December 30, 2012

Erik Almqvist ei ehtinyt oppia, että 'oman' joskin samalla virallisesti hyväksytyn lain noudattaminen mahdollistaa paljon tiukemman ja tuloksellisemman 'rasismin' kuin oma laittomuus, jolla ei ole parlamentaarista hyväksyntää.

Rautaputkiskandaali johti ruotsidemokraatin eroon parlamentista.
AFP
FREDRIK PERSSON / AFP
Erik Almqvist.
Erik Almqvist
 
Tukholma. Siirtolaisvastaisen Ruotsidemokraatit –puolueen kansanedustaja Erik Almqvist, 31, eroaa puolueesta ja jättää Ruotsin parlamentin. Almqvist kaatui videoon, jossa hän rautatankoa heilutellen esittää rasistisia solvauksia kahdelle pikaruokaravintolan edessä seisovalle miehelle.
"Ei, tämä ei ole sinun maasi vaan minun maani", Almqvist uhoaa videolla toiselle miehistä.
Paikalle tullutta naista Almqvist herjaa viranomaisten käsiin päätyneellä videolla "pikkuhuoraksi". Almqvistin lisäksi videolla esiintyy kaksi muuta Ruotsidemokraattien toimihenkilöä.
Almqvistin kansanedustajapaikan ottaa Anna Hagwall, 59.
Puolueen talousasiantuntijana profiloitunut Almqvist joutui jo marraskuussa luopumaan tästä tehtävästä, kun kaksi vuotta vanha kohuvideo nousi Expressen –lehden kautta julkisuuteen.
Videon oli ottanut puolueen oikeusasiantuntija Kent Ekeroth matkapuhelimellaan.
*

December 29, 2012

Lakia noudattamalla rosvoparoniksi

Helsingin Sanomat
Valentin Flauraud / Reuters
Sosiaalisen median palveluyhtiö Facebook kierrättää tulojaan caymansaarten kautta.
Sosiaalisen median palveluyhtiö Facebook kierrättää tulojaan caymansaarten kautta.

Facebook maksaa vain 0,3 prosenttia veroja Yhdysvaltojen ulkopuolelta saamistaan lähes miljardin euron tuloista. Vuoden 2011 verotietojen mukaan Facebookin Irlannin yhtiö, joka kerää Yhdysvaltojen ulkopuolelta saatavat tulot, maksoi veroja vain vajaat 3,5 miljoonaa euroa, kertoo The Guardian.
Lehden laskemien lukujen mukaan Facebook Irelandin kirjanpidon kautta kulkee 44 prosenttia koko Facebook-yhtiön kahden ja puolen miljardin euron kokonaistuloista.
Yhtiön rakenne on sellainen, että kaikki mainostajat, jotka ostavat mainostilaa mistä tahansa muualta kuin Yhdysvaltojen Facebook-sivuilta, maksavat siitä yhtiön irlantilaiselle konttorille.
Facebook pystyi leikkaamaan veroprosenttiaan käyttämällä kirjanpidollista temppua, jota kutsutaan "kaksoisirlantilaiseksi" (Double Irish). Sen avulla monikansalliset yhtiöt voivat siirtää suuria rahasummia rojaltimaksujen muodossa kansallisille yhtiöilleen.
Facebook Ireland siirsi yli 900 miljoonaa euroa osaksi Caymansaarten yhtiölleen ja osaksi Kaliforniassa sijaitsevalle emoyhtiölleen lisenssi- ja rojaltimaksuina.
Maksujen jälkeen Facebook Ireland ilmoitti verottajalle tehneensä verovuonna 18 miljoonan euron tappiot. Esimerkiksi Britanniaan yhtiö maksoi yhteisöveroja viime vuonna vain 290 000 euroa.
The Guardianin mukaan Facebook ei ole ainoa monikansallinen yritys, joka käyttää samoja keinoja verotuksen kiertämiseen. Listalta löytyy lehden mukaan muun muassa Apple, Google, Amazon ja Starbucks.
Paljastukset ovat aiheuttaneet ärtymystä eri puolilla Eurooppaa. Esimerkiksi Britanniassa on Starbucksia vastaan viritelty boikottia, koska yhtiö ei ole maksanut maahan lainkaan yhteisöveroja viimeiseen kolmeen vuoteen. Nyt Starbucks on luvannut maksaa Britannian verottajalle lähes 10 miljoonaa puntaa seuraavan kahden vuoden aikana.
Facebookin edustaja sanoi yhtiönsä täyttävän kaikki laissa vaaditut ehdot verotuksesta ja kirjanpidosta.
Yhtiön mukaan, että se valitsi Irlannin kansainvälisen konttorinsa pääpaikaksi, koska "sieltä löytyy parhaimmat taidot omaavaa henkilökuntaa pyörittämään monikielistä korkeateknologista toimintaa, joka tukee koko Eurooppaa".
Yhtiön Irlannin konttorissa työskentelee 287 työntekijää, joten työntekijää kohden laskettuna yhtiö teki siellä voittoa 3,7 miljoonaa euroa.
*

December 27, 2012

Who never ever learned to read or write so well, but he could play the guitar like ringing a bell.

Johnny B. Goode

Uploaded on Apr 10, 2009
http://www.mytwangyguitar.com

Recorded straight through a Mission 5E3 Deluxe clone with Celestion Blue speaker. - no effects.

The guitar is a Warmoth neck on a Chandler chambered body. The pickups are Lindy Fralin 'Stock Tele' set.
*
Tältä kuulostaa sähköinen kitara-riffi-rock alkuperäisimmillään, taidokkaimmillaan ja svengaavimmillaan. Twangy-guitar-mies ei kikkaile liikaa vaan keskittyy olennaiseen eli rokkaavuuteen ja soittamisen iloon. Tällaiseen autenttisuuteen ja presenceen kitarankäsittelyssä ei ihan kuka tahansa 'vanhan liiton' rock-kitaristinakaan itseään pitävä pysty. Paitsi tietysti Twangyn version päämallina toiminut -60-luvun lopun kitarailmiö Jimi Hendrix. Twangyn ja Henkan Johnny B. Goode-riffailu lähtee lentoon jo ensi metreillä, mutta Henkan lopetus on lievästi sanottuna h-i-l-l-i-t-ö-n tai psykedeelinen ellei pikemminkin 'hirnuva'. - - Niinpä 'The People passing by, they would stop and say, oh my that little country boy could play'.
*
Johnny B. Goode

Deep down Louisiana close to New Orleans,
Way back up in the woods among the evergreens
There stood a log cabin made of earth and wood,
Where lived a country boy named of Johnny B. Goode
Who never ever learned to read or write so well,
But he could play the guitar like ringing a bell.

[Chorus:]
Go Go
Go Johnny Go
Go Go
Johnny B. Goode

He use to carry his guitar in a gunny sack
Or sit beneath the trees by the railroad track.
Oh, the engineers used to see him sitting in the shade,
Strumming with the rhythm that the drivers made.
The People passing by, they would stop and say
Oh my that little country boy could play

[Chorus]

His mother told him someday you will be a man,
And you would be the leader of a big old band.
Many people coming from miles around
To hear you play your music when the sun go down
Maybe someday your name will be in lights
Saying Johnny B. Goode tonight.

[Chorus]
*

http://en.wikipedia.org/wiki/Johnny_B._Goode

 http://www.songfacts.com/detail.php?id=701

 http://www.guardian.co.uk/music/2007/jun/21/popandrock.vinylword

December 25, 2012

Niin pitkään kuin voin nähdä valon


'Long As I Can See The Light' (live) - John Fogerty (Creedence Clearwater Revival). (Night of the Proms 2010 - Belgium/Netherlands).

 Put a candle in the window, but I feel I've got to move.
Though I'm going, going, I'll be coming home soon,
'Long as I can see the light.

Pack my bag and let's get movin', 'cause I'm bound to drift a while.
Well I'm gone, gone, you don't have to worry no,
'Long as I can see the light.

