tag:blogger.com,1999:blog-8844005.post130011771859456208..comments2024-01-19T11:36:19.067+02:00Comments on Rauno Räsänen: PÄREITÄ: Kun tiede on helppoa, teologia roskaa ja Nietzsche hulluutta - Porno-Rane tunnustaaRauno Rasanenhttp://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comBlogger16125tag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-9675916734762435852008-11-25T19:15:00.000+02:002008-11-25T19:15:00.000+02:00minullekaan valtaoja kylla mitaan sanonutminullekaan valtaoja kylla mitaan sanonutAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-86269521470584400222007-10-09T18:48:00.000+03:002007-10-09T18:48:00.000+03:00"Totuudet ovat ihmisten kumoamattomia erehdyksiä j..."Totuudet ovat ihmisten kumoamattomia erehdyksiä ja että vakaumukset ovat suurempi vaara totuudelle kuin valheet."<BR/><BR/>En ymmärrä miten tuo on kritiikkiä tiedettä kohtaan. Nietzschehän nähdäkseni muotoilee tuossa tieteeseen kuuluvan fallibilismin pääajatuksen ja kehottaa olemaan jämähtämättä paradigmoihin. Tieteessä ei ole totuuksia ja sen pitäisi olla vakaumuksista riippumatonta.<BR/><BR/>Ymmärtääkseni Nietzsche jossain määrin jopa arvosti tiedettä, sillä se edusti hänelle rehellisyyttä. Dawkinslaiseen tapaan ja myös fanaattisena ateistina hän asettaa uskon ja tieteen vastakkain. Antikristuksessa hän kirjoittaa:<BR/><BR/>"Uskonnon, jolla, kuten kristinopilla, ei ole yhtään kosketuspintaa todellisuuden kanssa, ja joka heti kadottaa kaiken merkityksen, kun todellisuus yhdessä ainoassakin kohtaa pääsee oikeuksiinsa, täytyy tietysti olla 'maailman viisauden', s.o. tieteen, verivihollinen, -- se hyväksyy kaikki keinot, joilla hengen kuria, hengen puhtautta ja ankaruutta omantunnon asioissa, hengen ylhäistä viileyttä ja vapautta voidaan myrkyttää, solvata, saada huonoon maineeseen. 'Usko' imperatiivina on kielto tiedettä vastaan, -- käytännössä valhe mistä hinnasta tahansa."Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-52138269362832204502007-10-09T01:23:00.000+03:002007-10-09T01:23:00.000+03:00Minä olen, kuka olen.Auktoriteettia... on sitä sit...Minä olen, kuka olen.<BR/><BR/>Auktoriteettia... on sitä sitten enemmän tai vähemmän, sillä tuskin on väliä.<BR/><BR/>Missä on kaksi, saa varata vain lisää tilaa.<BR/><BR/> - jälkeen jättäytynytAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-81010366925839745652007-10-09T00:19:00.000+03:002007-10-09T00:19:00.000+03:00anonymousOletko itse jumala? Puhut niin suurella a...anonymous<BR/><BR/>Oletko itse jumala? Puhut niin suurella auktoriteetilla.<BR/><BR/>Sittenhän meitä on kaksi kilpailevaa jumalaa...Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-15889618100395078032007-10-09T00:04:00.000+03:002007-10-09T00:04:00.000+03:00Likainen agnostikko. Pah! Avaat suusi kuten muutki...Likainen agnostikko. Pah! Avaat suusi kuten muutkin ja harhaudut. Tietämätöntä voi teeskennellä ilman samaa kalua, millä muutkin kuoppansa ovat kaivaneet.<BR/><BR/>'En tiedä'<BR/><BR/>Julkeat uskotella vielä.<BR/><BR/> - jälkeen jättäytynytAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-3302569238891110932007-10-08T21:04:00.000+03:002007-10-08T21:04:00.000+03:00Mika S.Kuten lupasin - yritän ehkä jo lähiaikoina ...Mika S.<BR/><BR/>Kuten lupasin - yritän ehkä jo lähiaikoina kirjoittaa selkeämmin kuin tässä päreessä argumentatiivisesta ristiriidasta, johon olen päätynyt käyttämällä lähtökohtaisina perusesimerkkeinä evoluutioteoriaa ja moraalirealismia.<BR/><BR/>*<BR/>Mitä tuohon Porno-Rane nimitykseen tulee, niin sehän on itse asiassa ihan osuva ja huvittava, mutta asiaan liittyy yx juttu, jonka vuoksi en halunnut 'ostaa tuota nimitystä sinulta kovinkaan halvalla'.<BR/><BR/>Käytit sitä naivin tosikkomaisessa kontekstissa, jonka koin halventavaksi, ja jokainen joka minua tällaisen intention puitteissa nimittelee, saa maistaa vuorenvarmasti 'retorista myrkkyäni'.<BR/><BR/>Ja se siitä...Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-78742616605433687302007-10-08T04:12:00.000+03:002007-10-08T04:12:00.000+03:00luonnontiede on kaikkein hienoin kirja *jumalastan...luonnontiede on kaikkein hienoin kirja *jumalastani<BR/>vaikken ymmärrä miksi Hän haluaa piiloutua <BR/>ehkä itseään suojellakseen?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-29542518273174328342007-10-08T01:49:00.000+03:002007-10-08T01:49:00.000+03:00'Ja pakko vielä laittaa pieni ilkeys niin voin oll...'Ja pakko vielä laittaa pieni ilkeys niin voin olla kiltti loppuvuoden. Se Viagrahan mainittiin toisessa yhteydessä. Miten tulitkaan poimineeksi sen tähän?'<BR/><BR/>*<BR/>Katsos kun minä en oikeastaan kirjoita (läheskään aina) tiukan 'asiallista' filosofiaa vaan retorista 'myrkkyä', jonka yksi intentio on pyrkiä tehovaikutelmaan, joka saattaa herättää monenlaisia tulkinnallisia mahdollisuuksia.<BR/><BR/>Nappasin siitä viagra-viittauksesta vain kontekstista irrallisen(?) subjektiivisen assosiaation, jota käytin hyväkseni kehitellessäni tehokasta vastinetta sinun kielenkäytöllesi.<BR/><BR/>Epäreilua ehkä - mutta tehokasta!<BR/><BR/>*<BR/>Haluan tässä kuitenkin korostaa, että tuo luonnostelma sen kuvatun miehen ajatumisesta aivan katastrofaaliselta vaikuttaviin ristiriitoihin filosofisesti - argumentaation tasolla - on todella vakavassa mielessä kirjoitettua.<BR/><BR/>Tosin siitä saisi varmaan selkeämmänkin synopsiksen, mutta kyseessä on totisin tosi, jonka pyrkimyksenä oli, että tavoitellaan koherenttia näkemystä, jossa luonnontieteellinen ja moraalinen voisivat toimia ikäänkuin synergisesti - toisiaan täydentäen eikä toisensa kumoten.<BR/><BR/>Mutta tällainen tieteen ja moraalin yhdistäminen vaatii sellaisia argumentatiivisia 'sopimuksia', joihin minun on äärimmäisen vaikea suostua, koska ne johtavat joko luonnontieteelliseen reduktionismiin tai (postmoderniin) sosiaaliseen konstruktivismiin.<BR/><BR/>Kumpaakaan en voi avoimesti hyväksyä - en argumentaation enkä minkäänlaisen intuitiivisen vakaumuksen tasolla.<BR/><BR/>Kriittinen, tieteellinen realismi, merkitsee siis minulle nykyään kaikesta huolimatta yritystä edes jonkinlaiseen teoreettiseen synteesiin, vaikka - siltä minusta todella tuntuu - se onkin lopulta mahdotonta. <BR/><BR/>Jäljelle jäävät skeptisismi, relativismi ja nihilismi - eli varsin toivottomat vaihtoehdot ainakin motivoituneen tieteellisen toiminnan ja vakuuttavien moraali-/arvofilosofisten pohdintojen suhteen.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-69141966888748620342007-10-08T01:48:00.000+03:002007-10-08T01:48:00.000+03:00Within a few days I realised that something had ha...Within a few days I realised that something had happened for me. An atheist would probably say it was just a change of attitude, and to a certain extent that’s true, but there was much more to it than that. I had found a place to turn to, a place that I’d always known was there, but never really wanted, or needed, to believe in.<BR/><BR/>Tears in heaven<BR/><BR/>http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/books/book_extracts/article2602552.ece<BR/><BR/><BR/>http://www.youtube.com/watch?v=VRsJlAJvOSMAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-44216543172261157742007-10-08T01:13:00.000+03:002007-10-08T01:13:00.000+03:00Ja raivostut vielä kun Sinua kehutaan omimmalla al...Ja raivostut vielä kun Sinua kehutaan omimmalla alallasi! En ihan aidosti ymmärtänyt kaikkia merkityksiä ennen tätä pärettä. Nyt taisin tuntea kohdetta hieman paremmin.<BR/><BR/>Ja pakko vielä laittaa pieni ilkeys niin voin olla kiltti loppuvuoden. Se Viagrahan mainittiin toisessa yhteydessä. Miten tulitkaan poimineeksi sen tähän?<BR/><BR/>Klassinen ja kelpo argumentti tuo ruudin tuhlaus.Mika Sipurahttps://www.blogger.com/profile/11899358304805666844noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-4066513006586102182007-10-08T01:06:00.000+03:002007-10-08T01:06:00.000+03:00Etsit ilmiselvästi uskonnosta jotain, jonka huomaa...Etsit ilmiselvästi uskonnosta jotain, jonka huomaat olevan mahdotonta löytää. <BR/>Mutta miten sellainen johtopäätös voisi oikeuttaa ateismin?