Facebookin ‘kaverit’ ja Twitterin ‘twiitit’ ovat 
lähteneet oikein porukalla liikkeelle.
1 
On ihmisiä, jotka keskittyvät mahdollisimman täysillä 
elämiseen ja elämästä nauttimiseen ja ihmisiä, jotka sisimmässään valmistautuvat koko ajan vain ja ainoastaan edessä olevan kuoleman väistämättömyyteen. 
.
Ensin mainittuja pidän hyvän- tai pahanlaatuisina idiootteina riippuen siitä, mihin he elämällään pyrkivät. Elämä on nimittäin tarpeeton kärsimys, joka ei muuksi muutu kilpailemalla menestyksestä ja/tai omaisuudesta kuin peluri – pikemminkin päinvastoin. Sitäpaitsi omaisuus on suurimmaksi osaksi paitsi kahle myös rikos ja menestys [nautinto ylipäätään] pelkkä narsistinen ja maailmallinen harha. Epikurolaisuus on paradoksaalisesti hengetön aate. Kun keskityt vain elämisen nautintoon, sinusta tulee hengetön idiootti – eläin - biokone.
.
Ensin mainittuja pidän hyvän- tai pahanlaatuisina idiootteina riippuen siitä, mihin he elämällään pyrkivät. Elämä on nimittäin tarpeeton kärsimys, joka ei muuksi muutu kilpailemalla menestyksestä ja/tai omaisuudesta kuin peluri – pikemminkin päinvastoin. Sitäpaitsi omaisuus on suurimmaksi osaksi paitsi kahle myös rikos ja menestys [nautinto ylipäätään] pelkkä narsistinen ja maailmallinen harha. Epikurolaisuus on paradoksaalisesti hengetön aate. Kun keskityt vain elämisen nautintoon, sinusta tulee hengetön idiootti – eläin - biokone.
. 
Kuoleman odottelijat sen sijaan kuuluvat joko Molieren 
komediaan, Kafkan romaaniin tai muuten vain mielisairaalaan. Usein he edustavat 
kuitenkin stoalaisen järjen tekopyhää tyyneyttä, joka säikähtää ensimmäistä 
salamaniskua. Meillä on syytä ja lupa nauraa näiden ylirationalistien 
argumentatiiviselle mentaliteetille. Kun jokin psykologis-eettinen heikkous tai 
pahe todistetaan mahdolliseksi hallita teoreettisella asenteella, on heti syytä 
intuitiivisesti epäillä moista dogmia, sillä dogmi se perimmältään on kuten 
velvollisuusetiikan imperatiiviset maksiimit. Paheiden ja heikkouksien hallinta 
on praktisen järjen tasolla usein hyvin vaikeaa affektien jatkuvasta 
vastavoimasta nyt puhumattakaan.
. 
Traagisia nämä kummatkaan tyypit – omahyväinen 
menestyjä/nautiskelija sekä taikauskonsa logiikan argumentatiiviselle kielelle 
‘kääntänyt’ askeettinen moralisti - eivät kuitenkaan ole, sillä traagisuus kuoli 
ja haudattiin valistuksen ja modernismin myötä viimeistään II maailmansodan 
keskitysleireillä. Kun jopa etnisestä murhaamisesta tuli valistuneessa 
maailmassa teollisuutta ja spektaakkelia, ei traagisella tunteella ja 
ajattelulla ollut enää ‘esteettistä lokeroa’ missä oleilla. Se kuoli melkein 
sukupuuttoon.
. 
Itse asiassa traagisuus on muuttunut 
informaatio-teknologisessa ja liberaali-demokraattisessa kapitalismissa koomisen 
lajiksi. Connecting people-asenteelle mikään ei voi olla niin  vierasta kuin 
traagisuus. Traagisen ajattelun viimeisin [viimeinen?] perillinen eli 
eksistentialismi näyttäytyy nykyään pelkästään pateettis-retorisena 
poseerauksena,  joka huvittaa meitä [poikkeuksena Camus’n absurdi päättely]. 
