Nietzsche 24-vuotiaana filologian professorina vuonna 1869. 
.
1
.
1
Molemmat osat on kirjoitettu [jälkikirjoitusta lukuun 
ottamatta] alunperin kommenteiksi Ironmistressin päreeseen ‘Leopold Loed, eli 
yli-ihmisen käytäntö ja todellisuus’.
.
Sinä et, Ironmistress, ole lukenut ainuttakaan 
kirjaa Nietzscheltä etkä siis tunne häntä. Vain täydellinen tietämättömyys voi 
oikeuttaa ehdottoman ‘varmat’ mielipiteesi hänestä. Natsit ylistivät Nietzscheä 
täsmälleen samalla menetelmällä, kuin millä sinä hänet tuomitset. 
Valikoimalla/lukemalla kirjoittajan teksteistä vain omaa propagandaa palvelevia 
osia/sloganeja, esim. kokonaisasiayhteydestään irrotettuja lauseita, saadaan 
melkein mikä tahansa tekstiyhteys muuttumaan valkoisesta mustaksi ja päinvastoin 
[osaan itsekin käyttää ‘tarvittaessa’ tällaista olkinukkemystifikaatiota]. 
.
Propagandistisesti tehokas mutta älyllisesti 
‘halpa’ konsti on tietenkin panna Nietzsche vastuuseen kaikkien psyykkisesti 
häiriintyneitten psykopaattien yli-ihmis-hypetyksestä. Periaatteessa samalla 
logiikalla voidaan esim. kaikki islamin uskon piiriin kuuluvat miehet nimetä 
pedofiileiksi ja terroristeiksi Muhammediin ja Koraaniin vedoten. Helppoa ja 
‘halpaa’ argumentaatiota, jota esittäjänsä kuitenkin pitävät hyvinkin 
syvällisenä ja osuvana.
.
Nietzschen kohdalla tekstimanipulaatio on 
tietenkin siinä mielessä helppoa, että häntä voi ja on jopa pakko [sekä harkitun 
retoristen että harkitun tai harkitsemattoman provokatiivisten 
tekstien/aforismien osalta] tulkita monella tavalla. Minun mielestäni Nietzschen 
yli-ihminen valistuksen tieteellisesti järkevän [mutta perimmältään 
arvonihilistisen] projektin äärimmäisenä ‘inkarnaationa’ on kuitenkin aivan 
liian ‘selväjärkinen’ fantasia ollakseen vain kuppatautisen sekopään houretta. 
Yli-ihmisessä kiteytyy ja paljastuu nimittäin koko valistuksen projektin 
sisäinen itsepetos [ja sen Nietzsche halusi paljastaa]. Jos Nietzsche siinä 
samalla [uusia arvoja ja niiden asettajaa etsiessään] tuli pettäneeksi myös 
itseään, niin meidän tulee vain tajuta tämä itse/petos, ottaa oppia Nietzscheltä 
[monista lahjomattoman terävistä oivalluksista että ilmeisistä ylilyönneistä] ja 
yrittää 'laulaa hänet ja hänen kamala makunsa suohon', kuten Nietzscheä 
äärimmäisen sivistyneenä miehenä, mestarillisena retorikkona ja ateisteista ehkä 
syvällisimpänä pitävä amerikkalainen ortodoksiteologi, filosofi ja 
kulttuurikriitikko David Bentley Hart sanoo. Hartin mukaan Nietzsche tajusi 
selvästi [toisin kuin argumenteissaan naivit ellei peräti alkeelliset 
uusateistit], miten suuri oli se asia, jota vastaan hän kristinuskossa asettui 
[heikoista, sairaista, hylätyistä ja voimattomista huolehtiminen]. 
*
Hartin suhtautumisesta [arvostuksesta ja 
väistämättömästä kritiikistä] Nietzschen ajatteluun tulen luultavasti 
kirjoittamaan oman päreensä blogiini. Täällä olisi tuskin kannattanut tuhlata 
ruutia aiheeseen tämänkään vertaa.
*
PS. 
