August 30, 2005

"Kyl turkkulaise naise on ihani" (san Raamtuki)

www.atelierhannula.fi/ yhdessa.html. (tsekatkaa myös kuvan linkki - suosittelen)

Saaran blogin läski-ym. keskustelua.

Koskas tulee uusi päre?
Jos ei kelvannut aiheeksi se 10 hyvää tapaa ja syytä tappaa turkulaiset, niin kirjoita Saara naisten ihanuudesta, siitä miten naiset läskeineen, lihoineen, tisseineeen, mahoineen, reisineen ja kaikkineen on IhaNaisia!
Sitten voidaan kommentoida ja kehua itseämme lisää. Ja voidaan lukea rieskan ja raunon kehuja. Ja sitten joskus, jos huvittaa, kirjoitat miesten ihanuudesta. Kyllä sä keksit.

Petra

***
Tästä ei kehuminen parane!/RR

*
Kaikki sinussa on kaunista
1
Mies:

Miten kaunis oletkaan, kalleimpani,
miten kaunis on katseesi!
Kyyhkyjä ovat sinun silmäsi,
hunnun verhoamat.
Sinun hiuksesi ovat kuin mustien vuohien lauma,
joka karkaa Gileadin rinteitä alas.
2 Sinun hampaasi hohtavat valkoisina
kuin vastakerityt lampaat, vedestä nousseet.
Ne ovat kuin karitsat kaksittain,
ei yksikään ole pariaan vailla.
3 Sinun huulesi ovat kuin purppuranauha,
suloinen on sinun suusi.
Kauniisti, kuin granaattiomena,
kaartuu otsasi hunnun alla.
4 Ylväänä kuin Daavidin torni
kohoaa sinun kaulasi.
Siihen on ripustettu tuhat kilpeä,
monen soturin jouset ja viinet.
5 Sinun rintasi ovat kuin peuranvasat,
kuin gasellin kaksoset,
jotka käyvät laitumella liljojen keskellä.
6 Kun tuulenhenki illalla viriää
ja varjot pitenevät,
minä nousen mirhavuorelle,
suitsukekukkulalle.
7 Rakkaani, kaikki sinussa on kaunista, sinä olet täydellinen!

Olet vienyt sydämeni.
8
Mies:

Tule, valittuni, tule vuorilta, tule luokseni Libanonilta! Jätä Amanan huiput, jätä Senirin ja Hermonin laet, leijonien lymypaikat, pantterien vuoret!
9 Rakkaani, kihlattuni,olet vienyt sydämeni!
Yhdellä silmäyksellä sinä sen veit,
yhdellä kaulanauhasi helmellä.
10 Miten ihanaa on sinun rakkautesi, rakkaani, valittuni!
Mitä on sinun rakkautesi rinnalla viini!
Ihanammin kuin kaikki balsamittuoksuvat sinun voiteesi!
11 Mesi helmeilee sinun huulillasi, sinun kielelläsi on maitoa ja hunajaa. Rakas, sinun vaatteissasi tuoksuu Libanon!

Rakkauden paratiisi

12
Mies:

Rakkaani, valittuni!
Sinä olet suljettu puutarha,
lukittu tarha, sinetöity lähde,
13 paratiisi, jonka purojen äärellä
kasvaa granaattiomenoita,
monia maukkaita hedelmiä,
hennaa ja nardusta,
14 nardusta ja sahramia, kanelia ja mausteruokoa ja suitsukepuita, mirhaa ja aaloeta, kaikkein parasta balsamia.
15 Sinä olet puutarhan lähde, elävän veden kaivo, johon virtaavat Libanonin vuorten vedet!

16
Neito:

Nouse, pohjatuuli, tule, etelätuuli! Puhalla minun puutarhaani, niin balsamin tuoksu leviää ja armaani tulee puutarhaansa nauttimaan sen hedelmistä!

seuraava luku
4:1
Laul. l. 1:15 Laul. l. 6:5
4:4
Laul. l. 7:5; Hes. 27:11
4:5
Laul. l. 7:3
4:6
Laul. l. 2:17
4:8
5. Moos. 3:9; 1. Aik. 5:23

***
KOKO STOORI (mm. nimellä Laulujen laulu, ent. Korkea veisu)

Vanha Testamentti
1
Lauluista kaunein, Salomon laulu.


Rakkautesi on ihanampaa kuin viini
Neito:
Tumma mutta kaunis
Neito:
Missä olet, rakkaani?
Neito:
Muut:
Miten kaunis oletkaan, rakkaani!
Mies:
Muut:
Neito:
Mies:
Neito:
2
Kuin Saaronin lilja, kuin omenapuu
Neito:
Mies:
Neito:
Neito:
Rakkaani tulee!
Neito:
Mies:
Muut:
Neito:
3
Missä on hän, jota rakastan?
Neito:
Hän saapuu!
Muut:
4 (ylempänä oleva jakso)
Kaikki sinussa on kaunista
Mies:
Olet vienyt sydämeni
Mies:
Rakkauden paratiisi
Mies:
Neito:
5
Mies:
Muut:
Toivon ja pettymyksen yö
Neito:
Mies:
Neito:
Neito:
Tällainen on minun rakkaani
Muut:
Neito:
6
Rakkaani on minun, minä olen hänen
Muut:
Neito:
Sinun silmäsi lumoavat minut
Mies:
Vain yksi on minulle rakas
Mies:
Sulamin neito tanssii
Neito:
7
Muut:
Neito:
Sinä hurmaat kuninkaatkin
Mies:
Rakkauden palmupuu
Mies:
Neito:
Tule kedolle, rakkaani!
Neito:
8
Olisitpa oma veljeni!
Neito:
Rakkaus on väkevä kuin kuolema
Muut:
Neito:
Veljet kiusoittelevat sisartaan
Muut:
Neito:
Salomolla oli viinitarha
Mies:
Tule, rakkaani!
Mies:

"Yleiset papit"

Ootaha Pälli ko mie kerran intoun...

studiamedia.tut.fi/.../ 20050119/etusivu_3.shtml.
http://www.saunalahti.fi/jussijky/arja/museo.htm.

HUOM! Keskeneräinen blogi.
Mutta täydennän varmasti vielä ja infoan asiasta viimeisimmässä blogissa, kun homma on jotakuinkin valmis.

Kirjailijan häiriöklinikalla käydyn kommenttikeskustelun satoa - osa 2. Osa 1 on linkissä JUMALASTA, ARMOSTA JA USKOSTA
Vastauksia mm. lady Pällille - Raivoa rakkautta, Blogisiskolle ja Kirsti Ellilälle.

***
"Vuoden 2005 vuosiaihe on Yleinen pappeus. Yleinen pappeus merkitsee sitä, että jokainen kristitty on kutsuttu pappeuteen kasteensa perusteella. Yleisen pappeuden ensimmäinen ja tärkein tehtävä on elettävä elämä!
Pappeus on arkikutsumuksen ottamista vakavasti. Oli kristityn tehtävä tai työ sitten mikä tahansa, hän haluaa tehdä parhaansa, palvellakseen lähimmäistään ja tuottaakseen kunniaa Jumalalle.

Jumalan kasvojen edessä eläminen merkitsee myös muiden elämään liittyvien kutsumusten huomioimista. Näihin liittyvät läheissuhteet, työtoveruus, ystävyys, vanhemmuus, lapseus, lähimmäisen palveleminen, yhteiskunnan ja yhteisön rakentaminen, kristillisen ilon ja vapauden jakaminen…

Erityisen papin vihkimykseen kuuluu kutsu, siunaaminen ja lähettäminen. Yleiseen pappeuteen liittyy sama pyhittäminen. Kasteen ja konfirmaation kautta jokainen seurakunnan jäsen on kutsuttu, siunattu ja lähetetty rakentamaan seurakuntaa, Kristuksen ruumista omilla taidoillaan ja armolahjoillaan."