Guess I've got that old trav'lin' bone,
'cause this feelin' won't leave me alone.
But I won't, won't be losin' my way, no, no
'Long as I can see the light.

Yeah! Yeah! Yeah! Oh, Yeah!

Put a candle in the window, 'cause I feel I've got to move.
Though I'm going, going, I'll be coming home soon,
Long as I can see the light.
*
'Have You Ever Seen the Rain?' - John Fogerty. (Night of the Proms 2010). - - [Taitaa jäädä tällä kertaa hyvä-ääninen Mikko Alatalokin toiseksi myös, mitä yleisön laulattamiseen tulee].

*

December 24, 2012

Mie en taho viettää jouluu...

....mut Ella tahtoo.
                                                                        .

 
 Mannen joulu/Mannens jul

*
No niin terve. Täältä lähtee kuule mie laulan.
Emmie ymmärrä joulun vietost mittää. Haii!

Onks pakko syödä puuroo vaikkei taho (taho)?
Onks pakko pittää rosollist vaikkei taho (taho)?
Onko pakko rumat villasukat kääriä pakettiin?
Onko pakko laulaa tiptap vaikkei taho?
Mie en ainakaan laula. Mie en taho.

Onks pakko hakkee kuusi vaikkei taho? Minen taho!
Onks pakko siivota vaikkei taho? Minen taho!
Onks aivan pakko matkustaa kauas mummolaan?
Onks pakko päästää itku vaikkei taho?
Mie en ainakaan ruppee tursaamaan. Onkohan bingokaan auki?

Onko pakko ostaa kynttilä vaikkei taho? Kunnei taho!
Onko pakko kehua kinkkua vaikkei taho? Kunnei taho!
Onko pakko työntää viimiset pennit joululahjoihin?
Onko pakko koettaa laulaa jos ei taho?
Mie en ainakaan laula pätkääkään. Mie oon rehellinen ittellein.

Onks pakko niellä turskaa vaikkei taho? Minen taho.
Onks uskottava pukkiin vaikkei taho? Minen taho.
Mitä, onks tapaninpäivänä aivan pakko mennä tanssimaan?
Onks pakko olla niin kuin Esko Aho vaikkei taho?
Mie en ainakaa oo. Onkohan mikkää huoltsikkakaa auki?

Onko pakko soittaa tiukua vaikkei taho? Vaikkei taho.
Onks miun pakko hyppiä ku tonttu vaikken taho? Vaikkei taho.
Onko punalakki aivan pakko päähän singuttaa?
Onko pakko olla kiltti vaikkei taho?
Mie en ainakaa oo. Tai oonhan mie ny kiltti. Puoleksi en.

Onko pakko kestää kaikki vaikkei taho? Minen taho!
Onko pakko pakko pakko vaikkei taho? Minen taho!
Onko ihmislasta joulunakin pakko pakottaa?
Eihän ole pakko jossei taho. Kuule..
Mie lähen ajelee, lähtee kyytiin kuka lähtee.
Terve!
*

December 22, 2012

Siellä, missä kaikkea voidaan ostaa ja myydä, moraali ei maksa mitään, koska se on täysin arvotonta.

Lobbaajille on perimmältään aivan sama, ovatko vallassa konservatiivit vai republikaanit, mutta demokratian he haluavat ja pystyvät pitämään ylimmän päätöksenteon ulkopuolella samaan tapaan kuin alakuvan Kongressi-rakennusta ympäröivässä vallihaudassa uivat krokotiilit tekevät selvää jälkeä vallihautaa ylittämään lähtevistä äänestäjistä ja heidän mielipiteistään.
.
I
Ironmistressin rukous hänen päreessään Rakentava ehdotus:
.
Talous meidän, joka olet markkinavoimissa.
Pyhitetty olkoon sinun rahasi.
Tulkoon sinun plutokratiasi.
Tapahtukoon sinun trendisi niin nousu- kuin laskukausillakin.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen voittomme.
Anna meille meidän osinkomme ja pääomatulomme niinkuin mekin annamme nakkirahat niille, jotka meille työtä tekevät.
Äläkä saata meitä turskalle, vaan päästä meidät veloista.
Sillä sinun on plutokratia, vipuvoima ja mammona
Iankaikkisesti, aamen
.

