Pages

January 29, 2014

Päivän kommentti

Pauli Pylkön marxilaisen analyysin kritiikki tulee osuvasti esiin ‘Ajatus ja kädet’ viimeisessä esseessä ‘Puuvene muovin aikakaudella’. Se on erittäin suositeltavaa lukemista sekä oikeistolaiselle että vasemmistolaiselle. Kumpikin saa siitä tekstistä ‘piikin lihaansa’.
.....
Jotkut ovat pitäneet minua porvarillisena demarirevisionistina [Sammalkieli], jotkut taas kommunismiin taipuvaisena totalitaristina [Takkirauta]. Kummatkaan eivät ole ymmärtäneet olennaista, jota en ehkä tosin itsekään ole kyennyt tarpeeksi hyvin ilmaisemaan: Marxin universaalissa edistysajattelussa on jotain perustavasti pielessä, vaikka sen oikeudenmukaisuusvaatimus minuun edelleenkin vetoaa. Viimeistään edellä mainitussa esseessä [toki P.P. on kirjoittanut aiheesta jo aiemmin muissakin esseissään] Pauli Pylkkö kuitenkin pystyy mielestäni varsin pätevästi osoittamaan, ettei Marxin teknologiseen edistykseen kausaalisesti ja jopa deterministisesti sidottu tasa-arvon toteutuminen ole muuta kuin valistusajattelusta juontuvan teknokapitalismi- ja demokratiaprojektin suora jatke [tämä ei tietenkään ole mikään uusi uutinen], joka perustavasti rikkoo ihmisen suhteen luontoon ja siten myös ihmiseen itseensä tavalla, joka ilmenee vieraantumisena luonnosta ja jonka  takia ihminen vieraantuu myös itsestään luontoon kuuluvana olentona. Lopussa odottaa totaali ympäristökatastrofi. Tämän kehityskulun voimme nähdä selvästi jo nyt - tehottoman kommunismin romahdettua ja markkinatalouskapitalismin globalisoituessa - modernin teollistumisen ja urbanisoitumisen muodossa ja seurauksina, turhan tuotannon ja kulutuksen noidankehänä. Todellisia vaihtoehtoja teknokapitalistisen kasvun 'edistymiselle' ei ole: aikaa on mahdoton kääntää taaksepäin.
*

22 comments:

  1. Rakas Rauno Räsänen...

    sain tänään äkkiä semmoisen hepulikohtauksen - en tiedä miksi - aloin kirjoittaa roosarunoa. - Pätkä siitä on tällaista:
    mato käveli pääni sisään
    joka oli omena
    puraisi palaisia ja sanoi "hyi helvetti"
    en minä tiedä miksi asioita tapahtuu?
    paljon jää tapahtumatta, ei niistä puhuta, se on väärin
    asiat on aina väärin tai oikein sanoo W:stein
    tai ei sano niin mutta tarkoittaa elämä on tarkoituksetonta
    syntymä sattumaa kuolema ei edes sitä
    olen lukenut filosofiaa en muista koska
    sain siitä päänsäryn se vainoo minua vieläkin

    ystävämme tämä vuosisata vainoaa meitä kaikkia
    se panee meidät pakettiin
    meidän puheemme on tyhjänpäistä
    meidät on niin monella tavalla miehitetty ette edes tiedä

    rakkaani
    turha muistella kuka jätti kenetkin
    kuka ei kestänyt eihän tätä kestä ihminen
    jääkää
    jääkää hyvässä ja pahassa
    tämä maailma on se mikä on
    kestämätön

    minä lähden
    mielelläni lähden
    ikävä minun on teitä

    Saa arvostella.

    Ps. Kemppisen pakinaan kirjoitin myös kommentin jossa mainitsin nimen R Räsänen. Niin kuulema saa tehdä - sanoi eräs oikeusoppinut johon en saanut yhteyttä. ("Ihmisen nimen saa mainita - etenkin ystävällisessä meiningissä - jos ei siteeraa häntä kuuttatoista riviä enempää.")

    heh,heh.

    ReplyDelete
  2. Yksi ongelma Marxismissa on myös sen universalismi. Ongelmat ovat eri paikoissa ja eri ajoissa erilaisia ja on naurettavaa luulla, että sama ratkaisu voisi toimia kaikkialla. Ihminen on todellakin vieraantunut itsestään ja luonnosta, länsimaiset ovat sisäisesti tyhjiä masentuneita kuluttajia, kehitysmaissa asuvat puolestaan elävät köyhyydessä ja orjuudessa.