Pellon seurakunta - Vuosiaihe 2005

***
Pälli kirjoittaa.

"Papin vallasta... eikö juuri Luther korostanut niin sanottua yleistä pappeutta, eli että kuka tahansa uskova voi julistaa katuvalle synnit anteeksi? Ja myös julistaa evankeliumia ihmisille."

***
Johan oli väljä tulkinta pappeudesta. Paavi-fani en ole, mutta ortodoksisen kirkon pappeus-organisaatio ja -funktio toimii mielestäni oivallisesti.

Luterilaisuudessa papista on tullut tavallinen virkamies vailla - sekä ulkoista että sisäistä eli henkistä auktoriteettia tai peräti "poliittinen" tilasto-ja mielipideautomaatti, jonka tavoite on lähinä lobata kirkkoaan niinkuin Jorma Ollila aikansa Nokiaa - tuota Suomen "tuottavinta kirkkoa."

Kieltämättä jouduin pohtimaan asiaa varsin konkreettisesti keskusteltuani muutama vuosi sitten erään vanhemman kirjastonhoitajan kanssa Kotkassa, teologian tohtorin ja silloisen Helsingin teologisen tiedekunnan kirjaston informaatikon, Matti Myllykosken "anarkistisuudesta" ja suorapuheisuudesta kirkkokuntansa suhteen -varsinkin valta-ja dogmikysymyksissä.

Kyseinen henkilö tokaisi, että kun kerran on tiettyyn businekseen sitoutunut, niin kyllähän pelisäännöistä täytyisi pitää kiinni (!) Eikä tämä nainen ilmeisestikään ollut mikään kirkon vihaaja - ehkä päinvastoin.
Mutta vaikka kirkko onkin Jumalan "business", niin ei kai "ihmisten kalastaminen" nyt sentään ole verrattavissa poliittisiin projekteihin tai peräti markettien tuotemyyntikampanjoihin!

*
Kirsti Ellilä Kirjailijan häiriöklinikalta esitti kommentissaan päreessäni Looking back, 8.8 kysymyksen, joka on analoginen Pällin kysymyksen kanssa. Lupasin palata asiaan.

"Vaikka ihminen "todella" uskoisikin Jumalaan, niin ei kai sen tarvitse tarkoittaa sitä että hänen pitäisi hyväksyä luterilainen vanhurskauttamisoppi sen paremmin kuin mitään muutakaan oppia. Nehän ovat kuitenkin inhimillistä tekoa. Vai onko mielestäsi ihmisen ja oletetun Jumalan välillä aina oltava jokin inhimillinen välikäsi antamassa ohjeita kuinka homma pitäisi hoitaa?"

*
Jatkuu...

***
Edellisiin kommentteihin annan epäsuorasti pari vastausta myös alla olevissa linkeissä. Ensimmäisessä Nietzsche taituroi osoittaen mainiota aiheen psykologista tajua.
Valittu sitaatti ei suinkaan kerro kaikkea Nietzschen pohdinnasta - onpahan vain hieman provokatiivisesti tällätty esimerkiksi.

***
Mikä mättää luterilaisen papin toimenkuvassa?, 21.4.
Seuraavassa näyte linkin sisällöstä. Linkissä painotan erästä toista kappaletta Nietzschen tekstissä, mutta tulkoon nyt tämä tähän.

"Hän antoi jälleen papille luvan harjoittaa sukupuoliyhteyttä vaimon kanssa: mutta kolme neljäsosaa siitä syvästä kunnioituksesta, johon kansa, varsinkin kansan nainen, kykenee, perustuu uskoon, että henkilö joka on poikkeus-ihminen tässä suhteessa, osoittautuu muissakin suhteissa poikkeukseksi - juuri siinä on kansanuskolla johonkin ihmisessä olevaan yli-inhimilliseen, ihmeeseen, ihmisessä asuvaan vapahtavaan Jumalaan, hienoin ja palvovin asianajajansa." (NIETZSCHE)

***
Seuraava sitaatti päreestäni "Taivasten valtakunta on teidän sisimmässänne"(gnostilainen tulkinta), 25.4.

"Kuitenkin sekin perspektiivi sivuaa olennaisinta - läntisen kristillisyyden hajoamisprosessia, ja piilevästi esittää sen teesin, että näköjään vain vanhoillinen ja jäykän dogmaattinen järjestelmä voi pitää kristinuskon(kin) kasassa institutionaalisesti ja opillisesti (*)
Muuten se pikku hiljaa byrokratisoituu ja maallistuu naisvaltaiseksi (hyvässä ja huonossa) empatia-laitokseksi, mikäli saan siteerata "radikaalipappi", eksegeetti, historioitsija Matti Myllykosken toteamusta.

(*) Tai sitten ei? - irtautuihan Jeesuskin juutalaisuudesta ja Luther katolisuudesta, eivätkä luterilaisten neuvottelut ortodoksisen kirkon (Konstantinopolin patriarkaatin, joka jo oli muhamettien valloittama - vuodesta 1453) kanssa 1500-luvulla johtaneet oikeastaan minkäänlaiseen yhteistyöhön - yhtenä suurimpana syynä juuri sakramenttikiista ja kirkko-oppi (tästä siis lisää).

Mutta olisiko kristillinen liike tai oikeammin Jeesus-liike tavallaan ollut sitä jo alunperinkin - siis "empatia-laitos?" Sitäpaitsi Jeesuksen suhtautuminen naisiin oli huomattavan liberaali verrattuna sen ajan juutalaisuuteen ja ylipäätään antiikkiin.
Paavali taas "pani asiat järjestykseen" ja vaati naisia vaikenemaan seurakunnassa...
Mutta tarkoittikohan hän lopulta vain sitä, etteivät pulise ja hölötä tai itke ja naura ääneen jumalanpalveluksen aikana..."

***
SEKL - Työnäky - Yleinen pappeus
SEKL - Kansanlähetyksen ohjelma: Yleinen pappeus ja erityinen virka

Yliopisto -lehti 6/97. Artikkelit
Ylioppilaslehti 18/99 - Kirkon kiroama
Yleinen teologia : eksegetiikka

*
Ajatuksia synnin olemuksesta (mielenkiintoinen linkki luterilaisesta näkökulmasta)

August 29, 2005

Blogger - a ghost in the machine?

Edelleen kommenttia blogianalyytikon Kommentointia rajoitettu pätkän kommentteihin. Nyt vuorossa vastaus/kysymys Wilhelmiinalle.

***
Wilhelmiina. I have a serious question for you.

Jos blogit ovat "pelkkää" fiktiota, niin ovatko ne samalla myös moraalin, lain, hyvien journalististen tapojen jne. ulkopuolella?
Please tell me...

*
Tämä on kieltämättä kinkkinen keskustelunaihe, koska Panu itse harjoittaa rankimman luokan provokaatiota.
Mutta sinun logiikkasi mukaan myös häntä - kuten blogianalyytikkoakin - pitäisi ilmeisesti lukea "fiktiona" eikä teksteistään ja argumenteistaan vastuullisina agentteina.
Ja jos pitää, niin silloinhan bloggaus muuttuu kokonaan ikäänkuin kirjailijoitten ja runoilijoitten mielipide-hautausmaaksi, jota kenenkään ei tarvitse ottaa millään tavalla vakavasti.

Bloggaajat kategorisoituvat yksinomaan sanoilla snobbaileviksi hörhöiksi, joiden uskottavuus lähenee nollaa joka suhteessa.
(Vastustan!)