Sekä minun että Ironmistressin blogi ovat ‘todisteita’ siitä, ettei 
ihmisten tuomitsemiseen todellakaan tarvita kuppatartuntaa. Kyllä se 
mahdollisuus on jokaisen ‘terveenkin’ ulottuvilla, vaikken itse aina pidäkään 
Ironmistressin kirjoittelua ja mielipiteitä vain rationaalisesti vaan jopa 
‘psyykkisesti’ tasapainottomina. Näin toki ajatellaan myös Nietzschestä, mutta 
okei – lukekaa 100 Ironmistressin kirjoitusta ja vaikkapa Nietzschen ‘Hyvän ja 
pahan tuolla puolen’. Pohtikaa sitten kumman teksteistä sitä kuuluisaa järkeä, tyyliä ja 
luovaa oivallusta löytyy enemmän. Itse tiedän vastauksen etukäteen. Sama 
vertailu voidaan tehdä myös Kemppisen [tai minun kirjoitteluni] ja Nietzschen 
välillä. Me kaikki jäämme toiseksi tuon saamansa radikaalipietistisen 
kasvatuksen kanssa koko elämänsä ajan ‘taistelleen’ filologian professorin 
mestarillisen retoriikan ja aforistis-psykologisen oivalluskyvyn rinnalla, 
olimmepa sitten mitä mieltä tahansa Nietzschen ‘homeerisesta’ fantasiasta eli 
länsimaisesta valistuksesta kumpuavan arvonihilismin ylittävän uusien arvojen 
asettajan eli yli-ihmisen mahdollisuudesta, uskottavuudesta tai edes 
toivottavuudesta.. 
. 
2
2
Ironmistress kirjoitti blogissaan: ‘Rauno, älä sano väärää 
todistusta lähimmäisestäsi. - - Ruukinmatruuna on lukenut sekä "Hyvän ja pahan 
tuolla puolen" että "Niin puhui Zarathustra". Todettakoon, että aikuinen nainen 
lukee ne vähän eri kontekstissa kuin parikymppinen miehenalku. Ja naiselle ne 
ovat täysin käsittämätöntä, misogynististaä ja narsistista skeidaa. 
Kuppatautisen horinoita.’ - - Mitä taas kirjailijan omiin tarkoitusperiin tulee, 
niin siellä kirjassa lukee niinkuin kirjailija tarkoittaa ja kirjailija 
tarkoittaa sitä mitä kirjassa lukee. Ja useampi kuin yksi ihminen on saanut 
kuuppansa sekaisin ottamalla Nietzschen vakavasti. Edes korkea älykkyys ei 
suojaa, jos tunne-elämä on vajaa.
* 
Jos avoimesti tunnustaa, ettei ymmärrä Nietzscheä lainkaan 
ja että jo tämän vuoksi pitää hänen kirjoituksiaan ‘skeidana’, on tietysti 
täysin johdonmukaista olettaa ‘hyvällä älyllisellä omallatunnolla’, että 
Nietzschen tunne-elämä oli ‘vajaa’. Sinähän sen näköjään parhaiten tiedät: 
Blogistanin ‘tasapainoisin’ konservatiivi. 
*
Voi pyhä yksinkertaisuus miten 
mustavalkoiseen ajatteluun voi teknillisen koulutuksensa 
plus-miinus-paradigmoihin pakkoneuroottisesti jämähtänyt, sivistyksellisesti 
ahdasmielinen ja rajoittunut mieli päätyäkään. Jos entisenä mielisairaanhoitajana 
voisin/saisin valita potilaani, joita joudun hoitamaan, niin sinä tuskin 
kuuluisit niihin, sillä hysteerisiä ja paranoideja luonnehäiriöitä, joihin 
liittyy massiivinen ‘splittaus’, on ylipäätään mahdoton ‘parantaa’. 
.
