This contemporary depiction
actually shows Erasmus as one of Luther's friends and fellow "reformers" (which
was a common bum rap against Erasmus). Erasmus is fourth from the right, with
Philip Melanchthon on the right.
.
Päre sisältää pari kommenttia Tomin kommentteihin
Ironmistressin päreessä Lukutaito, ÄO ja abstrakti
ajattelu.
.
I
Tomi kirjoitti: 'Juutalaiset eivät varmaan tehneet eroa
nisäkkäiden ja muiden välillä. Linne oli ensimmäinen, joka tämä eron
teki.'Voin kertoa, Tomi, että oppineen idiootin ja viisaan [tai hurskaan - miten vain] ihmisen välinen ero ei ole veteen piirretty. Se näkyy selvästi, kun luen kommenttejasi. Sinä et kerta kaikkiaan voi tai sinun ei ole edes mahdollista ymmärtää uskonnoista ja uskonnollisuudesta – niiden perimmäisestä [‘mielettömästä’] mielekkyydestä - juuri mitään.
Reduktionistinen vulgaari-materialismi ja argumentaatio-dogmatismi, joka ei oivalla ajattelemisen mahdollistavien loogis-kontekstuaalisten ehtojen eli ajattelun analogisten rakenteitten [vrt. Wittgensteinin ‘käsitteiden perheyhtäläisyys’] merkitystä eri diskursseja yhdistävinä elementteinä, ajaa sinut tiedeuskovaiseen fundamentalismiin, josta käsin sitten esim. pidät jonkin uskonnon relevanssin kannalta merkityksellisenä kysymystä siitä, osaako se tehdä eroa nisäkkäiden ja muiden eläinten välillä. Hehheh. Todella syvällistä.
Kumma kyllä Ironmistress, jolla on edes hiukan tajua uskonnollisuudesta [ainakin sen kontekstisidonnaisuudesta], suostuu edes väittelemään kanssasi tällä tasolla. Näyttääkin valitettavasti siltä, että myös IM on sitoutunut tuohon samaan argumentaatio-dogmatismiin kuin sinä. Luova ja syvällinen ajattelu ei kuitenkaan jämähdä pelkkään argumentaatio-peliin ja keskittyy niin uskonnon/Jumalan kuin tietoisuudenkin ymmärtämisessä johonkin aivan muuhun kuin ‘havaintotäplien’ verifiointiin ja luokitteluun.
Lukekaa vaikkapa Erasmuksen ja Lutherin välisen kiistan perimmäisestä syystä ja ongelmasta [vapaa tahto ja valinta/usko/tieto], niin löydätte länsimaisen kulttuurin kehittymisen kannalta olennaisen tärkeitä asioita. Väittely jonkin raamatunlauseen kirjaimellisesta ja/tai luonnontieteellisestä luotettavuudesta on puuduttavaa ja typerää ainakin silloin, jos väittelijä ei samanaikaisesti tajua ja korosta vapaan tahdon ongelman merkitystä universalismin ja nominalismin kiistasta kummunneena järjen ja tahdon vastakkainasettelun eli de facto uskon/tiedon mahdollisuuden ehkä tärkeimpänä koetinkivenä tai jopa dilemmana.
......
Tehdään lopuksi pieni testi jo senkin vuoksi, että blogi-emäntämme sellaisia niin kovin rakastaa. - - Kerro minulle Tomi, mitä minä tässä kommentissa oikein kirjoitin ja tarkoitin. Kerro omin sanoin, mistä tässä tekstissä on kyse. Tai kerro ainakin se, miten sinä ymmärsit viimeisen kappaleen.
.
1
Vai että ovat ymmärryksen eli ajattelun
mahdollisuutta koskevien ehtojen ja tahdon vapauden ongelmat pelkkää mystiikkaa
[toki ne ovat sitäkin]. Vähänpä siis ymmärsit. Sillä kirjoitukseni sivusi
loogisen argumentaation perimmäisiä ehtoja ja niiden perimmäisen pätevyysalueen
legitiimiyttä ja relevanssia. Tuolla pätevyysalueella nimittäin on rajansa,
jotka ylitetään väistämättä aina, kun perimmäisiä valintoja tehdään esim. tahdon
vapauden suhteen, koska mikään argumentaatio ei voi pätevästi todistaa tahdon
vapauden puolesta tai sitä vastaan.
.