Blogeja ei siis lainkaan tarvitsisi pitää myös! vakavasti otettavana kirjoitteluna, koska ne ovat tavallaan "hallusinatorista" sekoilua.
Ei kuulosta uskottavalta eikä edes kirjallis-esteettisesti puolustettavalta.

Blogeja on toki monelaisia, mutta minun mielestäni - noin yleisesti ottaen - ne ovat fiktion ja faktan välillä liikkuvia mielleyhtymiä.
Siten myös bloggari kuuluu moraalin piiriin eikä jonnekin unimaailmaan...

Kenen huumorintaju petti?


KARL KRAUS - "kielen riivaama paha poika"

"Nainen on toisinaan melkoisen käyttökelpoinen itsetyydytyksen korvike. Se vain vaatii rikkaan mielikuvituksen."
"Ein Weib ist manchmal ein ganz brauchbares Surrogat für die Selbstbefriedigung. Freilich gehört ein Übermaß von Phantasie dazu." (Sprüche und Widersprüche - 1909)



http://www.onlinekunst.de/aprilzwei/28_04_kraus_karl.html.

UKKO-FREUD ja "Tiedostamaton"

http://www.lutz-backes.com/Karikaturen/body_karikaturen.html.

***
Kommenttini blogianalyytikko - "Arbeiten und Lieben" - juttuun Kommentointia rajoitettu, 29.8.

***
Mikäli tästä blogista jotain hyvää voi sanoa (kaikista voi!), niin nyt jos koskaan (eli taas kerran...) joudumme todella vakavasti pohtimaan kysymystä siitä, mikä osoittaa hyvää ja mikä huonoa makua blogikirjoittamisessa tai blogintekemisessä.

Muistettakoon samalla, että analyytikon oppi-isä - Ukko-Freud - rakasti hyviä vitsejä.
Freudin "naapuri" - wieniläinen kirjallisuuskriitikko/kirjailija/toimittaja/verbaalinero Karl Kraus kirjoitti ilkeän ironisesti, että "psykoanalyysi itse pitäisi psykoanalysoida" ja että "psykoanalyysi itse on se sairaus, jonka se väittää parantavansa."

Freud halusi kuitenkin lähes "sadomasokistisella" paatoksella lukea kaikki Krausin jutut, koska hänellä todellakin oli hauskaa niiden kanssa.

Mutta onko analyytikon suhde Panuun samantyyppinen kuin Freudin suhde Krausiin?

Ei ole. Siihen on kätkeytynyt paljon sitä samaa kostonhimoista ja provokatiivista (joskin hyvin argumentoitua ja dokumentoitua) kaunaisuutta, jota löytyy ylen määrin myös Panulta.

Mutta kuten Turistin "lootassa" kirjoitin: Panun olisi syytä muistaa vanha sananlasku: "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan."

***
Freud ei kuitenkaan ryhtynyt "terapoimaan" Krausia kuten analyytikko Panua. Jossain se hyvän maun raja siis kulkee.

You got it analyytikko?

Tietenkin voit sanoa, että juuri minun (kuten Panunkin) huumorintajuni se tässä petti - ei sinun. Jos näin, niin sitten ei auta muuta kuin toteuttaa se vuosia suunnittelemani selvitystyö, jossa analysoin oman Freud-suhteeni.

Miksi arvostan hänen metapsykologiaansa ja sen yhteiskuntatieteellisiä korollaareja, ja miksi taas pidän hänen analyyttista menetelmäänsä paitsi metafyysisena, mekanistisena - myös negatiivisella tavalla holhoavana - siis rasistisena. (Itse asiassa toin tätä aihetta esiin jo hieman aiemmin blogissani.)

Loppuun vielä "onnitteluni" menestyksekkäästä "blogimyyntiartikkelista." Ilmeisen laskelmoitua toimintaa, sillä lähes kaikki ihmisethän ovat "perverssin" kiinnostuneita juoruista, sensaatioista ja skandaaleista (jos skandaaleja nykyaikana enää edes tunnetaan - sensaatioitahan ne ovat...).
Analysoipa analyytikko tuotakin ilmiötä jossain vaiheessa.

***
(Vien tämän kommentin ensin varmuuden(kin) vuoksi omaan blogiini.)

Parantavasta hulluudesta

W.Horvath: "Socrates". Oil on canvas, 50 x 40 cm, 2002.


Teksti linkistä http://turing.uiah.fi/tarmo/teksti/filosofia/sokrates.html

Sokrates ja Hulluus

Tarmo Toikkanen

Sokratesta pidetään länsimaisen filosofian synnyttäjänä, joskin hänen ja Platonin osuudet ovat hämärän peitossa. Sokrates oli kuitenkin elämänfilosofi, joka innoitti Platonia suunnattomasti.

Kukaan historian filosofeista ei ole ollut yhtä "elävä" kuin Sokrates, mutta nykyaikana Sokrateen ajatukset ovat löytyneet uudelleen.

Hullujen maailma

Sokrates oli monille aikalaisilleen hankala naapuri - hän kysyi kysymyksiä, joita he eivät mieluummin olisi pohtineet, ja hän villitsi nuorisoa radikaalilla, epäsovinnaisella käytöksellään. Lopultahan Sokrates sitten tuomittiin kuolemaan jotakuinkin näistä syistä.

Nykyisin tällaista ihmistä voidaan kutsua nimikkeellä "Hullu" ("Fool").
Hullut ovat ihmisiä, jotka toimivat sisäisen äänensä ohjeiden mukaan, eivät ulkoisen maailman jäykkien sääntöjen. Hullu ei kerää omaisuutta ympärilleen, vaan nauttii vaikkapa linnun laulusta.
Hullu ei ripustaudu toisiin ihmisiin, vaan pystyy elämään itsensä ja ajatustensa kanssa. Hullu voi pysäyttää sinut kadulla ja kysyä tai kertoa jotain hauskaa tai erikoista - ja jatkaa sitten matkaa. Hullu osaa olla onnellinen elämässään eikä hänellä ole tylsää arkea.

Tällaisen ihmistyypin kuvaaminen sanalla "Hullu" on samalla tavalla ironista ja tavallisia ihmisiä kiusoittelevaa kuin aikoinaan "Irti elämästä ry.", jonka teini-ikäiset jäsenet eivät vetäneet viinaa joka perjantai ja olivat siten "irti elämästä", niin kuin suuri massa sen ymmärsi.
Juopottelun sijaan he tekivät kaikkea muuta mielekästä yhdessä.
Hulluja koko sakki.

Sokrates oli hullu ja hänet tuomittiin kuolemaan. Historian varrella Hulluja on hyljeksitty, suljettu mielisairaaloihin ja kuritettu. Vasta viime vuosien aikana ovat länsimaisen yhteiskunnan säännöt vapautuneet niin paljon, että Hulluus voisi olla jos ei hyväksytty niin ainakin siedetty elämäntapa.

Anti-psychiatry - Wikipedia, the free encyclopedia (linkki RR)

Opettaminen

Sokraattinen metodi on nostamassa päätään uusissa opettamisperiaatteissa. Sokrateshan ei itse koskaan esiintynyt auktoriteettina, vaan nimenomaan ei paljastanut keskusteluissaan omaa tietoaan.
Sokrates toimi "kätilönä" ja auttoi keskustelukumppaniaan "synnyttämään" ymmärrystä, kirkastamaan ja selventämään omia käsityksiään.
Tämän hän teki raflaavilla kysymyksillä, jotka pakottivat toisen pohtimaan käsityksiään yhä syvemmillä tasoilla.

