tag:blogger.com,1999:blog-8844005.post8319911951447887364..comments2024-01-19T11:36:19.067+02:00Comments on Rauno Räsänen: PÄREITÄ: Faktaa, metaforia ja aatehistoriaaRauno Rasanenhttp://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-11477770714323622242007-11-27T12:01:00.000+02:002007-11-27T12:01:00.000+02:00Oikeastaan kyse onkin siis parisuhteen, ei naisen ...Oikeastaan kyse onkin siis parisuhteen, ei naisen logiikasta, sillä samat toistuvat ja uusinnettavat lainalaisuudet ja mystifikaatiot elävät kyllä myös muissa kuin heterosuhteiden narraatioissa; lukemalla Viiviä ja Wagneria tai Königin homosuhdesarjakuvia tärmää täsmälleen samantyyppisiin asetelmiin, joissa roolit tuovat mukanaan myös tietyntyyppisen logiikan.Ma-Riikkahttps://www.blogger.com/profile/13841125193864004690noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-49802559156309612532007-11-23T13:04:00.000+02:002007-11-23T13:04:00.000+02:00ma-riikkaRukousta aioinkin käyttää esimerkkinä, mu...ma-riikka<BR/><BR/>Rukousta aioinkin käyttää esimerkkinä, mutta se sitten jäi kirjoittamatta ylös.<BR/><BR/>Naisen logiikka on juuri narraatiota, jolla parisuhteeseen liittyvää problematiikkaa yritetään avata - sitä samalla myös kätkien (tai päinvastoin), sillä narratiivi allegoriana ei välty 'mystifikaatiolta' - miehen ja naisen luonteessa - ominaisuuksissa ja taipumuksissa - ilmeneviä eroja karrikoimalla.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-37370146431441135752007-11-23T10:05:00.000+02:002007-11-23T10:05:00.000+02:00Niin ja naisen logiikallahan viitannet narraatioon...Niin ja naisen logiikallahan viitannet narraatioon, kulttuuriseen fiktioon, joka liittyy vain löyhästi empiriaan sitoen yhteen tietyntyyppiset mieskokemuksen ja suodattaen ne tietyn sabluunan kautta, jolloin todellisuus näyttäytyy siten, kuin olisi olemassa kaksi logiikkaa...Ma-Riikkahttps://www.blogger.com/profile/13841125193864004690noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-49350949235919941482007-11-23T09:53:00.000+02:002007-11-23T09:53:00.000+02:00Rr,en ole Austiniani lukenut, mutta puheaktiteoria...Rr,<BR/><BR/>en ole Austiniani lukenut, mutta puheaktiteoria herättää kiinnostavia kysymyksiä suhteessa uskonnolliseen kieleen (ja sen totuuteen). Kuvittele henkilö, joka osallistuu "uskontunnustus"-nimiseen puheaktiin. Eri ihmisille se saa aikaiseksi erilaisia tulkintoja teon luonteesta. Kummi, joka osallistuu rituaaliin ilman uskoa, saattaa kokea "tässä minä nyt valehtelen" - millaisesta puheaktista silloin on kyse? Rukoilu on uskon äidinkielestä selkein esimerkki. Ilman kognitiivista sisältöä (puhun Jumalalle, jonka vähintään toivon olevan olemassa; minimissään puhun itsessäni olevalle jumaluudelle tai hengelle...joka tapauksessa jollekulle, joka "on" ) se on mieletön teko. <BR/>Minulla on muuten mielikuva, että antiikin "mythos" edusti jo jotain metaforista tapaa suhtautua todellisuuteen. Sen verran vilkkaasti kilpailevia myyttejä esiintyi rinnan, sulassa sovussa. Tavallaan ortodoksian ajan kirjaimellinen raamatuntulkinta oli takaisku, liekö ollut rinnakkaisilmiö empirismille? Samaan aikaan tapahtui uskon ja tiedon ontologinen toisistaan irtirepäisy (no viimeistään Kant teki sen). On tosi hankala hahmottaa, miten tämä kaikki usko/tieto/fiktio/fakta -peli rakentui, joten jos saat siihen selkoa, niin ei hullumpaa. Hermeneutiikkakin kun syntyi juuri Raamatun ymmärtämisen tarpeesta. <BR/><BR/>Sekavia mietteitä, mutta antaa mennä...Ma-Riikkahttps://www.blogger.com/profile/13841125193864004690noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-65614240636584713592007-11-23T00:19:00.000+02:002007-11-23T00:19:00.000+02:00a-k.hYmmärsit ironian.a-k.h<BR/><BR/>Ymmärsit ironian.