    Vallankumous pitäisi saada käyntiin mieluiten nyt heti. Sen ei pidä olla Marxilainen vallankumous, eikä jonkinlainen järjen vallankumous (tyyliin Ranskan vallankumous ja Zeitgeist-liike), ei traditionalistinen vallankumous, josta Venäjällä haaveillaan, ei primitivismi-anarkistinen vallankumous, jota John Zerzan edustaisi, eikä jonkinlainen uusi hippiliike. Vallankumouksen ei pidä olla myöskään liberaatio-teologinen vallankumous. Näistä kaikista on kuitenkin opittava, niiden parhaita puolia on yhdisteltävä ja jotain uutta on lisättävä.

    Tuo Pylkön kirja kuulostaa aika hyvältä, varasin sen kirjastosta.

    Kommentoin muuten joskus aiemmin Butterbean nimimerkillä tänne blogiin, mutta olen nyt alkanut käyttää oikeaa nimeäni.

    ReplyDelete
  3. Tuo Pylkön kirja kuulostaa aika hyvältä, varasin sen kirjastosta.'

    Mistä kirjastosta varasit? Hesan kirjastojen Helmet haku ei ainakaan vielä tunne ko. kirjaa. Itse ostin omani suoraan Pylkön Uuni-kustantamolta

    ReplyDelete
  4. Jyväskylän kirjastosta.

    ReplyDelete
  5. Tuolla Uuniin sivulla on näköjään myös monia ilmaisia Pylkön kirjoituksia. Sääliksi käy hieman Enqvist ja Valtaoja noita lukiessa. Pitäähän heidänkin syödä!

    ReplyDelete
  6. 'Sääliksi käy hieman Enqvist ja Valtaoja noita lukiessa.'

    Enqvist ei pystynyt tähän Pylkön perusteelliseen kirjoitukseen edes kunnolla vastaamaan. 'Päretin' sen joskus viime vuonna.

    http://www.uunikustannus.fi/fysiikkaviikari.pdf

    http://www.uunikustannus.fi/

    http://actuspurunen.blogspot.fi/2013/05/kateellinen-filosofi-kiusaa.html

    ReplyDelete
  7. Olette kummallisia neroja. On ihmeellistä että ilta-sanomissa ei teistä puhuta. Pitäisi suomen järkevimmistä ihmisistä yksi juttu olla vaikka tiistai numerossa.

    ReplyDelete
  8. On ihmeellistä että ilta-sanomissa ei teistä puhuta.'

    ‘Aidot’ ajattelijat eivät tyrkytä itseään julkisuuteen - varsinkaan ilta-lehtiin. Perimmältään ajattelu ei ole julkista vaan äärimmäisen henkilökohtaista. Inhoan syvästi esim. Facebookia ja Twitteriä, joissa narsistinen hölötys ja itsensä esillepano on korvannut ajattelevan kommunikaation. Hölötystä toki löytyy suurimmaksi osaksi myös blogeista. - - Bloggaaminen on minulle julkisuuden ääriraja, mutta koen sen kuitenkin erinomaisen käteväksi tavaksi ‘kuluttaa aikaa ennen kuolemaa’ sekä hauskalla että syvälliselläkin tavalla. Kiitos taas kerran Leevi Lehdolle, joka houkutteli minut tänne alkusyksystä 2004. Leevi itse ei sitten monista lupauksista huolimatta ryhtynyt bloggaamaan tosissaan vaan valitsi Facebookin, mutta toki hän on ilmaissut itseään aktiivisesti ja [myös/hehheh] vakavasti otettavalla tavalla muilla kirjallisen maailman foorumeilla

    ReplyDelete
  9. Hauska kuulla.
    En ole anonyymi, olen mikis. Olen mikis, en arvostele sinua - minulla ei ole edellytyksiä siihen.

    Rauno, sano mitä mieltä sinä olet minusta. (Minulla on sillä oma merkitykseni.)
    Ps. Aina sanon ihmisille että olkaa rehellisiä. Joskus ovat, ei aina. No, samantekevää. (Niinkuin kaikki muukin.)

    ReplyDelete
  10. En kaipaa lellittelyä. Tai sitä että minua kehutaan. Kummastakin olen joutunut kärsimään.

    Rehellisyys kiehtoo minua, ei mnuu, sitä on vaikea saalistaa.

    Olin neljätoista vuotta -v, kun kirjoitin tämän. (en yleensä kirjoittele runoja )

    Nyt on myöhäistä jo. Taistelun melu on laannut.
    Vain tuulen laulun kuulen tälle karulle arolle.
    Eikä säikähdä sydämeni putoavaa lehteä,
    ei kaipaa ystävää, ei toivo vierasta,
    ei etsi lohtua muistojen valottomasta kohdusta.