Nykyinen tutkivan oppimisen periaate etenkin nuorempiin opiskelijoihin sovellettuna on hyvin pitkälle samanlaista. Opiskelijat itse päättävät (opettajan hienovaraisen ohjauksen avustamana), mitä mielenkiintoista ongelmaa he alkavat selvittää.
Opettajan kysymykset ja kommentit ohjaavat heidät pohtimaan ongelmaa yhä tarkemmin ja hankkimaan lisätietoa asioista, jotka eivät tunnu selviltä.
Opettaja ei missään vaiheessa "kaada tietoa", vaan ohjaa opiskelijoita itse oivaltamaan, mihin suuntaan heidän on kulloinkin jatkettava.

---TEXT BROKEN---

Etsi kuvasta substanssi


hund verloren.jpg

www.jwlo.ch/humor/ black-humor/page_03.htm.

Tarviinkohan mä uudet silmälasit vai uuden pään?

Tämä kuva on Labbailta, 28.8. Se on otsikoitu: Pihkatippa kuusessa. Minä tosin luin sen ensin hiukan väärin.

Mutta hieno kuva.

August 28, 2005

JUMALASTA, ARMOSTA JA USKOSTA

(Keskeneräinen. lisäyksiä 29.8)

Kirjailijan häiriöklinikalla käydyn kommenttikeskustelun satoa (Surusta ja suremisesta, 27.8).
Vastauksia mm. lady Pällille - Raivoa rakkautta ja Blogisiskolle.

***
29.8

Sanoiko joku kommentaattori tämän jo? (ainakin jossain muodossa varmaan)."Jokainen kiintymys sisältää eron." Tai jotenkin näin.

***
"Uuuden lemmikin ottamalla alkaa jo saman tien rakentamaan itselleen uutta aukkoa."Kirjoitti Saara. Sama asia kuin, minkä tuossa edellä kirjoitin.

***
Entäs tämä. Edellisen dramaattisempaa täydennystä."Siellä, missä on eniten rakkautta, siellä on myös eniten kärsimystä?"Pitäisikö meidän sis tyystin kieltäytyä ("katoavaisesta") kiintymyksestä ja rakkaudesta/rakastamisesta, jos se lopulta on näin julmetun tuskaista?

*
Kuten Augustinus kirjoitti jotenkin näin:" Sydämeni oli levoton, kunnes se lopulta sai rauhan sinussa (=Jumala).
"Pyhä Augustinus oli maailmanmies 33:een ikävuoteensa asti: mm. rakastajatar (jalkavaimo sanottin siihen aikaan) ja lapsi tämän kanssa.

*
Freud pitäisi Augustinuksen valintaa (Jumala) seksuaalisesti neuroottisen (tai sadomasokistisen ja pakkoneurottisen) ihmisen kyvyttömyytenä rakastaa ja nauttia (antamastaan ja saamastaan) rakkaudestaan toiseen ihmiseen!

***
Jumala ymmärrettiin keskiajan kristillisessä teologiassa absoluuttiseksi kauneudeksi, joka on ikuinen ja täydellinen. Ei se kuole eikä petä niinkuin ihminen.Mikäpäs sellaista on rakastaessa...(sorry ironiani)

***
Luterilaisen vanhurskauttamisopin Jumala on ainakin minulle pikemminkin kosminen sadisti kuin luotujaan rakastava kaikkivaltias "alku ja loppu."
Mutta tämä nyt on - kuten sanoin - minun kokemukseni Lutherin sadomasokismista, joka mielestäni heijastuu hänen teologiaansa.

***
Blogisisko.
Näytät tuntevan kirkkohistoriaa ja luterilaista teologiaa.Mutta kerro minulle, mikä oli Lutherin naiskuva...Olen ymmärtänyt, että sellaista ei hänen teologiastaan ole edes löydetty - ei eksplisiittisessä eikä implisiittisessä muodossa.

Naimisiinkin Luther meni entisen nunnan, Katarina von Boran kanssa varsin myöhäisellä iällä, ja kuulemma vain sen vuoksi, ettei kukaan muukaan tuota rumaa naista huolinut.

Ja tietty - Lutherin antisemitismi on pahamaineista, puhumattakaan siitä, että hän oman nahkansa turvatakseen asettui 1524-25 tapahtuneen todella verisen talonpoikaiskapinan tuomitsijaksi, jonka alkamiseen osaltaan oli syypää.

***
Verrattuna ortodoksiseen "luontopanteismiin" (luonto, nainen on pyhä, jos saa hieman ironisesti mutta selventävästi kärjistää) ja katoliseen Maria-kulttiin (nainen on joko neitsyt tai huora - madonnaksi hänet "ylennnetään") Lutherilta puuttuu lähes kaikki viittaukset naiseen.

Lutherin Jumala (ja teologia) on sukua (juutalaistyyppiselle) vihaiselle isä-Jumalalle - lainsäätäjälle, joka Lutherilla kaiken lisäksi on muuttunut saavuttamattomaksi ja arvaamattomaksi.
Tätä ihmis-ja jumalakäsitystä kuvaa juuri tuo viittaamasi "laina-armo."
Ihminen on ikuisessa velassa Jumalalle, jonka hän naulitsi ristiin Kristuksen hahmossa.

Lues Rene Girardia. "Väkivalta ja pyhä." Olli Sinivaara on sen vastikään kääntänyt Suomeksi. Tietysti, jos ranska taittuu kuten hanhensulalta (olen kateellinen hänen ranskan taidostaan!) niin alkukielellä sitten.
Girardilta saa lisää sattumia tähän soppaan.

Ai niin. Tuli mieleen eräs nuoruuteni klassikko - psykoanalyytikko Erik H. Erikson: "Nuori Luther." Kandee myös lukea.

***
Jumala on sekä pyhä että rakastava. Hänen pyhyytensä ilmenee hänen vihassaan syntiä kohtaan. Hänen rakkautensa ilmenee hänen teoissaan ihmisiä kohtaan, ennen kaikkea siinä, että Jeesus kuoli ristillä, JOTTA jokaikinen ihminen voisi päästä eroon synnistä ja kaikesta pahasta ja kärsimyksestä ikuiseen hyvään oloon ja onneen Jumalan luo. Mikä tässä on sadistista?

(Kirjoitti Pälli)

***
28.8 Vastaan: se, että ihmistä pidetään täydellisessä epävarmuudessa Jumalan armon suhteen - jopa siinä määrin, että hänen omalla tahdollaan väitetään uskon suhteen olevan ehdottoman turmiollinen ja siten tuomittava vaikutus.

Halutessaan Jumalaa, ihminen haluaa lopultakin vain itseään, riimitteli Luther.

Mutta jos uskonvarmuuden mahdollisuus käsitetään pelastusopillisesti näin pessimistisellä tavalla, niin eikö tuo retorinen temppuilu eli puhe "laina-armosta" tai "hyväksi luettavasta armosta" tätä tahdon-kieltoa vasten näyttäydykin paradoksaalisesti - ellei jopa koomisesti - vain uutena joskin heikennettynä ja "rappeutettuna" versiona paavillisesta auktoriteetista, jota luterilaisen papin pitäisi - Jumalan välittäjä kun on - kuitenkin edustaa.
Hänhän sen ulkopuolelta (yksin Jumalasta) tulevan/annettavan armon julistuksen virallinen välikappale on!

Mutta ei - ei armoa lainata. Kyllä se annetaan uskossa periaatteessa pysyvästi. Ja ihmisellä on kyky ottaa se vastaan. Tai sitten ei.
Mutta mitään retorisia kikkailuja "laina-armosta tai hyväksi luettavasta armosta" tässä ei tarvita. Sellainen temppuilu vain todistaa kyseisen teologian harhautuneen uudelleen skolastisen jaarittelun umpikujiin.

Olen jo pitkään asettunut äärimonergistista soteriologiaa vastaan, koska sen seuraukset ovat ihmiselle sekä 1) psyykkisesti että 2) moraalisen rehellisyyden kannalta tuhoisia - vrt. 1) hihhulipietismi ja 2) tekopyhistä tekopyhin eli kalvinismi!