.
Tästä markkinavoimiin satiirisesti suhtautuvasta parodiasta huolimatta en pidä Ironmistressin kapitalismi-kritiikkiä pohjimmiltaan kovinkaan radikaalina eli juuriin asti menevänä.
.
II
1
Kirjoitettu kommentiksi Ironmistressin ja Tiedemiehen kommenttiosioihin Ironmistressin päreessä Globaali kouluammuskelu.
.
Ironmistress kommentoi anonyymiä: 'Miksi medikalisaatio on sinulle sellainen mörkö?' - - Tiedemies kirjoitti anonyymille: Medikalisaatio ei ole mitään moraalikatoa aiheuttanut’.
.
Anonyymin kommentti oli kuitenkin täysin aiheellinen, joskin se pitää ymmärtää laajemmassa kontekstissa. Ironmistress ei näköjään tajua, mikä on olennaisinta kapitalismi-kritiikissä, vaikka hän niin kärkkäästi sekä polemisoi, moralisoi että käyttää numero-ruutia sen pommittamiseen. Tiedemies puolestaan on niin atomistinen ja occamilainen pragmaatikko, ettei hän kykene muodostamaan yleiskäsityksiä [jotka tuomitsee retoriikkana] lainkaan – erittäin teräviä joskin triviaaleja mikroanalyysejä kylläkin.
.
Ironmistress ei yksinkertaisesti vain oivalla, että medikalisaatio on kapitalistisen tuotteistamisen nerokas väline [eikä pelkästään väline], jolla ihmiset koukutetaan pakkomielteisen kuluttamisen kautta älyllis-moraalisen epärehellisyyteen ja tyhjänpäiväisyyteen
.
[Pörssikurssien muutoksilla spekuloiva uusliberalisti ja matematiikkaan seonnut fyysikko kieltävät molemmat ihmisiä kysymästä, mikä on todella tärkeää tässä elämässä - ja miksi? Tällaiset kysymykset ovat kuulemma mieletmiä - heidän teknis-teknokraattisessa kontekstissaan.]
.
Medikalisaation tarjoamat ‘helpotukset’ ovat kapitalismin kieroimpia insentiivejä, koska ihmisten on niin vaikea turhamaisuudessaan, heikkoudessaan ja hedonismissaan vastustaa oman kehonsa toiminnan ja psykologisten ominaisuuksiensa ‘parantamista’. Hinta, jonka he tästä ‘itsestään huolehtimisesta’ maksavat, on kuitenkin perimmäisen itsemääräämisen [autonomian, autenttisuuden, autarkian] menetys. 
.
Ihmisestä muokkautuu medikalisaation myötä yhä suuremmassa määrin tuotteistettu cyborg, mitä kehitystä ei teknologian determinoimassa maailmassa voi tietenkään estää, mutta jos hänestä samalla uhkaa tulla yhä robottimaisempi kapitalistisen ohjauksen orja, olemme totisesti matkalla kohti Uljasta uutta maailmaa [Huxley].
.
Foucault’n, joka näitä imago- ja identiteettitekniikan prosesseja nerokkaasti ennakoi, olisi pitänyt paljon vahvemmin ja kriittisemmin korostaa, että kapitalismissa tuotteistaminen ulottuu aivan kaikkeen – myös moraaliin. Jäljelle ei jää yksilön aidosti omaa vastuuta eikä edes omaa valintaa vaan pelkästään [näennäisesti] oma halu taloussubjektina, joka siis tarjonnan ja kysynnän pelissä väistämättä tuotteistuu ja toisaalta kapitalistin [tai pikemminkin kapitalistisen ‘hengen’] omaksumilla/kaappaamilla innovaatioilla ja raaka-aineilla tuotteistetaan ad. inf. niin kauan kuin ihmiset ovat valmiita maksimoimaan nautintonsa kuluttamalla ‘elämystuotteita’. 
.
Ironmistressille medikalisaatio eli kapitalismin sisäiseen dynamiikkaan kuuluva ilmiö tai megatrendi näyttääkin sen sijaan olevan täysin ongelmaton ellei peräti vain positiivinen asia. Ilmeisesti hän ei ole katsonut esim. elokuvaa Kasvot kuvaruudussa [Network], joka kertoo, miten kapitalismi media-totuuden tasolla oikeasti toimii, tai sitten hän ei todellakaan vain oivalla, miksi kaiken tuotteistaminen [kaikki on myytävänä], tuotesuunnittelun manipulaatio [tuotteiden käyttöiän eli kierron minimointi; vrt. muoti ja viihde], manageroiminen [joka treenaa ihmistä yhä tehokkaammaksi kilpailijaksi], kaiken medikalisaatio [joka pyrkii tekemään ihmisestä yhä tehokkaamman biokoneen] ja kaiken lobbaaminen [rahalla ja vastaavilla eduilla lahjominen] ovat ihmisen autonomian kannalta vaarallisia kehityssuuntia. 
.
Autonomiaa [ja tervettä itsekunnioitusta erotuksena positiivisen ajattelun kauppaamaan hedonistiseen narsismiin] voi pitää kaiken eettisen ajattelun [sen, mikä tekee ihmisestä ihmisen] perustana. Autonomia [jota ei pidä samaistaa johonkin erityisälykkyyteen] ei ole teknis-välineellinen informaatio-koodi [geeni] vaan ihmisen persoonallinen valmius ennakkoluulottomaan ja riippumattomaan mielipiteeseen. Jos autonomiaa ei pidetä itseisarvona tai se korvautuu [kuten kapitalismissa käy] vaihtoarvoilla, silloin moraalista puhuminen tosiaan muuttuu Tiedemiehen pilkkaamaksi retoriikaksi, jolla on pelkkä illusorinen luonne. Näin siis ultratieteellinen ja uusliberalistinen asenne suhtautuvat moraaliin lähes samoin kuin käsitteellisen ajattelun kannalta tieteellisen naiviuden ja aidon typeryyden rajamailla harhaileva Richard Dawkins kristinuskoon.
.
2
Jos esim. media, politiikka, tunteet, terveys, ideologiat, etiikka jne. muuttuvat ostettavissa oleviksi kauppatavaroiksi siinä missä mikä tahansa välttämätön hyödyke kuten ruoka, asunto ja vaatteet, silloin demokraattisen päätöksenteon periaatteet menettävät nopeasti käytännön uskottavuutensa. 
.
USAssa tämä kehitys on luultavasti saavuttamassa jonkinlaisen saturaatiopisteen, koska siellä ainakaan sisäpoliittinen päätöksenteko ei onnistu etenemään enää edes muodollisesti. Suurin syy tähän jumittuneeseen asiantilaan ovat juuri edellä mainitut kapitalismin ‘etäispesäkkeet’ – varsinkin rahalahjonta [lobbaus]. 
.
USA jakautuu yhteiskunnallisesti ja sosiaalisesti kolmeen tai neljään osaan: arvokonservatiivi-punaniskoihin eli orjayhteiskunnan geopoliittisiin ja henkisiin perillisiin [esim. Texas], arvoliberaaleihin ökyrikkaisiin [1-2% väestöstä, joka omistaa yli 80% finanssi-tuotannosta] sekä elintasostaan yhä tiukemmin kamppailevaan maltillisen arvoliberaaliin keskiluokkaan ja sitä köyhempään alaluokkaan. Alimpana hierarkiassa on se mustan väestön rikollisuuteen ajautunut ja lakirasismin avulla tehokkaasti diskriminoitu osa, jolle on melko yhdentekevää, kokeeko se olevansa liberaalien vai konservatiivien puolella – kumpikaan ei paranna sen kurjuutta. 
.
USAn rikoslaki syrjii mustia rikoksentekijöitä samoihin rikoksiin syyllistyneisiin valkoisiin verrattuna [etenkin huumeitten hallussapidosta saadut kaksi ensimmäistä vankilatuomiota, jotka korottavat monessa osavaltiossa kolmannen vastaavasta hallussapidosta annetun vankilatuomion pituuden jopa 15-20 vuoteen]. 
.
Mikä pöyristyttävintä koko USAn juridinen systeemi ja amerikkalaisen oikeusjärjestelmän/oikeustajun yhtä aikaa sekä pragmaattinen busines-luonne että arvofundamentalistinen mentaliteetti kytkeytyvät ei oikeudenmukaisuuden periaatteen vaan finansialisaation ja lobbausten käytäntöihin toteuttaen siis rahavallan agendaa. USA ei ole demokratia vaan rakenteellisen [sekä taloudellisen, eettisen että poliittisen] korruption rappeuttama aikapommi: uusi Rooman valtakunta ennen lopullisen hajoamisprosessin alkua.
