tag:blogger.com,1999:blog-8844005.post667995061756912252..comments2024-01-19T11:36:19.067+02:00Comments on Rauno Räsänen: PÄREITÄ: Uhrautuva väkivaltaRauno Rasanenhttp://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comBlogger27125tag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-10057996428505985242009-01-01T21:09:00.000+02:002009-01-01T21:09:00.000+02:00Totta Iines - luin hätäisesti, possessiivisuffiksi...Totta Iines - luin hätäisesti, possessiivisuffiksit meni nurinkurin, mutta kai tarkoitus pyhittää hätäilyni? <BR/><BR/>Sehän oli hyvä ja vilpitön, eikä missään nimessä sinua vastaan suunnattu. <BR/><BR/>Väärintulkintaani selittää myös se kompleksinen suhde, jonka olen väkisinkin jopa Mummon blogissa havainnut Raunolla olevan sinuun. <BR/><BR/>Huomaa, etten puhunut sinun suhteestasi Raunoon. Sen en usko olevan millään tavalla kompleksinen. <BR/><BR/>PS. Kiitos kutsusta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-76369238411988405092008-12-31T20:36:00.000+02:002008-12-31T20:36:00.000+02:00Iines kirjoitti:'Yleensä ottaen minulla on tunne, ...Iines kirjoitti:<BR/><BR/>'Yleensä ottaen minulla on tunne, ettet usko minua, vaan itseäsi.'<BR/><BR/>*<BR/>Miten minä nyt tällaisen erottelun pystyisin enää tekemään ajattelussani, jos/kun olen rakastunut sinuun?<BR/><BR/>Faktasi/perustelusi tunnustukseeni olkoon tämä kommenttisi:<BR/><BR/>'Anna mun nyt nauraa. Sähän oot polvillas. Oisit varmaan sulaa vahaa, kun sua rapsuttaisi leuan alta.'Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-71220021326627980082008-12-31T19:57:00.000+02:002008-12-31T19:57:00.000+02:00Riippuu sitä, mitä perusteluja tarkoitat.Tässä yll...Riippuu sitä, mitä perusteluja tarkoitat.<BR/><BR/>Tässä yllä olevassa ei ole mitään perusteluja. Vain muutama raaka fakta.<BR/><BR/>Yleensä ottaen minulla on tunne, ettet usko minua, vaan itseäsi.Iineshttps://www.blogger.com/profile/04899406307901443364noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-28646618121249324162008-12-31T19:53:00.000+02:002008-12-31T19:53:00.000+02:00IinesArvaas, uskonko perustelujasi?Iines<BR/><BR/>Arvaas, uskonko perustelujasi?Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-78955080282876610142008-12-31T19:52:00.000+02:002008-12-31T19:52:00.000+02:00MattitaneliKiitos taas hienoista ja syvällisistä a...Mattitaneli<BR/><BR/>Kiitos taas hienoista ja syvällisistä aforismi- esimerkeistäsi.<BR/><BR/>Niistä elän - elämme.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-21189910824405419092008-12-31T15:48:00.000+02:002008-12-31T15:48:00.000+02:00Lyöntivirheiden takia poistin yllä olevat kommenti...Lyöntivirheiden takia poistin yllä olevat kommentit ja yhdistän ne nyt tähän yhdeksi. Jotenkin aina hätäännyn, kun tulen tähän blogiin, jossa tunnen negatiiviset aallot, en Raunon taholta, vaan... Mutta tässä siis äsken kirjoittamani ja yhdistämäni kommentti korjattuna: <BR/><BR/>Minä poistin kommenttini itse, oma-aloitteisesti. Kommentti oli hyvä ja asiallinen ja on edelleen luettavissa blogissani, jossa vastasin Raunolle, uskontoa käsittelevän jutun perässä. Siirsin vain kommenttini tähän Raunonkin blogiin, koska huomasin tämän jutun. Toinen poistamani kommentti oli jonkin lyöntivirheen korjauslisäys.<BR/><BR/> Poistin kommenttini vain siitä syystä, että muut kommentoijat ryhtyivät arvioimaan minua adjektiivein, mikä ei mielestäni ole asiallista asioista keskusteltaessa.