miten ihminen käy kamppailua hänessä kilpailevien 
voimien, niin sisäisten kuin ulkoisten kanssa. Pimeyden sydäntä on 
luettu etupäässä voimakkaana kolonialismin kritiikkinä, mutta se tarjoaa myös 
mielenkiintoisia näkemyksiä ihmisluonnosta. Conrad kuvaa tehokkaasti, millainen 
valta dionyysisillä voimilla on itseään sivistyneenä pitämään mieheen. Niihin 
verrattuna sekä moraali, että järki jäävät kirkkaasti toiseksi. Aiempi 
moraalisten arvojen hylkääminen ja luovien, alkukantaisten voimien armoille 
heittäytyminen, kuten Nietzsche sitä nimittää, vaikuttaa tapahtuvan järkyttävän 
helposti. Ja niin Kurtz tosiaan tekee – hän on verrattoman luova keksimään 
rituaaleja, ja hänen intonsa kääntää aiemmat arvonsa päälaelleen on suorastaan 
ihailtavaa [jos ajattelee kuten Nietzsche].
. 
Toinen kuuluisa romaanihenkilö, joka estoitta 
seuraa vaistojaan ja käyttää muita ihmisiä häikäilemättä hyväkseen halujaan 
tyydyttäessään, on Juliette, markiisi de Saden romaanin Histoire de 
Juliette, ou les Prosperites du vice kuvankaunis sankaritar. Mikään ei estä 
Juliettea ja hänen kumppaneitaan heidän yksilöhedonistisella matkallaan kohti 
seksuaalisia nautintoja. Lukuisat naiset ja miehet heittävät henkensä tässä 
lähes viisisataasivuisessa romaanissa, joka pursuaa seksuaalisia julmuuksia ja 
makaabereja orgioita. Viekas Juliette luo itselleen nimeä ja kokoaa omaisuuden 
järjestämällä tilaisuuksia, joissa kaikki on sallittua. Maurice Blanchot 
kirjoittaa teoksessaan Lautreamont et Sade ihailevasti, ettei kukaan 
voita Sadea vapaudessa ja hillittömyydessä. De Saden kuvaus ihmisistä, jotka 
asettuvat vallitsevan moraalikäsityksen ulkopuolelle – esimerkiksi sen, että 
murhaaminen on väärin – nähdään toisin sanoen ylistävänä mestariteoksena ja 
eräänlaisena libertaristisena manifestina. Romaanin ruotsinnoksen jälkisanoissa 
Edenborg ja Johansson painottavat Julietten feministisiä piirteitä, kuten monet 
muutkin heitä ennen: ‘[de Sade] antaa romaanihahmojensa kääntyä usein naisten 
puoleen ja houkutella näitä antautumaan himolle seksuaaliselle nautinnolle’. 
Vallitsevista sukupuolirooleista irrottautuminen ja naisten oikeuksien 
puolustaminen ovat tässä yhteydessä siis elähtäneen, sadistisen ja äärimmäisen 
seksuaalisuuden synonyymeja.
. 
Julmuuden ja seksuaalisen nautinnon suhde on 
toistuva teema kaunokirjallisuudessa. Juliette on tärkeimpiä teoksia 
siinä kulttuurisesti hyväksytyssä väkivaltapornossa, joka tunnetaan nimellä 
posh porn. Käsitettä ei tietenkään käytetty de Saden aikaan. Ilmaisu 
viittaa sivistyneenä pidettyyn pornografisen kirjallisuuden genreen, jonka 
tekijät ovat usein naisia. Väkivalta ja julmuudet eivät ole kovinkaan 
harvinaisia aineksia posh porn-genressä. Toinen esimerkki on Helen Walshin 
romaani Lutka. Millie O’Reilly on Julietten tavoin kaunis, seksikäs, 
älykäs ja rakastettu. Millien seksuaalinen nautinto kytkeytyy tiiviisti kipuun – 
hänen omaansa ja muiden – ja romaanissa hänet sekä raiskataan että hän raiskaa 
itse. ‘Julmuus on ihmisen suurin ja raskain pahe’, kirjoitti Judith N. Shaklar, 
ja se vaikuttaa olevan peruslähtökohta muun muassa de Sadella ja Walshilla. 
Selvästikin julmuus ja piittaamattomuus kutkuttavat mieliä.
. 