.
3
Olen ainakin osittain pitänyt Ironmistressin kapitalismi-kritiikkiä rakennefunktionaalisesti [kapitalismin monopolisoitumis-dynamiikan kannalta] osuvana, mutta en koskaan loppuun asti syvällisenä. Hänen medikalisaatio-sammakkonsa nyt viimeistään osoittaa, ettei hän ole kapitalismi-kriitikko ehkä lainkaan vaan about perussuomalainen kaksinaismoralisti, jonka ajattelun peruslogiikka on yhtä selkeällä pohjalla kuin kenen tahansa hysteerisyyteen asti mielensä rauhan menettäneen perheenäidin. 
.
Ironmistress ei kritiikissään pysty tunnistamaan ja tunnustamaan omaa perimmäistä ristiriitaansa arvojen ja faktojen yhteensovittamisyrityksissä vaan [kun ei enää muuta yhteenvetoa keksi] latistaa kaava- ja referaatti-harjoituksiin pohjautuvan polemiikkinsa lopulta sananlasku-banaaliuksiin [esim.joka kuuseen kurkottaa, se käpyjä näkee’], jotka pikemminkin tuudittavat omahyväiseen itsetyytyväisyyteen kuin katarttisesti puhdistavat ja lohduttavat umpikujaan ajautunutta mieltä.
.....
Insinöörin tieto-ymmärryksellä voi ja pitääkin saada kone toimimaan, mutta jos samaa ymmärrystä tehokkuusvaatimuksineen, jotka vähät välittävät eettisistä periaatteista, sovelletaan täysin johdonmukaisesti ihmiseen, tuloksena on etukäteen sijoitetulla korttirahalla eläville cyborgisoituville nautiskelijoille rakennettu markkinataloudellinen Hyper-Giga-Market [minun kielenkäytössäni Ostoskeskitysleiri]. 
.
Sitäpaitsi Tomi oli aivan oikeassa: Ironmistress on itse enemmän islamilaisen fanaatikon kaltainen kuin hän ikinä pystyy edes aavistamaan. Tai ainakin juutalainen. Hän on kuin pieni yltiö-nationalistinen blogi-ydinase-tukikohta keskellä vihollismielisten internet-kansojen brutaaleja ali-ihmispopulaatioita.
.....
Ja todellakin – ettei vain jäisi mitään hampaankoloon - me olemme kaikki syyllisiä kaikkeen [eli emme mihinkään]. Mutta kun tämä sanotaan tietyllä äänellä ja paatoksella, tietyistä asiayhteyksistä irrallaan ja argumentin sisäisestä johdonmukaisuudesta piittaamatta, se paljastaa, ettei sanoja itse taatusti laske itseään tuohon ‘kaikkien’ luokkaan. Ja vaikka laskisikin, niin eiväthän kaikki voi tietenkään olla juridisesti syyllisiä [eksistentiaalis-filosofis-uskonnollis-antropologinen syyllisyys on ihan toinen juttu]. Olisi fiksumpaa lähteä tästä ‘tunnustuksesta’ kuin kätkeä oma ‘terveysvaikutteinen kevytrasisminsa’ banaaliuksien mitäänsanomattomiin latteuksiin, varsinkin jos vain pari riviä aikaisemmin on julistanut sodan ‘syyllisille’.
.
III
Tässä karmea esimerkki siitä, miten pankkitoimintaa on lain puitteissa mahdollista käyttää juridisena ‘lyömäaseena’. Voit pelata finanssi-casinoa ei ainoastaan ihmisten veloilla vaan myös oikeuden arvovallalla eli mitätöidä jopa korkeimman oikeuden päätöksiä pelkkään busines-logiikkaan vetoamalla. Oikeudenmukaisuus on tässä tarinassa yhtä kuin busines-etiikka eli ei etiikkaa lainkaan vaan pelkkää keinottelua tai selkokielellä sanottuna häpeämätöntä epäoikeudenmukaisuutta, kostoa, pahuutta.
.
Kavaltajan kosto. Tarina siitä, miten rikoksesta tuomittu vältti korvaukset ostamalla uhrinsa vanhan velan. Velallisesta tuli velkoja laillisesti ja viranomaisten siunauksella.
.
.
IV
Jatkuva kasvu on illuusio, jota kapitalismi pyrkii pitämään yllä kaikin mahdollisin keinoin, koska muussa tapauksessa markkina toimisivat huomattavasti hitaammin ja tehottomammin, mikä merkitsee, etteivät ahneimmat kapitalistit koe silloin saavansa tarpeeksi voittoa tuotteittensa myynnistä. Poliittinen oikeisto on etenkin syksyllä 2008 lauenneen talouskriisin ja virallisesti keväällä 2010 alkaneen eurokriisin yhteydessä [PS.] alkanut yhä äänekkäämmin väittää, ettemme pysty rahoittamaan julkista sektoria ilman jatkuvaa kasvua. Mutta tämä on jos ei sentään uusliberalistis-teknokraattinen valhe niin silti hyvin kapea-alainen osatotuus, koska julkisen sektorin palvelut voidaan rahoittaa jättiyritysvoittojen kohtuullisemmalla distribuutiolla, kun taas kapitalismin pyhä lehmä eli voittojen yksipuolisen kasautumisen periaate ei voi toimia kuin jatkuvan kasvun illuusiolla, joka johtaa sosiaaliseen eriarvoistumiseen eli plutokraattiseen oligarkiaan, jossa rikkaimmat 3%:a rikastuvat yhä enemmän ja nopeammin ja jossa loput 97%:a ajautuvat yhä lisääntyvään työn orjuuteen elintasonsa ylläpitämiseksi tai suoranaiseen köyhyyteen. Jatkuvan kasvun vaatimuksella oikeisto pyrkiikin nykyään oikeuttamaan omien intressiensä ajamisen. Se pitää koko ajan julkisen sektorin leikkausten uhkaa eli hyvinvointivaltion alasajon miekkaa keskiluokan ja köyhyysrajalla elävien niskassa, mikäli nämä eivät suostu saavutettujen etujensa leikkauksiin, varsinkin työurien pidentämiseen ja ties mihin vyönkiristyskuureihin, jotta ‘kasvu’ eli jättifirmojen jättivoitot saataisiin ‘elvytettyä’ yhä suurempiin lukemiin.
.
PS.
USAsta Eurooppaan siirtyneessä kriisissä megapankkien pelivelat eli katteettomien biljoona-luottojen likviditeetin totaali romahdus maksatettiin veronmaksajien rahoista joko a) suoraan [USAn keskuspankista) tai b) muuntamalla ne finanssikaupan shorteilla ym. ja korruptoituneitten poliitikkojen päätöksillä valtioiden omiksi ja siten muka pelkästään julkisen sektorin veloiksi [mikä temppu oli eurokriisin suurin syy].
.
V
Eräs kapitalistisen voiton varmistamiskeino on tuotteitten suunnittelu lyhytikäisiksi tekemällä niiden korjaamisesta joko mahdotonta tai epärealistisen kallista [‘tuotekehittelyn hallinta’ on eräs naamio tälle käytännölle]. Jos ihmisiä ei saada heti ostamaan uusinta tuotemallia, niin heidät voi pakottaa siihen edellä kuvatun ‘tuotekehittelyn hallinnan’ avulla.
.
Hehkulamppuhuijaus. Tavarat voisivat kestää moninkertaisesti sen ajan mitä ne nyt kestävät. 1920-luvulla syntyi kartelli, joka päätti kuinka pitkään lamppu saa toimia. Näin lisättiin kysyntää ja käytäntö levisi muihin tuotteisiin.
.
VI
Eräs räikeimpiä medikalisaation muotoja on 30 viime vuoden aikana uusliberalismin vanavedessä laajasti yleistynyt lääketeollisuuden lobbaus lääketutkimuksessa. Jos tupakkateollisuus kärsi lopulta pitkän viivytystaistelun jälkeen tappion yrittäessään pimittää tupakan terveyshaittoja, niin lääketutkimuksessa ja ylipäätään lääketeollisuudessa ovat tieteen ja markkinavoimien intressit sekoittuneet pahemman kerran lääkefirmojen medikalisaatio- eli tuotteistamistavoitteiden takia, jossa ihmiselämästä ollaan diagnosoimassa loputon mutta lääkittävissä oleva oireyhtymien ketju. 
.
Lääkkeitä terveille. Lääketeollisuus sanelee, mikä on sairaus ja miten sitä hoidetaan, väittää dokumentti. Lääkeyritykset ovat moninkertaistaneet tulonsa hyvin suunnitellulla markkinoinnilla ja keksimällä uusia sairauksia.
*