    En kuule mitä tuuli tahtoo: miksi vastaisin?
    On saartaneet minut yön oudot oliot tummat lepakot,
    kaikujen kulkijat, hämärän hiippasilmät varjot.

    Ei lyö sydämeni, kuohuu meri, vaikene hetkeksi!
    Vain mudan ja pohjavetten kangastukset nostaa
    aallot jotka...



    Runo jatkuu, mutta huononee kokoa ajan. Ymmärsin sen, itsekin. (Lopetin runoilun 15 -v.)

    ReplyDelete
  11. https://pbs.twimg.com/media/BfQqJMvCMAIynBI.jpg

    ReplyDelete
  12. "Enqvist ei pystynyt tähän Pylkön perusteelliseen kirjoitukseen edes kunnolla vastaamaan."

    No en ihmettele. Kuinka tuohon 70-sivuiseen murskakritiikkiin voisi kukaan vastata? Kirjoitus pilkkoo tiedeuskovaiset niin pieniksi paloiksi, että en ihmettelisi yhtään, vaikka siitä jäisi syviäkin sielullisia vaurioita. En oikein ole ihan varma miten kirjoitukseen pitäisi suhtautua. Toisaalta olen Pylkön linjoilla tässä asiassa, mutta tuo erittäin agressiivinen asenne epäilyttää.

    ReplyDelete
  13. 'mutta tuo erittäin agressiivinen asenne epäilyttää.'

    Ja mikähän on Enqvistin asenne luonnontieteen kritisoijiin?

    ReplyDelete
  14. Sorry, Mikis. Minä en ole runoarvostelija enkä varsinkaan mikään runo- tai jopa ‘ihmisterapeutti’. Sitä paitsi [kuten olen jo aiemmin sinulle sanonut] kirjoitan ja kommentoin jaksamiseni mukaan, en yhtään enempää. Ja kuten edellisestä kommentistani saattoi päätellä, en myöskään halua kirjoittamiseni perusteella yhtään enempää ‘julkisuutta’ kuin mihin itse voin vaikuttaa. Jos otat nokkiisi vastauksestani, sinun kannattaa ehkä jättää kommentoimatta tähän blogiin välttääksesi ‘turhia’ pettymyksiä.

    ReplyDelete
  15. En, hyvänen aika, ota nokkiini!

    Eihän kukaan muu kuin minä ole vastuussa minun kännipäisistä kommenteistani. Tietenkään.

    Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto!

    ReplyDelete
  16. En tiedä mitä sairautta sairastat. Ajattelen, tai siis toivon, että paranisit. ("Parane pian" lause on kuin sylkäisisi toista päin pläsiä. Siksi en sitä sanokkaan.)

    ReplyDelete
  17. 'Ajattelen, tai siis toivon, että paranisit.'

    Toivoa sopii, mutta vain toivoksi se tässä minun tapauksessani tulee jäämään.

    ReplyDelete
  18. No... (miettii kauan mitä sanoisi)

    2006 mun pumppu leikattiin Kuopiossa, neljä (sic!) suonta oli tukossa. Lekuri, joka mut leikkasi, sanoi että olisit pamahtanut parin viikon sisällä jos sua ei olisi leikattu. Nyökyttelin päätäni, vai niin.

    Tiedän, ettei tällä ole mitääm merkitystä sinulle. Mutta ajattele, mitä me kumpikin 50-vuoden päästä ajattelemme?

    No, sinä ainakin olet raapaissut tätä maailmaa, vähän. Kynnenjälkesi pysyy.

    ReplyDelete
  19. Sammalkieli5/2/14 11:41 PM

    Törmäsin sattumalta Pylkön teksteihin pari viikkoa sitten. Pitkästä aikaa ajattelemisen arvoista Marx -kritiikkiä, vaikka Pylkkö kieltämättä vetääkin joitakin mutkia turhan suoriksi.

    Mutta siis. Kerrassaan lukemisen arvoista, toisin kuin suurin osa taantumuksellisista kirjoituksista.

    Jos a) olisin vähän fiksumpi, b) en omaisi uskonnollista luonteenlaatua enkä c) olisi omaksunut marxilaista teoriaa, niin sortuisin varmaan samanlaiseen pessimismiin.

    ReplyDelete
  20. Tervetuloa vaan 'realistien' joukkoon, Sammalkieli ;\].

    ReplyDelete