Niinpä joudumme vain intuitiivisesti joko
hyväksymään tai hylkäämään tahdon vapautta puolustavan tai sitä puoltavan
argumentin. Se, joka kuitenkin yhä väittää, että hänen hyväksymisensä tai
hylkäämisensä seuraa loogisena johtopäätöksenä argumentin premisseistä, on joko
ymmärtänyt tahdon vapauden ontologisen luonteen [olemisen tavan] tietyllä
tavalla [mikä johtopäätös ei siis seuraa premisseistä vaan kehämäisesti jo itse
siitä väittämästä, mikä piti osoittaa todeksi (eli tahto on vapaa tai se ei ole
vapaa)] tai [mikä on edellisen ‘tietoteoreettinen’ kääntöpuoli] luottaa
argumentin pätevyysalueen kattavan myös argumentointimenettelyn oman ontologisen
perustan, mikä on kuitenkin mahdotonta, koska mikään loogis-matemaattinen tai
ylipäätään aksiomaattinen systeemi ei voi todistaa eikä johtaa omaa
ristiriidattomuuttaan ja perustaansa itsestään käsin [vrt. esim. Gödelin lause
tai naivien empiristien väittämä, että tieteen tulee aina perustua varmoihin
aistihavaintoihin, mikä väittämä itsessään ei perustu eikä voi perustua
aistihavaintoihin].
.
Tahdon vapauteen rinnastettavia ovat
kaikki filosofisten ja tieteellisten diskurssien perustavat lähtökohdat. Samoin
ymmärryksemme tietoisuudesta, joka on minulle analoginen Jumalaa koskevan
‘ongelman’ kanssa. Kysymys loogisen argumentaation pätevyysalueen rajoista
koskee siis viime kädessä uskoamme niihin elementaarisiin perustuksiin, joiden
varaan maailmankuvamme ja maailmankatsomuksemme rakennamme. Kysymys on siten
aina tavalla tai toisella ‘uskosta’ – ei enempää eikä
vähempää.
.
2
Toisaalta et ilmeisesti edes voinut
ymmärtää [koska et näköjään ole perillä kannastani soteriologiaan], että
ortodoksinen kirkko ei ‘sovi’ minulle ainakaan pelastusopillisen synergisminsä
[piilevää pelagiolaisuutta] eikä ritualisminsa [liturgia-keskeisyytensä] vuoksi,
mutta esteettisesti ortodoksinen uskonnollisuus [ja sen rituaalit] miellyttävät
minua enemmän kuin esim. katolisen kirkon korskea ja pönöttävän autoritaarinen
eetos.
.
Luterilaisen kirkon ‘synkkä’ minimalismi
sen sijaan jopa masentaa, joskaan esteettistä makuani ei miellytä yhtään enempää
[pikemminkin päinvastoin] reformatoristen kirkkojen [Lutheria huomattavasti
liberaalimman dogmatiikan vaikutuksesta] taipuminen ties minkälaisiin
arkkitektonisiin ratkaisuihin verotoimiston odotusaulasta mitä
modernistisemmiksi rakennelmahäkkyröiksi ja [voi kauhistuksen kanahäkki!] jopa
kauppakeskusta muistuttaviksi peliluoliksi [tietenkin ameriikassa]!
.
Lutherin versio monergismista sen sijaan
vastaa omaa intuitiotani pelastusopista, mutta Lutherin teologian pohjalle ei
siis, jos kärjistetysti puhutaan, voi rakentaa ainakaan ‘vahvaa’ kirkkoa, jonka
tehtävä/toimenkuva kuitenkin on aina toimia jonkinlaisena välittäjänä
[mediumina] ihmisen ja Jumalan välillä. Tosin Luther itse ei
kirkonvastaisuudessaan mennyt näin pitkälle, muttei voinut mitään sille, että
hänen sola fide, sola gratia ja sola scriptura-maksiimeistaan voitiin loogisesti
johtaa myös täysin anarkistisia vaihtoehtoja [esim. Thomas Müntzer, anababtistit
ja ylipäätään antinomistit].
.
Lutherin sola-periaatteet kuitenkin
helposti implikoivat, ettei kirkon ja rituaalien kaltaista välittäjää
tarvittaisi pelastusopillisesti [itse asiassa kirkon välittäjärooli
mahdollistaisi tai jopa oikeuttaisi jonkin asteisen pelagiolaisuuden], koska 1]
ihmisen ja Jumalan välillä on yhtä aikaa a] sekä ikuisuus että b] ei lainkaan
välimatkaa tai aikaa ja myös tästä seuraten sen vuoksi, että 2] kirkosta
itsestään tulee - ehkei aina väistämättä mutta ainakin paavin ja Rooman kirkon
tapauksessa siitä oli tullut - institutionaalinen Jumala eli pikemminkin
Saatana, jonka vallassa tämä maailma Lutherin mielestä muutenkin on, ja joka
kaikkein ovelimmin naamioituu juuri kirkollisen instituution kuten paavin, hänen
kuuriansa, filosofisen todistuskielipelin eli skolastiikan [jota myös
nominalismi Lutherille edustaa, joskin vanhaa rationalismia radikaalisti
kritikoiden] kaapuun.