December 19, 2012

Kohtelias kulttuuriliberalisti ei kumarra mihinkään suuntaan vaan kävelee pää pystyssä, jottei tulisi pyllistäneeksi kenellekään tai millekään. Ilmeisesti hän tekee kaikki tarpeensakin yrittäen olla loukkaamatta muuta ihmiskuntaa. Tästä mahdottomuudesta seuraa, että jopa katolinen moraali on vähemmän teeskentelevää kuin arvoliberaali humanismi kaikkein hörhöimmillään.


HS.fi./Kolumni/Saska Saarikoski/19.12/
Vaarallisia sammakkoja
.

Kolumni: Suomalaiset poliitikot ovat jääneet kiinni harkitsemattomista juutalaislausunnoista, koska maamme oli pitkään syrjässä länsieurooppalaisesta keskustelusta.

.
Loppusyksystä eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtaja Pertti Salolainen puhui itsensä pulaan arvioimalla Lähi-idän tilannetta: "Yhdysvaltojen on vaikea ottaa neutraalimpaa kantaa Israel–Palestiina-asiassa, koska heillä on niin vaikutusvaltainen juutalaisväestö, jolla on sekä rahat että media käsissä."
Salolainen sai kimppuunsa sekä Simon Wiesenthal -keskuksen johtajan Efraim Zuroffin että Suomen juutalaisen seurakunnan kunniapuheenjohtajan Gideon Bolotowskyn, joka arveli Salolaisen hankkineen tietonsa Hitlerin Mein Kampfista.
Entinen ministeri olisi tyrmätty täysin, ellei Ben Zyskowicz olisi vakuuttanut, ettei Salolainen sentään mikään antisemiitti ole.
Takavuosina samaan kuoppaan astui ulkoministeri Erkki Tuomioja, joka erehtyi vertaamaan Israelia natsi-Saksaan: "On aika järkyttävää, että jotkut ajavat suhteessa palestiinalaisiin samanlaista politiikkaa, jonka uhreiksi he itse joutuivat 1930-luvulla."
Tuomiojan vertaus oli epäonnistunut, mutta Salolaisen analyysissä ei ollut asiallisesti isoa vikaa. Totta kai Yhdysvaltain juutalaislobby pyrkii vaikuttamaan maan Israelin-politiikkaan, kuten moni muukin ryhmä vetää suurvaltaa omaan suuntaansa.
Salolaisen muotoilu osui vain turhan lähelle antisemiittien väitteitä juutalaisten maailmanvallasta. Siksi se ylitti sen rajan, jota Euroopassa pidetään sopivana.
Eurooppalaisittain sanottuna Salolainen teki faux pas'n. Suomeksi sanottuna hän päästi sammakon.
Salolainen ja Tuomioja ovat sivistyneitä ja suvaitsevaisia ihmisiä. Miten ihmeessä he ovat joutuneet epäillyiksi juutalaisvastaisuudesta? Ei kai Suomessa sentään muhi juutalaisvihan pesäke, joka tällä tavalla oirehtii?
Ei varmasti. Ongelmat johtuvat siitä, että Suomi oli niin pitkään syrjässä Länsi-Euroopan keskustelusta.
Eurooppalaisittain sanottuna emme täysin ymmärrä eurooppalaista keskusteluetikettiä. Suomeksi sanottuna olemme vähän juntteja.
Juutalaisvastaisuus on Länsi-Euroopan suurin tabu, vielä isompi ei-ei kuin veljensä rasismi ja serkkunsa nationalismi. Se on ymmärrettävää, koska Euroopan yhteisön juuret ovat sodassa, jossa natsit murhasivat kuusi miljoonaa juutalaista.
EU:n saatua Nobelin rauhanpalkinnon Suomessakin on muistutettu yhteisön tehtävästä rauhan takaajana. Suomessa ei ole kuitenkaan kunnolla ymmärretty, että kyse on enemmästä kuin teknisestä järjestelystä. Kyse on eurooppalaisuuden ytimestä, sen sielusta ja sydämestä.
Holokaustilla on Euroopassa erityinen symbolinen asema. Jos Euroopasta kehittyy Yhdysvaltain kaltainen valtio, holokaustista ja sen katumisesta saattaa tulla sille samanlainen syntymyytti kuin Yhdysvalloille ovat Mayflower-laivan puritaanisiirtolaiset.
Amerikkalaiset muistelevat myyttiään kiitospäivänä. Euroopan päiväksi voi tulla joko vainojen uhrien muistopäivä 27. tammikuuta tai voitonpäivä 8. toukokuuta.
Suomessa voitonpäivää ei ole juuri huomioitu, sillä emme kuuluneet sodan voittajien joukkoon. Ikävän tulkinnan mukaan olimme Hitlerin liittolaisia, miellyttävämmän mukaan kävimme ihan omaa sotaamme.
Niin tai näin, mutta vielä sodan jälkeenkin Suomi on pysynyt etäällä länsieurooppalaisesta keskustelusta, jossa on pohdittu Euroopan mustaa historiaa – eikä vähiten antisemitismiä. Jo Ruotsissa keskustelu on ollut kiihkeää, kun taas Suomessa se on rajoittunut asiantuntijoiden pieniin piireihin.
Tilanne olisi vielä surkeampi, ellei näiden harvojen joukkoon olisi kuulunut entinen pääministeri Paavo Lipponen. Hän onnistui melkein yksin liittämään Suomen länsimaiden joukkoon, kun pyysi vuonna 2000 anteeksi kahdeksan juutalaisen luovutusta.
Silloin jotkut ihmettelivät, miksi juuri juutalaisilta täytyi pyytää anteeksi – Suomihan selvisi Stalinin ja Hitlerin välissä sentään aika pienin synnein.
Totta, mutta kysymys ei ollutkaan erillisestä Suomesta vaan yhteisestä Euroopasta.
Eurooppalaisessa keskustelussa maanosan kansat jaetaan usein kahteen joukkoon: kypsiin demokratioihin, jotka ovat kyenneet aitoon menneisyydenhallintaan, ja uusiin demokratioihin, jotka eivät ole päässeet irti omasta uhrimentaliteetistaan. Kysymys on siitä, kumpaan ryhmään Suomi haluaa kuulua. Asialla on suuri poliittinen merkitys.
Joku on saattanut ihmetellä, mikä on se "Suomen antifasistinen komitea", jota Johan Bäckman johtaa. Entä ihmisoikeusjärjestöksi itseään nimittävä "Maailma ilman natsismia", jossa samainen Bäckman vaikuttaa?
Jos järjestöjen tarkoitus todella olisi vastustaa fasismia tai natsismia, niillä riittäisi tehtävää Venäjän ääriliikkeissä. Tarkoitus on kuitenkin toinen: painostaa Venäjän rajanaapureita. Aseiksi on valittu syytökset natsismista ja antisemitismistä, koska venäläiset tietävät, millainen tabu holokausti on Euroopassa.
Venäjän uskottavuus tällaisten väitteiden levittäjänä on nolla, onhan maa lakaissut maton alle kommunismin rikokset. Viime aikoina Venäjä on kuitenkin saanut tuekseen natsien jäljittäjän Efraim Zuroffin, jonka maailmallekin levinneet kannanotot olivat noloja paitsi Pertti Salolaisen myös koko Suomen kannalta.
Muidenkin suomalaispoliitikkojen kuin Lipposen kannattaisi ottaa selvää, miten juutalaispuheita Euroopassa luetaan, jotta suista ei loikkisi enää uusia sammakoita.
Suomen historia kestää kyllä tarkastelun, joten ei meidän pidä tyhmyyttämme päästää muita lyömään meitä natsikortilla.

saska.saarikoski@hs.fi | Kirjoittaja on HS:n Kuukausiliitteen toimittaja.
*

December 17, 2012

Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa




Kuvassa Herostratoksen pelkästään kuuluisuutta saadakseen polttaman muinaisen Artemiin temppelin raunioita Efesoksessa.




Unohtakaa Herostratos, unohtakaa Adam Lanza, lopettakaa hysteerinen keskustelu, joka ruokkii pelkästään omaa perverssiä uteliaisuuttanne, omia väkivaltaisia fantasia-kuvitelmianne ja etenkin media-kapitalismin loputonta lööppi-kampanjointia. Ajatelkaa tätä asiaa [Newtownin koulusurmat], mutta älkää keskustelko siitä muiden kuin läheisten ihmisten kanssa. Typeryys ja rasismi vain tiivistyy ja voimistuu, kun suuret massat alkavat ‘vaihtaa mielipiteitä’ keskenään. Demokraattinen sananvapaus ei tarkoita jatkuvaa julkista hölöttämistä ja leimasimen käyttöä vaan vakavaa harkintaa ja tarpeen tullen vaikenemista, jotta voisimme toimia päättäväisesti ja oikein.
*
Herostratus and Cultural Rot
.
Sorrowfully, we can not forget Herostratus.

History remembers Herostratus because he destroyed one of the seven wonders of the world. In 356 BC, Herostratus set fire to the Temple of Artemis at Ephesus, burning it to the ground. He did this for one reason, to be remembered.

Shocked by his act and determined to prevent others from following his example, officials executed Herostratus and banned the utterance of his name. The Ephesian elite tried to scrub the name of Herostratus from history – as if he never existed.

It is hard to fault them. Today we react in a similar way when someone disrupts a sporting event by running on the field or some such idiocy. The television cameras cut away, refusing to give the attention the disrupter sought. But if you are at the game, something entirely different happens – the crowd cheers the selfish attention whore.

It is a long way from a Herostratus to a Kardashian, or, well, pretty much anything on MTV. Yet with any case of someone willing to seek fame at any cost, it seems like good policy to refuse them their gratification. Whether they are destroying a world wonder, or an institution, or a culture, or even a single family, anyone who is willing to burn down something else in exchange for fame is contemptible.

But this really does not address the problem. On “reality” shows, from Tila Tequila to the Jersey Shore, from Wife Swap to the Bachelor, the problem is that there is a willing audience.

Herostratus may have been a pioneer, but he was a symptom, not the disease. Today, the disease has spread, infecting the whole cultural body. One may be able to imagine potential cures, but I can not imagine a recovery to health.
*
http://yawper.org/2012/01/17/174/
http://en.wikipedia.org/wiki/Temple_of_Artemis
http://en.wikipedia.org/wiki/Herostratus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Herostratos
http://fi.wikipedia.org/wiki/Artemiin_temppeli
http://fi.wikipedia.org/wiki/Newtownin_kouluammuskelu

December 13, 2012

Rahalla ei saanutkaan kaikkea valtaa - [?]