Jos siis usko ei saa olla tahdon akti (ihmisen oma aloite ja siten teko), niin mitä se on?

Olen jo vastannut tähän muualla: patologinen kaksoissidos, joka saattaa joko vapauttaa (tehdä sekopäisen onnelliseksi) tai lamauttaa (ajaa ihmisen depressioon, jopa skitsofreniaan).

Tässä oli Pälli vastausta myös aiempaan keskusteluumme - vai mitä?

***
PS. Sen verran tarkennusta, että pietismin pelastusopillinen perusta ei ole äärimonergistinen, mutta palaan asiaan myöhemmin.

***
Lisäys. 29.8

Pälli.

Kyse on siis filosofisemmin sanottuna fatalismin (monergismi) ja voluntarismin (synergismi) välisestä kiistasta.

Samaa asiaa kuvaa myös analyyttisemmin filosofisen päätösteorian jako rationalistiseen ja tahdonvaraiseen päätökseen eli kumpi päätöksen lopulta ratkaisee - järki ("fatalistinen usko") vai tahto ("voluntaristinen valinta").

Usko ei toki voi olla vain itsestä kiinni, mutta mikäli ihmisen uskolla on mitään "järjellistä" validiteettia, niin hänen on kyettävä reflektoimaan eli tietoisesti käsittelemään asiaa omien lähtökohtiensa ja motiiviensa näkökulmasta.

Muussa tapauksessa ihminen menee uskostaan totaalisti sekaisin - ihan niinkuin me kaikki rakastumisen pahimmassa/parhaimmassa vaiheessa (miksei saisi mennä - kysyt...hmm...?).
Tässä nyt on kyse kristillisen teologian ikuisuusongelmasta, jossa kumpikin ääripää on väärässä. Itse siis kallistun kuitenkin enemmän voluntarismin puolelle, mutta tämä ei ole pelkkää narsistista itsevalintaa.

Kuitenkin on aina vaara, että tuohon narsismiin langetaan (Luther(kin) oli kyllä ihan oikeilla jäljillä tässä asiassa!) - niin Jumala-uskossa kuin inhimillisessä rakastamisessa.

Sillä - eikö olekin niin, että rakastun aina siihen, joka minusta/-lta puuttuu - siihen, joka tekee minut täydellisemmäksi. Inhimillisesti ottaen se on rakastettuni, teologisesti Jumala.

Mutta vain inhimillisessä suhteessa tämä tunne voi olla konkreettisesti vastavuoroinen/symmetrinen, mikä vähentää ratkaisevasti sen narsistista luonnetta. Ja muun muassa tämän vuoksi Jumalan rakastaminen onkin niin pirun vaikeaa...

***
Okei. Tiedän, että monergistiset teologit sanovat asian olevan juuri päinvastoin eli, että vain Jumala-suhteessa ihmistä riivaava (ja huom! samalla myös motivoiva) perimmäinen narsisimi saattaa ikäänkuin raueta ja seestyä, koska usko täydellisen, kaikkivaltiaan ja ylivoimaisen "olennon" rakkauteen murskaa itsekkyytemme - ja siten - armahtaa meidät himojemme riivauksilta.

No - nyt lopetan, etten ala löpisemään liian runollisia...

August 27, 2005

Saaralle, Petralle ja Reiskalle - "Anonyymit kotikiusatut"

Kuvassa AKK:n tilavastaava Pauli (vas) ja perheväkivaltasovitteluvastaava Veijo (oik).
194.252.88.3/rswebkmi.nsf/ sivut/anonyymit1, http://www.lapland.fi/.../ ja 194.252.88.3/ijulkaisu. nsf/sivut/viihde.
(huom! linkkilisäykset 28.8)


Anonyymit kotikiusatut Alistus!

Radio Perämeren Anonyymit kotikiusatut maanantaisin klo 13.40, uusintana lauantaiyönä klo 1.45.

» Arkisto Lapin Radion sivulla
Anonyymit kotikiusatut

Kolmen tunnin kesäloma 27.08.2005
Ulkomaita myöten on tunkua Kotikiusattujen jäseniksi 22.08.2005
Heittäjätähtiä omasta piiristä 13.08.2005
Maailman ympäri ilmaisilla bensoilla 06.08.2005
Terkkarissa tarkkailussa 30.07.2005
Kesäkiusattu yleisurheilukisoihin 23.07.2005
Minun auto 16.07.2005
Runoa pukkaa 09.07.2005
Paha alistus 02.07.2005

Freud ja rasismi - tiedostamaton ja monoteismin Jumala

"Arbeiten und Lieben"
Arvioni tästä uudesta blogista.
Psykiatrian savuverhoon naamioitunutta "tieteellisesti" legitimoitua "rasismia".

????? Mitä (tämä?) nainen oikein haluaa, pohtii ukko Freud.
















Tuon alusta löytyvän uuden blogin määrittelyssä käytän kahden sanan kohdalla lainausmerkkejä sen vuoksi, että a) kyseenalaistan psykoanalyysin tieteellisyyden, ja b) koska sen analyyttisen terapian päämäärä näyttäisi olevan muka päinvastainen kuin rasistisella syrjinnällä - emansipaatio - ei tukahduttaminen.

Psykoanalyysin pyrkimyksenä on vapauttaa ihminen torjutuista/tiedostamattomista ja siten ahdistusta aiheuttavista, aktiivisista dissosiaatioista, mutta - koska sen lähtökohdat ovat Freudin juutalaisessa patriarkaalisuudessa nimenomaan siinä mielessä, että freudilaisen tiedostamattoman (monoteismin Jumala) avulla voidaan manipuloida ketä tahansa lähes miten tahansa, on psykoanalyyttisella asenteella näin ollen (tiedostamattomaan=jumalaan vedoten) mahdollista ja jopa paljon helpompaa pikemminkin syyllistää kuin vapauttaa (ahdistusoireista) - unconscious mind.

Psykoanalyysin peruskäsitteet ja määritelmät: tiedostamattomasti torjuttu seksuaalinen halu, kastraatioahdistus (alistuminen sekä identiteetin/itsetunnon menetys) ja myytti isänmurhasta - (nuo oidipuskompleksin aiheuttajat) ovat eräänlainen Mooseksen perinteistä ammentava, pseudotieteellinen versio monoteismista.

Toki Freudille on kunniaksi, että hän tämän sukulaisuuden itse perin juurin tiedosti (vaikka ateisti olikin), mitä dokumentoi hänen viimeinen kirjansakin Moses and Monotheism.

Freudin metapsykologia (The Individual: Therapy and Theory - hyvä kooste) on filosofisesti erittäin kiinnostavaa - esim. Ahdistava kulttuurimme, mutta hänen analyyttista terapiaansa voi siis hyvällä syyllä pitää seksuaalisuuden torjunnan ja isänmurhan varaan perustuvana, itse rakennettuna myyttinä, jonka ytimestä löytyy juutalaisen uskonnon patronizing - mentaliteetti eli holhoavuus.

Patronize-holhoavuuden voi kääntää suomeksi tarkoittamaan sekä alentuvaa suhtautumista että suojelemista.

Freud loi psykososiaalisesti oivaltavia ja nerokkaitakin visioita, mutta yhtä kaikki - myytin hänkin rakensi.

***
Psykoanalyyttisen terapian jargon on nykyään sekä tavanomaiseen kielenkäyttöömme assosioitunutta että samanaikaisesti tieteellisesti kuollutta - niin paljon kuin esim. psykohistorioitsija Juha Siltalaa arvostankin...