<BR/><BR/>Rauno pyysi minua tämän jälkeen poistamaan omat kommenttinsa <I>minun blogistani</I> syystä josta minulla ei ole aavistustakaan. Tämäkin pyyntö on blogissani luettavissa, joten arvoisa Tapsa P., luit sen hieman väärin. Tervetuloa toistekin, mutta paremmalla ajalla, ei noin hätäisesti!Iineshttps://www.blogger.com/profile/04899406307901443364noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-40237714109985774942008-12-31T15:43:00.000+02:002008-12-31T15:43:00.000+02:00This comment has been removed by the author.Iineshttps://www.blogger.com/profile/04899406307901443364noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-74870934678796096362008-12-31T15:41:00.000+02:002008-12-31T15:41:00.000+02:00This comment has been removed by the author.Iineshttps://www.blogger.com/profile/04899406307901443364noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-11267976660390763682008-12-31T14:11:00.000+02:002008-12-31T14:11:00.000+02:00Ihme ei ole ristiriidassa tieteen kanssa, ellei ky...<I>Ihme ei ole ristiriidassa tieteen kanssa, ellei kysymystä aseteta niin, että se välttämättä on sen, so. tieteen, kanssa ristiriidassa.</I><BR/><BR/>Minusta aina kun ihme on ristiriidassa tieteen kanssa, kyse ei ole oikeasta pyhyydestä vaan siitä että joku ihminen käyttää toisten uskonnollista hyväuskoisuutta hyväkseen. Tämä ei ole silti kannanotto oikean pyhyyden olemassaoloa vastaan.<BR/><BR/>Minulla on lähisukulainen joka on uskonnollisin ihminen jonka olen koskaan tavannut. Jouduin perehtymään todella paljon ihmisten käyttäytymisen saloihin ennenkuin <BR/>tajusin kuinka paljon hän manipuloi kaikkea lähipiiriään.<BR/><BR/>Melkein kaikki hieman lähipiirin ulkopuolella olevat ihmiset ovat kokeneet varhaislapsuuden jälkeen erittäin suurta vastemielisyyttä uskontoa kohtaan, kuten minäkin. Kesti pitkään, ennenkuin aloin ymmärtää mistä henkisyydessä on kyse. Edes sielunvihollinen ei olisi voinut rokottaa meitä niin hyvin uskontoja ja henkisyyttä vastaan.<BR/><BR/>Siksi aina kun näen manipulointiyrityksiä, esimerkiksi sellaisia jossa joku asettuu tieteen tai muiden ihmisten yläpuolelle, tunnistan että tässä puhuu sielunvihollinen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-68642865818945240452008-12-31T11:32:00.000+02:002008-12-31T11:32:00.000+02:00nais brother this tanelikaneli pulla. hyvää joulua...nais brother this tanelikaneli pulla. hyvää joulua! an old joke is better than other hundred <BR/>God is So crazy that i have NOTHING to say.<BR/>but we keep talkindudiviehttps://www.blogger.com/profile/13881865337869720928noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-75314184538628580502008-12-30T22:58:00.000+02:002008-12-30T22:58:00.000+02:00Mummo - näyttää siltä, että Rauno itse käski Iines...Mummo - näyttää siltä, että Rauno itse käski Iinestä poistamaan kommenttinsa. Syytä en osaa edes arvata.<BR/><BR/>Mutta sinun syysi ei siis ollut.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-68749300539569333382008-12-30T21:09:00.000+02:002008-12-30T21:09:00.000+02:00Mielestäni mitä enemmän uskovat meuhkaavat uskolla...Mielestäni mitä enemmän uskovat meuhkaavat uskollaan, sen enemmän he tekevät pahaa toisilleen. <BR/><BR/>Niin kuin tekin nyt yritätte.<BR/><BR/>Nimimerkki: "lutherilainen ateisti".Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-49136367113128407562008-12-30T20:49:00.000+02:002008-12-30T20:49:00.000+02:00Tämä on paradoksaalista, mutta selittynee osittain...<I>Tämä on paradoksaalista, mutta selittynee osittain kirkkoisien 'neurooseista' sekä kristillisen kirkon organisoitumisen ja sen dogmatiikan merkillisestä suhteesta, jossa juutalainen patriarkaalisuus tuli merkitsevämmäksi kuin pakanoitten liberaalimpi ajattelutapa.</I><BR/><BR/>Toinen mahdollinen selitys on, että kirkkoisät saivat aiempien vuosien kokemusten perusteella selville yhteiskunnan ja naisten suhteesta jotain sellaista joka on vuosien varressa päässyt unohtumaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-78464569212372708912008-12-30T20:48:00.000+02:002008-12-30T20:48:00.000+02:00Hei hyvät Rauno ja muut keskustelijat,Kiitos ja mu...Hei hyvät Rauno ja muut keskustelijat,<BR/><BR/><BR/>Kiitos ja mukava seurata viisauksianne.