.
3
3
To be continued - luultavimmin Erasmuksen
ja Lutherin suuren skisman merkeissä, eli miten/miksi kaksi sen ajan
eurooppalaisen oppineisuuden ja aatteellisen innovatiivisuuden korkeimman luokan
edustajaa, jotka varsin pitkälle olivat toistensa kanssa samoilla linjoilla
kirkkopoliittisesti [voimakas liberaali kritiikki Rooman korruptoitunutta
ritualismia kohtaan] ja ajatuksellis-aatteellisesti [nominalismin
pääperiaatteiden hyväksyminen, joskin retoriikan ja laajan (alku)kielellisen
(kreikka, heprea) tekstintutkimuksen painottaminen filosofisen spekulaation
(myös nominalistisen)] sijaan], päätyivät lopulta niin kerta kaikkiaan napit
vastakkain.
.
Pääpukari on ilman muuta Luther, mutta ei
sentään ilman kohtuullisen vai pitäisikö sanoa ‘kohtuuttoman’ hyvää syytä.
.
Riidassa on tietysti kyse ihmisen tahdon
vapauden pätevyydestä oman pelastuksensa suhteen ja maallisemmin ymmärrettynä
tahdon vapauden pätevyydestä ylipäätään moraalisen varmuuden saavuttamisessa. Ei
mikään vähäinen eikä varsinkaan sellaista tyyppiä oleva ongelma, joka
verifikaation ja/tai falsifikaation kriteereihin nojautuen kyettäisiin edes
määrittelemään ratkaisusta nyt puhumattakaan, empiirisen tutkimuksen eli
‘varmojen havaintojen’ metodeilla. On toki mahdollista luokitella tahdon
vapauden aistihavainnollisia kriteerejä, mutta tällaisen luokittelun
mahdollisuus tietenkin edellyttää aina jo ontologista valintaa [joka ei ole
aistihavainnon asia] sen suhteen, onko tahdon vapaus ylipäätään aistihavainnon
ominaisuus, joka/mikä siis on mahdollista todentaa esim. tietokonetomografiassa.
- - Tehdään tämän mahdollisuuden hahmottamiseksi pieni testi – nehän ovat
nykyään niin tosi tosi tosi muotia.
.
‘Oppinut
idiootti: Katso Rauno: tuo havaintoläikkä tuossa on neurologinen
korrelaatti, joka ilmentää, mahdollistaa ja todistaa tahdon
vapauden! Rauno: - - Siis mitä? Entä sitten? Mitä hyötyä
meille on tuosta korrelaatista sen suhteen, pitäisikö meidän hyväksyä vapaa
tahto pelastuksen tai ylipäätään moraalisen varmuuden perustaksi vai
ei? Oppinut idiootti: - - Anteeksi Rauno – mitä sinä
tarkoitat? Rauno:
Anna olla. Unohda koko juttu. Kyseessä on kategorinen väärinkäsitys. Mutta sinä
et tule koskaan ymmärtämään sitä asiaa – et ainakaan aistihavainnosta
käsin. ’
.
Huom. 'Testi-esimerkki’ ei ole analoginen
muunnelma Erasmuksen ja Lutherin kiistasta, ellei nyt sitten mutkia
perusteettomasti oikoen tulkita, että rauhallinen ja sovitteleva [joskin ironinen] Erasmus päätyi [jouduttuaan myös paavin epäsuosioon]
lähes paniikin omaisesti puolustamaan positiivista kantaansa fanaattisen Lutherin
röyhkeän poleemista tahdon vapauden kieltoa vastaan, ikään kuin tahdon vapaus [jonka Kant sittemmin
määritteli järjen antinomiaksi]
olisi paitsi ihmisen aistihavainnon ominaisuus myös hänen kommunikatiivisen toimintansa väline.
Mutta kuten sanottu, vaikkei tällainen tulkinta olisikaan ihan väärä, se on silti
liioitteleva ja anakronistinen.
.