***
Sigmund Freud - Wikipedia
Classics in the History of Psychology -- Freud (1910) Lecture 2
Richard Boothby - Freud as Philosopher: Metapsychology after Lacan ...
Full text of Moses and Monotheism - Study Guide by Sigmund Freud


Psychiatry - Wikipedia

Psyche's Links: 15000++

Dissociative identity disorder Encyclopedia

August 26, 2005

Mää ihmettele kauhiast



Tässä tulee tribuutti Blogistanian tämän hetken kuumimmalle (ja sekopäisimmälle) keskustelufoorumille, joka on Saaran blogi.

Saaran, Reiskan ja Petran (ei voi linkittä, ku Reiska ja Petra on tykkänäns anonyymi) päivittäinen dialogi/monologi vastaa about sadan blogin viikottaista kommentti-frekvenssiä

(Update: Blogistanin kommenttiennätys on siis nyt rikottu. 155 kommenttia yhdessä lastussa tällä hetkellä - 27.8, 01.45! - Entinen mömmöm-tittelin haltija Kirsti "Loota" Ellilä ehti jo aiemmin onnittelemaan.

28.8 Lopullinen tulos eli Blogistani(a)n maailmanennätys on 204 kommenttia!).

Siis - ennen muuta tämän blogin ja etenkin Petran (Turuust) innoittamana "kopyfileeraan" esiin seuraavaa. Just enjoy!

***
Turun murre

(Näyte eräältä tämän linkin sivulta)

***
Johtaja Niämisel ol tehty uus vaatekaappi ja hiano tuliki. Sit rouva alko ihmettelemä, ku kaapi ovi aukes ain, ku linjapiili jyristel ohitte.
Rouva käski puusepä ovee korjama, mut tää ei löytäny siit mittä vikka. Lopult hää päättel mennä kaapi sisäl kattoma mitä tapahtu, ku linjapiili ohitta Niämise talo.

Samas tul johtaja Niämine ite kottisas. Komero ove avatessas hää hämmästy ku kaapis seisso puuseppä. - Mitä ihmet sää siäl tees? - Es sää kyl usko, mut mää orota linjapiili.

***
Nissan-liikkeeseen tuli turkulainen ostamaan autoa. Automyyjä tuli apuun esittelemään autoja ja sanoi: - Tää tässä on Sunny. Turkulaisen suu loksahti auki: - Jaa, onk tää mun ny?

***
Pari turkulaista naista oli elämänsä ekaa kertaa pelaamassa golfia. Toisen lyötyä avauslyöntinsä, pallo kaartoikin viereiselle väylälle osuen siellä pelaavaan mieheen.
Miehen kädet lennähtivät salamana haaroihin ja hän vaipui polvilleen maahan.


Naiset juoksivat hätääntyneinä paikalle kysyen kuinka kävi ja voimmeko auttaa.
Mies ähisi ja puhisi vastaten ettei tämä suinkaan ollut ensimmäinen kerta kun pallo osuu hänee kesken pelin. Kyllä tämä tästä.


Toinen naisista kertoi olevansa fysioterapeutti ja vaati saada auttaa. Mies esteli, mutta nainen otti miehen kädet pois haaruksista avaten sepaluksen.

Seuraavaksi nainen työnsi käden miehen sepaluksesta sisään aloittaen samalla rytmikkään hieronnan.
Noin 10 minuutin hieronnan jälkeen nainen kysyi miltä nyt tuntuu. Mies vastasi että loistavalta, mutta peukalo on edelleen pirun kipeä...

***

http://www.hypnologia.com/fin/hypno/2004/1/tanssi.html ("Lauttasaaren likka").

August 25, 2005

Music-TV

Cream at The Royal Albert Hall (introduction).

(Video: Steppin Out", "Sitting on Top of the World" & "Politician" from the '68 Farewell Concert. Go to the Farewell page now. )




















OUR MISSION STATEMENT

Edellisestä päälinkistä löytyy mm. tämä, uskomattoman hieno live-performanssi (video).

Cream's 1993 Hall of Fame Performance Induction Speeches, "Sunshine", "Born Under a Bad Sign" & "Crossroads".
January 12, 1993 at the Century Plaza Hotel, Los Angeles, CA.

Eric Clapton, Jack Bruce, Ginger Baker - Cream

***
Edelleen päälinkistä: tsekatkaa myös tämä herkku: Clapton soittamassa rockabillya Carl Perkinsin ja Johnny Cashin kanssa (jälkimmäinen biisi) vuonna 1970 (hyvälaatuinen video).

Derek & The Dominoes on the "Johnny Cash Show" 11/5/70 video.

Ja paljon muuta.

***
Blogcritics.org: Tales of Brave Ulysses: The Cream Story

(Osittain kriittinen katsaus bändiin. Muuten informatiivinen kooste).

***

Tässä vielä hieman naposteltavaa: 100 Greatest Rock Guitar Solos

Nuorison rappeutumisesta (Sosiaali-TV)

Kuvassa sosiaalitutkija Doris Durhkeim-Tena.
(Yhdennäköisyydestä huolimatta ei mitään sukua Michel Foucault`lle - toim. huom.).

Tiedeuutisia

Alkoholiveron jyrkkä lasku on aiheuttanut vielä pahempia seurauksia kuin synkimmissä ennustuksissa osattiin edes kuvitella.
Kohtuukäyttäjäperheitten alkoholinkulutuksen kasvu heijastuu selvästi jo näissä perheissä syntyneitten vauvojen käyttäytymiseen, kertoo sosio-gynekologi, dosentti Doris Durkheim-Tena, joka on juuri tehnyt syvä-survey-menetelmällä hakuammunnan helsinkiläisiin lapsiperheisiin.

Alla näkyvä suloinen Pekka-poika on jo hyvin nuorella iällä jäänyt päihdekoukkuun ja osaa manipuloida äitiään todella kansainvälisin merkein vaikkei osaa vielä edes puhua.

A-klinikan kohtuukäyttö-ideologian mukaan Pekka pitää vieroittaa Koffin A:sta keppana-Olviin, ja että päivittäinen ylläpitoannos stabilisoidaan 1 pullosta puoleen (½) pulloon.


Toimittaja oli Sosiaali-TV:n Tarja-Henna Ruisku.

Visioita blogintekemiseen

I
Tämä päre pohtii hyvin yleisesti meikäläisen näkemyksiä blogaamisen mahdollisuuksista. Se on samalla jonkinlainen vastaus Maalaisen Räsäsen neuleblogin esittely (johdanto) - päreeseen kirjoittamaan kommenttiin.

JM said...
Vuoden hauskin muodonmuutos. Nauran kippurassa kuvallisille lastuillesi. Maalainen

***
Kiitti vaan JM.

Tää kokeilu on jollain tavalla kytenyt päässäni jo pari kolme kuukautta (ei tosin mitenkään selkeänä).
Ja tähän kun vielä yhdistää Podcasting- tekniikan (jota esim. Katri Manninen eräässä kesäkuun blogijutussaan esitteli), niin a vot - kyllä lähtee.
Itse asiassa jo Leevi Lehdon kokeilut saivat minut pohtimaan asiaa - myös eräässä toukokuun lopun hassuttelussani - Arviitilla on asiaa.

Multi-viihde-/taide-/filosofia-blogi (en "uskalla" lisätä tähän listaan tiedettä): se minun päässäni kummittelee. Ja väitän, että joku/jotkut tämän idean vielä vie(vät) huippuunsa...

Jokainen uusi tekniikka luo aina erilaisen perustan, joka mahdollistaa uudentyyppisen ilmaisumuodon.
Muistakaamme esimerkiksi sähkökitaran (electric guitar) invaasio -50- ja -60-luvulla blues-, rock-ja pop- musiikkiin. Ennen sitä ei tuonkaltaisesta "äänitaiteesta/-viihteestä" olisi voitu edes uneksia.
Tuntemamme Jimi Hendrix ei olisi ollut mahdollinen vielä -30 ja -40-lukujen taitteessa, vaikka jazz-kitaristi Charlie Christian (myös Hendrixin yksi esikuva) jo aloittelikin sähkökitaralla soittamisen kehittämistä.