Sitä paitsi omatunto on julistettu evoluutiobiologiassa kestämättömäksi 
‘ominaisuudeksi’ [Darwin, Hardin], joka toimii peliteoreettisesti vangin 
dilemman logiikalla [lopputulos on pelaajien kannalta aina huono ja omantunnon 
noudattaminen huonontaa sitä vain entisestään]. 
- 
2
Traagisuudesta jäi jäljelle tai pikemminkin kehkeytyi 
viimeistään internetin myötä outo tragikoomisuus, joka tunkee nykyään 
tajuntaamme kaikkialta. 
. 
Jokainen varmaan tietää ja tuntee tilanteen, kun se 
pervo-tyrkky Facebookista alkaa lupaa kysymättä lähennellä meitä ja käskee vielä 
kaiken lisäksi olemaan ensimmäinen, joka kertoo kaverillekin tästä ‘meidän 
välillämme’ tapahtuneesta täysin ainutlaatuisesta kohtaamisesta, joka on 
mullistanut henkilökohtaisen elämämme lopullisesti. Pyhä liitto [jonka Mooses 
Zuckerberg solmi Raha-Jumalan kanssa] Facebookin ja yksittäisen facebookkaajan 
välillä vaatii kuitenkin henkilötietojen luovuttamista mainos-markkinavoimille 
[Raha-Jumalalle], jotka alkavat kartoittaa makutottumuksiamme ja sen jälkeen 
pommittaa meitä markkina-infolla kuin stalinistit pakkokatsomus-iskulauseillaan 
1970-luvulla [kapitalisti on lobbaajana kuitenkin huomattavasti fiksumpi ja 
ovelampi kuin stalinisti]. 
. 
Pitäisikö tätä itkeä vai nauraa? En tiedä. Minua se 
ainakin raivostuttaa. Eikö nyt missään saa enää olla rauhassa!? Juuri mainokset 
[asian ja viihteen manipulatiivisesti sekoittava media ylipäätään] nykyajan 
heinäsirkkaparvina ilmentää kapitalistis-teknologisen moderniteetin syvää 
kulttuurista ambivalenssia, jossa esim. hyvä ei ole hyvää ellei se ole 
tehokasta, hyödyllistä ja voittoa tuottavaa. Tämän logiikan mukaan hyvää ei itse 
asiassa ole olemassakaan. On aina vain ‘parempaa ja edullisempaa.’ Tämä logiikka 
tekee myös taiteesta pelkän välineen johonkin hyödylliseen ja tehokkaampaan, 
mikä merkitsee autonomisen ja autenttisen taiteen muuttumista urheiluksi [jossa 
keho on dopattu väline] ja/tai ideologiseksi fetissiksi [joka myy estetiikalla 
poliittisia ennakkoluuloja].
. 
Informaatio- ja mainosheinäsirkkaparvien tragedia on 
[yllättävää tai ei] kuitenkin syvempää kuin pelkän roskapostitulvan saaste – se 
on pahempaa kuin saatoimme kuvitellakaan. IT ja sosiaalinen media paljastaa 
reaaliaikaisella kommunikaatio-pluralismillaan entistä selvemmin kaksi ikivanhaa 
totuutta, jotka se luulee lopullisesti voittaneensa. 
. 
Ensinnäkin ihminen kohtaa nyt yksinäisyytensä 
maailmankaikkeudessa suoremmin ja avoimemmin kuin koskaan, sillä ylikierroksilla käyvän nettikommunikointimme substanssina on lopulta toisto ja/eli semanttinen tyhjyys, mikä herättää aavistuksenomaista kauhua [dread is a fear of 
nothing/Heidegger], joka pitää torjua entistä massiivisemmalla media-informaatiolla ja uusilla imaginaaris-uusmytologisilla scifi-kertomuksilla. Psykoanalyysissa tätä kai kutsuttaisiin 
hysteeris-pakkoneuroottiseksi oireeksi ahdistusta vastaan.
. 