Monoteistinen rauhan Jumala on julistanut itselleen sodan Lähi-Idässä. YK:n virallinen lausunto-automaatti eli turvallisuusneuvosto paheksuu tapahtunutta. Jumalan tulisi sen mielestä hillitä sadomasokismiaan.
.

Salolaisen teesit
.
Hannu Reime | 11.12.2012 | Yle Radio 1
.
Eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtaja Pertti Salolainen aiheutti viime kuun lopulla kohun lausunnollaan, jonka hän antoi Ylen TV-keskustelussa. YK:n yleiskokous oli äänestyksessään juuri päättänyt korottaa Palestiinan kansainvälisen statuksen maailmanjärjestön tarkkailijasta tarkkailijavaltioksi. TV-keskustelun taustatapahtumiin kuuluivat myös kahdeksan päivää kestäneet Gazan pommitukset aikaisemmin marraskuussa.
Salolaisen lausunto voidaan tiivistää neljään väitteeseen. Ensinnäkin, Israel rakentaa laittomia juutalaissiirtokuntia miehitetyille alueille. Toiseksi, Israel on vahva ja palestiinalaiset heikkoja, mikä selittää sen, että neuvotteluista ei tule mitään. Kolmanneksi, Yhdysvallat ei ole puolueeton välittäjä, vaan kallistuu Israelin puolelle. Ja neljänneksi, amerikkalaisten on "vaikea ottaa neutraalimpaa kantaa" siksi, että maassa on "niin vaikutusvaltainen juutalaisväestö", "jolla on sekä rahat että media käsissään".
Mitä Salolaisen neljästä teesistä pitäisi sanoa? Kolme ensimmäistä ovat käsitykseni mukaan niin kiistattomia, että on kummallista, että kukaan yleensä voi kyseenalaistaa niitä. Oslon "rauhanprosessin" aikana siirtokuntien asukasmäärä kaksinkertaistui, eikä Israel ole suostunut edes rakentamistaukoon. Väkilukuunsa ja pinta-alaansa verrattuna Israel on maailman militarisoiduin valtio, nykyajan Sparta, palestiinalaiset taas hajalle lyöty pakolaiskansa. Yhdysvallat tukee Israelia miljardeilla dollareilla vuodessa ja on kymmenissä YK:n äänestyksissä jäänyt Israelin kanssa lähes yksin muun maailman mielipidettä vastaan.
Mutta entä neljäs teesi, se, joka aiheutti kohun, ja jolla Salolainen - käsittääkseni rauhallinen ja hyväntahtoinen mies - sai niskaansa antisemitismi-syytökset? Pönkittääkö Yhdysvallat Israelia siksi, että "rikkailla juutalaisilla" on niin suuri vaikutusvalta Lännen kultamaassa (di goldene medine)? Tällainen väite on saanut kasvavaa kannatusta Israelin ja palestiinalaisten konfliktin jatkuessa, ja sen puolustajia löytyy oikealta, vasemmalta ja keskeltä. Oma käsitykseni kuitenkin on, että väite ei ole totta.
Ensimmäinen mieleen tuleva ajatus Salolaisen neljännestä teesistä on seuraava: vaikuttaa äärimmäisen epäuskottavalta, että Yhdysvaltojen kokoinen supervalta antaisi jonkin uskonnollis-kulttuurisen vähemmistön määräillä omaa ulkopolitiikkaansa. Ainakin kaksi kertaa viime vuosina Yhdysvallat on estänyt Israelille tärkeän asekaupan Kiinan kanssa, eivätkä "rikkaat juutalaiset" ole inahtaneetkaan. Lähi-itä ei myöskään ole mikään marginaalinen syrjäseutu, vaan alue, jonka uumenista pumpataan teollisen kapitalismin rattaita pyörittävä musta neste, muinaisten eläinten lahja meille jälkeen tulleille.
Kuten sanottu, Salolaisen teesi ei ole uusi. Chicagon ja Harvardin yliopistojen professorit John Mearsheimer ja Stephen Walt nostattivat viime vuosikymmenellä valtaisan kohun kirjallaan Israel-lobby ja Yhdysvaltojen ulkopolitiikka, jossa nämä realistisen koulukunnan valtio-oppineet todistelivat Israelia tukevan painostusryhmän eli lobbyn haitallisesta vaikutuksesta. Professorit väittivät, että antautumalla lobbyn painostukseen Yhdysvallat on toiminut Israel/Palestiina-konfliktissa omia "kansallisia intressejään" vastaan.
Politiikka ei kuulu niihin elämänaloihin, joissa ymmärtäminen vaatii syvällistä ja pitkäaikaista perehtymistä niin kuin vaikkapa abstrakti algebra tai sanskritin kielioppi. Poliittisessa keskustelussa ymmärrystä vaikeuttavat sitä vastoin ideologisesti latautuneet taustaoletukset. Mitä esimerkiksi tarkoitetaan ilmauksella "kansalliset intressit"? Onko Yhdysvaltojen ruhtinaallinen tuki Israelille haitannut maan aseteollisuuden ja siihen liittyvän high-techin tai öljy-yhtiöiden etuja. Enpä usko. Ja ovatko näiden piirien ja amerikkalaisten palkkatyöläisten "kansalliset intressit" välttämättä ja aina samoja?
Israelin valtio ja sen perustamista edeltänyt siionistinen liike brittiläisessä Palestiinassa ovat kohta satavuotisen olemassaolonsa ajan nojautuneet merentakaisen suurvallan, ensin Britannian ja nykyisin Yhdysvaltojen tukeen. Mutta suhde ei ole kulkenut vain yhteen suuntaan. Israel on ollut paitsi saava myös antava osapuoli.
Jerusalemin ensimmäinen brittiläinen sotilaskuvernööri Sir Ronald Storrs kuvaili imperiumin suojeluksessa edennyttä siionistien asutustoimintaa hankkeeksi, josta koituu siunausta niin antajalle kuin saajallekin. Se luo Palestiinaan "pienen lojaalin juutalaisen Ulsterin" keskelle potentiaalisesti vihamielistä arabinationalismin merta. Protestanttisen Ulsterinhan britit pystyttivät samoihin aikoihin Pohjois-Irlantiin keskelle irlantilaisten tasavaltalaisuutta.
Presidentti Reaganin hallituksen ulkoministeri ja Naton joukkojen komentajana toiminut kenraali Alexander Haig kutsui Israelia uppoamattomaksi lentotukialukseksi strategisesti äärimmäisen tärkeän alueen tuntumassa. Siitä syystä kannatan Israelia, Haigin kerrotaan lausuneen.
Israelin sotilastiedustelun päällikkö, kenraali Shlomo Gazit kirjoitti itäblokin hajoamisen jälkeen parikymmentä vuotta sitten, että Israelin tehtävänä on suojella olemassa olevia hallituksia Lähi-idässä ja estää radikalismi. Neuvostoliiton hajoaminen ei ole tätä tehtävää miksikään muuttanut.
Yhdysvaltojen nykyinen massiivinen tuki Israelille alkoi vasta vuoden 1967 sodan jälkeen. Tässä sodassa Israel löi paitsi Neuvostoliiton aseistaman Egyptin myös arabinationalismin, jonka johtajaksi maan presidentti Gamal Abdel Nasser oli noussut. Harvoin enää muistetaan, että Egypti antoi samaan aikaan käydyssä Jemenin sisällissodassa aseapua tasavaltalaisille, jotka taistelivat Saudi Arabian tukemia rojalisteja vastaan. Tasavaltalainen vallankumous Arabian niemimaalla 1960-luvulla olisi ollut kauhistus Yhdysvalloille ja koko läntiselle blokille.
Geopoliittiset liittoutumat eivät kuitenkaan ole rakkausavioliittoja eivätkä kestä ikuisesti. Palestiinan "lojaali juutalainen Ulster" aiheutti Britannialle päänvaivaa 1940-luvulla, kuten tekivät protestanttisen Ulsterin lojalistit Pohjois-Irlannissa muutama vuosikymmen myöhemmin.
Kuka tietää, milloin muuttuneet olosuhteet panevat Yhdysvallat arvioimaan uudelleen suhteensa Israeliin? Tuntuu mahdottomalta uskoa, että mikään lobby pystyisi sellaista estämään. Ei ole vaikeaa arvata, kenestä silloin tehdään virheiden ja epäonnistumisten syntipukki. Siihen rooliin juutalaiset on sijoitettu eurooppalaisperäisen kulttuurin historiassa monesti ennenkin.
.
Hannu Reime / Ykkösaamun kolumni / 11.12.2012 Yle Radio 1
*