Nietzscheä kuten Hamletia sen 
sijaan ei edes pidä parantaa, sillä heidän ‘hulluutensa’ heijastelee oman ja 
tulevan aikansa mielen kriisiä/‘mielenvikaisuutta’ [Nietzsche ja postmoderni 
skeptisismi/relativismi, Hamlet ja kostamisen (ylipäätään päätöksenteon) 
moraalis-eksistentiaalisten perustelujen totaali ambivalenssi/epävarmuus] ja on 
siten vähintään yhtä paljon neroutta [uudenlaisen vision aukeamista] kuin 
psyykkistä sairautta [vanhan mielen umpikujaa]. 
.
Mutta juuri Hamletista ja 
Nietzschestä [heidän virheistään, epäröinneistään ja ratkaisuistaan] on 
mahdollista oppia jotain rakentavalla tavalla uutta, kun taas sinusta, IM, 
[juutalaisten profeettojen paranoidisemmasta painoksesta] ei voi oppia muuta 
kuin ‘kaunaa, vihaa ja pelkoa’, joka ahdistettuna käpertyy omaan koloonsa 
miettimään kostoa tai joka vaikutusvaltaa saaneena pyrkii ulottamaan oman 
sisäryhmänsä ‘mustavalkoisen’ turvallisuuspakkomielteen koskemaan yhtäläisesti 
kaikkia ihmisiä ‘Valtakunnassa’ -  niitäkin, joiden mielestä ulkoryhmiin ['toiseuteen'] kohdistuva pelko, viha ja 
kauna eivät synnytä uutta positiivista yhteisöllisyyttä vaan päinvastoin 
laajentavat ja syventävät pelon, vihan ja kaunan kulttuuria. 
*
Jos islamin vastakohta on 
eräänlainen uusi konservatiivinen Siion, IM, niin ole hyvä ja mene [purjehdi] 
rakentamaan tuota Siioniasi sinne, missä sen paikka raamattuhistorian mukaan on 
aina ollut, äläkä jää myrkyttämään suomalaisten mieliä tuolla konservatiivisella 
piilorasismillasi, jonka kaikkien hysteerisparanoidisten uhkakuviesi lisäksi 
pyrit legitimoimaan jopa tieteen auktoriteetilla. 
* 
4 comments:
Rauno, jos kirjailija ilmaisee itsensä niin, että se, mitä hän sanoo, ei ole se, mitä hän tarkoittaa, niin tällöin vika ei ole lukijan ymmärryksessä. Vika on tällöin kirjailijassa itsessään.
Bertrand Russell ei oikein käsittele Nietzscheä silkkihansikkain kirjassaan "Länsimaisen filosofian historia". Itse asiassa hän repii Nietzschen kappaleiksi. Täsmälleen samoista syistä (joskin eri sanankääntein) kuin ruukinmatruunakin.
Jos kirjailija nostaa sosiopatian ja narsismin ihanteekseen ja ideaalikseen - aivan kuten Ayn Rand viisikymmentä vuotta myöhemmin - niin hän tällöin todellakin ihannoi sosiopatiaa ja narsismia, vaikka erilaiset ymmärtäjät yrittäisivät toisin väittää.
Nietzsche oli sanalla sanoen häiriintynyt. Hänelle olisi penisilliinikuuri ja sen jälkeen psykoterapia tehnyt todella hyvää. Plus sitten se pilde. Tosin nallekarhu ja naisen käden kosketus olisi tehnyt vielä parempaa.
Niinpä niin. Unohda koko juttu. Se on helppoa, kun et siitä tuon enempää ymmärrä.
Rauno, kaada itsellesi vain. Jos jokin näyttää ankalta, kaakattaa kuin ankka, ui kuin ankka ja lentää kuin ankka, se hyvin todennäköisesti on ankka, vaikka sitä väitettäisiin maitovalaaksi ja sanottaisiin, ettei ruukinmatruuna ymmärrä ornitologiaa.
Kommenttisi alkavat muuttua entistä 'autistisemmiksi', IM. Jospa ottaisit tarvittavan lääkkeen ja vähän rauhoittuisit. Alat muistuttaa 'Silta' sarjan asperger-Sagaa [no – et ehkä ulkonaisesti - enää ;\], jolle rakkauskin on pelkkää kemiaa.
Post a Comment