tag:blogger.com,1999:blog-8844005.post8715633568962910144..comments2024-01-19T11:36:19.067+02:00Comments on Rauno Räsänen: PÄREITÄ: Kohti ikuista ja pysyvää nautintoa - kohti reaalista alkutilaa, kohti kuolemaaRauno Rasanenhttp://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-43412833841890895922009-08-02T01:01:03.009+03:002009-08-02T01:01:03.009+03:00Mo Vain
Kiitos kommenteista.
Olen aika laiska - ...Mo Vain<br /><br />Kiitos kommenteista.<br /><br />Olen aika laiska - liian laiska kommentoimaan semminkin, kun olen jo pitkään ollut siirtymässä filosofiasta enemmän kirjallisuuteen päin, mutta ehkä jossain vaiheessa otan kantaa.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-71839906024532768352009-07-27T12:31:23.161+03:002009-07-27T12:31:23.161+03:00Kiitän sinua erinomaisesta blogista, otin heti seu...Kiitän sinua erinomaisesta blogista, otin heti seuraantaan, kun löysin blogisi ja innostuin myös pitämään omaa blogiani ajtuksena oman ajatteluni kehittyminen :)<br /><br />Olisin oikein kiitollinen, jos joskus kommentoisit ajatuksiani ja toisit ideoita siitä, mistä suunnasta ammentaa ideoita. En ole innokas kirjojen lukija, minulle ominaisempaa on lukea tiivistelmiä ideoista ja ajattelutavoista.<br /><br />Terveisin, <br /><br />Mikko VainionpääMo Vainhttps://www.blogger.com/profile/14343124910820021278noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-68726986215703896792009-07-26T20:46:13.341+03:002009-07-26T20:46:13.341+03:00Voi mennä hieman off-topiciksi, mutta tuntuu, että...Voi mennä hieman off-topiciksi, mutta tuntuu, että nyt löysin oikean henkilön, jonka kanssa keskustella :)<br /><br />Oma filosofis-uskonnollinen katsantokantani on ollut tähän asti vahvasti Luther/Aristoteles/Nietzche-vaikutteista, on tullut opiskeltua hieman uskonnonfilosofiaa. Ajatustapani on kuitenkin ollut vahvasti relativistinen. Nyt olen ottanut haasteekseni luoda jonkinlaisen synteettisemmän elämänkatsomuksen. Lähtökohtani ovat jotenkin seuraavat:<br /><br />1. Olen uskoontullut pieteettinen kristitty. Tästä seuraa, että olen saanut Jumalalta lahjaksi uskon ja armon -> elitismi.<br /><br />2. Etiikka ja uskonto täytyy voida erottaa toisistaan eli omalla kohdallani uskosta ja armosta seuraava rakkaus luomakuntaa kohtaan ei sitoututa mihinkään moraalifilosofiaan. Eniten minua viehättää jonkinasteinen sosiaalidarwinismi ja toisaalta yli-ihmisyyteen ja vapaaseen, mutta vastuulliseen yksilöllisyyteen perustuva etiikka<br /><br />3. Maailmankuvan täytyy olla tieteellinen eli sitä koskevat väitteet täytyy olla falsifioitavissa ja toisaalta Jumalaa ei saa käyttää tilkkeenä omalle tietämättömyydelle.<br /><br />Arvostaisin oikein paljon, jos voisit kommentoida, voiko näistä oletuksista syntyä synteesi ja toisaalta, onko oletuksissani jotain olennaisesti ongelmallista. En yritä luoda mitään uutta mullistavaa filosofiaa, vaan lähinnä saada pohjaa omalle vajavaiselle olemassaololleni.<br /><br />Ystävällisin terveisin,<br /><br />Mikko VainionpääAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-61247940731689735892009-07-16T12:02:34.146+03:002009-07-16T12:02:34.146+03:00Maalainen kirjoitti:
'Minua ei uskonto puhutt...Maalainen kirjoitti:<br /><br />'Minua ei uskonto puhuttele, ei missään muodossa.'<br /><br />Niinpä. Meidän välillemme ei filosofiasta keskustelua synny. <br /><br />Voin toistaa, että olet aikoja sitten pudonnut nykyisen kulttuurikeskustelun kelkasta.<br /><br />Puolustukseksesi on (hieman paradoksaalisesti) sanottava, ettei leikkijournalismisi oikein vakuuta minua, koska kuten sanoin blogisi on ihan tasokas - et sinä pelkästään leiki. Minä se omassa blogissani leikin pikemminkin kuin sinä.<br /><br />Journalismi on käsite, jonka jokin mediamonopoli (esim. Hesari) haluaisi omistaa, mutta kyseessä on eräänlainen aste- ja laatuero ilmaisussa - ei mikään dogmaattinen kaanon, johon tietyllä instituutiolla on etuoikeus. <br /><br />Internet lisäsi rutkasti sananvapautta, demokratiaa ja tasa-arvoa tässä(kin) asiassa, vaikka siinä sivussa saatiin myös läjäpäin roskaa kaupanpäällisiksi.<br /><br />Mutta leikkimistäkö ei pitäisi arvostaa yhtä korkealle kuin jotain virallista ja muka vakavaa kirjoittelua? <br /><br />En ymmärrä. Jos luovuus ja leikki eivät kumpua samasta lähteestä, niin 'oikea' journalismi ei sitten kai ole luovaa.<br /><br />Ainakin yhdessä suhteessa journalismi kuitenkin on (kyseenalaisen) luovaa: - se valehtelee siinä missä puhuu totta. Tietoisesti ja tiedostamattaan.<br /><br />Tosin informaationvälitys, joka pyrkii yksinomaan ja fakki-idioottimaisesti totuuteen, luottaa naivisti aivan liikaa ihmisen kompetenssiin totuuden hankinnan suhteen.