December 12, 2012

Kommentti hyvin vaikeista joskin itsestään selvistä asioista

Missä on sielu? Ei niinkään silmissä kuin katseessa.
.
Kommentti eräisiin Tomin kommentteihin Ironmistressin päreessä Naiset, jotka vihaavat naisia, jotka vihaavat miehiä.
.
1
Tomi, tiede on Jumalan jälkeen meidän suurin valheemme ja taide paras. Siis hyvä taide. Paskahan sen sijaan on aina paskaa, vaikka se koristeltaisiin minkälaisilla tekniikoilla. Jumalan kunniaksikin tehtiin aikoinaan parempaa taidetta kuin 1900-luvun alun jälkeen, jolloin taide kulttuurisen muutoksen ensimmäisenä tuntosarvena ajautui ikään kuin lopulliseen/loputtomaan identiteettikriisiin, joka johtui entisen [ensin aristoteelisen ja sitten newtonilaisen] maailmankuvamme ehkä perustavimmasta hajoamisesta [juutalais-kristillisen] Jumalan kuoleman sekä suhteellisuus- ja kvanttiteorian innovaatioiden myötä.
.
Nationalismi ja humanismi eivät kuitenkaan korvanneet uskontoa eikä sitä tee myöskään mikään tiede – ei edes silloin, kun ryhdymme leikkimään tiedettä, kuten tässä meidänkin tosi-tv:n luvatussa Idiot-Landiassa näyttää tapahtuvan - esim. Prisma-studio tai ylipäätään tieteen popularisointi narrativoimalla sitä hollywoodlaisesti jatkuvaa tehokkuutta ja kasvua implikoivan psykokulttuurin eli kapitalismin ehdoilla. Sen verranko meille tieteen totuuksista käteen jää? Tiede ja teknologia joka huoraa globaalin kapitalismin tuhoturhuuksien kanssa? O fuck! Ennemmin uskoisin vaikka Jumalaan, jos kykenisin. 
.
Ongelma piilee perimmältään ihmisluonnossa ja ihmisen mielessä [joskaan ei täysin deterministisesti], koska teknologian avulla kaikki [vääjäämättä joskin vain osittain myös minä] ‘langenneet’ eli oman ihmisluontonsa saastuttamat ihmiset [ei ainoastaan ‘kapitalisti’] näköjään ajautuvat lopulta aina siihen kohtalokkaaseen viimeisten ihmisten ökymukavuus-typeryyteen, mitä he sisimmältään ahneuksissaan, turhamaisuudessaan ja tekopyhyydessään todellakin aidosti ovat. Pitäisi vaihtaa ensin ihmislajia tai ainakin sen bio-mentaalinen rakenne [no – sitähän nanoteknologi juuri suunnittelee: cyborgia] ja vasta sitten yhteiskunta. Tässä järjestyksessä etenevä muutos saattaisi estää tuhomme [tai sitten tekoäly orjuuttaa meidät huomaamattamme; vrt. Matrix], sillä jokin ‘väkisin pakotetun vapauden’ ihannevaltio on paitsi mahdottomuus myös useimmiten tyranniaa, josta ei kasva muuta kuin katkeruutta, kostonhalua ja valehtelua. 
.
Yksi on kuitenkin varmaa: vähintään yhtä paljon kuin tiede on tuonut meille edistystä, se on aiheuttanut meille myös fataaleja ongelmia, joita yritämme optimistisesti ratkoa tämän saman tieteen eli ongelmanaiheuttajan avulla. Jopa Jumalaan uskominen vaikuttaa suhteellisen järkevältä näin järjetöntä tekno-determinismiä ja tekno-tehokkuus-optimismia vasten. Mutta onko meillä aitoja vaihtoehtoja? Jos ei ole, niin futurologia voi täysin perustellusti muuttaa nimensä vanhan perinteen mukaisesti eskatologiaksi eli opiksi lopun aikojen tapahtumista. Silloin minäkin voisin ryhtyä harrastamaan tiedettä [kyseessä ei kuitenkaan ole oppi lopun aikojen auringosta, ei ainakaan kosmologisessa mielessä ja merkityksessä].
.
2
Aivan oikein Tomi, sielua ei voi havaita ja syykin on selvä: ‘sielu’ havaitsee tai paremminkin tietoisuus intentiona ja ajatuksena havaitsee. Eläimilläkin on intentioita ja siten myös väistämättä alkeellisia ajatuksia, mutta vain ihmisellä on itsetajunta, jota voisi kuvata silmänä, joka katsoo itseään läpi oman verkkokalvonsa. Mitä näkyy? Ei ainakaan sielua, koska ‘sielu’ on juuri tuo silmän ‘itsensä kääntämisen prosessi'. Mikäli tämä tuntuu vaikealta 'harjoitukselta', voi yrittää katsoa jonkun toisen ihmisen silmää/silmiä. Sen enempää hermeneutiikka tuskin voi analyyttista filosofiaa ja tiedemiestä auttaa 'sielun' metsästämisessä. Lycka till.
.
3
Body and Soul
*

‘Linnut laulavat pensaissa. Tämä on kaunis laulu, Olympian laulu’.




Les oiseaux dans la charmille [‘The Doll Song’], Natalie Dessay – [Jacques Offenbach: Les contes d'Hoffmann, opera in five acts, conceived by the opera de Lyon, adaptation based on Michael Kaye's].
*
Offenbach: Hoffmanin kertomukset, Olympian aaria Les oiseaux dans la charmille. Olympia on fyysikko Spalanzanin rakentama nukke, jota Hoffmann pitää tyttärenään. Mekaaninen Olympia-nukke laulaa: ‘Linnut laulavat pensaissa. Tämä on kaunis laulu; Olympian laulu’.
*
Videoista löytyy kaksi hyvin erilaista versiota ja tulkintaa [joista alempana oleva lienee uskollisempi alkuperäiselle tarinalle] Offenbachin Hoffmannin tarinoiden ‘nukkelaulusta’. Tunnelman erilaisuudesta huolimatta koloratuurisopraano Natalie Dessay on molemmissa aivan fantastinen. Toisessa kertomuksen nukke on herkkä ja kirkas kuin läpinäkyvän ja hauraan jään pinta, toisessa riemastuttavan hassu mekaaninen automaatti, jonka jousi pitää aina välillä vetää, ettei liike ja laulu lopahda. Molemmat esitykset ovat kuten sanottu hyvin erilaisia näyttämöversioita samasta tekstistä ja samasta aariasta. Natalie Dessayn muuntumiskyky on ilmiömäinen. Olen otettu. Taas kerran. Tätä ei voi matematiikalla mallintaa eikä tehokkuudella tuputtaa ilman taiteilijan ekspressiivisen autonomian ja autenttisuuden vääristymistä. Suuri taide on autarkista ja itseisarvoista eikä minkään ideologian tai pelkän teknisen pelleilyn väline.
*
Act 1 [(Olympia (a mechanical doll)]
.
Hoffmann's first love is Olympia, an automaton created by the scientist Spalanzani. Hoffmann falls in love with her, not knowing that Olympia is a mechanical doll (Allons! Courage et confiance...Ah! vivre deux!). Nicklausse, who knows the truth about Olympia, sings a story of a mechanical doll that looked like a human to warn Hoffmann, but is ignored by him (Une poupée aux yeux d'émail). Coppélius, Olympia's co-creator and this act's incarnation of Nemesis, sells Hoffmann magic glasses which make Olympia appear as a real woman (J'ai des yeux).
.
Olympia sings one of the opera's most famous arias, Les oiseaux dans la charmille ('The Doll Song'), in which she periodically runs down and needs to be wound up before she can continue. Hoffmann is tricked into believing that his affections are returned, to the bemusement of Nicklausse, who subtly tries to warn his friend (Voyez-la sous son éventail). While dancing with Olympia, Hoffmann falls on the ground and his glasses break. At the same time, Coppélius appears and tears Olympia apart, in retaliation for having been tricked out of his fees by Spalanzani. With the crowd laughing at him, Hoffmann realizes that he was in love with an automaton. - This act is based on a portion of ‘Der Sandmann’ (The Sandman)./wiki/
*
ttp://www.youtube.com/watch?v=pnJsFIL12YU [ooppera kokonaisuudessaan; Olympian aaria n. 0.35.50 - 0.42.00; äänen laatu parempi kuin pärevideossa, jossa ajoittain hiukan säröä]