Toisekseen ihminen on yhä yksinäisempi myös maailmassa, 
toisten kanssa, sillä aito ja kestävä kommunikaatio ja sosiaalinen sidos 
rakentuu aina vain ja enintään muutamien toisensa hyvin tuntevien ihmisten 
välille, kun taas satojen ja tuhansien ihmisten välinen ‘kaveruus’ on 
eräänlaista porukka-autismia eli nopeasti tyhjenevää massahenkeä. 
 .
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten. Näennäisen avoin  ja 
näennäisen sisältörikas, inflatorisen vilkas kommunikaatio kumisee hetkellisesti 
hurmioitunutta intoaan, josta kuitenkin hyvin nopeasti pihisee ilmat pihalle 
kuin vappupallosta, joka puhkeaa liiallisesta paineesta. Kommunikaatiosisältöjen 
arvo osoittautuu keinotekoisesti manipuloiduksi kuin ylikuumentunut 
finanssitalous. Seurauksena on kommentointi-pulputuksen deflaatio: small talk, 
juoruilu ja panettelu, joka ilmenee turhana puhumisen pulputuksena sen itsensä 
takia ja tyylittömänä loanheittona, jossa ei ole ymmärretty, että ad 
hominem-argumenttia pitää käyttää kyseenalaistamaan kritisoidun henkilön 
valitseman argumentaation intuitiivinen pätevyys [erotuksena sen muodolliseen 
luotettavuuteen] ja kontekstuaalinen relevanssi eikä pelkästään pahantahtoisena 
provokaationa.
 .
3
Sosiaalinen media, kuten Facebook ja Twitter, tekevät 
ihmisestä yksinäisen. Sosiaaliseen mediaan uppoutuva ihminen vieraantuu 
todellisista kasvokkain tapahtuvista sosiaalisista suhteista ja hän eristyy. Vai 
käykö pikemminkin niin, että yksin jää se, joka ei internetin erilaisia 
sosiaalisen median palveluita käytä? 
. 
Joudumme kysymään, mitä yksinäisyydellä tässä lopulta 
tarkoitetaan. Itse väitän, että teknologiaan koukuttuneella ei välttämättä ole 
edes mahdollisuutta tajuta perimmäistä yksinäisyyttään, koska hän on on niin  
totaalisesti uppoutunut leikkimään  pad ja pod-leluillaan kommunikaatioksi 
nimitettyä kulutuspeliä. Facebook- ja Twitter-keskustelu on siis kaupallisia 
intressejä palveleva tosi-media, johon ihmiset pakotetaan 
informaatio-teknologialla. IT ei lopultakaan vapauta vaan kahlitsee ihmisen 
tiettyyn viestintäjärjestelmään, jonka verkostossa kukaan ei ole enää pelkkä 
potentiaalinen vaan alusta lähtien myös aktuaalinen kuluttaja. Kun Facebook 
kutsuu sinua ‘kaveriksi’, hän tarkoittaa nimenomaan 
shoppailu-kaveria.
. 
Se, joka ei addiktiivisesti osallistu tällaiseen 
kommentti-pelimaailmaan, jää tietenkin yksinäisemmäksi, mitä ‘kavereitten’ 
lukumäärään tulee, kuin ne, jotka ahdistuneella innolla etsivät elämäänsä 
sisältöä ja itselleen symbolista identiteettiä sosiaalisesta mediasta. 
Samanaikaisesti hänellä on kuitenkin ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä ikään 
kuin ulkoapäin paremmin ja pitemmälle pakkoteknologisen ajan koordinaattien 
läpi, vaikka hän siis ajautuisikin niin sanotun urbaani-kelpoisuuden 
marginaaliin. So what? Itsenäinen on se, joka määrää viime kädessä autonomisesti 
omasta ajattelustaan jopa yksinäisyyden hinnalla.
. 