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-22280576889916985342007-11-22T22:56:00.000+02:002007-11-22T22:56:00.000+02:00Räsäsestä on tullut Jumala 2: "Voit uskoa ja luott...Räsäsestä on tullut Jumala 2: "Voit uskoa ja luottaa sanaani."<BR/><BR/>Kiitos!a-khhttps://www.blogger.com/profile/01069717134981741456noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-3128043159175419642007-11-22T22:54:00.000+02:002007-11-22T22:54:00.000+02:00Kaikilla meillä päreitä kainalossa on, mutta joill...Kaikilla meillä päreitä kainalossa on, mutta joillakin niissä on tuli.a-khhttps://www.blogger.com/profile/01069717134981741456noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-56247772592661260742007-11-22T20:31:00.000+02:002007-11-22T20:31:00.000+02:00mattitaneli'Joko muuten olet kokoamassa päreitäsi ...mattitaneli<BR/><BR/>'Joko muuten olet kokoamassa päreitäsi kirjaksi -'<BR/><BR/>Ei nyt hoppuilla ollenkaan. Itse asiassa nämä päreet ja kommentoinnit (myös muualle) ovat a) sekä hupia että b) yritystä kirjoittaa sellainen määrä luonnosmaisia fragmentteja, että niistä syntyisi pari kolme perustavaa teemaa Nietzscheä ja nihilismiä käsittelevään esseekoosteeseen.<BR/><BR/>(Tiettyä linjaa on toki ajatuksissani jo syntynytkin)<BR/><BR/>En kehtaa käyttää sanaa tutkimus, koska en koe olevani sellaisessa kovin hyvä eli tarpeeksi kärsivällinen ja muotoseikoista kiinni pitävä.<BR/><BR/>Materiaalia kyllä löytyy vimein ja kosolti, mutta olen aika hidas ja ehkä laiskakin lukemaan pitkäjännitteisesti, vaikka toki koko ajan jotain pakerrankin.<BR/><BR/>Jos hurahtaisin vielä samanlaiseen 7-8 vuoden opiskelu- ja lukumaniaan kuin yli kymmenen vuotta sitten niin a vot - silloin vain taivas on rajana, koska tukena on myös satoja sivuja tekstiä (ja lisää tulee), jotka muodostavat epämääräisen mutta silti ajatteluuni koherenssia antavan projektin joittenkin filosofisten ja teologisten teemojen suhteen.<BR/><BR/>Toistan, että kyseessä ei olisi välttämättä lainkaan mikään tieteellinen tai yliopistollinen projekti.<BR/><BR/>*<BR/>Paljon muutakin tekstiä ja 'sälää' löytyy, mutta suurin osa siitä on pelkästään hetkellistä hupia.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-57480700179579182702007-11-22T19:59:00.000+02:002007-11-22T19:59:00.000+02:00Hei hyvä Rauno,Kiitos pohdinnoistasi.Valistuksen a...Hei hyvä Rauno,<BR/><BR/><BR/>Kiitos pohdinnoistasi.<BR/>Valistuksen ateismi?<BR/>Liian kategorinen ilmaisu,<BR/>ainakin minusta.<BR/><BR/><BR/>Muuten olen pitkälti samaa mieltä<BR/>kuin PeeäR siitä, että olet kovin monipuolinen. Se on hyvä juttu,<BR/>Sinussa on uomo universalista ja "renessanssiruhtinastakin".<BR/><BR/>Joko muuten olet kokoamassa päreitäsi kirjaksi -edelleen suosittelen, vaikka tuskin siitä mitään piittaat;) Voisin kontribuoidankin, jos siitä välität senkään vertaa.<BR/>Sanon näin, koska en halua olla pliisu, vaikka en tosiasiassa ole,<BR/>vaan...kova jätkä, melkein niin kuin Sinäkin;)<BR/><BR/><BR/>Ystävällisesti ja kunnioittavasti Mattimattitanelihttps://www.blogger.com/profile/13644108771906096884noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-63638857088271177542007-11-22T19:22:00.000+02:002007-11-22T19:22:00.000+02:00peeär-miesRäsäsen IlmoitusOlen olemassa. Voit luot...peeär-mies<BR/><BR/>Räsäsen Ilmoitus<BR/><BR/>Olen olemassa. Voit luottaa ja uskoa Sanaani. <BR/> <BR/>Ja Emailinhan pitäis löytyä tästä laatikon alapuolelta. Se riittänee yhteystiedoksi.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-92136604660211609282007-11-22T18:55:00.000+02:002007-11-22T18:55:00.000+02:00Kuka/mikä perkele sää Rauno oikeen oot? Kun miehen...Kuka/mikä perkele sää Rauno oikeen oot? Kun miehen kielellistiedollinen rekisteri ulottuu James Potkukelkasta Alvin Platingaan etc,etc ei voi muuta kuin ihailla - ja/tai olla kade?<BR/>Kun miehestä ei löydy yhteystietojakaan - ootko edes olemassa?PeeÄR-mieshttps://www.blogger.com/profile/09513339122828914024noreply@blogger.com