Minun oma pointtini ei liittynyt alunperinkään uskontoon. Lepakko esimerkin tarkoitus oli osoittaa, että vanhan testamentin kirjoittajat olivat pronssikautisia pronssikautisine tietoineen.
ReplyDeleteMeillä oli kiistaa RM:n kanssa myös siitä, mitä ja miten paljon tiedämme evankeliumien kirjoittajista ja olivatko he juutalaisia vai ei.
Sinulta jäi huomaamatta, että olin keskustelussa koko ajan kriittinen älykkyystestausta kohtaa. On selvää, että testit mittaavat jotain ei synnynnäistä, kun taas älykkyyttä on pidetty synnynnäisenä ominaisuutena.
OK.
ReplyDeleteMinä tässä käyn omaa intellektuaalista 'sotaani', jossa te muut joudutte toimimaan olkinukkeinani. En pyydä sitä enkä sanomisiani anteeksi – häpeän täällä itsekseni sitten, kun sitä tuntuu ja aika usein tuntuu, joskin lähes samanaikaisten naurunpyrskähdysten ‘väliajalla’ . No – hyvä kuitenkin, että saan teistä kimmoketta pohdinnoilleni. Olette hyödyllisiä ajattelun välineitä’. Paremmin tuntien ehkä jopa itseisarvoisia - - ;\ ].
Erasmuksen ja Lutherin kiista on nyt joka tapauksessa päiväni sana. Siitä luultavasti lisää jossain lähivaiheessa – toivottavasti se ei ole samalla terminaalivaihe - - tai jos on niin, minkäs mahtaa: ‘shit happens’, kuten ‘stoalainen’ sanoisi - - vai oliko se sittenkään tuo kaikkitietävyydellään pönöttävä omahyväinen stoalainen – eikö pikemminkin epikurolainen kyynikko?
OFF-TOPIC: Haluaako Rauno iltalukemista allekirjoittaneelta yhden tyydyttäväksi (2/5) arvioidun kurssiesseen verran?
ReplyDeleteLukemista minulla riittää ylettömyyksiin asti, mutta mikäs siinä, kyllähän nyt yksi kurssiessee menee. En ole mielestäni mikään nopea lukija [riippuu paljon aiheen ‘täsmäinnostavuudesta’] senkään vuoksi, että usein ‘märehdin’ tekstejä, joten kirjat pitää valita tarkasti. Se tosin onnistuu jo nykyään aika pätevästi. Tiedän melko tarkkaan, mitä haluan lukea ja mikä kirja tuon haluni tyydyttää. Myönnettäköön kuitenkin, että paljon tulee myös vain selattua ja käytyä nopeasti läpi kirjojen pääkohtia – mukaan lukien kaikenlainen kirjallisuus; romaanien suhteen olen erityisen kranttu [vai onko se vain laiskuutta ja makukonservatismia?].
ReplyDeleteLaitoin sähköpostia.
ReplyDeleteJos luet tuon esseen, niin lue hitaasti. Tällä kertaa kyse ei ole tyhjästä retoriikasta vaan olen punninnut tekstiä todella pitkään.
ReplyDeleteLuettu on ja ihan kelvolliseksi havaittu minun näkökulmastani katsoen – ei tosin kokonaan ilman ehkä perustavanlaatuistakin kritiikkiä. Mutta noin yleisesti ottaen olen samoilla linjoilla. Teoriasta käytäntöön siirtyminen näyttää sinulle kuitenkin edelleen aivan liian helpolta, koska et sitä oikeastaan milloinkaan pohdi täysin vakavissasi. Liekö liian vaikea aihe. Ei mikään ihme. Neuvostokommunismi ja hutteriittien yhteisöt eivät sitä paitsi syntyneet likimainkaan samojen yhteiskuntapoliittisten ja -historiallisten ehtojen vallitessa. Myös sattumalla on oma merkityksensä [vrt. Machiavelli mutta myös myöhempi Althusser] Otan lisäkantaa jossain vaiheessa. Mikäli haluat, voit esittää minulle yksittäisiä kysymyksiä koskien tekstiäsi [täällä tai sähköpostitse]: motivoidun luultavasti paremmin vastaamaan sillä konstilla. Nyt tuntuu siltä kuin pitäisi pohtia ja arvioida koko oma yhteiskuntapoliittinen- ja –filosofinen ajattelu uusiksi, jotta saisin aikaan relevantin ja kattavan kommentin ko. aiheesta. Ehkä teen sen, ehkä en, kuten elämänfilosofi Matti Nykänen kai sanoisi.
ReplyDelete