I
Kun näytelmän henkilö puhkeaa yksin puhumaan, hän on 
tajunnut jotain olennaista, hänen kohtalonsa on ehkä vaakalaudalla, olemuksensa 
järkkymässä; tai hänet on yhtäkkiä 'valittu näkemään', hän on lähellä viisautta 
ja kuolemaa eikä kummallakaan ole suurta merkitystä. [Tuomas 
Anhava].
*
De Aegypto 
- Minä, juuri minä olen hän joka tuntee tiet
läpi taivaan, ja sen tuuli on ruumiini
- Olen silmin nähnyt Elämän Valtiattaren,
minä, juuri minä, joka lennän pääskyjen 
myötä
- Hänen vaatteittensa harmaa ja vihreä
tuulessa hulmuava
- Minä, juuri minä olen hän, joka tuntee tiet
läpi taivaan, ja sen tuuli on ruumiini
- Manus animam pinxit 
kynä on kädessäni
- Kirjoittaa otollinen sana. - - -
Suuni aueta puhtaaseen lauluun!
- Kenellä on suu ottaa se vastaan,
laulu Kumin Lootuksesta?
- Minä, juuri minä olen hän joka tuntee tiet
läpi taivaan, ja sen tuuli on ruumiini
- Olen liekki nouseva auringossa,
minä, juuri minä, joka lennän pääskyjen 
myötä.
- Kuu on otsallani,
tuulet huulteni alla.
- Kuu on iso helmi vesissä safiirisissa
viileät sormilleni virtaavat vedet
- Minä, juuri minä olen hän joka tuntee tiet
läpi taivaan, ja sen tuuli on ruumiini.
Ezra Pound 
II
II
'Persona', rooliruno
[.....]
[Ezra Pound]
'Omaa minää, 'vilpitöntä itseilmaisua' etsiessä sitä haparoi, sitä löytää jotain näköjään todellista. Sitä sanoo 'minä olen' tämä, tuo tai joku muu, ja tuskin sanat on lausuttu, kun sitä lakkaa olemasta se. - - Minä aloin etsiä tätä todellista kirjassa nimeltä Personae, ikään kuin heitin yltäni oman itsen täydellisen naamion joka runossa. Jatkoin pitkässä sarjassa käännöksiä, jotka olivat vain yhä yksityiskohtaisemmin kehiteltyjä naamioita.'
'Omaa minää, 'vilpitöntä itseilmaisua' etsiessä sitä haparoi, sitä löytää jotain näköjään todellista. Sitä sanoo 'minä olen' tämä, tuo tai joku muu, ja tuskin sanat on lausuttu, kun sitä lakkaa olemasta se. - - Minä aloin etsiä tätä todellista kirjassa nimeltä Personae, ikään kuin heitin yltäni oman itsen täydellisen naamion joka runossa. Jatkoin pitkässä sarjassa käännöksiä, jotka olivat vain yhä yksityiskohtaisemmin kehiteltyjä naamioita.'
[....]
[Tuomas Anhava]
Tyypillisimmillään rooliruno on likeistä sukua 
draamamonologille. Draamamonologin perikuva on Hamletin 'To be or not to be...', 
esimerkillinen myös sikäli, että sen alkava kysymys ilmentää monologien ja myös 
roolirunojen perimmäisen lähtökohdan. Ollako vai ei - kun näytelmän henkilö 
puhkeaa yksin puhumaan, hän on tajunnut jotain olennaista, hänen kohtalonsa on 
ehkä vaakalaudalla, olemuksensa järkkymässä; tai hänet on yhtäkkiä 'valittu 
näkemään', hän on lähellä viisautta ja kuolemaa eikä kummallakaan ole suurta 
merkitystä.
Sitaatit kirjasta Ezra Pound Personae, Valitut runot, suomentanut Tuomas Anhava [1976] - s. 9 ja Anhavan Jälkilause s. 
136.

 
 
3 comments:
ideana on suuritunne..ja nöyryys
täälä voi tanssia
eikö tieteen tehtävänä ole vastata kaikkiin elämän kysymyksiin
Post a Comment