December 11, 2012

John Fogerty Los Angelesissa 9/2005

John Fogerty Live in Los Angeles [2006] Full Concert HQ [kuvan ja äänen laatu erinomainen]
*
 01:18 Travelin' Band
03:49 Green River
07:25 Who'll Stop the Rain
10:26 Blue Moon Nights
13:52 Lodi
17:46 Lookin' Out My Back Door
20:35 Hot Rod Heart
25:03 Rambunctious Boy
29:10 She's Got Baggage
32:32 Born on the Bayou
36:45 Bootleg
39:44 Run Through the Jungle
44:05 Déjà Vu (All Over Again)
48:00 Have You Ever Seen the Rain?
50:42 Tombstone Shadow
53:55 Keep on Chooglin'
59:01 Sweet Hitch-Hiker
01:01:56 Hey Tonight
01:04:24 Down on the Corner
01:07:24 Centerfield
01:11:20 Up Around the Bend
01:14:29 The Old Man Down the Road
01:18:52 Fortunate Son
01:22:32 Bad Moon Rising
01:24:55 Rockin' All Over the World
01:28:40 Proud Mary
*
Kappaleitten aika-ajoitus ei pelaa tässä, mutta Yuo Tubessa kyllä, ks. linkki. By the way, minulla on vähän sellainen kutina, että Fantasy Records kohtapuoleen poistattaa tämän platinaa jo myyneen videon You Tubesta. Laittomastihan se siellä on. Fogerty tosin oli jo 2004 palannut halukkaasti ja uusien omistajien sankarina heti takaisin Fantasyyn, kun Saul Saentz myi firman pois kuleksimasta käsistään. Taisi vanhuus alkaa jo miestä vaivata. Saulhan on nykyään peräti 91v. Sitkeä juutalainen bisnesöky. Menee vaikka letkuissa 'luvattuun maahan'. Ei ole rahasta kiinni. Noh - kiertoon se menee Sauli kuten kaikki muutkin. Matoa kun ei voi lahjoa millään hinnalla. Ainakaan toistaiseksi. Mitä videoon tulee, niin se on tosiaan loistavaa uusinta laatua sekä ääneltään että kuvaltaan. Kannattaa tsekata.Tämä on hyvä keikka.
*

December 10, 2012

'Kuulkaa, mitä minä sanon: Meitä puristaa juutalainen ylivaltiollinen rahamahti!'


Asiaa paremmin tuntevat pystyvät helposti päättelemään, että kuvassa puhuu Rauno Räsänen entisessä elämässään, jolloin hän syntyi natsiksi. On se aika vekkuli tuo karman laki. Hyvin oli kai elänyt aiemmassa elämässään, kun pääsi ihan natsiksi asti. Natsismista Räsänen sai kuitenkin sellaiset karmapisteet, että syntyi sen jälkeen iän myötä aina vain kovemmaksi muuttuvan sosialistin rooliin, jonka ideologiaksi kumma kyllä jo alunperin kehkeytyi nietzscheläinen herra-moraali ja radikaali-aristokraattinen estetiikka [vrt. nuori George Lukacs ja nuori Foucault]. 
.
Mikä mahtaa olla semmoinen ihminen? Minä kysyn vaan. Taitaa jäädä jopa Ayn Rand kakkoseksi nyky-Räsänen rinnalla, mitä poliittiseen antikonformistisuuteen ja aatteelliseen sekaannukseen tulee. Vain Ironmistressin sumea vai sanoisinko maalauksellisesti: merellisen sumuinen logiikka voi kilpailla hänen maailmankatsomuksensa ristiriitaisuuden kanssa. 
.
Kemppinen sen sijaan on tolkun mies, vaikkemme siitä asiasta tuhansien eri suuntaan vetävien yksityiskohtien kaaoksessa ihan heti vakuuttuisikaan, koska emme voi ymmärtää, mitä kemppisläis-montaignelainen sivistysskeptikko multippelissa epäkoherenssissaan lopulta tarkoittaa, ellei meille kaikille sitten riitä saada tietää olevamme ‘madon kamaa’ [Montaignen syvällisin viisaus]. Madon omaisuutena oleminen on vähintäinkin kohtuullista. Pääsee 'kiertoon'.
.
En 'siis' lopultakaan voi olla ihailematta kuvan Räsästä. Tuohon aikaan hän oli parhaimmillaan. Täynnä intoa, optimismia ja varmuutta elämän tarkoituksesta. Mihin ja miksi on kadonnut hänestä tuollainen johdonmukaisuus, noin selkeä tieto hyvästä ja pahasta sekä usko tulevaisuuteen? Pitäisikö hänen liittyä Perussuomalaisiin, jottei syntyisi seuraavassa elämässään kokoomuslaiseksi tai peräti juutalaiseksi aarresaari-lobbariksi? Se olisi kauhea kohtalo! Karma olkoon puolueellinen [mitä se monesti onkin, vai voiko joku todistaa, ettei olisi?] tekojen arvoa ja syy-seuraussuhteita punnitessaan, jottei sellainen toteutuisi. Onhan aina parempi syntyä vaikka kiveksi kuin uusliberaali-juutalaiseksi. Varsinkin Kaaban kiveksi.
*
[Kiitos Tekno-Kekolle kuvasta ja muista mainioista ikkunoista historian hetkiin]
*
http://fi.wikipedia.org/wiki/Erika_%28marssi%29

December 9, 2012

'Blow away the dreams that tear you apart, blow away the dreams that break your heart, blow away the dreams that leave you nothing but lost and broken hearted' - - 'And I believe in a promised land'.


Bruce Springsteen The Promised Land with John Fogerty London 14-07-12 Hard Rock Calling

 *

On a rattlesnake speedway in the Utah desert
I pick up my money and head back into town
Driving cross the Waynesboro county line
I got the radio on and I'm just killing time
Working all day in my daddy's garage
Driving all night chasing some mirage
Pretty soon little girl I'm gonna take charge
.
The dogs on Main Street howl 'cause they understand
If I could take one moment into my hands
Mister I ain't a boy, no I'm a man
And I believe in a promised land
.
I've done my best to live the right way
I get up every morning and go to work each day
But your eyes go blind and your blood runs cold
Sometimes I feel so weak I just want to explode
Explode and tear this whole town apart
Take a knife and cut this pain from my heart
Find somebody itching for something to start
.
The dogs on Main Street howl 'cause they understand
If I could reach one moment into my hands
Mister I ain't a boy, no I'm a man
And I believe in a promised land
.
Well there's a dark cloud rising from the desert floor
I packed my bags and I'm heading straight into the storm
Gonna be a twister to blow everything down
That ain't got the faith to stand its ground
Blow away the dreams that tear you apart
Blow away the dreams that break your heart
Blow away the lies that leave you nothing but lost and brokenhearted
.
Well the dogs on Main Street howl 'cause they understand
If I could take one moment into my hands
Mister I ain't a boy, no I'm a man
And I believe in a promised land

* 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7R11A1O1Keg#! 

http://www.youtube.com/watch?v=zKofvL4O9Xg