<BR/>Tekee mieli lainata aluksi<BR/>vähän Laotsea tai Lao-Tsea:<BR/>" Taivaan verkko on avaran suuri.<BR/>Sen silmukat ovat harvassa, ja kui-<BR/>tenkaan kukaan ei pääse niiden<BR/>lävitse."<BR/>Sitten hindulainen kasku saanee teidätkin hyvälle tuulelle ja liittyy myös aiheeseen.<BR/>Yksi askeetti tulee tapaamaan<BR/>perhettään neljäntoista vuoden <BR/>yksinolon jälkeen. Hänen veljensä<BR/>kyselee tämän tämän askeettiveljensä saavutuksia. Askeetti vie veljensä virran rantaan<BR/>ja kulkee sen yli kävellen vetten<BR/>päällä veljensä silmien edessä.<BR/>Mitäs tähän veli? Hän kutsuu lautturin luoksensa, ylittää<BR/>virran ja maksaa kyydistään muutaman pennin ja sanoo askeetille:<BR/>"Kannattaako käyttää neljätoista<BR/>vuotta siihen, minkä saan muutamalla pennillä?"<BR/>Näin eroaa usko ja "terve" järki.<BR/><BR/>Ihme ei ole ristiriidassa tieteen<BR/>kanssa, ellei kysymystä aseteta<BR/>niin, että se välttämättä on sen, so. tieteen, kanssa ristiriidassa.<BR/><BR/>Olisikohan Simone Weil oikeassa, kun hän sanoo, että "...(P)yhi-<BR/>myksen tekemässä ihmeessä hyvää<BR/>on vain sen pyhyys, ei ihme sinänsä."<BR/><BR/><BR/>Ystävällisesti ja kunnioittavasti Mattimattitanelihttps://www.blogger.com/profile/13644108771906096884noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-54407529724481237192008-12-30T18:02:00.000+02:002008-12-30T18:02:00.000+02:00Minusta on ihana kuulua ki..ai mutta en hän minä k...Minusta on ihana kuulua ki..ai mutta en hän minä kirkkoono kuulukaan. Miten se niin meni? Koska se tapahtui? Mitä tapahtui?<BR/><BR/>Jos tulisin Suomeen, niin liittyisinko uudelleen? Onksiellä kivaaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-11073909672054147492008-12-30T16:25:00.000+02:002008-12-30T16:25:00.000+02:00anonymousHarakka se tarttuu aina nokastaan tai pyr...anonymous<BR/><BR/>Harakka se tarttuu aina nokastaan tai pyrstöstään tervattuun kattoon.<BR/><BR/>Mutta oikeassa olet: kristinuskon periaatteessa yllättävän tasa-arvoinen alkukristillisyys (mikäli sallimme itsellemme hieman historiallisen mielikuvituksen suomaa pelivaraa) muuttui konservatiivis-patriarkaaliseksi institutionalismiksi, kun se yhdistyi roomalaiseen - periaatteessa (tiettyjen) naisten oikeuksia antiikin maailmaa ajatellen kohtuullisesti turvaaviin sosiaalisiin käytäntöihin.<BR/><BR/>Tämä on paradoksaalista, mutta selittynee osittain kirkkoisien 'neurooseista' sekä kristillisen kirkon organisoitumisen ja sen dogmatiikan merkillisestä suhteesta, jossa juutalainen patriarkaalisuus tuli merkitsevämmäksi kuin pakanoitten liberaalimpi ajattelutapa.<BR/><BR/>Tässä kehitysprosesissa naisen asema huononi roomalaiseen oikeuteen verrattuna.<BR/><BR/>*<BR/>Myös luterilaisuuden kohdalla olet ymmärtääkseni oikeassa.<BR/><BR/>Ylipäätään protestanttisuudesta voi tässäkin yhteydessä sanoa ja siteerata, että se sairastaa omaa itseään: partikularimia, separatismia ja individualismia vailla mitään 'suuntaa'.<BR/><BR/>Vapaus maksaa aina anarkian verran 'dukaatteja'.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-58592839088047665892008-12-30T15:49:00.000+02:002008-12-30T15:49:00.000+02:00??????????????????????????????????????????????????...??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-89135336387806838352008-12-30T15:04:00.000+02:002008-12-30T15:04:00.000+02:00Anonyymi,minäkin ihmettelen, mitä ajan takaa. Tode...Anonyymi,<BR/>minäkin ihmettelen, mitä ajan takaa. Todennäköisesti tahtoisin jotenkin kommunikoida Iineksen kanssa, mutten oikein uskalla hänen omassa blogissaan.