<BR/><BR/>Itse asiassa johtopäätöksesi on paradoksaalisesti uskonnollinen.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-45514414457184156132007-10-08T01:03:00.000+03:002007-10-08T01:03:00.000+03:00Nonniin. Taidettiin saada aikaan vallan ihana riit...Nonniin. Taidettiin saada aikaan vallan ihana riita. <BR/>Sopii mulle, vaikka pakko on myös tunnustaa:<BR/><BR/>Olen väsynyt väittelemään kanssasi, koska edustamasi linja - ylipäätään tapasi suhtautua filosofiaan ja teologiaan ei erityisemmin miellytä minua - syystä, josta en ole aivan täysin itsekään tietoinen - olkoonkin, ettet ole sieltä pahimmasta päästä reduktionisteja.<BR/><BR/>Itse olen järkähtämätön agnostikko, enkä voi sietää fundamentalisti-ateisteja. He luulevat tietävänsä jotain, mitä eivät varmasti tiedä kuin vakaumuksenaan niistä faktoista, joihin tukeutuvat.<BR/> <BR/>Sorry vaan, jos meni pieleen sinun mielestäsi tämä päättely, mutta mieluummin pyörin omissa ympyröissäni kuin tuhlaan ruutia tyyppeihin, jotka tiedän immuuneiksi (niinpä!) kaikelle muulle kuin luonnontieteelle - joten palautan sinulle takaisin tuon minuun(kin) suuntaamasi immuniteetti-kritiikin. <BR/><BR/>Et suinkaan itse ole vapaa tietystä immuniteetista, jolla suhtaudut kirjallisuuteen, filosofiaan ja teologiaan, ja jos niin luulet - voi sinua!<BR/><BR/>Lieneekö parempi, että emme enää tapaa toisiamme - vaikka meillä mitä ilmeisimmin on paljon samantyyppisiä intressejä käsittelyn alla - eri perspektiiveistä vain.<BR/><BR/>*<BR/>Toisaalta tiedän itse olevani sitä tyyppiä, että ensin raivostun ja shokeeraan - sitten minusta yleensä tulee varsin sävyisä ja pohdiskeleva keskustelija - tosin hieman ironinen, kyyninen - ilkeäkin: loppupeleissä sitten veri punnitaan, mutta sitä loppupeliä ei välttämättä edes tule...ainakaan kovin nopeasti.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-17060526389750542132007-10-08T01:02:00.000+03:002007-10-08T01:02:00.000+03:00Vielä McGrathista, Pihkalasta, Ambrosiuksesta, Häm...Vielä McGrathista, Pihkalasta, Ambrosiuksesta, Hämeen-Anttilasta... En tiedä missä klikkaa, mutta minusta he eivät puhu mitään. Odotin tuota Valtaojan ja Pihkalan kirjaa vesi kielellä. Valtaoja sanoi jotain triviaalia ja sitten...syvä hiljaisuus. Suomen kieltä ilman sisältöä. Jos siis kysyt miksei vaikkapa McGrath kelpaa - voi kelvatakin. Ei ole toistaiseksi suostunut avaamaan minulle suutaan.Mika Sipurahttps://www.blogger.com/profile/11899358304805666844noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-25915619120013816292007-10-08T00:40:00.000+03:002007-10-08T00:40:00.000+03:00Mutta valitsen tämän päreen. Olet Porno-Rane epäon...Mutta valitsen tämän päreen. Olet Porno-Rane epäonnistunein kirjoittelija mihin olen koskaan törmännyt. Kaikki mitä olen Sinulta lukenut, on ollut mahdollisimman kaukana kaikesta. Siksi olen palannut tänne useammin kuin yhteenkään toiseen blogiin. Kommentoidessasi vaatimatonta verkkopäiväkirjaani, olen haukkonut henkeäni miten joku voi lukea toista ihmistä noin päin persettä. Siksi haukon nyt ihastuksesta henkeäni, vaikka pitäisi olla kylellään huomista työpäivää ajatellen. Taidan kaivaa ne lukioaikaiset niitset esiin.<BR/><BR/>Olen lähes pahoilani tuosta Porno-Ranesta. Tunnet varmaan Pölösen klassikon Emmauksen tiellä...Mika Sipurahttps://www.blogger.com/profile/11899358304805666844noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-50964947921903567572007-10-08T00:29:00.000+03:002007-10-08T00:29:00.000+03:00Puhut 'kielillä'. En ymmärtänyt.Puhut 'kielillä'. En ymmärtänyt.Rauno Rasanenhttps://www.blogger.com/profile/04096356304476255838noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8844005.post-79402569038704955162007-10-08T00:23:00.000+03:002007-10-08T00:23:00.000+03:00En valitse Sinua.En valitse Sinua.Mika Sipurahttps://www.blogger.com/profile/11899358304805666844noreply@blogger.com