Onhan tätä muutosta tietenkin ollut ilmassa jo aika pitkään. Ajatellaan esim. Leevi Lehtoa ja Karri Kokkoa.
Minun visioni pyrkii kuitenkin liikkumaan hieman - sanoisinko teatraalis-ironisemmalla alueella kuin nimenomaan kirjoitetun sanan ja kuvan teknisessä manipuloinnissa.
Mutta perimmältään "projektini henki" on hyvinkin samankaltainen kuin mainittujen herrojen pyrkimykset.

Muistutan vielä, että puhun nyt futuurissa. Olen tähän mennessä tehnyt tietoisesti ja suunitelmallisesti hyvin vähän konkreettista tämän vision eteen tai ylipäätään edes sen kehittämiseen, mutta kuten Neulovista sioista huomataan - muutos blogintekemistavassa on aina mahdollinen, mikä ei tarkoita, että se silti olisi ikäänkuin lopullinen muutos.

Totta kuitenkin on, että etsin omaa tyyliäni, eikä se löydy ilman kokeiluja tai riskinottoja.
On turha tuijottaa kävilaskuriin (minulla ei ole) tai oman blogin tilausten määrään (minkä toki yleensä teen!), jos aikoo luoda juuri sitä, minkä omimmaksi kokee. Olipa se sitten suosittua tai ei.

***
II
Lisään loppuun vielä Sediksen kommentin NEULOVAT SIAT (perheblogi) - "perhe-esittelyn" tiimoilta ja kirjoitan omat assosiaationi siitä.

Sedis said...
Olenks mä kertonut, että mainitsemasi Paretskoi on pikkuserkkuni. Emme ole kyllä koskaan tavanneet.

Rauno Rasanen said...

Haa! Mielenkiintoinen sattuma. Markku Paretskoi, Juha Ruusuvuori ja Pauli Heikkilä olivat Pahkasian "sielu".

Nykyään meiltä puuttuu Pahkasian kaltainen - absurdia mutta älykästä (siis toisin kuin amerikkalainen absurdi komiikka ="idiotia") satiiria viljelevä sarjakuva-/tekstijulkaisu.

Vastaavaa huumorin lajia edustava Radion Alivaltiosihteeri-ohjelma voi kyllä edelleen melko hyvin eikä äijien "älykäs pöhköily" ole ainakaan vielä vajonnut Pekko-tasolle ja tuskin tulee vajoamaankaan - ellei sitten jonain uutena huumoriparodian satiirina.

Se taas ei suinkaan merkitsisi tason laskua vaan itse asiassa "nousua" kohti Monty Python -tyyppistä irrottautumista aivan kaikentyyppisistä viihteenteon konventioista. Imitaattori imitoimassa omaa imitoimistaan.
Silloin aletaan olla jo aika lähellä Leevi Lehdon ja Karri Kokon runouskäsityksiä - jos saan hieman "ekstrapoloida" omiin nimiin.

***
Alivaltiosihteeri
Monty Python's Flying Circus

August 24, 2005

Neulovien sikojen perhealbumista

Reiska, Alvar ja Alma kesämökillä (Reiska on vähän kännissä,- taputtelee Allua päähän...). Sampoa ei näy, koska se nukkuu koirankopissa.

Sampo pienenä kotopihalla.


Sakilaiset rapsuttamassa karannutta pikku-Sampoa.

NEULOVAT SIAT (perheblogi)

(Lisäyksiä tehty noin 25.8)
De stickande svinen
Les cochones qui tricotent


Reiska-Isä, teräase ja lankaa. "Mä kudon sulle vaikka alushousut", mumisee kesytetty alfa-uros. Alfa-Reiska harrastaa kutomisen sekä neulomisen ohella myös laivanupotusta, joogaa ja pystypainia.

Täti Alma ilman kukkahattua. Täti on kutomisen ammattilainen ja Reiskan topakka "tutor-vaimo". Naisten vapautusliikkeen jäsen.

Alvar on tädin veli. Vihaa kutomista ja neulomista, mutta tykkää villasukista. Alvar on varsinainen kotikissa - anteeksi kotisika. Nojatuolifilosofi ja"eläinaktivisti."

Tädin oma pikku possu Sampo se siinä mussuttaa pöydällä ja odottaa kiltisti villapaitansa valmistumista.

Hän on perheen pienin, omituisin, mutta ei kiltein (joka on isä Reiska). Kova karkailemaan kotoa. Pikkupossuiässä Sampo löydettiin aina Linnanmäeltä, mutta aivan viime aikoina Sampo on alkanut käydä modernin taiteen museossa - Kiasmassa, jossa hän tienaa kaljarahaa postmodernin ajan "taide-esineenä." (kuva kertoo kaiken ).

Räsäsen neuleblogin esittely (johdanto)

Ariadne ja Dionysos
Pässi Rudolf
Hertta

The Merino Sisters (and brother - ?)



Söpö ja Töpö (karitsoita)

August 23, 2005

KOIRASHUUMORIA

Lainauksia Väinö Linnan kirjasta TUNTEMATON SOTILAS.

» lue lisää

Tuntematon sotilas Sortavalan Seurahuoneella 1943
koti.mbnet.fi/.../ sotaperaytyminenevakuointi.htm.

Matti Ranin - Vänrikki Kariluoto antaa hyökkäyskäskyn.
YLE Teema Sininen laulu Elokuva ja teatteri Laine Edvin, YLE Arkki http://www.sea.fi/esitykset/kevat2005/saatteeksi.html.

Suomalaisen elokuvan elävät legendat: Rauni Mollberg

H-hetki.

http://www.sea.fi/esitykset/kesa99/mollberg.html.

***
Sankarloiha myökii Tassun kans. Mut ai perkele, mite ampuut tykkilöil. Tuonne myö männää koht. (Rokka)

Myö ei olla tääl kuolemas, vaan tappamas. (Rokka)

Mis sie tarviit oikee hyvää miestä? Täs siul on sellanen. (Rokka)

Tuo perkele se tuolla närreen takana, sie hitto tekiit miul uuen jakkauksen, mut siit hyväs mie sahhaan siult puol piätä pois. (Rokka)

Ei niitä hanki pitele. Nahkurin orsilla tavataan. (Lahtinen)

Tuu sä hakeen leipäs päälle voita. (Vanhala)

Mää olen ahvena. (Hietanen)

Saatanan tonttu mä sotken sut suohon. (Lehto)

Puskaryssä... anteeksi... pensasneuvostoliittolainen. (Honkajoki)

Sanokaa mitä sanotte. Tankki se on. Piru. (Kaarna)

Mistäs tässä nyt nälkä olis ku eilen aamulla vasta syötiin.(Lehto)

En mää täsä syylissi kaippa yhtikäs. Konekivääri ja Lahtist mää kaipasi. (Hietanen)

Kiiru on pidettävä ajallansa, mutta hätäillen tekemällä ei tuu muuta kuin kusipäitä mukuloita. (Koskela)

Ei täällä auta itku. Saatanallinen ralli päälle vaan. Se on raakaa peliä kun hevoset nai, siinä tanner jyskää ja aitaa kaatuu. (Lehto)

On, on perkelettä. Tulis vaan kuula ja tappas. Kyllä sitten pitää olla hommaa.
(Lahtinen)

Siellä se herne toverijaan ehtii, mutta turhaa on työnsä. (Rahikainen)

Silmät kattoo niin kieroon, että keskiviikkona näkee molemmat sunnuntait.