<BR/><BR/>Ja juuri nyt huomaan, että hän on käynyt poistamassa omat kommenttinsa täältä. Syytä en tiedä. Toivottavasti ei minun tähteni. En tahtonut olla ilkeä. <BR/><BR/>Minun juttuni tuskin ovat "viisaita". Iines on paljon viisaampi ja oppineempi kuin minä. Mutta pelottava.Mummo Muuhttps://www.blogger.com/profile/06216180850495891461noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-26321001487236928962008-12-30T14:41:00.000+02:002008-12-30T14:41:00.000+02:00Mummo, mitä mä olen vähän Iineksen juttuja lukenut...Mummo, mitä mä olen vähän Iineksen juttuja lukenut, ja sen jälkeen lopettanut kyseisen blogin lukemisen, ja sinun juttujesi viisautta ihaillut, niin lienee selvä että tiedät täsmälleen missä mennään. Ihmettelinkin tässä ääneen, että mitä ajat kommentillasi takaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-54546461833977146952008-12-30T14:10:00.000+02:002008-12-30T14:10:00.000+02:00Hyvä Mummo! Mummo rules!Hyvä Mummo! Mummo rules!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-69027380163622422742008-12-30T13:05:00.000+02:002008-12-30T13:05:00.000+02:00Iines,luin äsken blogiasi ja jäin ihmettelemään, m...Iines,<BR/>luin äsken blogiasi ja jäin ihmettelemään, miksi korostat niin monessa kohtaa, että eräät lukevat ja ymmärtävät tekstiäsi heikosti. Minusta se tuntui aika aggressiiviselta. En osannut pitää ko. lukijoita poikkeuksellisen heikkoina. Lähinnä näytti olevan kyse käsitteiden erilaisesta määrittelystä. Oletko varma, että sinä ymmärsit, mitä heikosti lukevat yrittivät sanoa?<BR/><BR/>Tämän valossa minusta on kohtalaisen mielivaltaista (ellei peräti hauskaa) tarkastella "historian faktoista", onko mikään muu aate poistanut barbariaa yhtä laaja-alaisesti/hyvin/tehokkaasti kuin kristinusko.Mummo Muuhttps://www.blogger.com/profile/06216180850495891461noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-86630782476939827542008-12-30T11:53:00.000+02:002008-12-30T11:53:00.000+02:00minen uhraudu vaan taistelen. katso löysin kahvila...minen uhraudu vaan taistelen. katso löysin kahvilasta tällaisenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-23431405692823580132008-12-30T11:48:00.000+02:002008-12-30T11:48:00.000+02:00whats this? Friedrich Nietzsche, ja hänen jälkeens...whats this? Friedrich Nietzsche, ja hänen jälkeensä muun muassa Martin Heidegger, Michel Foucault ja Gilles Deleuze, hylkäsi ajatuksen substanssista samalla kun ajatuksen subjektistaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-26578178740405980922008-12-30T11:41:00.000+02:002008-12-30T11:41:00.000+02:00Ammun tässä nyt vain RR:n maalaamaa taulua joka ei...Ammun tässä nyt vain RR:n maalaamaa taulua joka ei välttämättä osu kohdalleen alkuperäisen kohteen kanssa. En ole lukenut alkuperäistä kirjoitusta.<BR/><BR/>Minusta ei voi sanoa kategorisesti, että kristinusko olisi parantanut naisten tai lasten asemaa. Iso osa kristinuskon ajasta nainen on ollut miehen omaisuutta. Kristinuskolla on kaksi puolta, maskuliininen vanha testamentti ja feminiininen uusi testamentti.<BR/><BR/>Jokaisessa uskontokunnassa tai lahkossa otetaan tietty painotus näiden ääripäiden väliltä. Riippuu vähän kulttuurista ja aikakaudesta kumpaa painotetaan kristillisissä piireissä keskimäärin enemmän.<BR/><BR/>Moderni luterilaisuus yms. painottavat feminiinistä puolta, johon naisten aseman parantaminen sopii. Sen takia valtionkirkosta onkin irtautunut vanhoillisempia (maskuliinisempia) tulkintoja kannattavia jäseniä perustamaan omia lahkojaan. <BR/><BR/>Ja vaikka onkin pyhä kyseenalaistamaton totuus suomalaisessa yhteiskunnassa että naisen aseman parantaminen parantaa aina myös lapsen asemaa, ei tämä ole minusta itsestäänselvää. Naisten aseman parantaminen on lisännyt avioeroja, joka taas on heikentänyt lasten asemaa monin tavoin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-1603290862518226262008-12-30T10:45:00.000+02:002008-12-30T10:45:00.000+02:00Mustakii Iineksen moraaliset mietinnät on lähinnä ...Mustakii Iineksen moraaliset mietinnät on lähinnä pervojaAnonymousnoreply@blogger.com