Moraalin alkuperästä –teoksen 
alkusanoissa Nietzsche kyseenalaistaa hyvän moraalin paremmuuden pahaan 
verrattuna. Olemme pitäneet itsestäänselvyytenä sitä, että hyvä on parempi kuin 
paha, Nietzsche kirjoittaa, – ajatelkaa, jos asia olisikin päinvastoin ja paha 
pitäisi arvottaa korkeammalle kuin kuin hyvä. Hän ei selosta asiaa kovin 
tarkkaan, joten jäämme edelleen epätietoisiksi sen suhteen, miten hän arvioi 
pahaa ja hyvä. Se toki käy selväksi, että Nietzsche suhtautuu ilmeisen 
epäluuloisesti ‘orjamoraaliin’, kuten hän asian ilmaisee. Orjamoraalin alkuperä 
on selvästi kristillisessä etiikassa, joka arvostaa kuuliaisuutta ja lojaaliutta 
[samoja ominaisuuksia, joista Milgramin tutkimuksen koehenkilöt antoivat 
näytteen...] ja jossa ihmisiä ja heidän tekojaan arvioidaan keskeisesti hyvän ja 
pahan käsitteillä. Juuri tällaisen moraalin – orjamoraalin – Kurtz vei mukanaan 
Afrikkaan, mutta hylkäsi myöhemmin. 
. 
Nietzsche ei ensisijaisesti pyri 
kyseenalaistamaan pahaa moraalisena käsitteenä. Kuten kirjan nimikin vihjaa, hän 
suhtautuu skeptisesti koko moraalin käsitteeseen ylipäätään. Nietzsche torjuu termin paha, koska se on hänen mielestään ‘huono’ 
käsite; se demonisoi ‘vihollisen’ ja johtaa siten vain vihaan. Hänen mielestään 
viha ja kostonhimo ovat heikkouden merkkejä. Vahva ihminen ei anna muiden 
tekojen vaikuttaa itseensä eikä tuhlaa aikaansa vihaamiseen ja koston 
hautomiseen. Vihantäyteinen ja kostonhimoinen ihminen paljastaa vain oman 
heikkoutensa ja alemmuutensa. Viha on nimittäin Nietzschen mielestä vain ilmaisu 
omasta voimattomuudesta ja kyvyttömyyden pelosta, ja sillä on taipumus ottaa 
ihminen kokonaan valtaansa.
. 
‘Pysy kovana!’ Nietzsche kehottaa lukijaa 
kirjassa Näin puhui Zarathustra ja tarkoittaa kovuudella, ettei muiden 
ihmisten pahojen tekojen sen enempää kuin heidän kärsimystenkään pitäisi antaa 
vaikuttaa itseensä. Luovan ihmisen täytyy olla kova, ja vain ihmisistä jaloimmat 
kykenevät täydelliseen kovuuteen. Muiden surkuttelu ja heikkojen sääliminen on 
epäinhimillistä. Nietzscheläinen miehekäs kovuus hylkää myötätunnon ja kannattaa 
sortoa sekä muiden ihmisten hallintaa. Hän ylistää niitä, jotka kestävät muiden 
kärsimystä, ja pitää heikkoutta ja heikkoja kohtaan tunnettua myötätuntoa 
kontraproduktiivisena. ‘Heikkojen ja epäonnistuneitten tulee käydä perikatoon: 
meidän ihmisrakkautemme ensimmäinen käsky’, Nietzsche kirjoittaa 
Antikristuksessa.
. 
Kurtzista tulee kova mies, jota muiden kärsimys 
ja tuska eivät liikuta ja joka keskittyy luomaan oman maailman itsensä 
ympärille. Kurtzin hahmo on kuin nietzscheläisen ihanneihmisen ruumiillistuma, 
yli-ihminen, jolla on oikeus elää omien sääntöjensä mukaisesti – aivan kuten 
Raskolnikov ja Juliette tekevät [vrt. myös Don Juan/rr]. Raskolnikov ei tosin 
ole viehtynyt julmuudesta kuten Kurtz, mutta hänkin pitää itseään 
‘poikkeuksellisena’ ihmisenä, jolla on erityislaatuisia näkemyksiä. Sen vuoksi 
hänellä on mielestään sekä kykyä että oikeus luoda omat sääntönsä. Oman, itseä 
varten luodun moraalin mukaan eläminen ei kuitenkaan tuo onnea. Raskolnikov 
murtuu hitaasti mutta varmasti, ja tunnontuskat musertavat hänen ennen niin 
järkkymättömän itseluottamuksensa. Kurtzkaan ei ole onnellinen, vaikka hän 
toteuttaa vallanhaluaan kaikin keinoin, sallii dionyysisten voimien pulputa 
sisältään ja antautuu niiden valtaan. ‘Kauhu! Kauhu! Kauhu!’ hän pihisee 
viimeisiksi sanoikseen kuolinvuoteellaan.