***
Haettu osoitteesta http://fi.wikiquote.org/wiki/Tuntematon_sotilas

Katso myös:
Tuntematon sotilas - Wikipedia, vapaa tietosanakirja sekä Ennen & nyt 3/02: Timo Sedergren, Sotaromaani ja Tuntematon ...

August 22, 2005

Urheilu(?)-uutisia

SOPUPELI?
Maalivahti lähti konserttiin, joukkue hävisi 1-50
22.08.2005 11:42 (Sonera-Plazan uutiset)

Belgialainen naisten jalkapallojoukkue SK Berlaar kärsi 1-50-tappion KV Mechelenille.
Suurimman syyn murskatappiosta kantaa SK Berlaarin ykkösmaalivahti, joka paikallisen sanomalehden mukaan päätti lähteä mieluummin kuuntelemaan konserttia kuin yrittää torjua palloja.

- Maalivahtimme lähti Pukkel Popiin. Siinä syy, varamaalivahti Charlotte Jacobs kertoi Het Laatste Nieuws -sanomalehdessä.

KV Mechelen teki avausmaalinsa neljän sekunnin pelin jälkeen.

- Puolivälissä peli oli 27-0. Tauolla piristyimme. Kärsimme toisella puoliajalla vain 23 takaiskumaalia ja teimme yhden aivan loppuhetkillä. He antoivat meidän tehdä maalin.
Se oli herttaista, Jacobs sanoi.

August 21, 2005

Michel Onfray - kapinallinen vaan ei terroristi

Sallikaa minun esitellä: kapitalistista liberalismia vastustava nietzsheläinen hedonisti! (?)

Yliopisto on paikka, jossa”ei ajatella.”
















KUKA ON MICHEL ONFRAY?

Michel Onfray syntyi Argentanissa (Orne) tammikuun ensimmäisenä 1959. Hänen isänsä oli maatyöläinen ja äitinsä siivooja.
Onfray löysi filosofian teini-ikäisenä ostaessaan käytettyjä kirjoja torilta; hän huomasi, että Nietzsche, Freud ja Marx käsittelivät häntä kiinostavia kysymyksiä.

Ylioppilaaksi valmistuttuaan Onfray alkoi opiskella filosofiaa Caenin yliopistossa, missä häneen vaikutti etenkin antiikin tuntija Lucien Jerphagnon. Onfray ei kuitenkaan halunnut yliopistouralle, sillä hänen omien sanojensa mukaan yliopisto on paikka, jossa "ei ajatella": vuonna 1983 hän ryhtyi opettamaan filosofiaa Caenin teknisessä lukiossa.

Loppuvuodesta 1987 hän sai yllättäen sydäninfarktin ja oivalsi kuoleman läheisyyden. Hän päätti omistautua nautintojen metsästämiselle ja hedonistisen filosofian kehittämiselle.

Onfrayn väitöskirja käsitteli negatiivista ajattelua Schopenhauerista Spengleriin, mutta julkaisu-uransa hän aloitti monografialla Georges Palante: essai sur un nietzschéen de gauche (1989).
Suuren yleisön tietoisuuteen Onfray nousi maineikkaiden filosofien ruokailutottumusten ja ajatusten yhteyksiä käsittelevällä kirjalla Le Ventre de philosophes: critique de la raison dietététique.

Onfray on julkaissut parikymmentä kirjaa.

Kapinallisen politiikka, Suomentajan jälkisanat (ote kirjailijaesittelyn alusta)

***
Michel Onfray
KAPINALLISEN POLITIIKKA
TUTKIELMA VASTARINNASTA
JA TAIPUMATTOMUUDESTA
Suomentanut Tapani Kilpeläinen

Michel Onfray (s. 1959) on tärkeimpiä ranskalaisia
nykyfilosofeja. Vain 27-vuotiaana saamansa sydän-
kohtauksen jälkeen hän on pyrkinyt kehittelemään
johdonmukaisen nautinnon filosofian, ja hänen
teoksensa koskettelevat mm. politiikkaa, estetiikkaa,
erotiikkaa ja gastronomiaa. Akateemista filosofiaa
Onfray on tunnustanut vierastavansa,sillä filosofeilla
ei hänen mukaansa ole oikeutta turvautua hämärään
oppisanastoon.

Kapinallisen politiikka – tutkielma vastarinnasta
ja taipumattomuudesta (Politique du rebelle, 1997) on
ensimmäinen Onfrayn laajasta tuotannosta suomen-
nettu teos. Onfrayn mukaan kapitalismi estää useim-
pia ihmisiä nauttimasta elämästään muuttamalla
yksilöt pelkiksi tuotantojärjestelmän sätkynukeik-
si, joiden elämää hallitsevat talouden imperatiivit.

Onfray kehottaa ihmisiä taistelemaan elämisen ar-
voisen elämän puolesta kaikin ajateltavissa olevin
keinoin: hänen mukaansa ainoastaan yleinen kan-
salaistottelemattomuus voi palauttaa nautinnon ih-
miselämään ja alistaa talouden ihmisten palvelijaksi.

Onfray ei tyydy neuvottelemaan vähäpätöisiä etuja
vallitsevan järjestelmän sisällä, vaan vaatii liberalis-
min murskaamista tässä ja nyt.
2. painos, 2005.
370 sivua

Michel Onfray - Wikipédia, l'encyclopédie libre et gratuite

***
www.netn.fi
niin & näin -lehden filosofinen julkaisusarja

23°45 on niin & näin -lehden kir-
jasarja, jossa julkaistaan filosofiaa
monessa eri tyylilajissa: suomennoksia
vanhoilta ja uusilta klassikoilta, filoso-
fisia esseitä, keskusteluita, pamfletteja,
analyyseja sekä laajempia tutkimuksia.
niin & näin on Suomen suurilevikki-
sin filosofinen aikakauslehti, joka on
yhdeksän ilmestymisvuotensa aikana
vakiinnuttanut asemansa merkittävänä
ja monipuolisena filosofisena julkaisu-
foorumina. Lehden tasaisesti kasvava
tilaajakanta ei koostu pelkästään filoso-
fian ammattilaisista vaan myös filo-
sofista kysymyksistä kiinnostuneista
ihmisistä elämän eri alueilta. Lehteä
julkaistaan neljä tukevaa numeroa
vuodessa.
23°45

August 20, 2005

Eilinen (hieman muokattu versio)

Yesterday all your troubles seemed so far away
Now it looks as though they're here to stay
Oh you believe in yesterday

Suddenly you don`t act so as you used to do
There's a shadow hanging over you
Oh yesterday game suddenly

Why he had to go you don't know
He wouldn't say
You said something wrong
now you long for yesterday

Yesterday, love was such an easy game to play
Now you need a place to hide away
Oh you believe in yesterday

(Alkuperäinen versio The Beatles, Paul McCartney)

METSÄSIKA-DADA


http://www.dminn.com/Pages/Badger.html.


http://www.dminn.com/Pages/Badger.html.





Urosnalle on naarasnalle
kun herään oudosta unesta
aamuyön valoon.

*
Kaikki alkoi kun turvonnut
sanoi: me olemme kaikki
sellaisia, metsäsika pysyi vaiti.

Metsäsika unohti, että
naarasnalle pitää kastella säännöllisesti
jotta se kasvaa.

Tätä muriseva ei siedä
pesee pyykkiä kylmässä vedessä.
Alfa-uros potkii ulko-oveen.

*
Metsäsika ja minä.
Sade marssii maiseman yli
bingo putoaa.

Jos tiellesi osuu huilaileva
on metsäsika kartta,
joka johdattaa aarteelle.

??????????????

http://www.sanatampere.net/runorobotti.htm

***
(As like as not it´s funny but yet so excruciatingly "maddening" at the same time...)