<br /><br />Ja tässä kohtaa voisin marssittaa Zizekin pitämään sinulle luentoa vaikka kulttuurisen viestinnän ideologisuudesta. - - Mutta ethän sinä kuuntele - - koska et kuulemma ymmärrä näitä asioita etkä ole edes kiinnostunut.<br /><br />Miten sinunkaltaisesi voisikaan siis olla mikään hyvä journalisti, kun ei asian perimmäinen problematiikka kiinnosta lainkaan?!Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-11380000835305282052009-07-15T22:11:26.837+03:002009-07-15T22:11:26.837+03:00Kovin syvälliseltä kuulostavaa, mutta menee yli mi...Kovin syvälliseltä kuulostavaa, mutta menee yli minun horisonttini - kuten arvasitkin.<br /><br />Olen tietenkin Dawkinsin linjoilla, mutta en ole hänenkään ajatuksiinsa perehtynyt.<br /><br />Ikävää tuollaiset heitot "tutkivasta journalismista" ikäänkuin se olisi jotakin minun tärkeänä pitämääni. Sehän on vain ollut leikkiä kuten blogitkin ovat jonkinlaista leikkijournalismia.<br /><br />Minua ei uskonto puhuttele, ei missään muodossa.Edublogihttps://www.blogger.com/profile/01222434963798677016noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-84032720930256635222009-07-14T13:13:34.901+03:002009-07-14T13:13:34.901+03:00Eternal joussaince. why not. me ihmiset etsimme, k...Eternal joussaince. why not. me ihmiset etsimme, kun ei meille kerrota<br /><br />Miksi ROmantiikka ja realismi olisivat traagisia?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-24468785244228668712009-07-14T13:10:18.162+03:002009-07-14T13:10:18.162+03:00luin martin reesiä ja muitakin tähtitieteilijöitä....luin martin reesiä ja muitakin tähtitieteilijöitä. sieltä löytyi upea ajatus..muun muassa sellainen, että kuolleet tulevaisuudessa heröövöt henkiin virtuaalitodellisuudessa, joka olikin tarkoitus..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-26187798808822906822009-07-14T13:07:26.048+03:002009-07-14T13:07:26.048+03:00Nautinto , hyvän ja pahan juuri? Etu. hyvä ja paha...Nautinto , hyvän ja pahan juuri? Etu. hyvä ja paha miun fulosofiassani ovat niin vaikeita ja inhimillisiä, etten vaivaudu. keskityn suuntaan..tarkoitukseen, vaikkei se ole helppoa<br />pahallako tarkoitus:!<br /><br />ai että osasivat jo puhua aatu ja vaimo. hyvä zizekin aiheenvalinnalle. ja sinun<br /><br />meillä oli oikein viehättävä jumalallinen ja jumalaa harrastava ilta täällä mökillä altzheimeria sairastavan setäni ja serkkunsa kanssa<br /><br />ihana, jumalallinen suku<br />minusta tuntuu, että tämäei jää tähändudiviehttps://www.blogger.com/profile/06722293949978913107noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-16972553580184008762009-07-14T01:03:56.120+03:002009-07-14T01:03:56.120+03:00anonyymi (kuka nimetön pelkuri sitten lienetkin)
...anonyymi (kuka nimetön pelkuri sitten lienetkin)<br /><br />*<br />No en varmasti kannusta. Olen romanttinen mutta rationalistinen realisti viimeiseen veripisaraan saakka.<br /><br />Se on traaginen ja kärsimyksen täyttämä situaatio, muttei mikään onnettomuuden ja apatian alho.<br /><br />Yritäs tehdä erottelu onnellisuuden ja ilon välillä. <br /><br />Ensimmäiseen me emme kykene, mikäli olemme älyllisesti rehellisiä, mutta jälkimmäinen on toki mahdollista ellei suorastaan ehdoton pyrkimyksemme (jopa velvoitteemme!). <br /><br />Pessimisti saattaa jopa olla ainoa ihminen, joka maailmassa oivaltaa ja kokee aidon ilon.<br /><br />Onnellisuuden tavoittelijoilla kun ei ole aikaa iloon, koska heidän täytyy tehdä niin paljon hankintoja sekä järjestelyjä onnellisuuden olosuhteitten saavuttamiseksi (sanon tämän vakavasti).<br /><br />Pessimistille kuolema on todellakin suurin humoristi kuten Kierkegaard päätteli. <br /><br />(Mutta onko pessimisti näin ajatellessaan enää mikään pessimisti vaan - - haha - - niin - mikä?)<br /><br />*<br />Totuudesta on ensin syvästi järkytyttävä (koska totuus on kauhea!). Sitten tuo järkytys/totuus on tarkoin analysoitava dialektisella partaveitsellä. Tämän jälkeen ruvetaan polemisoimaan sen näkemyksen puolesta, johon on päädytty.<br /><br />Intellektuaaliset ja ideologiset vihollisensa on nimittäin opittava tunnistamaan - ja asetuttava heitä vastaan, kun 'taistelu' sitä vaatii!<br /><br />Ei siinä tarvitse onnellisuuden perään haikailla, sillä jo 'taistelu' itsessään motivoi elämää ja toimintaa.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-3495237723001397842009-07-13T23:09:40.305+03:002009-07-13T23:09:40.305+03:00RR kannustanee Maalaista skeptisyyden ja kyynisyyd...RR kannustanee Maalaista skeptisyyden ja kyynisyyden kliimaksiin – onnellisuuden mitätöintiin.Anonymousnoreply@blogger.com