[.....] 
. 
Ann Heberlein: Pieni kirja pahuudesta [s. 
60-66]
. 
2
Nietzschen kaksi luontoa: pehmeä ja kova, joista 
pehmeys oli todellinen ja kovuus vähitellen omaksuttu kirjallinen ‘kulissi’, 
joka toimi historian ja ihmisen julmuuden peilinä. Lopulta nerokas peili-kulissi 
murtui ja vei koko ihmisen mukanaan.
. 
Kurtziin ja Raskolnikoviin verrattuna 
Nietzschen ‘oma psyykkinen romahdus’ [joka oli vain ajan kysymys] oli jos ei dramaattisempi niin ainakin konkreettisempi ja todellisempi. Se tapahtui Torinon kadulla Nietzschen 
nähtyä tammikuun alussa 1889 majatalonsa lähellä ajomiehen 
alkavan säälimättömästi ruoskia itsepäistä hevostaan, 
joka ei totellut isäntänsä käskyä vetää kuormaa. Nietzsche oli yhtäkkiä 
heittäytynyt hevosen kaulaan ja yrittänyt siten estää ruoskimisen.Tämän 
kohtauksen jälkeen Nietzsche vaipui ensin syvään apatiaan tai depressioon, mutta 
toivuttuaan hiukan hän alkoi lähetellä asuinpaikastaan osittain mielipuolisia 
kirjeitä ystävilleen [myös Italian kuninkaalle]. 
. 
Nietzschen paras ystävä, Baselin yliopiston 
kirkkohistorian ja teologian professori Frans Overbeck haki hänet Torinosta Baseliin saatuaan ensin kirjeen, jota luuli aluksi Fritzin pilailuksi, mutta kun Nietzschen etäisempi professori-tuttava Baselista, tunnettu historioitsija Jacob Burkhardt, tuli näyttämään Overbeckille Nietzscheltä itse saamiaan merkillisiä kirjelappuja, 
tilanteen vakavuus lopulta selveni hänelle. Burckhardt kehotti Overbeckia 
hakemaan talvet Pohjois-Italiassa viettävän ystävänsä heti takaisin Sveitsiin 
tai Saksaan, koska tämä vaikutti olevan mieleltään aivan sekaisin ja hänen 
joutumisensa Italian silloisen mielisairaalajärjestelmän ‘hoidettavaksi’ olisi 
ollut paitsi kammottava vaihtoehto myös melkein peruuttamaton tilanne 
edistyneempään saksalaiseen psykiatriaan verrattuna. 
. 
Overbeck ehti perille hieman ennen kuin 
Nietzschen majatalon isäntä [joka oli vienyt oudon kohtauksen saaneen ja täysin murtuneen filosofin 
kadulta takaisin kotiin] oli ilmoittamassa paikallisille viranomaisille lähes 
puhumattomasta, omituisesti käyttäytyvästä, huoneeseensa sulkeutuneesta ja 
kirjeitä lähettelevästä asukistaan. Overbeck löysi hyvin sekavassa mielentilassa 
olleen Nietzschen istumassa sohvalla ja selailemassa Wagnerista kirjoittamiaan 
tekstiluonnoksia Nietzsche contra Wagner'iin. Nietzsche tunnisti 
Overbeckin ja ilmeisesti jotenkin tajusi, mistä on kysymys. Molemmat itkivät. 
Vanha mutta vaiettu kauhukuva oli sittenkin toteutunut.  
*

2 comments:
Niinhän se taannoin meidän huippufilosofimmekin (heh)kalsareissaan kännissä kadulla istui ja toisen kerran kännissä talloi koiraa ja joutui tappeluun. Totta se on dionyysiset voimat voittavat lopulta ja jos sitä ei hyväksy, sen pahempi itselle. Voipi käydä juuri noin.
Positiivisen ajattelun eli kapitalistisen hypetyksen lobbaajaa, facebook-pintaliitäjä Pekka Himasta, en suostu edes kommentoimaan samassa yhteydessä Nietzschen kanssa. Himanen ja Nietzsche kuuluvat intellektuaalisen luovuuden suhteen täysin eri kategoriaan ja maailmaan.
Post a Comment