4
Informaatio-teknologinen kommunikaatio yleensä ja 
etenkin facebook on paradoksaalisesti kuin futuristis-surrealistinen visio, joka 
kyseenalaistaa jatkuvasti käyttäjänsä esiin houkutellun autenttisuuden ja 
autonomian omalla pakottavuudellaan. Vapauttaessaan i-teknologia samalla 
kolonisoi toimintamahdollisuuksiamme ja ajattelutapojamme, mikä ilmenee 
konkreettisimmillaan facebookin sietämättömän lapsellisena ja kapitalismille 
suoraan alisteisena ‘parituskampanjana’ - - [Mark Zuckerberg ja Pekka Himanen 
haluavat tehdä maailmasta globaalin höpötys- ja bailu-bordellin. Tukea 
tavoitteilleen he ovat saaneet liberaalilta oikeistolta ja joiltain 
idealistisessa unessa eläviltä ihmisyys- ja kosmisuus-hörhöiltä]. 
. 
Twiitti ja Naamakirja ovat paras ja raivostuttavin 
esimerkki i-teknologian avulla ihmisten välille masinoidusta 
näennäis-attraktiosta, joka kätkee nettivapauteensa totalisoivan, 
yhdenmukaistavan ja viime kädessä kaupallisia tarkoituksia palvelevan 
järjestelmän, jonka ytimessä vaikuttaa kapitalismin rakenteellinen ja eettinen 
noidankehä: pääoman ja vallan kasautuminen plutokraateille. Toisin sanoen syvä 
yhteiskunnallinen eriarvoisuus. 
. 
5
Seuratkaapa huviksenne arabimaitten tilanteen kehitystä. 
Siellä on kolme vaihtoehtoa. Ensimmäinen on arvoliberaali-demokraattinen 
tekno-kapitalismi, joka talous- ja yhteiskuntarakenteisiin juurruttuaan hajottaa 
islamin äärikonservatiivisen aineksen ja lopulta koko lakiuskonnon, kuten se on 
tuhonnut jo oman [kristin]uskontonsa uskottavuuden kalvinismissa. Toinen vaihtoehto 
on liberaali mutta ‘hyveellinen’ [haha] sosialismi. Kolmas on islam. 
. 
Esimerkiksi Facebook perimmältään kaupallisena 
mega-tiedonvälitys-järjestelmänä lobbaa kuitenkin tahtomattaan kapitalismia ja 
kammoksuu sosialismia kuin ruttoa. Niinpä tulemme näkemään, miten kapitalismi ja 
islam tekevät keskenään vastentahtoisen liiton, kun taas arabimaiden 
edistykselliset vasemmistovoimat jäävät jälleen oppositioon. Kapitalismi 
sopeutuu mihin vain ja sopeuttaa itseensä mitä vain. Facebook ei ole poikkeus 
säännöstä.
. 
6
Voisin toki ajatella tästä IT-asiasta hiukan 
myönteisemminkin. Esimerkiksi Ulysses-kääntäjämme ja 1970-luvun SKDL-ideologi 
Leevi Lehdon viime vuosien osallistuva aktiivisuus mm. Facebook-näyttämöllä on 
ehkä lupa tulkita positiivisesti juuri dadaistisena kannanottona sekä 
taiteeseen, teknologiaan että yhteiskuntaan yleensä. Muussa tapauksessa minun on 
hyvin vaikea ymmärtää, mikä on Leevin urbaania narsismia jäljittelevän 
nyky-semiosiksen perimmäinen raison d'être. Mutta mikäli kyseessä 
on dadaistinen projekti, sen mieli ja mielekkyys ei välttämättä ole jotain 
hen–kilökohtaista [vai pitäisikö sanoa hän- ?] vaan pikemminkin yhtä epä- tai 
ylipersoonallista peliä kuin mikä tahansa välineeksi ymmärretty teknologia. 
Kieli mukaan lukien. Sikäli kuin kieli on pelkästään funktionaalista. Vai 
väittääkö joku, että juuri dada on intuitiivista kieltä? Ei mikään huono väite 
sekään. Varsinkin jos ymmärtää, mitä intuitiivinen tarkoittaa. Mikä on tietysti mahdotonta. 
*

2 comments:
Loistava kirjoitus! Kiitoksia järjen valosta joka on käynyt harvinaiseksi.
joo ajattelin menemättä mutta tän kirjotuksen jälkeen kyllä meen tuitterii
Post a Comment